Junttimaisinta mitä tiedät

  • 2 634 283
  • 13 571

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Evilillä on mm. HIFK suosikkijoukkueissaan. Tuskin kuitenkaan jokainen HIFK:n pelaaja on hyvän päivän tuttu ja hyvä jätkä?

Mitä tulee siihen syyhyn, että Suomi on niin kaltoin kohdellut, niin tuo on hieman ontuva perustelu. Eviliä olen aina pitänyt erittäin fiksuna ja asiansa perustelevana kirjoittajana, jonka kanssa olen monesti samaa mieltä, mutta tuo on hieman kaukaa haettu ja etäinen perustelu.

Ja se kaltoin kohtelu? Kuitenkin on Evilille ilmainen peruskoulutus ja yliopisto-opiskelu tullut tutuksi.
Ei tietenkään ole. Itse asiassa HIFK valikoitui suosikkijoukkueekseni siksi, että Matti Hagman oli vuonna 1980 7-vuotiaalle Evilille hyvin mukava ja ystävällinen. Ei siihen paljoa tarvita.

Suomen kaltoin kohtelua en avaa enempää, se on minun asiani ja sellaisena pysyy.

Ja totta helvetissä täällä on ollut paljon hyvääkin, kuten vaikkapa tuo opiskelu ilmaiseksi. En ole kiistänytkään. Silti, velvollisuutta kannattaa oman maan jääkiekkojoukkuetta en oikein osaa tuntea. En, vaikka pidän lajista ja seuraan sitä, niin tuo maajoukkue ei ole mitenkään erityisen läheinen ollut ikinä. Jatkuvat EHT-höntsät ovat syöneet mielenkiintoa entisestään, ja nämä käynnissä olevat kisat kummoloineen ja maksukanavineen ja ilmaveivihehkutuksineen ja saatanan talvisotineen ovat kyllä syöneet sen viimeisenkin sympatian jota ehkä oli.

Niin, ja aika junttimaista on mainostaa urheilukilpailuja sodilla, näin ketjun aiheeseen palatakseni. Tietämätöntäkin se on, kun kyseessä tuntuisi olevan sodat jotka Suomi hävisi. Sellaista fiilistä tuskin on haettu, MTV3?

Vitun rasisti. Vaikka et tiennyt että Mercurius oli hintti, niin osasit silti vittuuntua hänestä.
Onko kukaan nimimerkki Freddie Mercuryn nähnyt tai ääntään kuullut koskaan pitänyt häntä heterona?!?!
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
No olisiko se taustapeilissä roikkuva karvainen mulkku jotenkin vähemmän junttimainen?
Se huvittaisi viitisen sekuntia, ja olisi vaihtelua. Yhtä junttimainen se varmaankin kyllä olisi.
 

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
Onko kukaan nimimerkki Freddie Mercuryn nähnyt tai ääntään kuullut koskaan pitänyt häntä heterona?!?!

Minä luulin kun olin kolme vuotias. Luulin tuolloin myös, että Mats Sundin on suomalainen ja eihän se perkele ollut. Pettymys oli suuri...

edit. en siis 3veenä, mutta noihin aikoihin. Olisiko ikää ollut 7-9 vuotta. No kuitenkin, ymmärtää varmaan sinä.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Nykyajan eräs ongelma on tietyllä tavalla se, että monia asioita pitäisi aina kovasti perustella ja analysoida, vaikka monet päätökset, mieltymykset ja linjaukset syntyvät tiedostamattomasti ja intuition varassa
Tämä on muuten ihan totta. Minä teen usein päätöksiä ja päätelmiä intuitiivisesti, ja olen useimmiten oikeassa. Ainakin siinä suhteessa, että tunnen itseni ja mieltymykseni, ja huomaan hetkessä mikä niihin soveltuu ja mikä ei.

Kun olin pieni, alle kouluikäinen jamppa - siis 70-luvulla - oli kotipaikkakunnallani samalla viikolla kaksi lastenkonserttia: M.A.Nummisen ja Mikko Alatalon. Faija kysyi että kumpaan haluan, molempiin se ei viitsinyt minua kiikuttaa. Olin vastannut että ehdottomasti Nummiseen, "koska se Alatalo hymyilee tekohymyä ja on iljettävän lipevä". Eli intuitiolla on menty jo nuorena, ja ihan oikein.
 

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
Muuten ihan hyvä teksti... ("minulle" tarkoitettu osuus)

Tietenkin olet oikeassa, vain 4 joukkuetta jäljellä ja suurin osa parhaista vapaana. Mutta tarkoitukseni ei ollutkaan väittää että merkittävä osa parhaista olisi NHL:n pudotuspeleissä. NHL:n kausi on vain huomattavasti raskaampi sekä fyysisesti että henkisesti muihin verrattuna (henkisestä puolesta en tiedä, mutulla), minkä johdosta pelaajat ovat paljon väsyneempiä kauden jälkeen ja heidän maksimipotentiaaliaan ei enää noin vain revikään irti. Katsokaa esimerkiksi Pavel Datsyukia, kaveri on aivan puolikuntoinen ja rampa mutta silti piti raahautua kisoihin. Kaukalon koko on toinen juttu, minkä takia sen pitää olla niin iso euroopassa? Kaikki intesiteetti, vauhti ja nopeiden tilanteiden aikaansaamat yksilösuoritukset katoavat, tilalle tulee pelikirjakiekkoa (joo kyllä NHL:ssäkin käytetään taktiikoita, mutta vaistoilla on suurempi rooli), kaartelua ja loputonta kulmapyörintää. Esimerkiksi Vancouverin olympialaiset osoittivat, kuinka käy kun Pohjois-Amerikkalaiset pääsevät pelaamaan peliään pienessä kaukalossa. Toivottavasti viimeisin virke ei aiheuta provosoitumista.

"Ei runkosarjamuotoisen sarjan ja arvoturnauksen vertailussa ole aina kauheasti mieltä, ja siksipä olenkin kyllästynyt siihen, että MM-kisojen kohdalla aina jaksetaan nostaa esille se, että joku jossain vielä pelaa pudotuspelejä ja näistä pitäisi koko muun kiekkoilevan maailman innostua paljon enemmän kuin kansainvälisestä arvoturnauksesta, jolla on MM-arvo."

Tässä on koko jutun ydin. Vertailu on typerää turnauksen ja sarjan välillä, mutta mielestäni "MM-arvo" ei ole tarpeeksi arvokas. Futiksen MM ei varmasti olisi yhtä arvostettu jos kisat olisivat joka vuosi. Pelaajat eivät olisi yhtä latautuneita ja valmistautuneita, enkä ihmettelisi jos motivaatiokin olisi hiukan pienempi. Lisäksi futiksen MM-kisojen aikaan ei ole yksikään tärkeä sarja käynnissä.

Varmasti arvostaisin MM-kisoja, jos ne järjestettäisiin vaikka elo- syyskuussa (kuten World Cup), ja korkeintaan joka toinen vuosi. Kummasti tulisi hohtoa.

Eurohokipakotus ilmaveiveistä puhumattakaan myös syö Leijonien arvostusta, muistaakseni ennen europeleistä ei (maikkarin järjestämää) haloota nostettu ja leijonapaidassa esiintyminen oli saavutus, nykyään jokaisen SM-Liigajoukkueen top-6-hyökkääjä ja top-4-pakki pääsee jossain vaiheessa kokeilemaan, ainakin siltä tuntuu.
______________________

Btw, Evilillä hieno lista, lähes kaikki kohdat hyväksyn. Lisään junttimaisuuteen 1500 euroa kuussa tienaavat 20-35-vuotiaat, jotka äänestävät muodikkaasti Kokoomusta eivätkä tiedä politiikasta paskaakaan. Tuo paskasakki, joiden vanhemmat äänestivät demareita tai vasemmistoliittoa, ei tajua omaa parastaan ja oikein ajavat maata kohti tasaverotusta. Myös demarit ovat perseestä, ja vasemmistoliiton nuori polvi. Joissakin vanhimmissa vassareissa on vielä jotain hohdokasta jäljellä, esimerkiksi tunnen erään vanhan kunnanvaltuutetun jonka isä taisteli vakaumuksensa puolesta sisällissodassa ja pelastettiin teloitusrivistä. Hieno mies, taidan äänestää häntä syksyllä jos vielä jaksaa taistella kotikunnan kokoomuskonsensusta vastaan. En olisi vielä vuosikaan sitten uskonut että koskaan äänestäisin Vasemmistoliittoa. Youtubesta työväenmarssit soimaan!
edit. lisätään vielä että taistolaiset ovat pahimpia kaikista. Onneksi viimeiset alkavat Tavjan mukana jäädä sivuun.
 
Viimeksi muokattu:

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ryssittely esim. nyt tuolla otteluseurantaketjussa.

Hieman sama kuin "hurrit", "jenkit", "polakit", "norskit", "sakemannit" ja vaikkapa "finskit".

Jos veteraani sanoo ryssät niin se on sympaattinen termi entisestä vihollisesta. Jos taas lätkän yhteysdessä loihe lausumaan saman termin niin ollaan jotain junttirasisteja...ko...kö...?
 

-FNM-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos veteraani sanoo ryssät niin se on sympaattinen termi entisestä vihollisesta. Jos taas lätkän yhteysdessä loihe lausumaan saman termin niin ollaan jotain junttirasisteja...ko...kö...?

Kyllä minä ymmärrän sen, että sota-aikaan, ja tuonkin jälkeen ne jotka sodan olivat kokeneet ryssittelivät. En kuitenkaan ymmärrä, että tänä päivänä vielä kiekko-ottelua katsellessa täytyy tuota termiä käyttää.

Lähes yhtä junttia kuin tuo ryssittely on se, kun etenkin otteluseurantaketjussa puhutaan venäläisestä miehestä venakkona.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kyllä minä ymmärrän sen, että sota-aikaan, ja tuonkin jälkeen ne jotka sodan olivat kokeneet ryssittelivät.

No millä termillä kiekko-ottelussa kutsuit itäveljiä kun maa kantoi nimeä Neuvostoliitto? Mulla oli termi "neukut". Mites sä...Neuvostoliittolaiset...?
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Melkolailla junttimaista on liittää minkä tahansa kysymyslauseen loppuun pienellä viiveellä päätteet ...ko? ...kö?

Eikö olekin? ...ko? ...kö?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minä olen tuossa ryssä-asiassa kyllä ihan vapaaehtoisesti ja mielelläni juntti, ja jopa myönnän olevani rasisti tässä asiassa, mutta minulle ryssät on ryssiä niin kauan kunnes todistavat olevansa oikeita ihmisiä ryssän sijasta. Suhtautuminen on siis vähän samankaltainen kuin mustalaisiin: 99% pilaa loppujen maineen.
 

Dishier

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Pakko kyllä sanoa, että minuakin hieman häiritsee tuo ryssittely. Pappani kutsui itäisiä naapurikansalaisia vieä ymmärrettävsti ryssiksi, mutta itseni on kasvatettu siten, että sana voidaan hyvin rinnastaa "neekeriin" loukkaavuudellaan.

Eli sana venäläiset olisi mielestäni neutraali ja käypä sana, vaikka periaatteessa kyllä ymmärrän näitä ryssittelijöitäkin ihan hyvin.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Liiallinen junttiuden keksiminen ja korostaminen ainakin omasta mielestäni pölvästien puuhaa.

Mielestäni on junttia vähätellä suomalaisuutta. Ei sitä tarvitse kuitenkaan korostaa tai muuta, mutta mielestäni itsensä turha vähättely on junttia.

Lähden nyt terassille verkkareissa. Morjensta.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minä olen tuossa ryssä-asiassa kyllä ihan vapaaehtoisesti ja mielelläni juntti, ja jopa myönnän olevani rasisti tässä asiassa, mutta minulle ryssät on ryssiä niin kauan kunnes todistavat olevansa oikeita ihmisiä ryssän sijasta. Suhtautuminen on siis vähän samankaltainen kuin mustalaisiin: 99% pilaa loppujen maineen.
Pirkka-Pekka Peteliushan jossain sketsissä lausahti, että "ei mikkä ol nii ihmise näkönen ko ryssä".

Joskus se kieltämättä sorahtaa korvaan ikävästi tuo ryssittely, joskus taas syyllistyn siihen itsekin.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Ihan rehellisen juntisti puhun venäläisistä ryssinä, kunnei minulla kyseisestä maasta noin muutenkaan mitään hyvää sanottavaa ole. Niin ja ettei jäisi epäselväksi, olen nähnyt venäläisiä ja käynyt sekä Venäjällä että Neuvostoliitossa. Olen myös seurannut uutisia. Noiden kaikkien kokemusten perusteella pidän kantaani ihan aiheellisena ja oikeutettuna.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Lähes yhtä junttia kuin tuo ryssittely on se, kun etenkin otteluseurantaketjussa puhutaan venäläisestä miehestä venakkona.
Se nyt on ennemminkin hölmöä kuin junttia. Venakko on nainen, ja ken ei sitä tiedä niin voisi pidättäytyä ko. sanan käytöstä.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
On se vaan joillekin (länsisuomalaisille!) kova kohtalo asua Venäjän naapurissa. Ryssät, Raatteen tie ja perkele kovaa valuuttaa vielä 2000-luvulla, ei uskoisi. Ovathan ne välillä tosi rasittavaa jengiä, mutta turha suomalaisten on nostaa itseään heidän yläpuolelle millään mittarilla. Samaa mongoliperimää meissäkin kaikissa on, paitsi ehkä svenskaa puhuvissa. Rybyt kuitenkin kantaa etenkin itäiseen Suomeen valtavasti rahaa, joten sikäli kannattaa olla jopa ihan tyytyväinen kaiken ryssittelyn ohessa.

En rakasta, mutta siedän.
 

Powerplay

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Jokerit, NHL
neuvostoliittolaiset.

Niin kunnes ryssät tajusivat etteivät neuvostoliittolaisia ole. Itse kutsun näitä ryssiksi, kun on näin aina ollut, mutta eipä sitä kenellekkään pahaa mieltä tahdo, joten jos tuollaisen kanssa tulisi juteltua, niin kysyisin miksikä haluaisi iteseänsä kutsuttavan ellei siten ihan omalla nimellä.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Tuo on ryssä-sana on vähän kaksijakoinen. Vitun ryssä!-huutelu on varsin noloa, mutta toisaalta sen livauttaminen "tänään kaaduttiin lähinnä siihen, että ryssien maalivahti otti kiinni ne harvat hyvät paikat, kun taas Vehanen pelasi perushyvin, mutta ei torjunut lähes yhtään laatupaikkaa"-tyyliseen keskusteluun ei ainakaan allekirjoittanutta häiritse yhtään.

En silti sen käyttämämistä nyt noin yleisestikään kovin nolona/junttina näkisi. Kaipa tähän vaikuttaa lukuisat kokemukset ko. kansasta/maasta ja kotiseutu Kaakkois-Suomessa.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Kaikkein junttimaisinta varsinkin jääkiekkokeskustelussa on surkeuden, epäpätevyyden, pelkurimaisuuden ja raukkamaisuuden yhdistäminen suorina synonyymeinä naisiin.

Taas tuolla vauhkottiin suu vaahdossa "Jutta" Jalosesta, tuosta "akkadiktaattorista". Jos menee huonosti, niin sitten akkamaisuutta, hamekangasta, ämmämäisyyttä ja neitimäisyyttä tulee poikkeuksetta, oli kyseessä mikä sarjataso tahansa, minkä joukkueen keskustelu tahansa tai mikä turnaus tahansa.

En ole millään lailla feministi tai vastaava, mutta tuollainen on yksinkertaisesti naurettavaa ja halventavaa, olisi naurettavaa jopa teini-ikäiseltä punaniskaiselta juntilta, saati sitten aikuisen ikäiseltä. Jotenkin tuntuu, että tuota akattelua, ämmittelyä ja nimimuunnoksia harrastavat joko keskenkasvuiset teinit tai sitten katkerat, kaljalta ja hieltä haisevat aikamiespojat, jotka eivät ole asunnossaan naista koskaan nähneetkään.

Jos olisivat, niin ämmittelijöiden ja "Jutta"-nimityksien käyttäjien mielenlaadusta ja asenteesta vaimot ja naisystävät luultavasti pistävät ns. sääret ristiin jos miehen mielestä synonyymi kyvyttömyydelle, pelkurimaisuudelle ja osaamattomuudelle on "akkamaisuus".

Eipä yllättäisi, jos nämä nämä akoista ja hamekankaista pahiten meuhkaajat olisivat tismalleen samaa sakkia, jotka luontevasti ryssittelevät, uhkuvat käsittämättömän kaunaista ja katkeraa ruotsalais(homojen) vihaa tapaamatta koskaan ainuttakaan ruotsalaista sekä puhuvat rempseästi jutkuista, nekruista ja hinteistä koska mitäpä sitä kaunistelemaan jutkujen, nekrujen ja hinttien suhteen. Eipä yllättäisi, jos kotonakin sitä akkaa/muijaa/ämmää/emäntää vähän ojennettaisiin nyrkillä kunhan ensimmäinen kirkas pullo on tyhjennetty ja akka vain nalkuttaa.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Ajella mopolla edestakaisin lähes tyhjällä parkkipaikalla ja pitää kyseisen vempaimen kierrokset todella korkealla. Myöskin ne pakolliset sivuttaisluisut kääntöpaikoilla sekä keulimiset ovat niin junttia touhua että.
Lanternan edessä olevalla tyhjällä parkkiksella pääsee "nauttimaan" tällaisesta esityksestä lähes joka ilta.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eipä yllättäisi, jos kotonakin sitä akkaa/muijaa/ämmää/emäntää vähän ojennettaisiin nyrkillä kunhan ensimmäinen kirkas pullo on tyhjennetty ja akka vain nalkuttaa.
Jos ylipäätään on sitä eukkoa kotona. Pikemminkin on katkera peräkammarin poika joka on saanut korkeintaan kerran elämässään ja silloinkin ampunut reidille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös