Junttimaisinta mitä tiedät

  • 2 622 348
  • 13 543

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aika harvassa on ne kaverit jotka pikaruokalassa ottavat lakkinsa pois päästä. Tosin en käy ko. paikoissa kuin kerran kahdessa kuukaudessa enkä seuraa muiden ihmisten käytöstapoja, niin paha mennä yleistämään, mutta sellainen mutu-tuntuma on, että lippis päässä siellä syödään. Itse ainakin teen niin.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aika harvassa on ne kaverit jotka pikaruokalassa ottavat lakkinsa pois päästä. Tosin en käy ko. paikoissa kuin kerran kahdessa kuukaudessa enkä seuraa muiden ihmisten käytöstapoja, niin paha mennä yleistämään, mutta sellainen mutu-tuntuma on, että lippis päässä siellä syödään. Itse ainakin teen niin.

Sama. Ja kohta kolmikymppisenä en mene ihan mistään teinistäkään.

Jokuhan jossain täällä Jatkoajassa joskus paljasti menneensä ohjeistamaan jotain pipo päässä syövää kaveria.Jos joku tulee lätisemään minulle jostain päähineestä kun syön niin vedän kuokkaan.

Mulla on yksi kaveri joka ottaa pipon pois mennessään käymään rautakaupassa, helvetti sentään että se on junttia ja noloa kävellä alistuneen näköisenä pipo kourassa pitkin hyllyvälejä. Sama kaveri sitten kusee ruotsinlaivalla baaritiskin seinään ja oksentaa tuoppiin ja heittää sen vanhempien rouvashenkilöiden päälle. Mutta silti todellinen herrasmies kunhan ei pidä hattua sisätiloissa!
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Jokuhan jossain täällä Jatkoajassa joskus paljasti menneensä ohjeistamaan jotain pipo päässä syövää kaveria.Jos joku tulee lätisemään minulle jostain päähineestä kun syön niin vedän kuokkaan.
Se kannattaa varmasti tehdä. Kuokkaan vetäiseminen onkin sofistikoituneisuuden kristallisoituma, sivistyneen kansalaisen takuuvarma tuntomerkki. Varsinkin pipo, lippalätsä tahi karvalakki päässä.
 

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Mulla on yksi kaveri joka ottaa pipon pois mennessään käymään rautakaupassa, helvetti sentään että se on junttia ja noloa kävellä alistuneen näköisenä pipo kourassa pitkin hyllyvälejä. Sama kaveri sitten kusee ruotsinlaivalla baaritiskin seinään ja oksentaa tuoppiin ja heittää sen vanhempien rouvashenkilöiden päälle. Mutta silti todellinen herrasmies kunhan ei pidä hattua sisätiloissa!

Tämähän kuulostaa ihan periaatteen mieheltä. A man's gotta have a code. Lakki pois päästä.
 
Se kannattaa varmasti tehdä. Kuokkaan vetäiseminen onkin sofistikoituneisuuden kristallisoituma, sivistyneen kansalaisen takuuvarma tuntomerkki.

Niinpä. Minä ainakin antaisin ensin mahdollisuuden syödä kanssani hattu päässä vaihtoehtona pään lyömiselle pöytään lässyttäjälle.

Tilanne toki hypoteettinen kun en käytä hattuja laisinkaan.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No jos joku tosiaan tulisi mulle ohjeistamaan ettei lakkipäässä syödä niin käskisin ensin painua vittuun ts. omaan pöytäänsä ja jos tämän hienovaraisen pyynnön jälkeen edelleen olisi näkökentässä lässyttämässä armeijalakejaan, niin sitten tulisi valitettavasti nyrkkisulkeiset. Junttiako? Ehkä, mutta kannattaisi ehkä pitää huoli vain omista asioistaan eikä tulla nolaamaan itseään vartavasten.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Junttiako? Ehkä, mutta kannattaisi ehkä pitää huoli vain omista asioistaan eikä tulla nolaamaan itseään vartavasten.

Tämä rooli kun tuntuu olevan jo varattu, vai?

No joo, ei siis millään pahalla ja onhan tuollainen julkinen kouluttaminen sekä muu ohjeistaminen varsin väsynyttä touhua, mutta pakko kyllä tässä hommassa tunnustautua vanhemman tapakulttuurin kannattajaksi.

Ja siis tämä henkilöltä, joka pitää villehaapasalomaista pannumyssyä kesät talvet. Silti koen sen verran sosiaalista pelisilmää ja tapakulttuurin tuntemusta omaavani, että tajuan milloin se kannattaa ottaa päästä. Tuo ruokailu nyt on yksi näistä paikosta.

Hattu päästä on miehen kunnia, kuten edesmennyt vaari sanoi.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jumalauta kun repesin tälle mielukuvalle Sisäliittimestä tai Lunaticosta (siis sillä mielikuvalla joka heidän olemuksestaan on syntynyt muissa ketjuissa) takomassa turpaan käytöstavoista huomauttanutta sivullista. Mä ja mun lippis. Älä tuu kurkistelee. Voin kuvitella uutisen Iltalehdessä.
 
Jumalauta kun repesin tälle mielukuvalle Sisäliittimestä tai Lunaticosta (siis sillä mielikuvalla joka heidän olemuksestaan on syntynyt muissa ketjuissa) takomassa turpaan käytöstavoista huomauttanutta sivullista.

Mua huvitti enemmän ainakin mielikuva jostain tyypistä länkyttämässä tuntemattomien pöydässä voitko ottaa ton hatun pois ja sitten tullaan itkua tuhertaen dressmanin kauluspaita veressä pois. Eikä yllättänyt ketään muuta kuin mister know-it-allia kun ei pitänyt pelkästään omista asioistaan huolta.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Muuten lakki päässä syöminen on junttia, mutta jos ruoka haetaan tiskiltä ja sitä syödessä ei käytetä ruokailuvälineitä, on iha ok syödä pipo päässä.

Kai tähän nyt joku jurpo ottaa jonkun trendikkään finger food -ravintola esimerkiksi.

e. Tai no jatketaan vielä sen verran, että mielestäni se ei oikeastaan edes ole junttia. En ole vieläkään tähän päivään mennessä kuullut oikeastaan mitään muuta perustelua kysymykseen "Miksi on epäsopivaa syödä hattu päässä?" kuin että niin on aina tehty tai niin on tapana. Itse toki otan lakin aina pois syödessäni, lähinnä niiden ihmisten mieliksi jotka pitävät tätä tapaa tärkeänä.
 
Viimeksi muokattu:

Apmp-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, TPS
Itse olen tässäkin asiassa muiden yläpuolella ja istun hattu pois päästä syömässä ja naureskelen niille, jotka syövät hatut päässä ja niille, jotka siitä nillittävät. Elämä on helppoa enkä ole edes juntti. Jossain kaupassa käydessä en jaksa sitä ottaa pois, mutta samapa tuo. Käytän kaupassa usein myös college-housuja ja joskus myös jopa hupparia jos en mihinkään muualle ole menossa. Hupparit on muuten aika juntteja väärässä paikassa. Esim. joissain hienoissa ravintoloissa tai vaikkapa yökerhoissa. Ne vituttaa melkein yhtä paljon kuin vaimarit.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Mua huvitti enemmän ainakin mielikuva jostain tyypistä länkyttämässä tuntemattomien pöydässä voitko ottaa ton hatun pois ja sitten tullaan itkua tuhertaen dressmanin kauluspaita veressä pois. Eikä yllättänyt ketään muuta kuin mister know-it-allia kun ei pitänyt pelkästään omista asioistaan huolta.

Voi siinä käydä toisinkin päin, jos käytöstavoista huomauttava henkilö vastaakin fyysiseen hyökkäykseen samalla mitalla ja pistääkin pipopäätä, hupparipäätä tai lippispäätä turpaan. Sitten voi aggressiivinen rikollisjuntti itkeä tuhertaa lippiksensä suojissa tai kuivata nenästään valuvat veriset räät pipoonsa. Luultavasti vielä muiden ruokailijoiden aplodien saattelemana.

Henkilökohtaisesti ihan sama, jos juntti pitää lätsää tai myssyä päässä syödessään ravintolassa. En ole muista ihmisistä kiinnostunut niin paljon, että yleensä välittäisin suuntaan tai toiseen, ja jos menen ravintolaan syömään niin olen kiinnostuneempi ateriasta kuin naapuripöytien ihmisistä. Muutenkin parempi pitää vain omista asioistaan huolta.

Hampurilaispaikkoja yms. en laske tässä tapauksessa ravintoloiksi, tuskin laskee moni muukaan. Jos ruoka syödään sormin, niin silloin voi päässä olla vaikka propellihattu.
 
Voi siinä käydä toisinkin päin, jos käytöstavoista huomauttava henkilö vastaakin fyysiseen hyökkäykseen samalla mitalla ja pistääkin pipopäätä, hupparipäätä tai lippispäätä turpaan. Sitten voi aggressiivinen rikollisjuntti itkeä tuhertaa lippiksensä suojissa tai kuivata nenästään valuvat veriset räät pipoonsa. Luultavasti vielä muiden ruokailijoiden aplodien saattelemana.

Lähdin ihan niistä lähtökohdista millaisia tälläiset nillittäjät keskimäärin ovat, varmaan nähneet väkivaltaa tai sen toteuttamista 50 tuuman telkusta jossain välissä katsoessaan omaa jumalaansa, Kokoomuksen Jyrkiä. Myöskin keskimäärin sellaiset ihmiset näkevät oman täydellisyytensä ja sen julistamisen sellaisena että itsesuojeluvaisto tulee jossain kaukana perässä. Mutta oma on mokansa, jopa nautittava sellainen.

En muuten näe suomalaisia sellaisina ihmisinä ketkä antaisivat aploodeja julkisella paikalla suoritetusta pahoinpitelystä. Lähinnä itkevät että lopeta.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No jos joku tosiaan tulisi mulle ohjeistamaan ettei lakkipäässä syödä niin käskisin ensin painua vittuun ts. omaan pöytäänsä ja jos tämän hienovaraisen pyynnön jälkeen edelleen olisi näkökentässä lässyttämässä armeijalakejaan, niin sitten tulisi valitettavasti nyrkkisulkeiset. Junttiako? Ehkä, mutta kannattaisi ehkä pitää huoli vain omista asioistaan eikä tulla nolaamaan itseään vartavasten.

Junttia, mutta myös ihan tyypillistä suomalaisten heikkoa itsetuntoa. Kun kokee olevasi huonompi kuin se toinen, älyllisesti tai muuten, niin silloin otetaan nyrkit avuksi. Ja ollaan siinä samalla juntteja. Käytöstavoista huomauttaminen ei ole millään lailla noloa. Noloa on käyttäytyä niin huonosti, että joku sivisityneempi joutuu asiasta huomauttamaan.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
On todella junttia käyttäytyä moukkamaisesti ja reagoida väkivallalla, jos joku asiasta huomauttaa. Melkein yhtä moukkamaista on uhota, että mää kyllä käyttäydyn just niin typerästi kun haluun, ja vedän turpaan jos joku siitä jotain sanoo, vaikka oikeasti tuskin uskaltaa edes käyttäytyä uhoamallaan tavalla, saati sitten tehdä muuta kuin inistä jos joku asiasta huomauttaa.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Mulla ainakin tuntuu lähtevän ihan automaattisesti hattu päästä, kun istahdan johonkin syömään. Ajatuksenakin tuntuu jotenkin epämiellyttävältä pistellä ruokaa naamaan ulkovaatteet päällä. Jos jonkun grilliburgerin tai mäkkärisafkan heitän huiviin, niin tuskin siinä ruokailuajassa ehtii edes lakistaan luopua.

Lähtökohtaisesti toisten tekemisiin puuttuminen on junttia, mutta tunnustan ohjeistaneeni kaveriani luopumaan lippalakistaan kiinalaisessa ravintolassa syödessämme. Ei vetänyt turpaan, vaikka se ehkä hieman junttia minulta olikin.
 

Mairouh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Barça
Menkääpä joku sivistynyt huomauttelija johonkin kouluun katsomaan heidän ruokailua. Saatte muuten semmoisen kohtauksen, että ei happi kulje. Ihmisillä on pipot ja takit päällä syödessä, varsinkin talvella.

Vaikka itse menen usein takki päällä syömään, niin riisun sen aina pois istuessa. Pipo tosin jää usein päähän. Olen siis juntti. Mutta mikä se sellainen ihminen on, joka ei tee mitään junttia jonkun muun mielestä? Varmaan joku niin sivistynyt, että hän ei käy edes paskalla.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En tiedä mistä tämä "huomauttelu" nyt lähti liikkeelle, sekin on minusta vähän typerää, jos nyt ei junttia.
Jos otetaan joku random sivu tästä ketjusta, tässä tapauksessa vaikka sivu nro 132, niin eihän näistä siellä mainituista asioistakaan koeta tarvetta lähteä asianosaisia huomauttelemaan:
- Talvivaara 24/7
- koulutukseen liittyvien oppiarvojen ylikorostaminen
- Ultras -touhu ja esim. myllyt urheilutapahtumissa
- keisarinvaltakunta.net
- Vitun ajelematta jättäminen
- Asua Suomessa poislukien seuraavat paikat: tikkurila, vantaa, konnevesi, uurainen, laukaa.
- Pukeutua väreihin lukeutumatta seuraaviin: musta, punainen (tämä junttimaista jos pääväri), valkea, harmaa
- Syödä ruokia joissa ei ole: Katkarapu, suomalainen jokirapu, kuha konnevedeltä, naudan sisäfile keskisuomalaiselta tilalta, kauden vihannekset suomalaisia, peruna (uusi), metsäsienet, marjat, riista kuten poro ja hirvi ja buffalo.
- Lukihäiriö
- Epäsosiaalinen möllöttäminen
- Tyylitajuttomuus
- Kielitaidottomuus ja yleinen keskustelutaidottomuuskin.
- Oman elämänsä johnholmesit eli peräkamarin munanmittaajat.
- Pikaruokalassa tarjottimen ja roskien jättäminen pöytään syömisen jälkeen.
- Pikkujouluviikonloppujen taksijonot

Vaan kyllähän se menee niin, että ihmiset muodostavat näiden huomioidensa perusteella toisesta mielikuvan, näissä tapauksissa junttimaisen.

Tässä lakki päässä ruokailun tapauksessa mielikuvaa tietysti entisestää vahvistaa tämä verbaliikkaan väkivallalla vastaaminen, joka on junttia jos jokin. Myös turpaan ottaminen on junttia, ja onkin ihan luonnollista, että nämä samat lippahattu-uhoajat jotka itse itsensä turpaananto- tai -ottotilanteeseen ajavat, ottavat myös turpaan eniten.
Sikäli voisi sanoa, että kaikki on taas hyvin, että olisi ollut paljon hämmentävämpää, jos nämä hattu päässä ruokailijat olisivat fiksuilla kirjoituksillaan onnistuneet hälventämään muodostunutta mielikuvaa. Nyt tätä tilannetta ei todellakaan päässyt syntymään ja käsitys oikeasta ja väärästä; tyylikkäästä ja junttimaisesta säilyy säröttömänä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Dog palkkionmetsästäjä.

Wannabe-kyttä, ulkonäkö, ne lasit (onko se itse vetänyt jesarilla ne kuulokkeet siihen kiinni?) ja mukana liikkuva seurue.
 

Harald73

Jäsen
Suosikkijoukkue
1897
Dog palkkionmetsästäjä.

Wannabe-kyttä, ulkonäkö, ne lasit (onko se itse vetänyt jesarilla ne kuulokkeet siihen kiinni?) ja mukana liikkuva seurue.

Toihan on vissiin entinen linnakundi eli koukuksi ei ole enää asiaa. Nyt sitten pitää kovana uskovaisena jahdata muita koviksia, kun ei enää itse taida jaksaa elellä lain ulkopuolella. Melko väsynyttä touhua, mutta myy vissiin kuin häkä rapakon takana, ainakin äijä on kovasti julkkis ja näyttäytyy kaiken maailman kissanristiäisissä kutsuvieraana. Junttia, en osaa sanoa, kulttuurieroa ainakin?

Toi seurue taitaa olla kaverin vaimo, kolleega ja pojat?
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Enhän minäkään syö pipo päässä missään kunnon paikassa. Joku lounasmesta alkaa olla tällainen. Mutta jos nyt sattuisin käymään jossain mäkkärissä niin en varmaankaan ota pipoa pois koska paikan asiakaskunnasta sitä tuskin tekee juuri kukaan muukaan ja näinollen se ei häiritse kuin näitä oman elämänsä sankareita. Enhän minäkään mene ripittämään sitä kauppatieteiden maisteria pinkissä kauluspaidassaan joka kunnon ravintolassa syödessään ryystää sitä höpökaljaansa suoraan pullosta eikä tiedä kummassa kädessä haarukkaa pidetään.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hattu päässä syöminen nyt on niin itsestäänselvästi junttia, että siitä ei luulisi tarvitsevan edes erikseen mainita.

Hattuasioista noin yleisesti: eikös pipoa pidetä päässä lähinnä kylmyyden takia ja jotain lippistä sitten puolestaan häikäisyn ehkäisemiseksi? Ihan vitun junttia ja urpoa on pitää ko. päähineitä päässä silloin, kun se ei olosuhteiden takia ole tarpeellista. Vai onko pipo tai lippis jonkun mielestä ylivoimaisen siistin näköinen juttu?

Toisaalta mikäs siinä. Saahan sitä ihminen juntti olla ja tyhmäkin.
 

Mairouh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Barça
Ihan totta mitä Snakster sanoi. Tai no olihan se itsestään selvää ja tiedostan olevani juntti, kun syön koulussa pipo päässä. Muualla taas en pidä pipoa päässä poislukien heset yms.

Kun puhuin kouluruokailusta, niin tuli mieleen yksi äärimmäisen juntti tapa. Nimittäin ruoan pois heittäminen, kun itse otetaan ruokaa. Välillä näkee ihan hirveitä määriä pistetään surutta menemään. Itse on kasvatettu niin, että mitä otetaan niin se syödään, mutta jos joku toinen antaa niin ei ole pakko syödä kaikkea. Näin on menty aina.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hattuasioista noin yleisesti: eikös pipoa pidetä päässä lähinnä kylmyyden takia ja jotain lippistä sitten puolestaan häikäisyn ehkäisemiseksi?


Tämä nyt ei junttia ole, mutta lauantaina aamupäivällä pisti silmään kun joku kaveri käveli vastaan 25 asteen pakkasessa ilman pipoa ja hanskoja. Tuli mieleen, onko sillä sama asenne kuin joskus yläasteaikoina, kun pipot oli jotenkin noloja toisin kun nykyään yleisesti ottaen. Tai sitten se heppu ei vaan palele.

Noin muuten pipoasiasta eli päähineen käytöstä sisällä, ihmetyttää että jotkut eivät tiedä tai muuten vaan välitä käytöstavoista, mutta ihme se on myös miten kiivaasti jotkut jaksaa suhtautua tuntemattomien ulkopuolisten tekemisiin tuollaisessa asiassa. Ymmärrän, että jotain pikkuveljeä tai omaa lasta tuleekin opettaa ja ohjata oikeaan suuntaan, muiden osalta omapahan on junttiutensa jos joku sivullinen pupeltaa lätsä päässä.

Ja sivuhuomiona vielä, pitäisköhän tämä ketju hiljalleen laittaa lukkoon, ei taida olla vasta kun joku kymmenes kerta kun tämä sama aihe nousee esiin ja sama ratas lähtee taas pyörimään. Kun en jaksa tarkistaa, mietin että onkohan vielä ne ihan samat nimimerkit jotka jaksaa aina samaa jankutusta ja toisten kouluttamista täällä asiasta käydä. Niin tai näin, vahvasti tuli sellainen tunne että nämä jutut olen lukenut täältä ennenkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös