Jukka Seppänen liigajoukkueen toimitusjohtajana

  • 79 885
  • 656
Suosikkijoukkue
JYP, Suomen maajoukkueet
Vissiin siten, että valmennus ei onnistunut tuomaan pöytään liigatasoista viisikkopeliä ja sitä se vaatii, jos minkäänmoista menestystä liigassa yrittää saada. Sekin lie itsestäänselvyys, että mitään takuuta ei ole olemassa onnistuuko, vanha valmennus jäi ikävästi pelin kehityksessä jalkoihin ja se kyllä ikävästi kentällä näkyi pelistä toiseen.

Ihan arvailua on tämä, mutta jos uusi valmennus saa kurssia oikaistua, voi niitä vahvistuksiakin siinä vaiheessa tulla, jos ei, niin näillä mennään, kun panos tuotos ei olisi linjassa saavutettavien asioiden kanssa.

Itse olen naulannut omassa käsityksessäni, että tämän kauden mestaruus tällä kehitysasteella ja valmiudella on yltää kuuden sakkiin, vielä se ei karannut ole, mutta lipeämässä kyllä vahvasti hyppysistä ja tässä mielessä tykkään, että jos valmennus vaihdetaan, niin mieluummin niin, että sillä on aikaa kurssi kääntää. Nyt vielä on, vaikka ei tuhlattavaksi asti.
Pistekeskiarvo oli potkujen aikaan muistaakseni kuudes, eli tuloksen valossa ihan ok tekemistä.
Tietysti jos katsotaan pelin kehittymistä tällä kaudella, niin aika paikallaan se polki, muutaman hyvän pelin jälkeen tuli taas saman verran huonoja.

Tilanteeseen on varmasti vaikuttanut pelaajien vaihtuvuus, Lahtisen Estephanin poistuttua kokoonpanosta peli alkoi sakkaamaan, tämä johtui kentällisten elämisestä, ja se näkyi tekemisen tasossa.

Critofferin taso putosi selvimmin Lahtisen lähdön jälkeen, Smith voi jatkossa olla se paikkaaja, mutta jotenkin halutonta on Cristofferin pelaaminen. Kun meillä ei näitä ykköskorin senttereitä tällä hetkellä ole, niin vaikea on löytää tällä hetkellä balanssia pelitavasta, voittavaan pelitapaan joka on kai tämän lajin tarkoitus.

Minä en nyt kovin luottavainen ole loppukaudesta, rotaatiota ei ole käytännössä lainkaan, siis jos ei näitä junnuja sellaisena pidä.

Mutta Annetaan Heiskaselle vielä muutama peli aikaa löytää tästä joukkueesta yhtenäinen ja menestyvä jota Seppänen taisi tänään kertoilla.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Itse olen naulannut omassa käsityksessäni, että tämän kauden mestaruus tällä kehitysasteella ja valmiudella on yltää kuuden sakkiin, vielä se ei karannut ole, mutta lipeämässä kyllä vahvasti hyppysistä ja tässä mielessä tykkään, että jos valmennus vaihdetaan, niin mieluummin niin, että sillä on aikaa kurssi kääntää. Nyt vielä on, vaikka ei tuhlattavaksi asti.

Kuuden sakki on näiden muutosten/säätämisten jälkeen täyttä utopiaa. Säälipleijarit ja ekalla ulos on se todennäköinen skenaario. Melkein yhtä todennäköinen on sijat 11-15.

Missä haavemaailmassa Seppänen elää? Jokaisessa organisaatiossa tehdään kaikki, jokainen kivi käännetään ehkä pl.SaiPa. Rautakorven kovassakin komennossa oltaisiin oltu todennäköisesti sijoilla 7-10. Pönöltä mitään poisottamatta kaveri laitetaan tekemättömään paikkaan ja tuhotaan yksi lupaava valmentajaura.

