Mainos

Jukurit mediassa

  • 628 024
  • 2 627

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Provosoiva kirjoitus, mutta eihän tuossa kirjoittaja pahasti väärässä ole.
Hyvä vaan kun ravistellaan mikkeliläisiä urheilua seuraavia. Voisi paikalliset miettiä siellä sohvan pohjalla, että mitä kaupungissa halutaan tapahtuvan ja mistä ollaan valmiita maksamaan. Jääkiekkohan on liigatasolla viime kädessä viihdebisnestä, joka pyörii katsojien rahoilla. Jos mikkeliläisyleisö on tullut siihen tulokseen, ettei kiekon seuraaminen Kalevankankaalla enää paljoa kiinnosta, niin sitten kaupungin edustusjoukkueen oikea sarjataso ei ole Liiga.

Itse uskon, että kannatuskulttuuria ja tahtoa edelleen löytyy, mutta jollakin tapaa ihmisten aktivoimista nyt kaivataan. Ehkä tämä kirjoitus oli yksi heräte. Seuran puoleltakin tarvitaan toimia. Myös sellaisia, joita ei ole vielä kokeiltu.
 

Animal

Jäsen
Etelä-Savo ei ole lainkaan Suomen väestö- ja talousrikkainta aluetta, joten haasteita se asettaa seuralle. Pieni paikkakunta kaipaa vääjäämättä Liigamenestystä, että se saisi pidettyä yllä riittävän vakiokatsojamäärän sponssien lisäksi.
Tämä on valitettava totuus. Helpompaa olisi liigaseuran pyörittäminen vaikka Kirkkonummella, Järvenpäässä tai Tuusulassa, jos näistä paikoista löytyisi kunnon halli. Turha tuijottaa aiempaa urheilullista menestystä tai jotain kunniakasta palloiluhistoriaa. Hallin tai pikemminkin areenan sijainti ja talousalueen koko ratkaisee. Minkä verran alueella asuu ja liikkuu ihmisiä ja millä tavalla valuutta liikkuu alueen elinkeinoelämässä.

Vaikka monet haluavat vertailla Etelä-Savoa (Jukurit) Etelä-Karjalaan (SaiPa), niin kannattaa ajaa autolla 6-tietä Lappeenrannan ohi Parikkalaan ja 5-tietä Mikkelin ohi Juvalle ja laskea sen jälkeen paljon näkyy tien varressa ja maakunnassa ns. suuren rahan yrityksiä ja miettiä sen jälkeen ovatko talousalueet vertailukelpoisia.

Sanotaan nyt vielä näin, että ei Liigan pelaaminen Mikkelissä mahdotonta ole, mutta erittäin haastavaa ja vaatii oikeasti kovat ja visionääriset tekijät taustalle. Ei riitä enää pelkästään se, että vedetään zigizagia ja heimon jäseninä juodaan olutta erätauolla muovituopeista ja välipala nautitaan nakkimukista. Tämä näin kärjistetysti.
 

Läts

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Pahoittelut vieraisiin pöytiin huutelusta. Ei ole Mikkeli ainoa liigapaikkakunta, jossa muutaman vuoden sisään joutuu tekemään isoja peliliikkeitä suuntaan tai toiseen. Lappeenrannassa nyt jo niihin jouduttiin ja tällä kertaa siihen suuntaan, että rahaa kaadettiin seuraan sisään. Viime kauden tappioista näkee, että useammallikin seuralla tulee eteen tilanne että jääkiekko ja pelitapahtumat sekä muu siihen liittyvä lisämyynti ei ole riittävä tapa pitää seuraa kilpailukykyisenä. Jostain täytyy saada enemmän tulovirtaa ja silloin katseet suuntaa muille toimialoille Ja uusiin liiketoimiin.

Mikäli Suomessa talouden alakulo jatkuu, ei Suomessa tule tulot nousemaan vertailumaihin verrattuna riittävästi, se aiheuttaa sen ettei liigan TV-tuote ja lipputulot tule nousemaan (ei ole varaa maksaa kovempaa hintaa näistä). Tämä tarkoittaa sitä että jos pelaajista halutaan kilpailla muiden maiden sarjojen kanssa niin enenevissä määrin joudutaan tuloja kahmimaan muualta.

Tsempit Mikkeliin, onhan teillä hurjat kaudet alla että ainakin olette saaneet nauttia liigakiekosta, toivottvasti lento jatkuu.
 

DR_J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoiskaarre
Siinä mielessä eri mieltä tuon Jatkoajan kolumnin kanssa, että mielestäni Jukureiden nostaminen liigaan ei ollut virhe. Ainakaan jos miettii puhtaasti urheilullisesta näkökulmasta. Puhuttiin kuitenkin tuon ajan Mestiksen menestyneimmistä seurasta ja oli mielestäni ihan perusteltua antaa reilu mahdollisuus Liigassa.

Nyt se mahdollisuus on annettu ja on helppo todeta ettei vain riitä.
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Tämä on valitettava totuus. Helpompaa olisi liigaseuran pyörittäminen vaikka Kirkkonummella, Järvenpäässä tai Tuusulassa, jos näistä paikoista löytyisi kunnon halli. Turha tuijottaa aiempaa urheilullista menestystä tai jotain kunniakasta palloiluhistoriaa. Hallin tai pikemminkin areenan sijainti ja talousalueen koko ratkaisee. Minkä verran alueella asuu ja liikkuu ihmisiä ja millä tavalla valuutta liikkuu alueen elinkeinoelämässä.
Hyvä kirjoitus kiitos siitä.
Itse voin kyllä sanoa että Mestis on paikka mihin Järvenpäässä kannattaa tähdätä. Vaikka tuonne saataisiin uusi halli niin en näe mahdollisena että Järvenpäässä ikinä liigaa pelattaisiin. En vain pysty kuvittelemaan että hallille saataisiin se 2000-3000 ihmistä illasta toiseen. Hifk ja Jokerit on ne joukkueet mitkä etelässä vetävät. Se on 20min junamatka niin olet isoissa valoissa katsoo näiden joukkueiden pelejä. Ei kukaan Keravalta taikka Tuusulasta tule katsomaan Järvenpään Haukkoja. Sieltä lähdetään kanssa suoraan isoihin valoihin. Jäps pelaa jalkapalloa mikä tämä liigan nimi olikaan Ykkösliiga? Tämä on täydellinen sarja joukkueelle ja kannattajille. Jääkiekossa jos pääsevät joskus Mestikseen niin uskon että Hifk taikka Jokerit näkisivät tämän hyvänä yhteistyöseurana. Paikka missä lahjakkaimmat junnut jotka eivät vielä pääse liigassa pelaamaan tulisivat Järvenpäähän kehittymään. Pelaajat voisivat asua vielä stadissa mutta pelaisivat illalla ottelut Järvenpäässä. Muistaakseni Hifk ja Haukat tekivät jonkinlaista yhteistyötä 90luvulla. Ainakin moni Hifk pelaaja kävi Haukoissa kuntouttamassa itsensä Liigaan
 

Jayzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Golden Knights
Siinä mielessä eri mieltä tuon Jatkoajan kolumnin kanssa, että mielestäni Jukureiden nostaminen liigaan ei ollut virhe. Ainakaan jos miettii puhtaasti urheilullisesta näkökulmasta. Puhuttiin kuitenkin tuon ajan Mestiksen menestyneimmistä seurasta ja oli mielestäni ihan perusteltua antaa reilu mahdollisuus Liigassa.

Nyt se mahdollisuus on annettu ja on helppo todeta ettei vain riitä.
No joo, siitä kyllä olen samaa mieltä, että pelillisesti Jukurit on kyllä ollut 9 kautensa aikana ihan liigatasoa, jopa ylisuorittanut odotuksiin nähden. Mutta kun valitettavasti nykymaailmassa pelkkä urheilu ei riitä. Jos totta puhutaan, niin organisaation hyvinvoinnin kannalta urheilu on sivuseikka, kannattavuus pitäisi luoda muilla keinoin.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
En tunne Mikkelin tilannetta muiden tapahtumien, "perinteiden" tai asukasrakenteen osalta käytännössä yhtään noin omien kokemusten perusteella, mutta jotain mielikuvia on.

Mutta... itselläni on se käsitys, että Mikkelissä ei hirveästi kilpailevaa urheilutoimintaa ole. MP on perinteinen futisseura, mutta pelaa nykyään kolmannella sarjatasolla. Koripallo, lentopallo, käsipallo, salibandy... ei kilpailua. Kampparit pelaa jääpalloa Bandyliigassa, mutta vaikea uskoa, että se söisi jääkiekolta hirveästi katsojia, on lajina niin mariginaalinen.

Mikkelillä ei myöskään kyljessä ole mitään isompaa urheiluseurastaan tuttua paikkaa - ja mikäli olen ymmärtänyt oikein, ei muuttovoittokaan ole merkittävää. En näe siis myöskään haasteena sitä, että kaupungissa olisi Espoon tavoin paljon muiden seurojen muualta muuttaneita kannattajia tai verenperintönä kulkevaa naapurikaupungin joukkueen kannattamista.

Mitkä on ne tapahtumat, joiden kanssa Jukurien kotiottelut kilpailee asiakkaista? Mikä on se, joka liikuttaa ihmisiä Mikkelissä yleisesti? Tähän kysymykseen en osaa vastata yhtään, en itse asiassa keksi Mikkelistä Jukurien lisäksi kuin Visulahden - ja jos sen vahakabinetti voittaa tämän taiston mikkeliläisten liikuttajana, mitään ei ole tehtävissä. Ja tämän jälkimmäisen kysymyksen vastauksen tunnistaminen olisi Jukurien kannalta se olennainen asia. Mitä nykyisessä tapahtumassa pitää kehittää, jotta kerran paikalle tuleva ihminen valitsee sen uudelleen? Mikä toisaalla tekee sen, että ihminen valitsee jotain muuta viihdettä/tekemistä kuin Jukurien ottelun?

Jos tilanne taas on se, että Mikkelissä ei saa ihmisiä yleisesti liikutettua mihinkään, tilanne on hyvin haastava. Silloin se syy liikkua hallille pitää luoda. Sekin on mahdollista, mutta vaatii entistä enemmän luovuutta ajatteluun, tarinankerrontaa ja merkityksellisyyden herättämistä. Vaikka ihmiset vain murjottaisi kotona kuten on vuosia tehnyt, siihenkin voi hakea muutosta. Kyllä useimmat hallille lähtee, kun siihen luo syyn.

Kuitenkin ihan puhtaasti tilastoja ja omia havaintoja tehneenä Mikkelissä on ihan hyvinkin vertailua kestävä ja aktiivinen kannattajayhteisön ydin. Lipunhinnat eivät ole kovin korkeita - on jopa edullisia. Halli on ihan riittävän hyvä. Joukkue on viime kausilla pelannut hyvää kiekkoa. Kaupungin väkilukukaan ei ole liian pieni. Periaatteessa se potentiaali sinne 3500-4000 väliin menevälle yleisökeskiarvolle on olemassa.

Tekosyitä on helppo aina keksiä ja mennä niiden taakse. En voi itse esittää kuin oman hypoteesini siitä, että Jukurien toimistolla on epäonnistuttu tekemään Jukureista riittävän merkityksellinen osa mikkeliläisyyttä ja luomaan sitä yhteisöllisyyttä ja tunnetta tavallisten mikkeliläisten näkökulmasta. Painotan, etten tarkoita tässä niitä kannattajia, jotka hallilla käyvät, vaan sitä potentiaalia, joka nyt ei käy.

Jukureista olisi pitänyt pystyä tässä viimeisten vuosien aikana mikkeliläisille ylpeydenaihe, jonka tarinassa he haluavat kulkea mukana. Viihdebisnes on kuitenkin tunnebisnestä - jos sitä tunnetta ei yhtään ole, asia on merkityksetön. En itse jaksaisi marraskuussa räntäsateessa raahautua areenalle, jos siellä ei olisi sitä yhteisöä ja tunnetta, että haluan olla pienen pieni osatekijä mukana tässä kokonaisuudessa ja elää yhdessä tunteella.

On hyvin tuotekeskeistä ajatella, että luodaan huipputuote ja odotetaan asiakkaita. Jokisen aikana itselleni ulkopuolisena tuli hieman se fiilis Jukurien tekemisestä. Tärkeämpää on tunnistaa potentiaalinen asiakas ja hänen tarpeensa ja motivaationsa - mikä resonoi hänen tunteisiinsa. Harvoin se on bingokaan. Eikä myöskään mainos paikallislehdessä.

En tiedä, kuinka paljon Mikkelissä on tehty ihan jalkautumista kaupungilla, kauppakeskuksissa, kouluissa, muissa tapahtumissa jne., joten en tiedä, tehdäänkö niitä, mutta siinä on ainakin yleisesti erittäin tehokas tapa tuoda seura lähelle ihmisiä. Lastenklinikan Kummit oli aikanaan täysin aikaansa edellä tunteisiin vetoavana markkinointina, jossa samalla tehtiin hyvää. Silti se oli markkinointia, joka satoi varmasti isolla kädellä erityisesti Selänteen henkilöbrändin ja Jokerien laariin. Tuo tietysti ääriesimerkki.

Tulipa pitkä ja polveileva kirjoitus... toivottavasti pointti ei mennyt ihan ohi tuolta rönsyjen seasta. Potentiaalia Mikkelissä on, mutta se vaatii tekoja ja luovuutta. Vanhojen juttujen sijaan uutta ja merkitystä tuovaa tunnetta.
 

Hoki88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit + Idän ihmeet
En tunne Mikkelin tilannetta muiden tapahtumien, "perinteiden" tai asukasrakenteen osalta käytännössä yhtään noin omien kokemusten perusteella, mutta jotain mielikuvia on.

Mutta... itselläni on se käsitys, että Mikkelissä ei hirveästi kilpailevaa urheilutoimintaa ole. MP on perinteinen futisseura, mutta pelaa nykyään kolmannella sarjatasolla. Koripallo, lentopallo, käsipallo, salibandy... ei kilpailua. Kampparit pelaa jääpalloa Bandyliigassa, mutta vaikea uskoa, että se söisi jääkiekolta hirveästi katsojia, on lajina niin mariginaalinen.

Mikkelillä ei myöskään kyljessä ole mitään isompaa urheiluseurastaan tuttua paikkaa - ja mikäli olen ymmärtänyt oikein, ei muuttovoittokaan ole merkittävää. En näe siis myöskään haasteena sitä, että kaupungissa olisi Espoon tavoin paljon muiden seurojen muualta muuttaneita kannattajia tai verenperintönä kulkevaa naapurikaupungin joukkueen kannattamista.

Mitkä on ne tapahtumat, joiden kanssa Jukurien kotiottelut kilpailee asiakkaista? Mikä on se, joka liikuttaa ihmisiä Mikkelissä yleisesti? Tähän kysymykseen en osaa vastata yhtään, en itse asiassa keksi Mikkelistä Jukurien lisäksi kuin Visulahden - ja jos sen vahakabinetti voittaa tämän taiston mikkeliläisten liikuttajana, mitään ei ole tehtävissä. Ja tämän jälkimmäisen kysymyksen vastauksen tunnistaminen olisi Jukurien kannalta se olennainen asia. Mitä nykyisessä tapahtumassa pitää kehittää, jotta kerran paikalle tuleva ihminen valitsee sen uudelleen? Mikä toisaalla tekee sen, että ihminen valitsee jotain muuta viihdettä/tekemistä kuin Jukurien ottelun?

Jos tilanne taas on se, että Mikkelissä ei saa ihmisiä yleisesti liikutettua mihinkään, tilanne on hyvin haastava. Silloin se syy liikkua hallille pitää luoda. Sekin on mahdollista, mutta vaatii entistä enemmän luovuutta ajatteluun, tarinankerrontaa ja merkityksellisyyden herättämistä. Vaikka ihmiset vain murjottaisi kotona kuten on vuosia tehnyt, siihenkin voi hakea muutosta. Kyllä useimmat hallille lähtee, kun siihen luo syyn.

Kuitenkin ihan puhtaasti tilastoja ja omia havaintoja tehneenä Mikkelissä on ihan hyvinkin vertailua kestävä ja aktiivinen kannattajayhteisön ydin. Lipunhinnat eivät ole kovin korkeita - on jopa edullisia. Halli on ihan riittävän hyvä. Joukkue on viime kausilla pelannut hyvää kiekkoa. Kaupungin väkilukukaan ei ole liian pieni. Periaatteessa se potentiaali sinne 3500-4000 väliin menevälle yleisökeskiarvolle on olemassa.

Tekosyitä on helppo aina keksiä ja mennä niiden taakse. En voi itse esittää kuin oman hypoteesini siitä, että Jukurien toimistolla on epäonnistuttu tekemään Jukureista riittävän merkityksellinen osa mikkeliläisyyttä ja luomaan sitä yhteisöllisyyttä ja tunnetta tavallisten mikkeliläisten näkökulmasta. Painotan, etten tarkoita tässä niitä kannattajia, jotka hallilla käyvät, vaan sitä potentiaalia, joka nyt ei käy.

Jukureista olisi pitänyt pystyä tässä viimeisten vuosien aikana mikkeliläisille ylpeydenaihe, jonka tarinassa he haluavat kulkea mukana. Viihdebisnes on kuitenkin tunnebisnestä - jos sitä tunnetta ei yhtään ole, asia on merkityksetön. En itse jaksaisi marraskuussa räntäsateessa raahautua areenalle, jos siellä ei olisi sitä yhteisöä ja tunnetta, että haluan olla pienen pieni osatekijä mukana tässä kokonaisuudessa ja elää yhdessä tunteella.

On hyvin tuotekeskeistä ajatella, että luodaan huipputuote ja odotetaan asiakkaita. Jokisen aikana itselleni ulkopuolisena tuli hieman se fiilis Jukurien tekemisestä. Tärkeämpää on tunnistaa potentiaalinen asiakas ja hänen tarpeensa ja motivaationsa - mikä resonoi hänen tunteisiinsa. Harvoin se on bingokaan. Eikä myöskään mainos paikallislehdessä.

En tiedä, kuinka paljon Mikkelissä on tehty ihan jalkautumista kaupungilla, kauppakeskuksissa, kouluissa, muissa tapahtumissa jne., joten en tiedä, tehdäänkö niitä, mutta siinä on ainakin yleisesti erittäin tehokas tapa tuoda seura lähelle ihmisiä. Lastenklinikan Kummit oli aikanaan täysin aikaansa edellä tunteisiin vetoavana markkinointina, jossa samalla tehtiin hyvää. Silti se oli markkinointia, joka satoi varmasti isolla kädellä erityisesti Selänteen henkilöbrändin ja Jokerien laariin. Tuo tietysti ääriesimerkki.

Tulipa pitkä ja polveileva kirjoitus... toivottavasti pointti ei mennyt ihan ohi tuolta rönsyjen seasta. Potentiaalia Mikkelissä on, mutta se vaatii tekoja ja luovuutta. Vanhojen juttujen sijaan uutta ja merkitystä tuovaa tunnetta.
Mahtavaa, tämä on kuin omasta kynästä. Samasta asiasta olen täällä nyt monta vuotta peräkkäin kiihkonnut. Asia on juurikin näin, merkityksellisyys on kadonnut. OJn tulo oli se viimeinen mahdollisuus kääntää kelkka mikä hukattiin aivan täydellisesti 100-0.

Asiaan olisi pitänyt kiinnittää välittömästä huomiota ja korjata tilanne, Pitkälti se johtuu taustaorganisaatiosta että mitään ei saatu aikaan. Vinkit otettiin käytäntöön täältä Jatkoajasta ja mentiin eteenpäin. Vääriä ihmisiä väärissä tehtävissä, se ei kuitenkaan ole yksilöiden vika vaan monessa pestissä ei ole vaan rahkeet riittäneet. Se ei ole millään tavalla "häpeän" asia tai massiivinen epäonnistuminen, ei missään nimessä. Eihän kaikista urheilijoistakaan tule alansa huippuammattilaisia.

Se taas on iso epäonnistuminen että kukaan tai mikään instanssi ei ole ymmärtänyt viheltää peliä poikki. Ongelma täällä on pitkälti se että kun otetaan saunakavereita töihin niin potkuja ei voida antaa. Niin sanotut eläkevirat.

Jukurit isossa mittakaavassa luulee olevansa isoille massoille tärkeä sitä kuitenkaan olematta, totuus nähdään nyt. Totuus toisaalta ollaan nähty joka kausi mutta ongelmaa ei olla haluttu myöntää, taas massiivinen epäonnistuminen. Jos käytännössä joka vuosi joudutaan ottamaan satojatuhansia velkaa siihen että päivittäinen toiminta saadaan pyörimään niin tulisi jonkun älytä toiminnassa olevan jotain ongelmaa.
 

Animal

Jäsen
Hyvä kirjoitus kiitos siitä.
Itse voin kyllä sanoa että Mestis on paikka mihin Järvenpäässä kannattaa tähdätä. Vaikka tuonne saataisiin uusi halli niin en näe mahdollisena että Järvenpäässä ikinä liigaa pelattaisiin. En vain pysty kuvittelemaan että hallille saataisiin se 2000-3000 ihmistä illasta toiseen. Hifk ja Jokerit on ne joukkueet mitkä etelässä vetävät. Se on 20min junamatka niin olet isoissa valoissa katsoo näiden joukkueiden pelejä. Ei kukaan Keravalta taikka Tuusulasta tule katsomaan Järvenpään Haukkoja.

Kysymys kuuluukin, että tultaisiinko Järvenpäähän katsomaan muualta HIFK:ia, Jokereita, K-Espoota, Tapparaa, HPK:ta, Ilvestä, Pelicansia tai Kärppiä (etä-Kärpät) kotiyleisön lisäksi? Tässä oikeastaan kiteytyy myös se, että mitä tarkoittaa ihmisten osalta talousalue. Mikkeliin on vieraskannattajille erittäin heikot yhteydet, sieltä on pitkä matka oikeastaan kaikkialle.

Kyllähän Jukurit on yrittänyt viedä tuotettaan Kangasniemelle, Rantasalmelle, Savonlinnaan, Mäntyharjulle jne, mutta ei näistä osin taantuvista mökkipaikkakunnista oikeasti mitään isoja massoja saada säännöllisesti liikkeelle.
 
Viimeksi muokattu:

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Kysymys kuuluukin, että tultaisiinko Järvenpäähän katsomaan muualta HIFK:ia, Jokereita, K-Espoota, Tapparaa, HPK:ta, Ilvestä, Pelicansia tai Kärppiä (etä-Kärpät) kotiyleisön lisäksi?
Uskon että varsinkin nämä pääkaupunkiseudun 3isointa tulisi Järvenpäähän katsomaan. Kyseessä kumminkin 20junamatka taikka 30min autolla. Tampereen ja Hämeenlinnan/ Lahden kannattajista en ole niin varma. Etä- Kärppien kohdalla uskallan sanoa varovaisen kyllä.
 

Animal

Jäsen
Uskon että varsinkin nämä pääkaupunkiseudun 3isointa tulisi Järvenpäähän katsomaan. Kyseessä kumminkin 20junamatka taikka 30min autolla. Tampereen ja Hämeenlinnan/ Lahden kannattajista en ole niin varma. Etä- Kärppien kohdalla uskallan sanoa varovaisen kyllä.
Tässä nyt ei ollut varsinaisesti tarkoitus käydä keskustelua, että olisiko Järvenpäässä potentiaalia liigapaikkakuntana vaan Järvenpäätä käytettiin esimerkkinä yhdestä keskisuuresta kaupugista, joka sijaitsee dynaamisella talousalueella keskellä väkirikkainta Suomea.

Oleellinen pointti omassa viestissäni oli se, että Helsinki-Tampere-Turku kasvukolmion ja kasvukäytävien varrella kaikki on pienemmilläkin paikkakunnilla mahdollista ja huomattavasti helpompaa kuin Mikkelissä, koska siellä liikuu ihmiset ja raha, ja asuu karkeasti ottaen puolet Suomen väestöstä.
 

almaris

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikkelin Jukurit, LFC, Joe Sakic
En tunne Mikkelin tilannetta muiden tapahtumien, "perinteiden" tai asukasrakenteen osalta käytännössä yhtään noin omien kokemusten perusteella, mutta jotain mielikuvia on.

Mutta... itselläni on se käsitys, että Mikkelissä ei hirveästi kilpailevaa urheilutoimintaa ole. MP on perinteinen futisseura, mutta pelaa nykyään kolmannella sarjatasolla. Koripallo, lentopallo, käsipallo, salibandy... ei kilpailua. Kampparit pelaa jääpalloa Bandyliigassa, mutta vaikea uskoa, että se söisi jääkiekolta hirveästi katsojia, on lajina niin mariginaalinen.

Mikkelillä ei myöskään kyljessä ole mitään isompaa urheiluseurastaan tuttua paikkaa - ja mikäli olen ymmärtänyt oikein, ei muuttovoittokaan ole merkittävää. En näe siis myöskään haasteena sitä, että kaupungissa olisi Espoon tavoin paljon muiden seurojen muualta muuttaneita kannattajia tai verenperintönä kulkevaa naapurikaupungin joukkueen kannattamista.

Mitkä on ne tapahtumat, joiden kanssa Jukurien kotiottelut kilpailee asiakkaista? Mikä on se, joka liikuttaa ihmisiä Mikkelissä yleisesti? Tähän kysymykseen en osaa vastata yhtään, en itse asiassa keksi Mikkelistä Jukurien lisäksi kuin Visulahden - ja jos sen vahakabinetti voittaa tämän taiston mikkeliläisten liikuttajana, mitään ei ole tehtävissä. Ja tämän jälkimmäisen kysymyksen vastauksen tunnistaminen olisi Jukurien kannalta se olennainen asia. Mitä nykyisessä tapahtumassa pitää kehittää, jotta kerran paikalle tuleva ihminen valitsee sen uudelleen? Mikä toisaalla tekee sen, että ihminen valitsee jotain muuta viihdettä/tekemistä kuin Jukurien ottelun?

Jos tilanne taas on se, että Mikkelissä ei saa ihmisiä yleisesti liikutettua mihinkään, tilanne on hyvin haastava. Silloin se syy liikkua hallille pitää luoda. Sekin on mahdollista, mutta vaatii entistä enemmän luovuutta ajatteluun, tarinankerrontaa ja merkityksellisyyden herättämistä. Vaikka ihmiset vain murjottaisi kotona kuten on vuosia tehnyt, siihenkin voi hakea muutosta. Kyllä useimmat hallille lähtee, kun siihen luo syyn.

Kuitenkin ihan puhtaasti tilastoja ja omia havaintoja tehneenä Mikkelissä on ihan hyvinkin vertailua kestävä ja aktiivinen kannattajayhteisön ydin. Lipunhinnat eivät ole kovin korkeita - on jopa edullisia. Halli on ihan riittävän hyvä. Joukkue on viime kausilla pelannut hyvää kiekkoa. Kaupungin väkilukukaan ei ole liian pieni. Periaatteessa se potentiaali sinne 3500-4000 väliin menevälle yleisökeskiarvolle on olemassa.

Tekosyitä on helppo aina keksiä ja mennä niiden taakse. En voi itse esittää kuin oman hypoteesini siitä, että Jukurien toimistolla on epäonnistuttu tekemään Jukureista riittävän merkityksellinen osa mikkeliläisyyttä ja luomaan sitä yhteisöllisyyttä ja tunnetta tavallisten mikkeliläisten näkökulmasta. Painotan, etten tarkoita tässä niitä kannattajia, jotka hallilla käyvät, vaan sitä potentiaalia, joka nyt ei käy.

Jukureista olisi pitänyt pystyä tässä viimeisten vuosien aikana mikkeliläisille ylpeydenaihe, jonka tarinassa he haluavat kulkea mukana. Viihdebisnes on kuitenkin tunnebisnestä - jos sitä tunnetta ei yhtään ole, asia on merkityksetön. En itse jaksaisi marraskuussa räntäsateessa raahautua areenalle, jos siellä ei olisi sitä yhteisöä ja tunnetta, että haluan olla pienen pieni osatekijä mukana tässä kokonaisuudessa ja elää yhdessä tunteella.

On hyvin tuotekeskeistä ajatella, että luodaan huipputuote ja odotetaan asiakkaita. Jokisen aikana itselleni ulkopuolisena tuli hieman se fiilis Jukurien tekemisestä. Tärkeämpää on tunnistaa potentiaalinen asiakas ja hänen tarpeensa ja motivaationsa - mikä resonoi hänen tunteisiinsa. Harvoin se on bingokaan. Eikä myöskään mainos paikallislehdessä.

En tiedä, kuinka paljon Mikkelissä on tehty ihan jalkautumista kaupungilla, kauppakeskuksissa, kouluissa, muissa tapahtumissa jne., joten en tiedä, tehdäänkö niitä, mutta siinä on ainakin yleisesti erittäin tehokas tapa tuoda seura lähelle ihmisiä. Lastenklinikan Kummit oli aikanaan täysin aikaansa edellä tunteisiin vetoavana markkinointina, jossa samalla tehtiin hyvää. Silti se oli markkinointia, joka satoi varmasti isolla kädellä erityisesti Selänteen henkilöbrändin ja Jokerien laariin. Tuo tietysti ääriesimerkki.

Tulipa pitkä ja polveileva kirjoitus... toivottavasti pointti ei mennyt ihan ohi tuolta rönsyjen seasta. Potentiaalia Mikkelissä on, mutta se vaatii tekoja ja luovuutta. Vanhojen juttujen sijaan uutta ja merkitystä tuovaa tunnetta.
Erittäin hieno kirjoitus! Varsinkin viimeiseen lauseeseen voi yhtyä (tirsk).

Seuran johtoon tarvitaan nyt tekijämiestä joka uskaltaa ruveta tekemään asioille jotain jopa riskillä. Enkä nyt tarkoita riskillä sitä että Hyssy painaa seuran kassan kanssa ärrälle ja lyö kaiken illan Eurojaska-arvontaan. Toisaalta olisiko sekään sen huonompi idea? Tällaisella tasaisella suorittamisella mitä tällä hetkellä on ollut jo jonkin aikaa, konkurssi on enää ajan kysymys.

Eurojaskasta puheen ollen, tein illalle kymmenen riviä. Jos nasahtaa ni lupaan että seuralla ei ole hätää.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Kyllähän Jukurit on yrittänyt viedä tuotettaan Kangasniemelle, Rantasalmelle, Savonlinnaan, Mäntyharjulle jne, mutta ei näistä osin taantuvista mökkipaikkakunnista oikeasti mitään isoja massoja saada säännöllisesti liikkeelle.
Valitettavasti näinhän se on. En tiedä, miten esimerkiksi Pieksämäen, Juvan tai Kangasniemen alueiden kannatusjakauma menee (jos siellä kiekkoa edes seurataan) mutta ainakin JYPin luulisi vievän potentiaalisia kiekon seuraajia omaan leiriinsä, samoin KalPan jos mennään esimerkiksi Pieksämäeltä pohjoiseen tai Juvalta Varkauteen päin. Savonlinnassahan nyt on SaPKo, joka on voittanut Mestiksenkin mestaruuden, en usko siellä Jukurihenkisiä kamalasti olevan.

Haukivuori on minulle tuttu ja tärkeä paikka, jossa tullut vietettyä paljon aikaa, mutta täytyy todeta että siellä Jukurit ei ole koskaan näkynyt millään tavalla, vaikka kuitenkin puolen tunnin etäisyydellä Mikkelistä sijaitsee. Ei Mestiksen menestysvuosina, eikä nyt Liigavuosina. Tosin tähän sanottava, että melko kuolevasta mökkipaikkakunnasta on kyse.
 
Viimeksi muokattu:

Hoki88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit + Idän ihmeet
Ja sitten kun ollaan rehellisiä niin mitä toimenpiteitä näihin ympäristökuntiin ollaan tehty jotta sieltä katsojia saataisiin? Yksi harjoituspeli tai kouluvierailu ei riitä per kausi. Puhutaan ja mainostetaan että ollaan koko etelä-savon joukkue ja konkretia on missä? Enemmän Etelä-Savolle on todellisuudessa Enemmän Etelä-SavoLTA, käsi ojossa ollaan heti kun tarve vaatii mutta sujuva liikenne tapahtuu vähintään kahdella kaistalla oikeassa maailmassa.
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Kuuluuko Pelicans liigaan?

Yleisötavoite 3600, täällä 3000. Lahti asukasluku 121000, täällä 51000.

"heimokevennys"
 

Liitteet

  • 20241004_163737.jpg
    20241004_163737.jpg
    24 KB · kertaa luettu: 168

Tiki30

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Riemu
Aika provo kirjoitus. Toisaalta ymmärrän näkökulman, mutta toisaalta urheilullisesti katsottuna, niin kuin kilpaurheilua pitäisi tarkastella, Jukurit on ekasta liigakaudestaan 16-17 alkavassa kolmen joukkueen edellä maratontaulukossa (eli paljonko joukkue on kerännyt pisteitä runkosarjassa, tilanne ennen 4.10. liigakierrosta). Tästä toki Kiekko-Espoo jätetty pois laskuista, koska pelanneet vasta 9 peliä.

Sija 12. Jukurit, 624 sarjapistettä
13. Ässät, 605
14. Sport, 568
15. SaiPa, 520
 

#42

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, K-Espoo
Kuuluuko Pelicans liigaan?

Yleisötavoite 3600, täällä 3000. Lahti asukasluku 121000, täällä 51000.

"heimokevennys"
Lahdessa lippujen hinnat nostettu lähestulkoon tappiin. Pelicansin yleisötavoite ei myöskään ole julkista tietoa, arvioita vain.
 

Espoonmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kuuluuko Pelicans liigaan?

Yleisötavoite 3600, täällä 3000. Lahti asukasluku 121000, täällä 51000.

"heimokevennys"
Jep Pelicans on myös pahasti perässä yleisötavoitteestaan. Ja varmaan rahallisesti vielä enemmän kalliine lippuineen. Mutta asukaluvuilla ei ole mitään merkitystä. Eikä muutenkaan niillä ketkä eivät käy peleissä. Vain ne jotka ostavat lipun tuovat rahaa seuran kassaan. Oikeastaan ainoa mitä asukasluvusta voidaan päätellä on se, että Lahdessa on pelin aikaan muualla kuin hallilla 118 000 asukasta ja Mikkelissä 48 000. Eli Pelicansilla on enemmän potentiaalisia katsojia ja siten parempi tilanne.
 

Espoonmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Sitten kerrot miksi sillä on merkitystä, ja aika paljonkin. Väitteletkö usein itsesi kanssa?
Kuinka niin? Sanoin että isommassa kaupungissa on enemmän niitä jotka ei käy peleissä. Seuran kannalta merkitystä on vain yleisömäärällä ja keskimääräisellä lipun hinnalla. Se on ihan sama onko kaupungissa 50 000 vai 650 000 ihmistä jotka eivät osta lippuja tai käytä muuten rahaa seuran hyväksi. Yhtä lailla se konkurssi kolkuttelee pienessä ja suuressa kaupungissa jos rahaa ei tule.

Pelicansilla on potentiaalin suhteen parempi tilanne kuin Jukureilla mutta seuran taloudessa potentiaali ei näy ellei sitä saada realisoitua.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Nostetaan tähän vielä sellainenkin fakta, että paikallinen ykköslehti Länsi-Savokin tekee kaikkensa, ettei Jukurit näy paikallisessa printtimediassa. Yhdestäkään pelistä ei ole vielä ollut juttua seuravaan aamun lehdessä, painoaikatauluihin vedoten. Sunnuntaisin lehti ei enää ilmestykkään. Keskisuomalaisen omistama lehti, joten veikkaan että Jypin pelijutut yllättäen ehtii ennen painoon menoa.
Noh, printtimedia on kuolemassa, mutta aivan kaikki eivät vielä ole siirtyneet digiuutisten lukemiseen.
 

Jayzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Golden Knights
Nostetaan tähän vielä sellainenkin fakta, että paikallinen ykköslehti Länsi-Savokin tekee kaikkensa, ettei Jukurit näy paikallisessa printtimediassa. Yhdestäkään pelistä ei ole vielä ollut juttua seuravaan aamun lehdessä, painoaikatauluihin vedoten. Sunnuntaisin lehti ei enää ilmestykkään. Keskisuomalaisen omistama lehti, joten veikkaan että Jypin pelijutut yllättäen ehtii ennen painoon menoa.
Noh, printtimedia on kuolemassa, mutta aivan kaikki eivät vielä ole siirtyneet digiuutisten lukemiseen.
Älä nyt vakavalla naamalla väitä uskovasi, että Länkkäri tekee tätä ikään kuin kiusallaan Jukureille. Tuo varsin aikainen painoaikataulu on toki valitettava juttu, mutta se on vain nykypäivän realiteetti, kun printtimedian profiili ja merkitys on muuttunut entiseen verrattuna.

Toisekseen riippumattoman median tehtävä ei ole olla minkäänlainen mainoskanava yhdellekään yksittäiselle toimijalle, kuten nyt vaikka jääkiekkoseuralle. Ei sinne määräänsä enempää ole tarpeenkaan juttua tehdä, jos lehti niin linjaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: zaba

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Toisekseen riippumattoman median tehtävä ei ole olla minkäänlainen mainoskanava yhdellekään yksittäiselle toimijalle, kuten nyt vaikka jääkiekkoseuralle. Ei sinne määräänsä enempää ole tarpeenkaan juttua tehdä, jos lehti niin linjaa.


Näitä on vuosien ellei vuosikymmenten aikana tullut seurattua. Että kuinkas paljon siittä omasta suosikkijengistä suvaitaankaan kirjoittaa!

Joskus 90-luvulla, 2000-luvulla, kenties 2010-luvun alkupuoliskalla (mestaruus ja menestys yllättäen vaikuttaa) Satakunnan Kansa julkas, en tiedä enemmän, mutta ainakin takuuvarmasti otteluraportin ja haastattelun urheilupuolen pääjutuissa. Nykyään se ei enää ole yhtä takuuvarmaa, väliin voi olla pikkulaatikko urheilupuolen aukeamalla kolme. Toki, maksumuurin lunastettuaan kiekkojutut aukeaa nettiin jo otteluiltana.

Jonkinlainen symbioosihan tuo suhde paikallismedian ja urheiluseuran kanssa on, kumpikin saa yhteistyöstä jotain, mutta olisko tätä nykyä aika monen paikallismedian urheilupuolikin ottanut vähän etäisyyttä, eikä ole mikään pr- tai markkinointitoimisto.

Satakunnassahan tilanne on edennyt perverssiin suuntaan. Ennen vanhaan sai luottaa siihen, että SK palvelee voittopuolisesti Porin Ässien kannattajia ja lukijoita, ja joskus harvoin pudotellaan sinikeltaistakin väriä, säälistä. Mutta sitten Sanoma osti raumalaisen, Länsi-Suomea julkaisevan Marva Median. SK ja L-S yhdistettiin samaan pakettiin, nyt menee sitten iloisesti samassa aviisissa sekaisin Ässien ja Lukon jutut - ja se on minusta väärin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös