Juniorivalmentajat

• 270 209
  • 1 010

Alavaari

Jäsen
Pienellä paikalla nuo epämuodolliset pelit on kyllä tosi harvassa ja sitten lisäksi vielä ne harvat kerra aina samoja naamoja vastaan mikä toisaalta voi olla myös puuduttavaa lapselle.

Tää on varmasti totta. Itselle harrastepelit samoissa ympyröissä joka viikko on just hyvä, mutta harrastepelaaminen nyt muutenkin on vähän eri juttu.

Itse olisin kyllä myös enemmän sen kannalla, että motivoituneelle kaverille pitäisi pystyä tarjoamaan enemmän, harmi kun ei tunnu olevan oikein mahdollista.

Sama, ja tämä nähdäkseni kaksisuuntainen tie. Pidän ehdottomasti rikkautena myös sitä, että on tarjolla toimintaa, jossa ei tarvi sitoa koko elämää jääkiekon pelaamiseen. Olen tämän perään huudellut aikaisemminkin: mielestäni meillä saisi olla aika nuoresta lähtien eri tavoin profiloituneita joukkueita / seuroja. Osassa fokuksena enemmän huippupelaajakehityksen vaatiman ympäristön luominen, ja osassa puolestaan kevyempi (ja samalla halvempi) harrastaminen.

Mun mielestä me tällä hetkellä tungetaan vähän turhaan kaikkia samaan putkeen: jossain siellä U11-U14 -vaiheissa sitä neljän viikkotapahtuman rumbaa kahlaa sekä ne, joille se on liikaa, että myös porukka, joka olisi valmis viettämään vaikka kaiken aikansa kaukalossa.

Arts

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, TPS, TUTO-Hockey
Mitäpä ajatuksia palstan junnukoutseilla herättää pelin sisällä peluuttaminen, eli tarkoitan sitä, että pelissä hyvin pelanneet saavat enemmän peliaikaa jossain kohdassa, jos haetaan voittoa - taustaoletus tietenkin, että kyseisellä pelillä on merkitystä vaikkapa mitalipeleihin pääsyn kannalta.

Pitäisikö tätä teidän mielestänne tehdä ollenkaan ennen valtakunnallisia/ylialueellisia sarjoja, eli vasta u15-vaiheesta alkaen, vai onko mielestänne ok/teettekö sitä jo vaikkapa u13/u14 vaiheessa?

Alavaari

Jäsen
Mitäpä ajatuksia palstan junnukoutseilla herättää pelin sisällä peluuttaminen, eli tarkoitan sitä, että pelissä hyvin pelanneet saavat enemmän peliaikaa jossain kohdassa, jos haetaan voittoa - taustaoletus tietenkin, että kyseisellä pelillä on merkitystä vaikkapa mitalipeleihin pääsyn kannalta.

Pitäisikö tätä teidän mielestänne tehdä ollenkaan ennen valtakunnallisia/ylialueellisia sarjoja, eli vasta u15-vaiheesta alkaen, vai onko mielestänne ok/teettekö sitä jo vaikkapa u13/u14 vaiheessa?

Nuorimmillaan olen nähnyt peluutettavan U8-turnauksissa.

Itse en suosisi ollenkaan ainakaan ennen U13-vaihetta. Sielläkin ehkä vain pelaajien toiveesta / yhteisymmärryksessä heidän kanssaan.

Toisaalta ei välttämättä ole joka pelaajan unelma päästä kentälle ratkaisuhetkille - varsinkaan, jos tilannetta ei ole harjoiteltu tai keskustellen käsitelty mitenkään etukäteen.

Samoin suosisin turnausformatteja, joissa ei olisi räikeitä eroja peliminuuttimäärissä siitä riippuen, pääseekö joukkue jatkoon vai ei. Vaikka sitten joku alempi jatkosarja tai muuta vastaavaa.

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Lapset haluavat ennenkaikkea voittaa. Hyvä juttu, mutta on tärkeää peliaika menee tasan, joten seuraavassa pelissä sitten ehkä tähtipelaajat voivat ottaa pari vaihtoa vähemmän ja onnistumisia saadaa muille.

Glove

Jäsen
Kunhan kauden mittaisessa arviointijaksossa kaikki saa peliaikaa oikean määrän siihen nähden, miten ovat osallistuneet harjoituksiin ja harjoitelleet.

Suosikkijoukkue
KalPa
Minun mielestä peluuttaminen saisi alkaa vasta kilpakiekkovaiheessa, ja silloinkin vain korkeimmalla sarjatasolla. Pienimmillä pelureilla tavoitteena on pelaajan kehitys, ei jonkun pelin tai sarjan voitto.
Vaikka on kyllä tullut nähtyä peluuttamista todella nuorilla tässä vuosien varrella.

ristoffer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Meidän peli

Tämä on jännä aihe.
Alla puhutaan U14 ikäluokasta.

Joskus tilanne on ollut se, että hetkellisesti on tiivistetty peluutusta esimerkiksi 1,2,1,2,3,1,2,1,2,3.
Puhtaasti tavoitellaksemme voittoa.
Kun tämä asia on lapsille etukäteen selitetty ja käyty läpi, on kaikille ollut asia ok. Kaudella on ainostaan muutama ottelu jossa on realistista taistella voitosta.
Puhutaan n. puolen erän ajanjaksosta.
Auta armias mikä vauhkoaminen on ollut pelin jälkeen parin vanhemman suunnasta.

Sama homma alivoiman peluutuksessa. Se on vähän hankala antaa kaikille tasapuolisesti peliaikaa jos ei pelata täydellä viisikolla.

Eli yleensä nämä asiat kyllä lapsille käy, kunhan se on heille etukäteen käyty läpi.
Vanhemmille ei niinkään.

Hawk #22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Ilves, Tampa Bay Buccaneers

Minulla oli aina nyrkkisääntönä, että 45 minuutin pelistä karkeasti viimeinen 5 minuuttia pelataan voitosta, jos peli on siinä tilanteessa (1-2 maalia suuntaan tai toiseen). Eli jokaisella on yhtäläiset mahdollisuudet näyttää päivän kunto ja jos peli on tiukka viimeisellä 5 minuutilla, niin vaikka kolmesta ketjusta tiivistettiin kahteen ketjuun. Ja tässä olennaisinta on se "päivän kunto". Eli jos meidän nimellinen kolmosketju oli pelannut hyvän pelin ja oli meidän paras ketju, niin ei näitä lapsia laitettu lopussa penkin päähän vain sen takia, että paperilla olivat kolmosketju. Sitten jos olisin jo ennen peliä valinnut ketkä lopussa penkitetään, ei tämä olisi ollut reilua kenellekään. Poikkeuksena sitten tietenkin kurinpidolliset toimenpiteet kesken pelin, eli jos kuka tahansa pelaaja löysäily ensimmäisestä erästä lähtien, niin tällainen pelaaja löysi tiensä penkin päähän hyvinkin nopeasti, mutta tällöinkin penkitys kesti vain 1-2 vaihtokiertoa, perusteet käytiin tarkasti läpi ja annoin uuden mahdollisuuden näyttää, että homma toimii. Jos ei toiminut niin sitten uusi yritys penkin kautta.

Peluuttamisessa on mielestäni kuitenkin ikäluokasta huolimatta tärkeää, että se perustuu ansaitsemiseen eikä ennalta sovittuun tai määriteltyyn järjestykseen. Yhtenä esimerkkinä pelissä, jossa meidän 15 pelaajasta yksi pelaaja (profiililta mallia kakkosketjun laituri) oli aivan liekeissä ja muut enemmän tai vähemmän unessa, sanoin pelaajalle kolmannen erän puolivälissä, että kun tulee vaihtoon niin istuu niin kauan kun puuskuttaa ja sitten kun jaksaa mennä taas kentälle niin nousee ylös ja pääsee kentälle samantien. Eli peluutin niin, että yksi pelaaja, joka oli omalla tekemisellään ansainnut peliaikaa ratkaisevilla hetkillä, pelasi siitä viimeisestä 5 minuutista noin 3 minuuttia ja muille peliaika jaettiin tasaisesti.

Arts

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, TPS, TUTO-Hockey
Itse olen täysillä samoilla linjoilla tuon suhteen, että se lisäpeliaika pitää ansaita - olen aika paljon nähnyt sellaista, että samat kaverit pelaavat, oli se ns. päivän kunto mitä tahansa - tämä siis täällä etelässä, mistä oma kokemus ja pelaajat tulleet tutuiksi vuosien varrella, niin huomaa nämä aika nopeasti ja sitten yleensä katson vielä suurimman osan ikäluokan peleistä, oman joukkueen sarjan siis, Leijonat TV:stä.

Tuosta voitosta pelaamisesta, niin tuo on aika hyvä yleisohje, että tosiaan n. viimeiset viisi minuuttia ovat se ikkuna, jossa voidaan peluuttamalla hakea pisteitä ja sitä olen pyrkinyt itsekin noudattamaan.

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Ilman maalivahtia tasoitusta hakiessa olen sanonut erikseen ketkä menee. Viime vuonna final fourin mitalipelissä, joka voitettiin tekemällä voittomaali noin 10sek ennen loppua, olisin peluuttanut ellei vaihtokierto olisi osunut aikalailla nappiin viimeiselle parille/kolmelle minuutille.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy