Mane kirjoitti:
Etkö todella näe mitään virhettä alle 18-vuotiaille pikkupojille soittelussa (Rajala vain 15), jos heillä ei ole voimassa olevaa SM-liigasopimusta?
Pidätkö todellakin 15-, 16-, 17-vuotiaita nuoria pikkupoikina? Vai pidätkö nuoria maajoukkuetason jääkiekkoilijoita niin typerinä etteivät he osaa ajatella omaa parastaan ja tehdä omaa elämäänsä koskevia päätöksiä? Jos vastauksesi edellä oleviin kysymyksiin on kyllä, niin sinun ei kannata lukea pitemmälle, sillä siinä tapauksessa meidän maailmankuvamme ja käsityksemme nuorisosta eroaa niin paljon ettemme voi käsittää toisiamme.
Oppivelvollisuuden päätyessä yhdeksännen luokan keväällä tuhannet nuoret (15-16-vuotiaat) tekevät hemmetin isoja omaa elämäänsä koskevia päätöksiä. Ei siis vain jääkiekkoilijat, vaan muutkin nuoret. Minä uskon että nuori, peruskoulun yhdeksännellä oleva kiekkoilija pystyy tekemään itse päätöksen mikä seura hänen kannaltaan on paras mahdollinen. En sitten tiedä luotanko liikaa nuoriin pelaajiin, vaan uskon heidän miettivän asiaa pitkään ja hartaasti ja tekevän sitten omat johtopäätöksensä.
Jos tässä vaiheessa toisen seuran junioripäällikön soittaa pelaajalle ja kertoo että olemme kiinnostuneita sinusta ja kysyy että olisitko sinä kiinnostunut siirtymään meille, niin en todellakaan ymmärrä mitä väärää siinä on? Pelaaja saa tietoonsa eri vaihtoehdot, harkitsee asiaa agenttinsa - jos sellainen on - tai vanhempiensa kanssa tai sitten vaan yksinään ja tekee valintansa. Suurin osa jäänee omaan seuraansa, jotkut lähtee Pohjois-Amerikkaan ja jotkut vaihtaa seuraa Suomessa. That's it.
Jos soitteleminen toisen seuran pelaajille alkaa ennen peruskoulun yhdeksättä, niin siihen kohtaan itse vetäisin rajaa. En minä sitä ihmettelisi vaikka seurasta toiseen ja paikkakunnalta toiselle siirtyisi alle 15-vuotiaitakin junnuja, mutta itsestä tuntuu että peruskoulun seiska- tai kahdeksasluokkalainen ei olisi vielä valmis tekemään tuollaista päätöstä.
Eikös Hannu Soron luona ole asunut näitä muualta Suomesta Ilvekseen tulleita nuorukaisia. Minkäs ikäisiä he olivatkaan?