Itse sinä yleistät, että kun Kale kerran valitsi Sheddenin ja antoi suojatyöpaikan kahdelle vanhalle sotaratsulle, niin pakkohan kaikki loputkin valinnat maailman tappiin asti ovat puhtaasti Kalen käsialaa. Sitä käsitystä vastaan ainakin minä olen taistellut.
Ei tietenkään ole pakko niin olla, en minä sellaista ole väittänyt, mutta oikeasti missä on se näyttö siitä että näin ei olisi. Jos ja kun on näyttöä siitä että Kummola tekee päätöksiä, ja näyttö siitä on kaiketi aika kiistatonta, niin eikö tässä kohtaa olisi loogista olettaa että myös nämä valinnat ovat lähtökohtaisesti kokonaan tai osittain Kummolan jos ei toisin todisteta.
Eikä kyse ole pelkästään Sheddenin valinnasta mihin perustan näkemykseni siitä että Kummola pääsääntöisesti tekee valintoja tai että on ainakin merkittävästi tärkeämpi tekijä kuin päävalmentaja.
Nyt sain tuon Meidän päivä kirjan käsiini. Sivulta 18 lähtien Summanen kuvailee johtoryhmän valitaprosessia, hän ehdotti Jouko Lukkarilaa tai Erkka Westerlundia apuvalmentajaksi, Lukkarila liitolle ei käynyt, mutta Westerlund kävi. Sivulla 18 Summanen kirjoittaa, "Erkka suostui tehtävään, ja hän kelpasi Kummolalle ja Jääkiekkoliitolle. Mutta optimaalisesta tehtävänjaosta yllättäen poiketen Kummola halusi johtoryhmään mukaan omat ehdokkaansa:Timo Jutilan, Jari Kurrin ja Hannu Virran".
Summanen olisi halunnut myös maalivahtivalmentajan mukaan, mutta sitä ei saanut ja Virtahan tässä oli apuvalmentaja, eli Kummola oli mukana tuomassa myös apuvalmentajaa Summasella. Hän epäröi mutta kuitenkin oli henkilökohtaisten keskustelujen jälkeen luottavainen, mutta kompromissihan tuo Summaselle selvästi oli koska sitä maalivahtivalmentajaa ei kuitenkaan ollut mukana.
Sivuilla 24-25 on juttua sopimuksen tekemisestä, siellä joku oli yrittänyt Kummolan kanssa sovittua 3 vuoden sopimusta muuttaa malliin 1+1. Sivulla 25 Summanen kirjoittaa, "Mutta sitten Kummola vakuutti, että kolme vuotta pitää, niin on sovittu (Kummolan kanssa). Luotin lopulta siihen, että tämäkin asia oli niin kuin Kale sanoi. Tiesin hänen kuitenkin pitävän lankoja käsissään. olin varma että hän antaisi jollekin jossain aika kovat haipakat".
Edelleen mitä Jalosesta tekee nyt niin speciaalin henkilön Kummolan tai liiton silmissä että ei muka olisi olemassa sellaista mahdollisuutta että Kummola tekee valintoja.
Kyllä nykyaikana päävalmentajalla on sananvalta VALMENNUSTIIMINSÄ kokoonpanoon. Älkää sekottako sitä johtoryhmää joka paikkaan. Älkääkä sitä, että päävalmentaja ei valitse itseään, vaan sen päätöksen on pakko tulla muualta.
Siis miksi ei saisi johtoryhmää sekoittaa kun se johtoryhmä on koko toiminnan kannalta oleellinen, sekin jos niin sanottu valmennustiimi toimii keskenään mutta yhteistyö koko johtoryhmän kesken ei toimi voi johtaa koko toiminnan huonoon tulokseen. Mitä iloa päävalmentajalle on hyvästä valmennustiimistä jos johtoryhmän huono toiminta kuitenkin syö pohjan koko toiminnalta? Päävalmentajalle johtoryhmän toiminta on kuitenkin keskeinen kysymys, vai oletko tästä eri mieltä, että johtoryhmä voi toimia miten sattuu vaikuttamatta koko toimintaa? Jos/kun voidaan olettaa että koko johtoryhmän toiminta on tärkeää niin miksi päävalmentaja näpertelisi vain valmennustiimin kokoonpanon kanssa eikä haluaisi vaikuttaa koko johtoryhmän kokoonpanoon?