Tein
porilaisuustestin ja tulos oli 63%.
Tein näin ei-porilaisena saman testin ihan vertailupohjamielessä. Olen käynyt lapsena Yyterissä muutaman kerran ja yksi hyvä ystäväni ja opiskelukaverini on Porista kotoisin (ja nykyisin asuu taas Porissa Turun vuosiensa jälkeen). Aikuisiällä en ole käynyt Porissa, enkä suostu hyväksymään verbiä "toimertua" miksikään yleiskieleksi.
Sain testistä tuloksen 6%. Porilaisuutta ei minussa siis juuri ole. Eipä toki tarvitsekaan olla, kun en Porissa asu. En ole kyllä Raumallekaan muuttamassa, joten tässä suhteessa olen tasapainossa.
Kiviäkin kiinnostaa, joten yleisön pyynnöistä huolimatta kaikki kuusi Kyllä-vastaustani testiin:
9. Olen katsonut Visa Mäkisen elokuvan.
-Hyllyssä on Agentti 000 ja kuoleman kurvit. Kerrassaan kauhea elokuva. Olen kyllä nähnyt muitakin Visa Mäkisen "klassikoita".
20. Mika Rättö on varmaan monilahjakas taiteilija,
mutta menee minulta yli hilseen.
-Nimen olen kuullut, jotain vaikeaa musiikkia ilmeisesti Rätöltä syntyy.
56. Olen palanut Yyterissä.
-Lapsena kyllä. Hyvät hiekkarannat, tunnistin Speden westerneistä Yyterin rannat.
65. Olen syönyt nahkiaisia.
-Muistaakseni joskus. En tiennyt niiden liittyvän olennaisesti porilaisuuteen.
92. Olen muutoksia vastaan, hyviäkin.
-Muutokset eivät ole monestikaan hyväksi, ja hyväksi väitetyt muutokset voivat olla oikeasti pahasta. Jotkut muutokset voivat olla hyviäkin, mutta tämä asia myönnetään vasta kauan sen jälkeen kun niistä on tullut normaalia arkea. Yleisesti ottaen jatkuva muutostila on kaaosta ja stressiä, todellinen tehokkuus ja turvallisuus syntyy vasta kun kuviot ovat tutut eivätkä asiat muutu joka päivä.
99. Olen lähtenyt vapun viettoon johonkin
perinteiseen yliopistokaupunkiin.
-Ei tarvitse pitkälle mennä, Suomen vanhinta yliopistokaupunkia eli Turkua perinteisempää yliopistokaupunkia ei olekaan. Muuten en vappua juhli, en ole yo-lakki päässä ollut kuin ylioppilasjuhlissani ja kerran exän kanssa jossain vappulounaalla 10 vuotta sitten.
Vappu onkin yksi junttimaisimmista juhlista, mitä tiedän. Se on parempi viettää neljän seinän sisällä hiljaisuudessa ja eristyksissä.