Miten keitaalla voi omistaja olla siitä mikä on 1. Optimaalista 2. Mahdollista ja vielä 3. Vähimmäistavoite jos kaikki menee oikeastaan mahdollisimman vihkoon. Kohta 3 nähtiin viime kaudella. Tämä on puutteistaan huolimatta helvetin kovatasoinen ammattilaissarja. Jokaisen organisaation taakse jättäminen vaatii onnistumista joillain sektoreilla.

Olen pettynyt,toivottavasti en ole sitä maaliskuussa.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Missä haavemaailmassa Seppänen elää? Jokaisessa organisaatiossa tehdään kaikki, jokainen kivi käännetään ehkä pl.SaiPa. Rautakorven kovassakin komennossa oltaisiin oltu todennäköisesti sijoilla 7-10. Pönöltä mitään poisottamatta kaveri laitetaan tekemättömään paikkaan ja tuhotaan yksi lupaava valmentajaura.

Näkökulma tämäkin. lie kuitenkin oikeassa elämässä asian parissa oleville käynyt selväksi, että jos pyydettyä ei saada on vaihdettava ukkoa penkin päässä. Nähtyäni omin silmin tämän puolen kauden koohottamisen itse jaan Seppäsen näkemyksen. Vaihtamalla vielä on mahdollisuus saada jotain, Rautakorvella se olisi ollut tasainen liuku myös sääleistä ulos. Hassu on myös ajatus, että valmentaja tuhoaa uransa, jos ottaa tarjotun pestin vastaan, ei Merikivikään uraansa tuhonnut, sai vaan oppia yhden kirjasen verran jatkoon. Toisaalta, luulen taustalla käydyn puolin toisin tutkailut joiden perusteella heille osapuolille on syntynyt yhteisymmärrys ja usko onnistumiseen.

Mutta kai se on niin, että toisille lasi on aina puoliksi tyhjä ja toisille puoliksi täysi. Minä kuulunen jälkimmäisiin, koska näen päätöksissä eväät onnistumiseen, mutta myös realistisiin, kun tiedän, ettei mikään koskaan ole kirkossa kuulutettua, eli varmaa ei maailmassa ole.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No ei kai nyt missään Pohjois-Koreassa olla?

Myötäilystä tulee vaan asiakkaita ja kuulijoita aliarvioiva olo. Se on vastaajan, tässä tapauksessa Seppäsen rooli vastata hankaliin kysymyksiin. Sellaista se elämä on.
Tässä on kyse yhdestä henkilöstä, eikä siitä miten tässä maassa toimitaan.

Kyllähän tuosta kuulijalle tulee aliarvioitu olo, mutta Seppänen on sellainen. Vastaa helppoihin kysymyksiin tai sitten ei ollenkaan.

Toimittajat usein haluavat ennemmin sen haastattelun etukäteen hyväksytyillä kysymyksillä, kuin ei haastattelua ollenkaan. Sellaista se elämä on.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eihän tällaisten asioiden pitäisi vaikuttaa mitenkään kysymyksiin. Kysyä voi suoraan ja tiukasti mutta hyvässä hengessä.

Vähän ihmettelin, kun viimeksi Radio Keskisuomalaisen haastattelussa oli Viitanen. Siinäkin jätettiin olennaiset kysymykset kysymättä. Sen sijaan kerrottiin, että oltiin kuultu Tommi Hämäläisen päävalmentajasopimuksesta jo todella hyvissä ajoin etukäteen, mutta eipä silloin aikoinaan hyödynnetty tietoa mitenkään. Ok...
Nykypäivän toimittajien elämä on sellaista, että on pakko myötäillä haastateltavia, jos haluaa pitää suhteet kunnossa ja saada haastatteluja jatkossakin. Meidän lukijoiden/kuulijoiden näkökulmasta tuo on ihan perseestä, mutta näin se vain menee.
 

koutsikaitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Paitsi että on helpompi myydä osake-enemmistö uudelle "halukkaalle" jos sellainen löytyy.
Ei kyllä osoita hyvän kauppamiehen elkeitä ajaa ensin joukkue omalla toiminnallaan markkinamielessä alas sponsorien ja ihmisten silmissä tämmöiseen ei niin kiinnostavaan epäsuotuisaan tilaan jos olisi myymässä mitä en usko.
Noh, jos käyrä kääntyisi pysyvästi jollain fakiiri-Hämäläisen ideoimalla systeemillä nousuun niin markkina-arvokin luonnollisesti paranee. Toivokaamme sitä niin olisi 'win-win' -tilanne kaikille!
Tänään on hyvä aloittaa bisnesmielessä tuo "mainostaminen" pelaamalla hyvä ottelu HPK:ta vastaan! Eiköhän tuosta voitto oteta...
 

snake70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Ei kyllä osoita hyvän kauppamiehen elkeitä ajaa ensin joukkue omalla toiminnallaan markkinamielessä alas sponsorien ja ihmisten silmissä tämmöiseen ei niin kiinnostavaan epäsuotuisaan tilaan jos olisi myymässä mitä en usko.
Noh, jos käyrä kääntyisi pysyvästi jollain fakiiri-Hämäläisen ideoimalla systeemillä nousuun niin markkina-arvokin luonnollisesti paranee. Toivokaamme sitä niin olisi 'win-win' -tilanne kaikille!
Tänään on hyvä aloittaa bisnesmielessä tuo "mainostaminen" pelaamalla hyvä ottelu HPK:ta vastaan! Eiköhän tuosta voitto oteta...
Omalla toiminnalla? Mitähän ne toiminnat on? Mitkä voi 100%sti nimetä Jukan yksin masinoiniksi. Mainitsin että helpommin saa myydyksy osake enemmistön uudelle halukkaalle, kun kaupata osuutta jossa ostaja ei saa äänivaltaa. Ja varmasti Jukka myy osuutensa on se 1/2 vuoden tai 10 vuoden päästä. Nyt taitaa olla pitkäaikaisin liigajoukkueen omista jolla koko omistus ajan on vähimmilläänkin ollut osuuksista suurin. 20+ vuotta on hiton pitkä aika. Hjalliskaan ei tainnut omistaa jokereita noin kauan. Uskallan väittää että Junalla on omistus vuosia enemmän takana kuin edessä.
 

koutsikaitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Omalla toiminnalla? Mitähän ne toiminnat on? Mitkä voi 100%sti nimetä Jukan yksin masinoiniksi. Mainitsin että helpommin saa myydyksy osake enemmistön uudelle halukkaalle, kun kaupata osuutta jossa ostaja ei saa äänivaltaa.
Niin kyllähän 'The Boss' Seppänen oli "trigger-man" tuossa JR:n & Nemon poispotkimisessa selänpesijä Viitasen myötäillessä!
Muuten kirjoituksestasi pääosin samaamieltä.
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt taitaa olla pitkäaikaisin liigajoukkueen omista jolla koko omistus ajan on vähimmilläänkin ollut osuuksista suurin.
Kysyinkin tätä edellisellä sivulla vähän toisella tavalla, mutta paljonkos Seppänen nyt siis omistaa, jotta voi esim. pääomistajaksi sanoa?

Minä tiedän vain sen, mitä JYP on kertonut sivuillaan:

Evellsport Oy:n omistus kauppojen jälkeen jakaantuu seuraavasti:
Jukka Seppäsen ja Esa Polaksen yhtiöt omistavat 42%, Kullervo Harvian Fratres Oy 21%, Heimo Viinasen HV-Holding Oy 21% ja J-P Hytösen johtama HIP-Invest Oy 16%.


Evellsport siis omistaa 100% JYP Jyväskylä Oy:stä.
 

TyöUkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt jo eläköitynyt entinen työukkokaverini opetti minulle joskus että "pakkohan meidän on johonkin pystyä luottamaan". Tämä pätee moneen asiaan.

Eilen kuuntelin Seppäsen haastattelun ja sen verran oli itsevarman kuulonen kaveri että pakko on häneen luottaa. Kun loppupeleissä vaihtoehtoja ei ole.
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt jo eläköitynyt entinen työukkokaverini opetti minulle joskus että "pakkohan meidän on johonkin pystyä luottamaan". Tämä pätee moneen asiaan.

Eilen kuuntelin Seppäsen haastattelun ja sen verran oli itsevarman kuulonen kaveri että pakko on häneen luottaa. Kun loppupeleissä vaihtoehtoja ei ole.
Vähän pelottava tie, jos tuon saman vie vaikka valtiotasolle. Kyllä kyseenalaistaa saa ja minusta täällä on ollut pääasiassa fiksuja kirjoituksia eri näkökulmista.

Hyvä haastattelu ja ainakin minä ymmärsin nyt missä mennään ja mitä haetaan tulevaisuudessa. Onkohan täälläkin vain enemmistö niitä jyyriä joita muutos pelottaa?
Oliko sinulla vaikka lainauksia, jossa joku vastustaa tai pelkää muutosta? Minusta suurin osa kirjoittajista ei vastusta muutosta, vaan sitä miten tässä seurassa toimitaan ja miten sitä johdetaan. Eli pelko lienee enemmän sitä, että sitä parempaa menestystä ei näillä toimintatavoilla tule.
 
Viimeksi muokattu:

TyöUkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vähän pelottava tie, jos tuon saman vie vaikka valtiotasolle. Kyllä kyseenalaistaa saa ja minusta täällä on ollut pääasiassa fiksuja kirjoituksia eri näkökulmista.
En minä väittänytkään että olisi huonoja näkökulmia ja ettei saisi kyseenalaistaa.

Politikoimaan en ala, saisin vain fasistisyytökset ja riidan aikaiseksi.
 

Rystykatto80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Muuramen Yritys
Vähän pelottava tie, jos tuon saman vie vaikka valtiotasolle. Kyllä kyseenalaistaa saa ja minusta täällä on ollut pääasiassa fiksuja kirjoituksia eri näkökulmista.


Oliko sinulla vaikka lainauksia, jossa joku vastustaa tai pelkää muutosta? Minusta suurin osa kirjoittajista ei vastusta muutosta, vaan sitä miten tässä seurassa toimitaan ja miten sitä johdetaan. Eli pelko lienee enemmän sitä, että sitä parempaa menestystä ei näillä toimintatavoilla tule.
Seppänenhän maalailee tulevaisuutta 3-5 vuoden tähtäimellä ja arvioi että silloin jonkuntyyppinen hybridikiekko olisi ottamassa valtaa ja haluaa että JYP olisi tässä aallonharjalla. Mikäs tässä nyt on niin kauheaa?

Rautakorven potkuissa on varmasti paljon sellaista mitä emme tule koskaan tietämään.
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Seppänenhän maalailee tulevaisuutta 3-5 vuoden tähtäimellä ja arvioi että silloin jonkuntyyppinen hybridikiekko olisi ottamassa valtaa ja haluaa että JYP olisi tässä aallonharjalla. Mikäs tässä nyt on niin kauheaa?

Rautakorven potkuissa on varmasti paljon sellaista mitä emme tule koskaan tietämään.
Enkö minä sen tuossa lainaamassasi avaa? Mielestäni totetustapa on väärä ei itse muutos. Ja toteutuksella en tarkoita valmentajapotkuja. Muutamaan kertaan olen aiemminkin kirjoittanut, että ihan perusteltu ratkaisu tuloksen valossa.

Mutta oliko sinulla siis esimerkki kirjoittajasta, joka vastustaa tai pelkää muutosta? Omaan silmään kun ei ole osunut.
 

Rystykatto80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Muuramen Yritys
Enkö minä sen tuossa lainaamassasi avaa? Mielestäni totetustapa on väärä ei itse muutos. Ja toteutuksella en tarkoita valmentajapotkuja. Muutamaan kertaan olen aiemminkin kirjoittanut, että ihan perusteltu ratkaisu tuloksen valossa.

Mutta oliko sinulla siis esimerkki kirjoittajasta, joka vastustaa tai pelkää muutosta? Omaan silmään kun ei ole osunut.
Ei ole linkkiä, se oli omaa pohdiskelua. Mutta ehkäpä se osui kun niin kalahti.

Kun puhut väärästä toteutustavasta, niin miten se on väärä? Tai kuinka tällainen pitäisi ajaa sisään?

Itse olen sitä mieltä että historian valossa Rautakorpi oli väärä valinta. Tai ehkä hän on allekirjoittanut tällaisen pelitavallisen muutoksen mutta jätti toteuttamatta. Siitähän seuraa uraohjaus tangentin suuntaan.
 

Baldrick

Jäsen
Kuuntelin tuon Seppäsen haastattelun vihdoin, enkä nyt pidä tuota minään ylimielisyyden multihuipentumana, joskaan ei tuosta hirveästi käteenkään jäänyt, kun missään ei mennä yksityiskohtiin. Kieltämättä vähän tarkentavia kysymyksiä olisi voitu esittää joissain paikoissa. Rautakorven potkuista tuskin saisi mitään vaikka kuinka tivaisi ja se meidän pitää hyväksyä, että ei noita potkujen detaljeja avata medialle seuran toimesta ainakaan.

Ehkä yksi olennainen tarkennus oli, että pelipaikattomuutta ei nimenomaan ajeta vielä miestenjoukkueeseen varsinaisesti sisään, vaan nimenomaan kyseessä on pidempiaikainen prosessi, jota työstetään vasta junnuissa. Toki verkkokalvoilleni paloi toistojen vuoksi sen verran pahasti KÖK fläppitauluineen penkin takana, että noinkohan siellä kuitenkin vähän "pelitapauudistuksia" ajetaan sisään myös edustuksessa.

Mutta all-in-all varsin kädenlämpöinen ja hmv-haastattelu, jossa ei tullut oikeastaan mitään uutta, mitä valveutunut palsta-aktiivi ei jo tietäisi. Seppäsen muotoilutkin sellaisia, että niistä oikein rivien välistä voi pidempiä johtopäätöksiä tehdä.
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kun puhut väärästä toteutustavasta, niin miten se on väärä? Tai kuinka tällainen pitäisi ajaa sisään?
Tässä alla toisesta ketjusta jouluista pohdintaa vastauksena kysymykseesi:
Otan nyt kuitenkin haasteen vastaan ja koitan avata omaa ajatuksen juoksua ja ajatuksia siitä, mikä on vikana ja mitä voisi tehdä paremmin. Jääkiekkokin on bisnestä, joten rohkenen ottaa pohjalle muutaman liike-elämässä tunnetun teoksen. Aloitetaan Jim Collinsista, joka on tehnyt paljon ansiokasta tutkimuksista yritysten menestyksestä, menestymättömyydestä ja siitä, miksi menestys loppuu. Nämä teokset mielestäni kuuluisi kaikkien liike-elämässä touhuavien lukea ja koittaa sisäistää. Otetaan muutama poiminto ja peilaus, mitä JYPissä on tehty väärin ja mitä voisi tehdä paremmin:

"Viidennen tason johtajuuteen" kuuluu johtajan/ johtajien kyky luoda menestyksekäs organisaatio ilman, että tehdään samalla itsestään korvaamattomia. Yleensä tällaiset kaverit ovat nöyriä, mutta äärimmäisen määrätietoisia. Minusta JYPin johto Jukka Seppänen etunenässä on epäonnistunut tässä. Piti vetäytyä taustalle, mutta sieltä sitten kuitenkin vähän väliä noustaan tallomaan operatiivisessa toiminnassa olevien varpaille. Sitten epäkohtia puidaan lehdissä.

Minähän muuten pidin keväisestä Seppäsen ulostulosta kauden jälkeen. Sävyssä ehkä olisi vielä parantamisen varaa, mutta kauden jälkeen on ihan paikallaan laittaa yhteisölle viesti, että nyt epäonnistuttiin ja parantaa pitää. Sen jälkeen ulostulot olisi voinut jättää tekemättä ja jättää vastuu toimitusjohtajalle ja urheilujohtajalle. Lähtökohtaisesti itse olen sen tyylin kannattajia, että epäonnistumisista ja kehityskohteista pitää keskustella, mutta keskustellaan kahden kesken. Ei julkisesti. Kehua voi sitten julkisestikin.

Miten tähän sitten ollaan tultu? Jälleen Collinsin tutkimuksista löytyy kivuliaan osuvia havaintoja siitä, miten huipulta tullaan alas.

Ensin sokaistutaan menestyksestä. Tullaan röyhkeäksi ja unohdetaan asiat, joita tekemällä menestys saavutettiin. Vanha työ saattaa vielä hyvinkin tuottaa menestystä. Meillä päin saatetaan myöskin sanoa, että kusi nousi päähän. JYPin kohdalla katson tämän alkaneen ehkä siinä kohtaa, kun RD ja Seppänen alkoivat olemaan tukkanuottasilla. Detaljeja en tiedä ja voi olla, että RD oli vaan mulkku ja tämä vaihe on ehkä alkanyt myöhemmin.

Toisessa vaiheessa kuvitellaan olevamme niin helvetin kovia, että voidaan tehdä mitä vaan. Euroopan ykkönen somessa, hei! Vitut menestyksestä, kun on väärin pelaamalla saavutettu. Antakaas kun hallituksen sedät tulee kertomaan Veltsulle vähän jääkiekosta! Vanhat pohjat kantaa vielä CHL:n voittoon.

Kolmannessa vaiheessa sitten kielletään riskit ja uhkakuvat. Eihän me mitään tehdä väärin, kun voitettiin Euroopan mestaruuskin? Negatiivinen tieto ohitetaan ja keskitytään ainoastaan positiivisiin uutisiin. Terve dialogi katoaa. Kun sitten aletaan ottamaan kohtuuttomia riskejä, ollaan matkalla kohti neljättä vaihetta. JYPissä kaikki kokeneet yhdellä ovenavauksella ulos. Niissähän se vika oli.

Neljännessä vaiheessa alkaa sitten rimpuilu vääjäämätöntä luisua kohti. Pakko tehdä jotain radikaalia, että saadaan kadotettu menestys takaisin (kuten em. konkareiden ulostus). Lyödään lisää rahaa, kyllä se siitä! Tehdään strategia, jota toteuttamaan palkataan väärät henkilöt! Jotain on tehtävä!!! Keksitään uusi pelitapa!

Viidennessä vaiheessa sitten tyypillisesti koittaa kuolema tai jämähtäminen keskinkertaisuuteen. Onneksi, on myös mahdollisuus palata vahvaksi.

Miten tätä sitten parannetaan? Jukka Seppäsellä on tässä avain rooli enemmistöosakkaana. Joko tulet takaisin operatiiviseen toimintaan ja kannat kaiken vastuun siitä (Collinsin ikkuna ja peli -vertaukseen kannattaa tutustua) . Vaihtoehtoisesti vetäydyt taustalle ja antaa operatiivisen johdon tehdä työnsä. Jos eivät suorita, niin henkilöt vaihtoon, mutta ilman lehdistöä. Tällä tavalla ei kuitenkaan voi jatkaa. Olen myös vakuuttunut, että huolellisella rekryllä löytyy parempia toteuttajia tänä päivänä. Vaan miten organisaation nykytila niitä houkuttaa?

Selvää on, että johtajuutta pitää parantaa ja tuota viidettä tasoa tavoitella, jotta organisaatiossa olisi mitään edellytksiä kasvaa ja kehittyä menestyväksi. Yhteenvetona siis oma mielipiteeni: kaikki lähtee ylhäältä ja sieltä toiminnan parantaminen pitää aloittaa.

Minulle aikanaan esimieheni ehdotti myös kirjaa "No Asshole Rule". Oli ihan paikallaan lukea se. Ehkäpä olisi voinut tuon tilata hallitukselle joululahjaksi. Ei olla persreikiä toisillemme.

Edit: Ei kalahtanut. Tuntui omituiselta syytökseltä kirjoittajia kohtaan, kun kukaan ei tosiaan minusta muutosta vastusta tai pelkää.
 

koutsikaitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hyvää Seppäsen haastattelussa oli kuitenkin se, että tavoitteet ovat korkealla. Ei haluta olla "ynnä muut" osastolla, vaan taistelemassa hyvistä sijoituksista.
Tarkoittaaks toi Seppäsen 'tavoitteet korkealla' -positiivisuus sitä että hänen 2022 keväinen sloganinsa "JYPin välitila loppuu nyt" siirtyykin 3-5 vuoden päähän tulevaisuuteen?
Mennäänkö siihen asti vaan hauskasti ilman suurempia vitutuksia "ynnä muut osaston" -fiiliksellä, vaikka tietenkin joka pelistä voittoa tosissaan yritetäänkin ja olla mahdollisimman korkealla sarjataulukossa?
 

Timeout

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tarkoittaaks toi Seppäsen 'tavoitteet korkealla' -positiivisuus sitä että hänen 2022 keväinen sloganinsa "JYPin välitila loppuu nyt" siirtyykin 3-5 vuoden päähän tulevaisuuteen?
Mennäänkö siihen asti vaan hauskasti ilman suurempia vitutuksia "ynnä muut osaston" -fiiliksellä, vaikka tietenkin joka pelistä voittoa tosissaan yritetäänkin ja olla mahdollisimman korkealla sarjataulukossa?
Sitä pitää kysyä Seppäseltä, mutta kyllä minä ymmärsin, että halutaan menestyä toki mahdollisimman nopeasti.
 

pallero

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuuntelin tuon Seppäsen haastattelun vihdoin, enkä nyt pidä tuota minään ylimielisyyden multihuipentumana, joskaan ei tuosta hirveästi käteenkään jäänyt, kun missään ei mennä yksityiskohtiin. Kieltämättä vähän tarkentavia kysymyksiä olisi voitu esittää joissain paikoissa. Rautakorven potkuista tuskin saisi mitään vaikka kuinka tivaisi ja se meidän pitää hyväksyä, että ei noita potkujen detaljeja avata medialle seuran toimesta ainakaan.

Ehkä yksi olennainen tarkennus oli, että pelipaikattomuutta ei nimenomaan ajeta vielä miestenjoukkueeseen varsinaisesti sisään, vaan nimenomaan kyseessä on pidempiaikainen prosessi, jota työstetään vasta junnuissa. Toki verkkokalvoilleni paloi toistojen vuoksi sen verran pahasti KÖK fläppitauluineen penkin takana, että noinkohan siellä kuitenkin vähän "pelitapauudistuksia" ajetaan sisään myös edustuksessa.

Mutta all-in-all varsin kädenlämpöinen ja hmv-haastattelu, jossa ei tullut oikeastaan mitään uutta, mitä valveutunut palsta-aktiivi ei jo tietäisi. Seppäsen muotoilutkin sellaisia, että niistä oikein rivien välistä voi pidempiä johtopäätöksiä tehdä.
Tuli väkisinkin mieleen haastattelusta ja paikattomasta pelistä kun puhui, että Turunen on varmasti myös suunnitelmissa edustuksen valmentajaksi, koska on sitä jo puuhastellut.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Nyt tuo tosiasia kielletään kokonaan että JYP on sekavassa tilassa ja signaali joka suuntaan on aika ristiriitainen.
Minusta seura olisi sekavassa tilassa, jos päävalmentaja touhuaa omiaan ja sovituilla asioilla pyyhitään persausta.

Seuran hallitus voisi lakaista ristiriidat maton alle ja esittää ulospäin kuin mitään ei olisikaan. Näyttäisi kivalta ja olisi Pokka pitää -sarjan meininkiä, mutta seura olisi silti tuuliajolla. Hallituksella olisi taas käsissään strategia, jolla ei ole mitään merkitystä ja linjauksia vailla painoarvoa.

Entäs sitten, kysyy moni. Hiiteen strategiat ja visiot. Miksei hallitus voi vain kantaa rahasäkkiä pöytään ja UTJ ja päävalmentaja käyttävät ne pelaajiin? Urheilupuolella on autonomia, pelataan pelit, rairairai ja savun hälvettyä hallitus kertoo tuliko miinusta vai plussaa. Seuraavalla kaudella sama kaava.

Hukattu vuosikymmen

En tietenkään voi tietää kaikkia motiiveja, mutta uskoakseni Seppästä kaihertaa edellisestä mestaruudesta alkanut "hukattu vuosikymmen". Dufvan taikinajuuri (*) istui tiinussa tiukemmin kun uskottiin ja puheet pelitavan modernisoinnista eivät ottaneet kunnolla tulta.

Homma alkoi kuin laihdutuskuurit - kovalla tohinalla ja sitten repsahdettiin. Yritettiin omilla ja vierailla valmentajavoimilla, mutta hommasta tuli - kuten Seppänenkin kuvasi - välitila. Se ei tarkoita vain pelillistä välitilaa, vaan myös urheilujohdon ja hallituksen keskinäistä suhdetta.

Nyt Seppänen (ja muu hallitus) yrittää viedä JYPin muiden (liigajoukkueiden) edelle pelin evoluutiossa, eikä olla takamatkalla, kuten menestysvuosien jälkeen kävi. Ehkä on väärin puhua traumasta, mutta päätöksenteossa tuntuu olevan ei koskaan enää -henki. Harmaantuvat herrat eivät halua jättää seuraavalle sukupolvelle perinnöksi edeltäijen sotkuja siivottavaksi.

Rautakorpi painoi vääriä arpia, jos hän luotti seuran hallituksen puhelevan taas vain lämpimikseen ja tosipaikan tullen yksittäinen kausi vie fokuksen pidemmästä jaksosta. Väärin meni ja Rautakorvesta tehtiin varoittava esimerkki.

Kuka ikinä onkaan seuraava päävalmentaja, on marssijärjestys tehty selväksi. Joku näkee reagoinnissa sekavuutta ja ristiriitaa, minä juuri yrityksen palauttaa homma takaisin uomiinsa.

*) Tiedän, Dufva viittasi taikinajuurella enemmän asenteeseen ja suoritustasoon, mutta samaan tiinuun se pelitapakin jäi.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Minusta seura olisi sekavassa tilassa, jos päävalmentaja touhuaa omiaan ja sovituilla asioilla pyyhitään persausta.

Lainaan vain tämän erikseen korostamaan loistavaa analyysiä.

Kutakuinkin noin olen omassakin kuupassa asiaa saanut arvottua. Jos tosiaan viitsii katsoa hiukan taaemmaksikin, ei aina sinne tulevaan analyysissä, niin kokolailla siinä paikassa, kun Seppänen löysytti ohjaksia ja siirtyi taustalle, alkoi se mitä voi kutsua sekoiluksi, sekoilun tuloksin.

Tämä on ehkä se syy, miksi minulta löytyy luotto siihen, että vaikka oletus olisi mikä sen suhteen, voiko uudestaan onnistua siinä, minkä kerran sai toimimaan, että Seppäsen johdolla homma palautetaan siihen toimivaan, vaikka aikaa jonkun verran ottaakin. Oppositio tarvitaan, mutta se ei saa olla mikään punakaartin huutoäänestys, vaan oppositionkin on käsitettävä opponoida valittua linjaa, ei olla sen vastainen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös