Junttimaisinta mitä tiedät

  • 2 620 440
  • 13 543

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Mulla on yksi työkaveri kenellä on normaalissa arkikeskustelussa keskimäärin joka neljäs-viides sana "vittu". En nyt tiedä meneekö tämä junttiuden vai typeryyden puolelle, mutta välillä semisti raastavaa keskustella tällaisen kaverin kanssa.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Tuo sanontahan juontaa juurensa vanhoihin aikoihin ja tarkemmin Markus-setänä tunnetun Markus Raution kuuluisaan lausahdukseen omassa radio-ohjelmassaan. Mies luuli mikrofonin olleen suljettu - vaan eipä ollutkaan.

"Totuus asiassa on hautautunut ristiriitaisiin muistikuviin siitä, sanoiko lipsahduksen lähetyksen loppusekunneilla af Enehjelm, Rautio vai ehkä joku tekniikan henkilö, puhuttiinko suomea vai ruotsia, mitä todella sanottiin vai sanottiinko oikeasti mitään. Tallennetta ei ole.

Paavo Oinonen muistuttaa kirjassaan, että vanhimmissa kirjatuissa muistikuvissa tapauksesta möläyttäjä on aina Alexis af Enehjelm. Raution suuhun wc-aikeet siirtyvät vasta myöhemmissä versioissa. Ehkä voidaan todeta, että näin hyvän urbaanin legendan ei tarvitse olla totta. Se on ollut jo kauan suomalaista folklorea." -yle.fi
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Ravintolassa täys-ähkyyn syöminen niin, että kuula helottaa Kemiin saakka ja noutopöydästä jatkuva santsaaminen niin ettei ruokaa olisi koskaan nähtykään. Kaiken kruunaa kovaääninen röyhtäisy ja kovaan ääneen retostelu kuinka tuli syötyä X määrä ruokaa ja miten nyt pitäisi trukilla nostaa ruokailija pois pöydästä. Voisin kuvitella, että raxit ovat täynnä näitä ruokakaivureita.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Suomalaisessa buffetpaikassa maksaminen ilman, että syö mahaa täyteen.
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Ravintolassa täys-ähkyyn syöminen niin, että kuula helottaa Kemiin saakka ja noutopöydästä jatkuva santsaaminen niin ettei ruokaa olisi koskaan nähtykään. Kaiken kruunaa kovaääninen röyhtäisy ja kovaan ääneen retostelu kuinka tuli syötyä X määrä ruokaa ja miten nyt pitäisi trukilla nostaa ruokailija pois pöydästä. Voisin kuvitella, että raxit ovat täynnä näitä ruokakaivureita.

Eräässä Aasialaisessa ravintolassa on aivan julmetun hyvä buffa ja siellä ei käynyt juntinnäköistä porukkaa, syykin selviää vielä tässä tekstissä.
Paikassa oli siellä paikanpäällä väännettyä sushia, Kiinalaisia ruokia, Etelä-Korealaisia ruokia ja Japanilaisia ruokia. Ruokia tehtiin kerralla pieniä määriä ja tuotiin jatkuvasti lisää, kun pienet vinosilmäiset ihmiset niitä kiikutti.
Aivan loistavaa tuoreen makuista safkaa ja hintaa oli 10,50€. Paikka toki oli aivan täynnä.

Stereotyyppisesti junttimaiset ihmisethän ei syö tuommoisia kikkareita yms. muuta kummallista paskaa. Tuolla paikassa haisi itsekehu niin vahvasti, ettei mitään järkeä. Siellä oli kunnon snobia, nuoria kaikkitietäviä ja omassa pöydässä kaksi äijää kehui itseään juoksusuorituksista, töistä, lapsista ja keskusteli jostain, miten tärkeää on olla aina jääkaapissa Philadelphia tuorejuustoa.
 

Anonyymi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, FC Barcelona
En edes tiedä mihin ketjuun tämä kuulusi, mutta Foxilta tulee juuri nyt Vitun puhelinmyyjät The Movie! Ei Ei ja vielä kerran EI!
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Viimeksi muokattu:

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Usein muuten vahvasti jotain tiettyä murretta puhuvat ihmiset ovat elämäm koululaisia juntteja. En tiedä mistä tuo johtuu, enkä tarkoita mitään paikallista intonaatiota tai murteen käyttöä. Vahvasti murtavat vain monesti ovat junttimaisia, varmaan monesti tällaiset ihmiset ovat asuneet samoilla jalansijoilla koko ikänsä, mikä kyllä edesauttaa junttiutta monesti.
 

A Siente

Jäsen
Kännykän selaaminen kassajonossa, varsinkin jos on oma vuoro maksaa ostokset. Hidastaa vain turhaa kaikkia sen takia ettei voi olla paria minuuttia irti kännykästä.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tatuoinnit ja kalja. Kaljasta ei tee yhtään vähempää junttimaista vaikka se olisi jotain indianpalealestouttrappistmunkkipaskaa eikä se että sitä lipittää pillifarkuissa ja flanellipaidassa punapartainen kalliolaishipsteri alternativelasit päässä.

Myös parrat ovat erittäin junttia. Etenkin se vuohiparta.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Hengittäminen on junttia. Hengittämisestä ei tee yhtään vähempää junttimaista vaikka se olisi kaupunkilaisilmaa, mitä hengittää. Se on ihan samaa juntti-ilmaa mitä maallakin hengitetään.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Pakko kommentoida tähän, että tuo on vielä pientä, miten vanhemmat naiset kommentoi nuoria miehiä. Olin eilen sairaalassa, ja siellä yksi viisikymppinen ylipainoinen harppu, joku keittiöhenkilökuntaan kuuluva, isoon ääneen kommentoi seksistisesti miehiä ja esineellisti taas oikein kunnolla. Samassa tilassa oli pari nuorempaa miestä, jotka selvästi olivat vaivautuneita emännän kommenteista, toinen oli ulkomaalaistaustainen puheesta päätellen. Vitutti ihan suunnattomasti, mutta sairaudesta heikkona en jaksanut käydä avautumassa asiasta. Eli anteeksi mutku muutkin -kortti, mutta tämä kommentointi ei todellakaan ole pelkästään miesten juttu.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Omista asioistaan puhuminen on helvetin junttia. Varsinkin jos asia koskee elämänkumppanin tekemisiä, kotieläimiä, autoa tai sukua.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Usein muuten vahvasti jotain tiettyä murretta puhuvat ihmiset ovat elämäm koululaisia juntteja. En tiedä mistä tuo johtuu, enkä tarkoita mitään paikallista intonaatiota tai murteen käyttöä. Vahvasti murtavat vain monesti ovat junttimaisia, varmaan monesti tällaiset ihmiset ovat asuneet samoilla jalansijoilla koko ikänsä, mikä kyllä edesauttaa junttiutta monesti.
Joillekin murteet vaan tarttuvat sitkaammin kuin toisille. Itse muutin pois kotiseuduilta 90-luvun alussa ja olen sen jälkeen kierrellyt ympäri Suomea asuen viidessä eri maakunnassa ja väliin ulkomaillakin. Silti on alkuaan opittu Kainuun murre jäänyt niin, ettei varmaankaan koskaan katoa, vaikka siellä tulee käytyä kerran vuodessa jos sitäkään. Kai mä sitten olen vaan suunnaton juntti, vaikka ruuhka-Suomessa olen suurimman osan elämästäni viettänytkin.
 
Usein muuten vahvasti jotain tiettyä murretta puhuvat ihmiset ovat elämäm koululaisia juntteja. En tiedä mistä tuo johtuu, enkä tarkoita mitään paikallista intonaatiota tai murteen käyttöä. Vahvasti murtavat vain monesti ovat junttimaisia, varmaan monesti tällaiset ihmiset ovat asuneet samoilla jalansijoilla koko ikänsä, mikä kyllä edesauttaa junttiutta monesti.

Jostain pikkukylistä yliopisto-opiskelijoiksi lähtevät ihmiset pyrkivät monesti piilottelemaan alkuperäistä murrettaan ja ryhtyvät puhumaan melko kirjakielisesti, jotteivät vaikuttaisi junteilta. Minusta kirjakielen puhuminen kuulostaa paljon hölmömmältä kuin kunnon murre (jos ei Turun murretta lasketa).

Itsehän olen tosiaan elänyt Tampereella koko ikäni (ja tuskin olen täältä mihinkään lähdössä) ja käynyt elämäm koulun, mikä varmasti edesauttaa junttiutta. On minulle täällä muutamia kertoja jotkut junantuomat vähän vittuilleetkin murteestani, mikä on mielestäni melko absurdia. Siis että joku jopa Tampereeseen verrattuna täydellisestä tuppukylästä kotoisin oleva ihminen rupeaa mulle huomauttelemaan siitä, että puhun Tampereella tamperetta.

Vähän vaikea oli ymmärtää tuota disclaimeriäsi, että et tarkoita vahvalla murteen puhumisella paikallista intonaatiota tai murteen käyttöä. Vahvalla murteella puhuminen on murteen käyttöä, johon kuuluu paikallinen intonaatio.
 
Viimeksi muokattu:

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Jostain pikkukylistä yliopisto-opiskelijoiksi lähtevät ihmiset pyrkivät monesti piilottelemaan alkuperäistä murrettaan ja ryhtyvät puhumaan melko kirjakielisesti, jotteivät vaikuttaisi junteilta. Minusta kirjakielen puhuminen kuulostaa paljon hölmömmältä kuin kunnon murre (jos ei Turun murretta lasketa).
Vahva sama. Miksi turhaan piilotella juuriaan. En tosin näe mitään syytä tuoda niitä korostetusti esillekään. Turkulaisten kanssa keskustellessa ei niinkään haittaa murre, kuin turha kaartelu ja vetkuttelu. Kysymyksiin vastataan jostain kumman syystä kysymyksellä. Paljonko kello on?- Ai ny vai? Minkähänlainen ilma huomenna on?- Ai ulkon vai?
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Itse olen huomannut, että aidon puhvelinmaito mozzarellan puuttuminen jääkaapista on vakava virhe, jota ei pidä päästää syntymään.

Neuroottisten naisten seura on yleensä todella junttia.
Saatika miesten.
 
Viimeksi muokattu:

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Itsehän olen tosiaan elänyt Tampereella koko ikäni (ja tuskin olen täältä mihinkään lähdössä) ja käynyt elämäm koulun, mikä varmasti edesauttaa junttiutta. On minulle täällä muutamia kertoja jotkut junantuomat vähän vittuilleetkin murteestani, mikä on mielestäni melko absurdia. Siis että joku jopa Tampereeseen verrattuna täydellisestä tuppukylästä kotoisin oleva ihminen rupeaa mulle huomauttelemaan siitä, että puhun Tampereella tamperetta.

Vähän vaikea oli ymmärtää tuota disclaimeriäsi, että et tarkoita vahvalla murteen puhumisella paikallista intonaatiota tai murteen käyttöä. Vahvalla murteella puhuminen on murteen käyttöä, johon kuuluu paikallinen intonaatio.

Eihän se murteen puhuminen juntiksi tosiaan tee kuten sanoin, lähinnä vain pohdiskelin, miten monesti tosiaan vahvasti murtavat ovat juntteja. Itsehän en toki puhu murretta, koska olen Keski-Suomesta missä tunnetusti puhutaan oikein. Ei vaan hirveän vahvaa murretta ei ole ikinä ollut, mutta puheesta kuulee varmasti edelleen, että olen sieltä päin. Oikeastaan välillä jopa (junttimaisesti) korostan tuota murretaustaa kun täkäläisille jotain esittelee, rehti keski-suomalainen mies imagolla. Murteethan (paitsi Oulun ja Turun) ovat hienoja juttuja, jotka tuovat paikallisuutta esille, ei niitä pitäisikään unohtaa. Stadissahan tuo slangi tarttuu, kavereita mitkä sinne lähti opiskelemaan/töihin niin tiätsä ne kyl varmaan kahen kuukauden jälkeen nauku jo stadia. Serkkuni on myös siellä töissä ja puhuu helvetin rumaa hämettä, eikä aio tartuttaa slangia itseensä.

Tämän paskan jauhamisen jälkeen voisin hieman avata mitä tarkoitin. Keski-Suomessa maalta tulevat venyyttää sanooja paljon tulee mihinää, jne se murre on paljon vahvempi junttimaisella, kun taas monelta Keski-Suomalaiselta sen murteen kuulee, mutta se ei ole niin hirvittävän vahva. Samoin Raumalla hyvin tunnistettavasti puhutaan, mutta kun oikein kunnolla puhutaan niin henkilö on yleensä todella juntilta vaikuttava ja puhe menee tyyliin "tityditiyditdiyditiyidi" aivan helvetin nopeasti puhutaan ja puolet sanoista jätetään sanomatta.
 

Rankkari

Jäsen
Panna kakkoseen, ja väittää kirkkain silmin olevansa täysin hetero.

Pihtailla rahankäytön kanssa siinävaiheessa, kun on jo täysin viihteellä ja tilanteessa jossa pitisi maksaa kulunsa.

Leikkiä varakasta, mutta onkin tavis tai köyhä.

Esittää jotain, mitä todellakaan ei ole.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös