Käännetään tuo toisinpäin, mitä tekee huippukoutsilla, jos kaukaloon ei ole laittaa oikeita palasia? Yksikään valmentaja ei voi yksin voittaa mestaruutta, kyllä siihen tarvitaan myös oikeat pelaajat. Siitä en sitten tiedä, kuinka paljon tämän päättyneen kauden rosterista oli Vuorisen/Kurrin hakuja ja kuinka paljon Jalosen toiveita. En väitä, että Jalonen olisi tehnyt huipputyötä tällä kaudella, mutta en myöskään usko väitteeseen, etteikö hän sitä pystyisi Jokereissa saavuttamaan.
Mitä tulee tuohon listaan, niin onko Erkka enää kiinnostunut seuravalmentamisesta tai paluusta taas kerran Jokereihin? Marjamäki on varmasti kiinni maajoukkueessa vielä pitkän aikaa, ellei kevään MM-kisat mene ihan penkin alle. Selin ei todellakaan ole Jalosta parempi valmentaja, vaikka ei toki mikään uuno ole hänkään. Nenä Jalonen voisi olla ainoa potentiaalinen haastaja J. Jaloselle noista, mutta onko kiinnostunut valmentamaan Jokereissa?
Joukkueessa oli ilman muuta selvät puutteet ja suurimmat niistä keskikaistalla, joka vaikuttaa suoraan ketjun kiekolliseen peliin. Kuitenkin moni flopeista on myös tasonsa osoittaneita pelaajia, jotka ovat todellisuudessa huomattavasti parempia pelaajia, kun tällä kaudella nähtiin. Muutamaa viestiä ylempänä jo kirjoitin asioista, mitkä mun silmissä menee valmennuksen piikkiin ja joissa Jalonen selkeästi epäonnistui.
Mikään menestys ei tule ilman hyvin koottua joukkuetta sekä hyvää valmentajaa. Molempia tarvitaan tasapuolisesti ja kumpikaan ei pärjää ilman toista. Heikollekin joukkueelle hyvä valmentaja saa kuitenkin pelitavan laitettua selkärankaan, jota he sitten toteuttavat omien taitojensa rajoissa. Tällä kaudella pelitapaa voisi kuvailla satunnaiseksi ja epäselväksi, joka vaihteli jokaisen pelin ja erän sisällä. Pelaajat eivät toteuttaneet sitä, mitä Jalonen halusi. Joko eivät tehneet niin, koska eivät osanneet (valmentajan pitää kehittää pelitapa joukkueen mukaan eikä peluuttaa vain yhtä sabluunaa), pelitapa oli sekava (Jalonen ei saanut viestiänsä perille) tai se ei yksinkertaisesti toiminut ja ollut toteutettavissa (Jalosen pelitapa oli yksinkertaisesti huono). Kaikki noi kuitenkin menee ensimmäisenä valmennuksen piikkiin ja siitä Jaloselle iso miinus.
Mä olen periaatteessa kyllä valmis antamaan Jaloselle toisen mahdollisuuden, koska oon aina pitänyt häntä hyvänä valmentajana. Tällä kaudella valitettavasti näki, että se hyvyys on ollut menneisyydessä, eikä seurannut tälle kaudelle mukaan Jokereihin. Vähän niinkuin Jaakolan ja Salmisen kohdalla noin esimerkkeinä. Mutta ehkäpä se sieltä tuleekin sitten seuraavalle kaudella ja koko kolmikko herää unestaan. Uskoo ken haluaa.
@C.Orr Toi todella kyyninen näkökanta on toki ihan täysin ymmärrettävä, mutta mä en vaan ihan tipu samaan koulukuntaan. Ei Jokereitten mestaruus ole kovin todennäköinen, mutta mä pystyn silti kannattamaan sitä joukkuetta. Ei SaiPankaan mestaruus Liigassa ole kovin todennäköinen ja niilläkin on kohtuullisen uskollisia kannattajia. Sama kuin monen ulkomaisen sarjan kakkostason joukkueilla. Tottakai se on silti tavoitteena aina. Mulle myös lätkämatseissa käyminen ja pelien seuraaminen on ensisijaisesti viihdettä ja mukavaa ajankäyttöä. Siinä vaiheessa, kun se viihteen taso on huono tai kannattamani joukkue pelaa jatkuvasti kuin märkä rätti, kärsii se henkilökohtainen viihteen näkökulma aika paljon ja mä alan kuluttamaan vähää aikaani mielummin asioihin, jotka ovat hyvää viihdettä. Jokereitten kohdalla hyvä viihde ei ole mulle edes synonyymi menestykselle. Vaikka mestaruutta ei tulisi, mä haluun nähdä jäällä joukkueen, joka pelaa logolleen asenteella, yrittää viimeiseen asti ja tekee mitä tehtävissä on sen sijaan, että katselee tota tän kauden jatkuvaa muniinpuhaltelua. Jos ei niitä kiinnosta niin miksi mua pitäisi kiinnostaa? Mulle se on noin yksinkertaista. Ja siihen viihtyvyyteen vaikuttaa aika ratkaisevasti se valmentajan työpanos miten hän saa joukkueensa suorittamaan jäällä. Jalonen ei ole siinä onnistunut kovin hyvin... Ja tämä ei edelleenkään tarkoita sitä, että antaisin KurriVuoriselle synninpäästön, vaan myös Jalonen floppasi tällä kaudella pahasti.