Junttimaisinta mitä tiedät

  • 2 621 926
  • 13 543
Miksi ei voi vain ryypätä ilman tälläistä mukahauskaa ja junttimaista paskaa.

Jos ei pidä ryyppäämisestä, täytyy sen ympärille kehitellä kaikkea tuollaista mukahauskaa paskaa. Junttimaiseksi en tuota pelleilyä itse sanoisi, sillä sitähän harrastaa innokkaimmin bättre folk. Todellista alkoholin ystävää kuitenkin lähinnä vituttaa, jos hänen ryyppäämistään häiritään joillain helvetin juomapeleillä:
jim jeffries-alcoholics games (sub ita) - YouTube
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Penkkarit on ehkä junttimaisinta mitä ihminen voi tehdä. Muutenkin kaikki opiskelija hassuttelut menevät tähän topikkiin. Miksi ei voi vain ryypätä ilman tälläistä mukahauskaa ja junttimaista paskaa.
Mä oon tästä eri mieltä. Etenkin viimeisestä lauseesta. Tässä on jo aika monta vuotta tullut oltua korkeakoulun kirjoilla ja huomattua se, että oikeastaan kaikki opiskelijatapahtumat yms illanvietot pyörivät sen alkoholin ympärillä. En ole absolutisti, mutta en myöskään se kovin juhlija. Ainakaan "vieraassa porukassa". Joissakin pienissä porukoissa, kuten oman luokan kanssa, tuo dokaaminen vielä ehkä menisi, mutta en itse ainakaan kovin mielelläni lähde ihmisten ilmoille kunnon sopassa. Kai nämä asiat riippuvat täysin oman koulun aktiivisuudesta, mutta itse olisin kaivannut enemmän ihan selväpäistä touhua. Jos liikuntakerhoja ei lasketa, niin en muista muuta päihteetöntä ohjelmaa opiskelijakunnan toimesta. Vähän ehkä harmittaakin, ois se ollu ihan mielenkiintoista tutustua oman alan ulkopuolisiin opiskelijoihin, mutta minkäs teet.

Penkkareiden "AAMUJA AAMUJA AAMUJA AAMUJA!" laulelut koulun keskusradiosta. Tai no kaikki huutaa niin kovaa ettei sitä enää laulamiseksi voi sanoa. Joka vuosi sama homma... Olisikohan pitänyt joskus huutaa takaisin "VELKOJA TÖITÄ VELKOJA TÖITÄ!" Itse en ainakaan aio huutaa kertaakaan aamuja ensi vuonna, kun itse olen penkkariasemassa.

Samat asiat sopivat myös "AAMUJA AAMUJA" huuteluihin armeijassa
Mua jotenkin häiritsee tuo aamujen huutelu abeilla. Mä kuitenkin miellän aamut nimenomaan armeija-aikaan, ja siksi on mielestäni hölmöä että aamuja huutelevat abiturientit, joista moni kuitenkin astuu palvelukseen tulevana kesänä. Sen takia omissa penkkareissa meillä ei jaksettu aamuja tai teejiinollia huudella. Keksittiin ihan omat läpät. Eipä niistä penkkareista mennyt kuin reilu 10 kk, niin pääsi ihan oikeasti puhaltelemaan nollia passi kourassa.

En silti oikein ymmärrä mikä penkkareissa on niin junttia. Ainakin itse muistan penkkarien olleen yksi elämäni hauskimmista päivistä. Enemmän junttia ovat mielestäni vanhojen tansseihin änkeävät ei-vanhat. Näitä on nykyään aika paljon. Tansseihin pitää saada pariksi se oma poikaystävä, vaikka se onkin vuotta vanhempi ja käy amista.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Penkkarit on ehkä junttimaisinta mitä ihminen voi tehdä. Muutenkin kaikki opiskelija hassuttelut menevät tähän topikkiin. Miksi ei voi vain ryypätä ilman tälläistä mukahauskaa ja junttimaista paskaa.

Hassu juttu. Itse jätin nuo mukahauskat junttimaisuudet (paitsi penkkarit) väliin juurikin tuon ryyppäyksen takia. Aika junttimainen valuvika.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hassu juttu. Itse jätin nuo mukahauskat junttimaisuudet (paitsi penkkarit) väliin juurikin tuon ryyppäyksen takia. Aika junttimainen valuvika.
Sama homma, omana penkkaripäivänäni aikanaan kävin kyllä muun porukan tavoin autoilemassa pitkin Helsinkiä, mutta kiertoajelun päätyttyä kävelin koululta kotiin ja lähdin isoveljeni kanssa uunituoreelle LänsiAuto-Areenalle katsomaan Bluesin ja IFK:n matsia. Oli siis parempaakin tekemistä kuin ryypätä sinä iltana.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Asiakkaille vittuilu. Kävin tebiksellä iskemässä pitkäveto-lapun ja sain kohdata todella töykeän myyjän. Ilmeisesti oli liikaa, kun pyysin häntä tulostamaan pitkävedon pelilistan.. Junttimaista purkaa omaa pahaa oloa maksaviin asiakkaisiin.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Joo, kunnon Oxford English on aika kaunista kuunneltavaa. Mä ajattelen asian nykyään niin, että vedän ihan rennosti suomalaisittain, mutta ei silti millään ralli-englannilla. En edes yritä teeskennellä olevani britti tai jenkki. Aksentti pitää olla, ettei luulla paikalliseksi. Riittää, että ymmärtää ja tulee ymmärretyksi. Olen ylpeä suomalaisuudestani! Ulkomailla asuneista kavereistani huomaan, että heihin on tarttunut paikallinen aksentti ja se on toki täysin luonnollista.
Palataanpa tähän, kun tuli vastaan taas tämä aivan mainio runo: If you can pronounce correctly every word in this poem, you will be speaking English better than 90% of the native English speakers in the world | The Poke

Siitä voi käydä testaamassa, miten englannin lausuminen luonnistuu. Lopussa löytyy vielä videonakin. Lainattuun viestiin sen verran, että aksentin olemassaolo on ihan ok ei-natiiveilla, ja löytyyhän sellainen hyvin monilta natiiveiltakin. Sen sijaan väärinlausuminen on häiritsevää, jos sitä ylenmäärin tapahtuu. Valitettavasti, kuten tuo runokin osoittaa, englanti ei tässä mielessä ole ihan helpoin kieli.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Sama homma, omana penkkaripäivänäni aikanaan kävin kyllä muun porukan tavoin autoilemassa pitkin Helsinkiä, mutta kiertoajelun päätyttyä kävelin koululta kotiin ja lähdin isoveljeni kanssa uunituoreelle LänsiAuto-Areenalle katsomaan Bluesin ja IFK:n matsia. Oli siis parempaakin tekemistä kuin ryypätä sinä iltana.

Hassua. Omana penkkaripäivänäni korkkasin aamukahdeksalta ja menin ajelulle. Illalla oli narripeli Nordiksella, kävin kotona Espoossa vaihtamassa vaatteet ja menin peliin. Pelin jälkeen sitten etsin porukan kaupungilta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Lainattuun viestiin sen verran, että aksentin olemassaolo on ihan ok ei-natiiveilla, ja löytyyhän sellainen hyvin monilta natiiveiltakin. Sen sijaan väärinlausuminen on häiritsevää, jos sitä ylenmäärin tapahtuu.
Joo, aksentti ja väärinlausiminen eivät ole ihan synonyymejä. Kyllä mulla on sen verran intoa kieltenopiskeluun, että ainakin yritän ottaa selvää sanojen oikeasta lausumisesta. Jos se sitten puhuessa ontuu, niin sitten ontuu. Kunhan ei tee noita perusvirheitä esim. ihmisten nimissä. Geoff ei ole "tsoff" eikä Ian ole "aiän".

Muistakaa nyt kuitenkin, miten ilahtuneita olette, kun joku ulkomaalainen puhuu teille suomea. Te kuitenkin keskimäärin annatte aplodit yrittämisestä, ettekä suinkaan korjaa joka sanan lausumista erikseen.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Keiltä natiiveilta ei löydy aksenttia? Mykiltä? Viittomakielen käyttäjilläkin tosin on aksenttinsa.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että monilla amerikkalaisilla ei ole aksenttia tai ainakaan kovin paljoa. Britit voisivat olla eri mieltä. Sopimuskysymyshän tuo on, että miltä se protoenglanti kuulostaa. Tällä hetkellä veikkaisin, että suurimmalle osalle maailman väestöstä General American voisi olla sitä.
 
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että monilla amerikkalaisilla ei ole aksenttia tai ainakaan kovin paljoa. Britit voisivat olla eri mieltä. Sopimuskysymyshän tuo on, että miltä se protoenglanti kuulostaa.

Menet metsään siinä, että kuvittelet "protoenglantia" puhuvan olevan vailla aksenttia:

What is an accent?
An accent is a way of pronouncing a language. It is therefore impossible to speak without an accent.

Some people may think they do not have an accent. Or you may think that there are other people who do not have an accent. Everyone has an accent. The term 'accentless' is sometimes used (by non-linguists) about people who speak one of the high prestige 'reference' accents (such as 'General American' or, less commonly, 'RP'), which are associated with people from a fairly wide region and with people of high social class. But these are also accents.


LINGUIST List Home Page

When a group defines a standard pronunciation, speakers who deviate from it are often said to "speak with an accent". However, everyone speaks with an accent.[2][11] People from theUnited States would "speak with an accent" from the point of view of an Australian, and vice versa. Accents such as BBC English or General American or Standard American may sometimes be erroneously designated in their countries of origin as "accentless" to indicate that they offer no obvious clue to the speaker's regional or social background.[2]

Accent (sociolinguistics) - Wikipedia, the free encyclopedia

Joo, aksentti ja väärinlausiminen eivät ole ihan synonyymejä.

Kenenkään meistä on aivan turha pyrkiä puhumaan mitään kieltä "ilman aksenttia", sillä se on mahdotonta.
 
Viimeksi muokattu:

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Jos lingvistiikkaan mennään, niin tuo on toki totta. Puhuinkin kuitenkin aksentista niin kuin se yleisesti ymmärretään, eli kielen lausumisesta ei-tyypillisesti. Esimerkkinä tyypillisestä lausumisesta on tuo mainitsemani General American, jota tyypillisesti pidetään neutraalina tai aksentittomana. Wikipediasta löytyy lähteitä tälle, en jaksa ruveta padilla linkkailemaan.
 
Esimerkkinä tyypillisestä lausumisesta on tuo mainitsemani General American, jota tyypillisesti pidetään neutraalina tai aksentittomana.

Tyypillisesti joo. Vähän samaan tapaan kuin tyypillisesti ihmiset ajattelevat, että jos demarien ääniosuus on 20 prosenttia ja se ääniosuus nousee tästä 10 prosenttia, on uusi ääniosuus 30 prosenttia. Tämä ei tarkoita sitä, että asia olisi oikeasti näin.
 
Viimeksi muokattu:

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Tyypillisesti joo. Vähän samaan tapaan kuin tyypillisesti ihmiset ajattelevat, että jos demarien ääniosuus on 20 prosenttia ja se ääniosuus nousee tästä 10 prosenttia, on uusi ääniosuus 30 prosenttia. Tämä ei tarkoita sitä, että asia olisi oikeasti näin.
Toisin kuin prosenttilaskut, aksentin määritelmä on täysin sopimuskysymys. Jos olisin kirjoittanut asiasta lingvistiikan foorumille, niin olisin ollut pedanttisempi termieni kanssa. Näin jääkiekkopalstalle kelvannee kansanomainen terminologiakin.
 

Kiakonsyöjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Onssimouhot
Ärsyttäviä juntin piirteitä:

-päästää jäätäviä hajupommeja toisten nenän edessä
-esittää hienoja "runoja":
*Naru on sillä aikamoinen paru. Oijoijoijoiii!
*Henna penna, on hällä kenga.

-syö suu auki
-tulee kääntelemään likasilla käsillä toisten mukeja aivan yllättäen
-tulee käsipystyssä sanomaan "TERVE!" vaikka olimme samassa huoneessa vasta 5 sekuntia sitten
-ottaa juhlapuheista sanoja
Suomi! *nyrkki pystyyn* kjehehee
Leijonaperhe! *nyrkki pystyyn* kjehehee
Koivu! *nyrkki pystyyn* kjehehee

-heittää omia vuodevaatteita toisen pedille, kun toinen petaamassa petiään
-valittaa miten asioita ei tule tehdä mutta tekee asiat itse samalla tavalla
-armeijasta päästyään kommentoi innokkaasti miten Tuntemattomassa sotilaassa olevat sodan oikeasti kokeneet ihmiset eivät osaa olla armeijassa ohjesääntöjen mukaan
-heiluttaa nyrkkiä ja vääntää naaman ärtyneeseen ilmeeseen ja kun kysyy mitä hittoa nyt taas, vastaus kuuluu kunhan pelleilin
-yskii nyrkkiin ja pyyhkii käden housuihin
-menestyy koulussa mua huonommin ja sen huomaa mm. kirjoittamisessa ja lukemisessa
-pitää sukkia samalla kun käyttää sandaaleja
-"Miltä leipä mastuu? Hehheh! Miltä maito maistuu? Haha!"
-lukio on perseestä, amis rulaa

Olikohan siinä kaikki? Tämän kaiken olen poiminut yhdestä henkilöstä.
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lisään edelliseen:

- Kertoo aina samoja huonoja vitsejä, yleensä jostain leffasta poimittuja.
- Vitsit ovat usein lapsellisen alatyylisiä.
- Auto on pyhä asia, auton konepeltiä pitää kiillottaa aina kun pysähdytään. Jos joku kaasuttaa autolla kovaa, pitää kääntyä ihaillen katsomaan kädet taskussa ja osoittaa ylistystä menopelille.
- Nauru on jälkeenjääneen kuuloinen ja pahentaa vitsejä.
- Tajutessaan että juntti on aivan väärässä jossain asiassa, hän kääntää asian leikiksi eikä ollutkaan tosissaan.
- Kassien ja vehkeen räplääminen kuin olisi 2-vuotias.
- Perseen kaivaminen julkisella paikalla.

Erityishuomiona, näitä tekevä juntti voi olla täysin kaupunkilainen eikä mistään maalta kotoisin. Tuppukylissä(todella pienet kaupungit) niitä voi toki olla enemmän.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Miksi ihmeessä kirjoittaisit lingvistiikan foorumille, kun et selvästikään ole perillä edes alan alkeista?
Ollaanpa sitä nyt niin pätevää. Taitaa olla raskas elämä, jos ei pysty koskaan käymään keskustelua kansantermein, vaan aina kaivaa sivistyssanakirjan takataskustaan sellaisen kohdatessaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös