Junttimaisinta mitä tiedät

  • 2 637 467
  • 13 571
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
"Oman kylän" voi toki nähdä tässä viitekehyksessä myös omana maana, MM-kisoja kun pelataan.

Ei se mikään velvoite voi edelleenkään olla. Toki yhteisöllinen paine varmaan ajaa ihmisiä siihen suuntaan, mutta paljon rohkeampaa on olla menemättä massan mukana, jos ei huvita kaikki HyväSuomi!. Massasta erottuminen ja oman mielen mukaan eläminen ovat kuitenkin ihmisessä arvostettavia piirteitä.

Toki itse varmaan palaan kannustamaan Suomea, kunhan nämä protestikisat on saatu joskus ohi.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Ei se mikään velvoite voi edelleenkään olla. Toki yhteisöllinen paine varmaan ajaa ihmisiä siihen suuntaan, mutta paljon rohkeampaa on olla menemättä massan mukana, jos ei huvita kaikki HyväSuomi!. Massasta erottuminen ja oman mielen mukaan eläminen ovat kuitenkin ihmisessä arvostettavia piirteitä.
Eihän se mikään velvoite olekaan. Suomessa jokainen saa kannustaa sitä jengiä, jota haluaa, tai olla kannustamatta mitään jengiä. Minun on vaikea ajatella, että yhteisön paine saa kenenkään pulssia kohoamaan lätkää katsoessa. Kyllä se tulee pelistä ja tunnesiteestä.

Minullakin oli kieltämättä vuosi-pari sitten shokkivaihe, kun tajusin, että on olemassa jengiä, joka kehtaa seurata minun lätkääni vain MM-kisojen ajan, sielläkin n. puolivälieristä eteen päin, kannustaa samaa joukkuetta kuin minä ja olla vielä vilpittömän innostunut asiasta. Jotenkin selvisin siitä hengissä, pääsin jopa henkisesti yli, ja nykyisin pidän sitä puhtaasti loistavana asiana lätkän, urheilun, elämän ja kaiken kannalta. En minä niiden matsianalyysejä jaksa silti kuunnella.

Massasta erottumista massasta erottumisen vuoksi en arvosta pätkääkään. Jos taustalla on jotain järjellisempiäkin syitä, niin antaa mennä vaan.

Tässä asiassa on vain subjektiivisia totuuksia, ja minun totuuteni on se, että vaadin jonkinlaisen fyysisen ja henkisen läheisyyden joukkueeseen, jotta voin fanittaa sitä. Sinun tunnepuolesi (vai menetkö järki edellä, ei sekään kai väärin ole, joskin asiat menevät minusta vituiksi, jos kannatuksen kohteensa valitsee "järkeilemällä") toimii ilmeisesti eri tavalla.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Massasta erottumista massasta erottumisen vuoksi en arvosta pätkääkään. Jos taustalla on jotain järjellisempiäkin syitä, niin antaa mennä vaan.

Tässä asiassa on vain subjektiivisia totuuksia, ja minun totuuteni on se, että vaadin jonkinlaisen fyysisen ja henkisen läheisyyden joukkueeseen, jotta voin fanittaa sitä. Sinun tunnepuolesi (vai menetkö järki edellä, ei sekään kai väärin ole, joskin asiat menevät minusta vituiksi, jos kannatuksen kohteensa valitsee "järkeilemällä") toimii ilmeisesti eri tavalla.

Menen mieluummin järki edellä, eli järkeilen asiat niin, että jos en pidä omasta asuinympäristöstäni, niin en kannata sen urheilujoukkueita vaan toivon niille lähinnä tappioita tai ignoretan täysin. Jos taas olen ympäristöni kanssa sinut, niin toivon myös sille ja sen urheilujoukkueille pääsääntöisesti hyvää. Eli tähän kevääseen saakka olen kokenut mm. Suomen melko hyvänä paikkana ja leijonat kannustamisen arvoisena porukkana, mutta valitettavasti Kal€ lakeijoineen meni tyrimään. He hinnoittelivat minut ulos, joten siispä toivon Suomelle kaikkea huonoa siihen saakka, kunhan kiekkoliitossa järkiydytään.

Sama pätee ihan paikallistasollakin, eli jos en ole viihtynyt esimerkiksi kylässä A, niin en toivo sille mitään hyvää ja en suosi paikallista. Tampereella ja Turussa taas olen mm. aina viihtynyt, joten toivon niille kaikkea hyvää ja saatan satunnaisesti käydä Tapparan tai TPS:n matseissa.

Ymmärrän muuten myös sinun ajatusmallisi, mutta se ei vain ole se minulle luonnollisin.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Toivoa omalle maalle tappiota urheilussa.
Tämä "oma maa" on kohdellut minua sen verran vittumaisesti, että minulla ei ole mitään syytä tai velvoitetta toivoa sille mitään hyvää urheilussa tai muutenkaan.

Junttia on toivoa aina hyvää sen maan urheilijoille, jonka rajojen sisällä on syntynyt. En minä tunne henkilökohtaisesti noita MM-kisoissa pelaavia kiekkoilijoita, mistä sen tietää vaikka olisivat ihan mulkkuja. Ei mulle riitä kannattamiseen syyksi saman maan kansalaisuus.

Jotain formuloita en katso ikinä, mutta jos katsoisin niin kannustaisin Räkä Räikköstä ajamaan kolmea sataa seinään. Siinä on niin vittumaisen ja ylimielisen oloinen mulkku että. Olkoot suomalainen, mutta kyllä mulkku suomalainen on ihan yhtä mulkku kuin mulkku ulkomaalainen, eikä sellaista tarvitse kannattaa. Ennemmin pitäisi lyödä tylpällä astalolla.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Penkkiurheilu nyt ylipäänsä on helvetin junttia puuhaa. Mulle on aina tuottanut suuria vaikeuksia kiinnostua mistään lajeista, joita en itse harrasta. Esimerkkinä vaikka jalkapallo.

Sitä pahemmalta tuntuu, että rakastamani lajin jääkiekonkin ovat pilanneet ihmiset, joilla ei ole sen kanssa mitään tekemistä. Jääkiekko on niin hieno laji, että se ansaitsisi parempaa.
 

RDivis

Jäsen
Tämä "oma maa" on kohdellut minua sen verran vittumaisesti, että minulla ei ole mitään syytä tai velvoitetta toivoa sille mitään hyvää urheilussa tai muutenkaan.

Junttia on toivoa aina hyvää sen maan urheilijoille, jonka rajojen sisällä on syntynyt. En minä tunne henkilökohtaisesti noita MM-kisoissa pelaavia kiekkoilijoita, mistä sen tietää vaikka olisivat ihan mulkkuja. Ei mulle riitä kannattamiseen syyksi saman maan kansalaisuus.

Tuskinpa läheskään kaikki ovat likenteessä aina toivon hyvää-asenteella. On näitä oikeasti erittäin mulkun oloisia harriolleja, joille en ainakaan minä toivo mitään hyvää. Sitten on muuten vain väärinymmärrettyjä persoonia, kuten Kimi Räikkönen, jonka tyyliä monet suomalaiset eivät siedä.
 

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
Koitetaan ottaa kantaa tähän vaikeaan aiheeseen... olen Evilin kanssa samaa mieltä siitä, että ei ole mitään "velvoitetta" kannattaa omaa maata vain yhteisen kielen ja maantieteellisten rajojen takia.

MM-kisoissa minun on hyvin vaikea valita puolta. Pienempänä olin tietenkin aina Suomen puolella, mutta nykymaajoukkuetta en koe omakseni. Minun Leijonani haipuivat Hentusen, Nummelinin, Lehtisen, vanhemman Koivun, Peltosen jne. myötä. Nykyiset eurohokituurpakit ja KHL-hyökkääjät eivät juuri positiivisia tunteita herätä. Jokinen ja Koivu ovat sympaattisia pelaajia, Suomen maajoukkueesta kannustan lähinnä Filppulaa. Ainoastaan Red Wings ja Tappara ovat saavuttaneet sellaisen aseman sydämessäni että vaikka kokoonpanossa olisi pelkkiä Lasse Kukkosia ja Mikko Pukkia niin fanitus kestäisi. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta Leijonat ei ole saavuttanut sellaista asemaa. Viime kevättä pidin hyvänä asiana ja olin finaalissa Suomen puolella, olihan edellisestä mestaruudesta pitkä aika ja Ruotsin joukkue oli niin hmv. Katselen kisoja kylmän analyyttisesti ja nautin hienoista suorituksista pelipaidasta riippumatta, suosikkijoukkue vaihtelee ottelun mukaan.

Tuntuu jotenkin naurettavalta tuo meininki että jotkut vielä taistelevat Stanley Cupista, yhdestä maailman vaikeiten voitettavasta joukkuepalkinnosta ja osa NHL-pelaajista tulee jäähdyttelemään pettymyksen jälkeen kisoihin. Euroopassa pelaaville taas kisat ovat vuoden kohokohta.

Lisäksi koen itseni erittäin isänmaalliseksi ihmiseksi, ainakin kun vertaa ikäisiäni keskimäärin (inttiin menen kesällä). Paljon olen esimerkiksi lukenut kirjallisuutta Suomen historiasta. Enkä ole mikään hommafoorumisti (naurettavaa sakkia suurin osa), tavallisesta, hieman konservatiivisesta perheestä tulen. Enkä voi käsittää mikä yhdistää isänmaallisuutta ja kännissä pellepuvussa katsomossa heilumista ja Poika saunoo:n tahdissa pelehtimistä. Ei noilla asioilla ole mitään yhteistä, ja silti Facebook tulvii kommentteja "häpeän Suomen puolesta" (0-5-tappion jälkeen) ja "olen ylpeä suomalaisuudestani <3" (viime voiton jälkeen).

Todella sekava ja rönsyilevä teksti, toivottavasti ymmärrätte mitä haen takaa.
 
Viimeksi muokattu:

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Tämä "oma maa" on kohdellut minua sen verran vittumaisesti, että minulla ei ole mitään syytä tai velvoitetta toivoa sille mitään hyvää urheilussa tai muutenkaan.

Omasta puolestani jokainen kannattakoon miten haluaa*, mutta tällainen omien vaikeuksien syiden kategorisointi on vähän väsynyttä, ehkä jopa ihan vähän junttia, kun kerran ketjussa ollaan. Ei Suomesta tarvitse pitää, mutta jo hieman muitakin kulmia nähtyään osaa tätä loukkoa arvostaa edes aavistuksen. Huonomminkin voisi olla, paljon huonommin.

* = Tosin hieman sellaisen erikoisuuden tavoittelun kuvan se henkilöstä antaa, vaikka ei varmasti kaikissa tapauksissa tarkoituksellista olekaan. Eli

Minä täällä.
_._._._._._._._
_._._._._._._._
_._._._._._._._
_._._._._._._._
_._._._._._._._
Karjalahatut ja ilmaveivipaidat täällä.

Noh, kukin tavallaan
.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Iltalehden julkaisema "postimerkki" Ruotsin tappiosta on oikeasti niin junttimaista, että myötähäpeämittarin punaisuuskaan ei enää riitä. Mun elinikä ei varmasti tule riittämään siihen, että valtaosa meistä suomalaisista kasvais ulos iänikuisesta alemmuuskompleksista ruotsalaisia kohtaan.

Ruotsi on hieno kansakunta ja lähes joka asiassa meitä edellä, eikä kenelläkään järkevästi ajattelevalla pitäis olla mitään vaikeuksia sitä myöntää, mutta täällä tuntuu äärijunttimainen "hurria pataan"- mentaliteetti kukoistavan vuodesta toiseen. Ehkä asia oli toisin neljä-viiskymmentä vuotta sitten, mutta nykyään Suomikin on ainakin vielä toistaseks pääsääntöisesti melko toimiva yhteiskunta ja voitaisiin olla ylpeitä omasta touhusta ilman järjetöntä naapurikateutta.

Ja jollain skodacupin menestyksellä kuittailu ja varsinkin tää jonkun mukahauskan postimerkin laatiminen on niin vanha juttu (puhumattakaan jostain 6-1 - paidoista, -kaljasta yms. paskasta), että olisivat jättäneet tekemättä, jolleivat mitään muuta keksineet. Säveltäkää vaikka ooppera, jos se ruotsalaisten häviöllä herkutteleminen tuntuu niin saatanan hyvältä, mutta toi vanhojen juttujen toistaminen on niiiin perseestä.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers

Sinällään ihan totta, mutta kannattaa muistaa, että tuo väsynyt postimerkki oli kuitenkin vain kuittaus Aftonbladetin julkaisemaan Granlund-merkkiin, jossa ivailtiin epäonnistumista U20-kisoissa.
 

RDivis

Jäsen
Niin, roskalehdistähän tässä nyt puhutaan, joten sinällään ei yllätä. Eikä yllätä sekään, että täällä kauhistellaan meidän roskalehtien toimintaa, vaikka juuri eilen oli kaverin kanssa puhetta, että Ruotsin vastaavat ovat, kuulemma kuittailleet erittäin "laadukkaasti" Suomelle näidenkin kisojen aikana. Kuulemma sanon siksi, etten itse lue ruotsalaisia iltapäivälehtiä. Mutta tottakai tämä on ehdottomasti enemmän ok, koska Ruotsi on niin hieno mesta..
 
Vaikka vähän tulee kirjoiteltua, paljon tulee luettua myös Jatkoajan vapaan puolen ketjuja. Ja tämä junteinta mitä tiedän, on ollut yksi suosikeistani ketjun alusta asti.

Ja tässä oma vaatimaton panokseni, toivottavasti ei ole ollut täällä jo:

Talouspaperirulla auton hattuhyllyllä. Ehkä nippa nappa ymmärrän, jos kyseessä on lapsiperheen auto, mutta yleensä kuskin paikalla näkyy 50+ mies.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Talouspaperirulla auton hattuhyllyllä.
Tästä tuli taas mieleen ne karvanopat, joko hattuhyllyllä tai taustapeilissä. Siis mikä järki? Mitä hyötyä niistä on? Rumat, ja haittaavat vielä näkyvyyttäkin. Miksi nopat, miksei vaikka karvainen elefantti tai vaikka mulkku???

Toinen on sitten ne wunderbaumit. Hyi saatana mikä haju niissä on, astmaatikot taatusti kuolee kun kerran nuuhkaisee.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin, roskalehdistähän tässä nyt puhutaan, joten sinällään ei yllätä. Eikä yllätä sekään, että täällä kauhistellaan meidän roskalehtien toimintaa, vaikka juuri eilen oli kaverin kanssa puhetta, että Ruotsin vastaavat ovat, kuulemma kuittailleet erittäin "laadukkaasti" Suomelle näidenkin kisojen aikana. Kuulemma sanon siksi, etten itse lue ruotsalaisia iltapäivälehtiä. Mutta tottakai tämä on ehdottomasti enemmän ok, koska Ruotsi on niin hieno mesta..

Oikeassa olet, paskalehtien junttien kosiskelusta tässä vain on kyse, eikä pitäisi provosoitua. Ja löytyyhän sieltä Ruotsistakin juntteja. Miksiköhän niitä siellä mahdetaan kutsua? Tre Kronor-skitstövlar?
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jotain formuloita en katso ikinä, mutta jos katsoisin niin kannustaisin Räkä Räikköstä ajamaan kolmea sataa seinään. Siinä on niin vittumaisen ja ylimielisen oloinen mulkku että. Olkoot suomalainen, mutta kyllä mulkku suomalainen on ihan yhtä mulkku kuin mulkku ulkomaalainen, eikä sellaista tarvitse kannattaa. Ennemmin pitäisi lyödä tylpällä astalolla.
Itse se on joka toisia haukkuu. Nih.

Ja muuten, tämä yksipuolinen alennuuskompleksi ruotsalaisia kohtaan on yksi suurimpia suomalaisia koskevia myyttejä mitä minä tiedän, heti "jääkarhut kävelee kaduilla"- ja "asutaan igluissa"-juttujen jälkeen.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Itse se on joka toisia haukkuu. Nih.
Hyvinkin olen ihan yhtä mulkku. Olen sitä kuitenkin eri tavalla, enkä taatusti julkisuudessa. Jos ihminen patsastelee julkisuudessa, saa varautua kritiikkiin.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Ainut vaan että tämä kyseinen mulkku nimenomaan ei halua patsastella julkisuudessa.
Ehkä sitten kannattaisi pysyä poissa yökerhoista ördäämästä. Kun on julkinen ammatti niin julkisuutta saa. Menis raksalle töihin sitten jos ei huvita.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ehkä sitten kannattaisi pysyä poissa yökerhoista ördäämästä. Kun on julkinen ammatti niin julkisuutta saa. Menis raksalle töihin sitten jos ei huvita.

Käsittääkseni Räikkönen ei kovin paljon yökerhoissa ördää, kun tykkää viettää aikaansa rauhassa, ja sitä mahdollisuutta hänellä ainakaan suomalaisissa yökerhoissa ei ole.
 

RDivis

Jäsen
En sanoisi, että Kimi haluaa pois julkisuudesta. Varmasti mies tietää, että se on osa hänen duuniaan ja tekee ne pakolliset PR-keikat. Suomalaisia ärsyttää se, ettei Kimi välitä julkisuudestaan ainakaan näkyvästi, vaan virnuilee aurinkolasiensa takaa paskatoimittajille, jotka häntä mollaavat. Ilmeisesti pitäisi heittää itkupotkuraivarit jokaisen ikävän kirjoiruksen kohdalla.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Ehkä sitten kannattaisi pysyä poissa yökerhoista ördäämästä. Kun on julkinen ammatti niin julkisuutta saa. Menis raksalle töihin sitten jos ei huvita.

Mitä helvettiä? Kaveri on duunissa ja tekee tulosta, josta työnantaja maksaa sopimuksenmukaista palkkaa. Miksi pitäisi pysyä poissa yökerhoista, jos se ei haittaa työntekoa? Siksikö, että joku saattaa tulla kateelliseksi?

Kateus on parasta kehumista, sitä ei voi teeskennellä.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Miksi pitäisi pysyä poissa yökerhoista, jos se ei haittaa työntekoa?
No siksi, kun ei kuulemma halua julkisuutta. Kun tuon kaliiberin julkku menee siipeilijöineen yökerhoon niin julkisuuteen päätyy. Ellei huvita Seiskaan päästä kamerakännykkäkuvissa niin aina voi pysyä kotona. Sitä saa mitä tilaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös