Olipa todella hyvä haastattelu. Suhteelliseen lyhyeen ja helppolukuiseen juttuun oli saatu monia eri aspekteja. Monet asiat ovat muuttuneet todella paljon siitä, kun Valtanen astui puikkoihin. Näin fanin näkökulmasta oikeasti merkittävä asia on se, että HIFK:ssa on alettu ihan julkisestikin puhua siitä, mitä tehdään ja miksi. Ja ennen kaikkea kaikki kerrottu on uskottavaa. En muista, että Penan aikana olisi kauheasti muusta kerrottu kuin Liiga-jengin tavoitteista tai kommentoitu kulloistakin käsillä ollutta kriisiä. Ainakin näin jälkikäteen vaikuttaa siltä, että silloin ei mitään suuria ja seuran toimintaa eteenpäin vieviä suunnitelmia paljon edes ollut.
Jutussa mainittiin myös, että HIFK:lle löytyi pahimman kassakriisin aikana kaksi sijoittajaa, jotka pumppasivat seuraan rahaa. Toinen heistä on Leo-Dan Bensky ja toinen on Gustaf Björnberg. He laittoivat omaa rahaansa kiinni rakkaaseen seuraamme, jotta toiminta voisi
edes jatkua. Tämä on sellainen yksityiskohta, jonka merkitys tuppaa liian helposti unohtumaan. Kysymys on ollut suurista rahoista, vaikka olisi miten miljonääri. Tuottoahan ei ole ollut odotettavissa lähiaikoina, pahimmassa tapauksessa ei ehkä milloinkaan, mutta lähtivät silti mukaan. Tämäkin on merkki siitä, miten tärkeä asia HIFK monelle ihmiselle on. Merkitystä ei tietenkään mitata rahassa tai omaisuudessa, mutta nämä sijoitukset kertovat kuitenkin ihan oikeasti siitä, että HIFK:n arvo ihmisille on tärkeämpää kuin raha. Ja harvoinpa oikeasti rikkaat ihmiset tekevät järjestään huonoja sijoituksia. Varmasti tätäkin sijoituspäätöstä on pitänyt tarkkaan harkita, mutta viime kädessä sijoituksen taloudellinen järkevyys on jäänyt tunteelle kakkoseksi. Joo, saihan sillä osuuden seurasta, mutta mitä arvoa sillä on, jos seura ei lopulta ole oikein minkään arvoinen? Ihmisillä on tarve tehdä merkittäviä päätöksiä ja HIFK:n näkökulmasta nämä yksittäiset sijoituspäätökset ovat olleet aivan ratkaisevan tärkeitä. Itse olen erittäin kiitollinen tälle kaksikolle, koska kuka tietää, missä seura olisi nyt, jos he olisivat päättäneet olla lähtemättä mukaan.
Turbulenssia on ollut Valtasenkin aikakaudella, mutta lähinnä urheilullisella puolella. Garden-hanke elää omaa elämäänsä, ikävä kyllä. Ikuisuusprojekti, joka syö myös seuran voimavaroja. Itse olen välillä arvostellut erinäisiä asioita hankkeeseen liittyen ja kritisoinut mm. sitä, että seura tuntui muutaman vuoden elävän sellaisessa välitilassa, että odotettiin vain uuden hallin valmistumista, eikä mitään näkyvää oikein tunnuttu saavan aikaiseksi. Voi olla, että näin ei oikeasti ole ollut, mutta näin yksityisasiakasfanille se näytti siltä. Parin viime vuoden aikana HIFK on kuitenkin panostanut enemmän mm. somesisältöihin ja se on ihan oikeasti merkittävä tapa päästä lähemmäs joukkuetta. Voi olla, että korona oli se viimeinen niitti, joka pakotti HIFK:n niihin panostamaan, mutta hyvä niin. Parannettavaa toki löytyy vieläkin, mutta ei siitä nyt tässä sen enempää.
Valtasen aikahan ei vielä ole ohi, mutta jo nyt voi sanoa, että Valtanen jättää seuraajalleen aivan eri kunnossa olevan seuran kuin millaisena itse sen edeltäjältään sai. Vaikka se ei tietenkään ole mikään mittari, aika huomioon ottaen tilanne voisi kuitenkin olla aivan erilainen ja esim. korona olisi voinut olla se viimeinen niitti seuralle, jos seuralle olisi Valtasen vuosina iskenyt jossain vaiheessa vauhtisokeus ja tulevaisuus olisi kuviteltu ruusuisempana kuin mitä se olikaan. HIFK:n arvot ovat tätä kirjoittaessani miljoona kertaa selkeämpiä kuin Matikaisen aikana ja itse koen, että yhteisön merkitys on ihan oikeasti ymmärretty. Kaikki ei voi aina miellyttää ja se pitää hyväksyä, mutta silti pitää itse tietää, mitä halutaan tehdä ja tuoda se ilmi. Se, että HIFK:ssa aidosti panostetaan mm. naiskiekkoiluun, aiempaa enemmän junnuihin ja HIFK:lla on oma Special Hockey-joukkueensa, kertovat oikeasti siitä, että seuran arvot ovat paljon enemmän kuin kauniita korulauseita. Uskon, että Valtasella on merkittävä rooli tässä.