Juice Leskinen

  • 144 732
  • 470

entti7

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Team Harrier
Murmeli kirjoitti:
Tuli katsastettua tämän legendan nykykunto, kun mies heitti keikan Lappeenrannassa. Totta puhuen, eihän se kovin hyvä ole eikä mikään ihmekään. Oman kertomansa mukaan hän käy dialyysihoidoissa kahdesti viikossa.

Toisaalta hyvä, etten ole viime vuosina enää Juicea livenä nähnyt. Lienee parempi vaan, että muistaa keikat kuten -90 Lappeenrannassa Grand Slam -kokoonpanon kanssa; Sakke Kuosmanen, Puntti Valtonen, Safka, Anssi Tikanmäki, Jari Yliaho.... jessus, se oli oikeasti yksi parhaimpia keikkoja joita olen nähnyt.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
entti7 kirjoitti:
Toisaalta hyvä, etten ole viime vuosina enää Juicea livenä nähnyt. Lienee parempi vaan, että muistaa keikat kuten -90 Lappeenrannassa Grand Slam -kokoonpanon kanssa; Sakke Kuosmanen, Puntti Valtonen, Safka, Anssi Tikanmäki, Jari Yliaho.... jessus, se oli oikeasti yksi parhaimpia keikkoja joita olen nähnyt.
Itselläni on se vamma, että olen Juiceen hurahtanut hieman myöhemmällä iällä kunnolla ja tuohon aikaan 15 v koltiaisena en olisi keikoille päässytkään. Harmittaa vietävästi.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Kummallista että johonkin josta on aikanaan kovasti pitänyt voikin kyllästyä niin totaalisesti, Juicea alusta asti seuranneena ja aikanaan live keikkojakin nähneenä en voi enää oikeastaan sietää miehen biisejä, kummallista etten sanoisi.

Sama ilmiö on muuten sattunut Eppujen kanssa, jotenkin tuntuu liian melankoolliselta ja ikävältä, alkaa melkein itkettämään. Kai se vain on niin että lasi täyttyy jossakin vaiheessa.

veini entinen fani
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
entti7 kirjoitti:
Toisaalta hyvä, etten ole viime vuosina enää Juicea livenä nähnyt. Lienee parempi vaan, että muistaa keikat kuten -90 Lappeenrannassa Grand Slam -kokoonpanon kanssa; Sakke Kuosmanen, Puntti Valtonen, Safka, Anssi Tikanmäki, Jari Yliaho.... jessus, se oli oikeasti yksi parhaimpia keikkoja joita olen nähnyt.

Samaa funtsin itsekin kun murmelin viestiä luin.Parikymmentä vuotta siitä taitaa jo olla kun Juicen livenä näin ja back stagella hetken turinoin maestron kanssa.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
1. Musta aurinko nousee
2. Luonas kai olla saan
3. Syvänmeren sukeltaja
4. Syksyn Sävel
5. Norjalainen villapaita


Itse olen Juicen nähnyt livenä ainoastaan kerran ja se tapahtui, kun Kiveä ja Sämpylää (erittäin mainio levy muutes) oli ilmestynyt vuonna 1996. Paikka oli Hotelli Karhu, Karhulassa ja Juicen bändissä mm. Petander ja Pantse Syrjä, ellen väärin muista. Itse keikka oli noin kaksituntinen huikea läpileikkaus miehen urasta. Tuli totta kai niitä hittejä, mutta myös hieman tuntemattomampiakin biisejä, jos sellaista nimitystä nyt voi tämän herran tuotannon ollessa kyseessä käyttää. Mieleen jäi ainakin yleisön yhteislauluna tulkitsema Syksyn sävel. Juicen levyistä on mieleisiä olleet Per Vers, runoilija, Dokumentti, Boogieteorian alkeet peruskoulun ala-astetta varten - lyhyt oppimäärä, tuo edellä mainitsemani Kiveä ja Sämpylää ja sitten myös "lastenlaululevy" Haitaribussi, jossa on sellaista verbaaliakrobatiaa ja sanojen ilotulitusta, että enpä ole kuullut vastaavaa.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Aatos kirjoitti:
Biisihän on suora kopio Beatlesin Norwegian Wood (This Bird Has Flown) - Biisistä; tästä harvemmin puhutaan.

En puhuisi ihan kopiosta, enneminkin kunnianosoituksesta Liverpoolin legendaarista nelikkoa kohtaan. Tähän viittaa minusta jo kummankin kappaleen nimen Norja-viittaus.

Muistelisin kuulleeni Norjalainen Villapaita -kappaleesta myös tarinan, jonka mukaan Juice oli nähnyt unta, että Junnu Vainiolta oli jäänyt kesken kappaleen sanoitus ja Juicea pyydettiin tekemään se loppuun. Juice suostui pyyntöön, ja sai eteensä paperin, jonka yläreunassa luki "Norjalainen Villapaita" - ei mitään muuta. Herättyään hän alkoi tekemään kyseistä kappaletta.



Juice on ollut mulle hyvin tärkeä musiikkivaikuttaja varhaisesta teini-iästä (omastani, ei Juicen) lähtien. Kuten tässä ketjussa jo moni muukin, minäkin muistelen kaiholla 80-luvun puolivälin Grand Slam -keikkoja. Levyistä tärkeimmät mulle ovat olleet "Per Vers, Runoilija" (etenkin levyn nimikappale!), Pyromaani Palaa Rikospaikalle ja Yölento. Uudemmasta tuotannosta (90-luvusta eteenpäin) parhaiten on uponnut Taivaan Kappaleita -levy.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aatos kirjoitti:
Biisihän on suora kopio Beatlesin Norwegian Wood (This Bird Has Flown) - Biisistä; tästä harvemmin puhutaan.

Aloin tässä juuri pohtimaan tätä, ja kyllä biiseissä on aika paljon samanlaista melodiaa ja soinnutusta, mutta jotenkin kuitenkin melkoisen erilainen tunnelma. Hämäävä kopio, jos se nyt sellaiseksi voitaisiin tulkita.

Itse aloin tässä pohtia myöskin tällaista, että Haitaribussi muistuttaa melodialtaan hyvin paljon (toista) lastenlaulua, nimittäin Telefooni Afrikassa -biisiä. Tai mikä sen nimi nyt olikaan. Onko joku samaa mieltä?
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Aatos kirjoitti:
Biisihän on suora kopio Beatlesin Norwegian Wood (This Bird Has Flown) - Biisistä; tästä harvemmin puhutaan.

Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat samankaltaisuudella, mutta suora kopio se ei toki ole. A-osan ensimmäiset - olisiko kahdeksan - tahtia muistuttavat molemmissa kappaleissa tosiaan, mutta sitten ne lähtevät eri suuntiin. Juice käyttää varsin perinteistä kolmen soinnun kuviota. Beatlesillä A-osa menee kokonaan yhdellä soinnulla ja kertosäkeessä kyseinen (duuri)sointu vaihtuu molliksi ja mukaan kiertoon tulee myös toinen sointu.

Sen sijaan Juice itse on ihmetellyt, miksi kukaan ei ole huomannut, että Heinolassa jyrää -biisin väliosa ("Ei missään jyrää paremiin...") on suora kopio beatlesklassikosta Back In The USSR ("Well, the Ukraine girls really knock me out...")


Edit: prkl, tuli huomattua pari kirjoitusvirhettä näin muutaman viikon kuluttua!
 
Viimeksi muokattu:

juhana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1975-2013, 2023-, Roihuttaret, K-Vantaa
En nyt jaksanut koko ketjua kahlata läpi, joten tässä voi tulla toistoa aiempiin viesteihin.

Joka tapauksessa Juicella on aivan loistavia biisejä (sekä melodialtaan että sanoitukseltaan) ja toisaalta joukko aivan turhia täytebiisejä. Valitettavasti viime vuosien uudet albumit ovat enemmän täynnä näitä jälkimmäisiä. Mutta paljon enemmän painaa kuitenkin nuo loistavat biisit. Juicehan ei laulajana ole mitenkään erikoinen, mutta silti nämä biisit pätevät vain Juicen laulamana.

Tässä vielä viisi erillistä Juicen biisiä, jotka haluan nostaa esiin :

1. Bluesia Pieksämäen asemalla
Aivan upea ja täysin ainutlaatuinen biisi

2. Tampereen Aamu
Todella hieno melodialtaan ja kunnianosoitus Tampereelle. Jostain kumman syystä tämä kappale ei ole noussut koskaan hitiksi

3. Syksyn sävel
Klassikko!!

4. Kuumaa tuhkaa
Ehkä Juicen parhaan albumin huikea päätösbiisi, joka saa "ihon kananlihalle"

5. Per Vers, runoilija
Myöskin uskomattoman upea biisi maestron uran alkuajoilta

Ja näiden lisäksi on tietysti lukuisa joukko muita loistavia biisejä, joiden ansiosta Juice on ansainnut paikkansa Suurena Suomalaisena!!
 

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
Kyllä Juice on nykyään huonossa kunnossa. Tuli nähtyä herra hiljattain kulkemasa kepin kanssa. Tuntuu, että Juice on mennyt vain huonompaan kutoon Tampere-talon Juice&Mikko esiintymisen jälkeen.
 

The M

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Digiboxin omistaville Juicen ystäville tiedoksi että Yle Teema tarjoaa klo 22.00 Juice & Grand Slam - Nivalasta poikki keikan vuodelta 84
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
MS kirjoitti:
Kyllä Juice on nykyään huonossa kunnossa. Tuli nähtyä herra hiljattain kulkemasa kepin kanssa. Tuntuu, että Juice on mennyt vain huonompaan kutoon Tampere-talon Juice&Mikko esiintymisen jälkeen.

Viinahan miestä vie ja tupakka. Nuo kaksi yhdessä diabeteksen kanssa raunioittavat Juicea kovalla kädellä. Toki diabeetikko voi juoda ja polttaa, jos käyttää kohtuudella niitä. Juice ei taida kohtuuta tuntea. Jos diabetestä ei hoida, niin edessä voi olla amputointi tai sisäelinten pettäminen.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Stolk-2 kirjoitti:
Viinahan miestä vie ja tupakka. Nuo kaksi yhdessä diabeteksen kanssa raunioittavat Juicea kovalla kädellä. Toki diabeetikko voi juoda ja polttaa, jos käyttää kohtuudella niitä. Juice ei taida kohtuuta tuntea. Jos diabetestä ei hoida, niin edessä voi olla amputointi tai sisäelinten pettäminen.

Epäilen, että Juice tietää nämä asiat kyllä. Hän halunnee vaan elää täysillä, vaikkakin sitten vähemmän aikaa. Tyypillinen (ja kyllä väärä) asenne taiteilijapiireissä ja muuallakin.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
The M kirjoitti:
Digiboxin omistaville Juicen ystäville tiedoksi että Yle Teema tarjoaa klo 22.00 Juice & Grand Slam - Nivalasta poikki keikan vuodelta 84

Onko tuo sama keikka, josta on päätynyt biisejä live-levylle Kuopio-Iisalmi-Nivala sekä "minä sunnuntailapsi" -DVD:lle? Hyvää settiä siis tiedossa. Mutta ei minulle, koska ei ole sitä vitun boxia.

Kuuntelin kesälomalla Tauko III:n eli XV yön ja Dokumentin pitkästä aikaa läpi ja aika hyvin tuntui toimivan. Seuraavaksi taidan syventyä niihin levyihin, joiden myötä aikanaan innostuin Juicen musiikista, eli Ajan henki ja Boogieteoria.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Sistis kirjoitti:
Epäilen, että Juice tietää nämä asiat kyllä. Hän halunnee vaan elää täysillä, vaikkakin sitten vähemmän aikaa. Tyypillinen (ja kyllä väärä) asenne taiteilijapiireissä ja muuallakin.

Tuotahan kukin voi aina miettiä omalle kohdalleen ja tulee joskus mietittyäkkin. Eläisikö kaksi vuotta kitumalla kivuissaan vai juhlisiko vuoden railakkaasti? Vastauskin vain tahtoo kaikilla vaihdella aikakauden mukaan.

Että silleen...
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
teemu73 kirjoitti:
Onko tuo sama keikka, josta on päätynyt biisejä live-levylle Kuopio-Iisalmi-Nivala sekä "minä sunnuntailapsi" -DVD:lle? Hyvää settiä siis tiedossa. Mutta ei minulle, koska ei ole sitä vitun boxia.

Ei ole boksia minullakaan joten jää näkemättä. Voi tauti. Mukava kuitenkin että jotkut näkee.

Sama keikkahan tuo on. Olen tuota joskus toivonut uusintana YLEltä, ennen näitä digibokseja mutta eihän sitä silloin voitu lähettää, eipä tietenkään. Silloin 1984 se tuli kahdessa osassa, nyt en tiedä sitten että näyttävätkö jonkin lyhyemmän koosteen vai kokonaisuudessaan, mutta joka tapauksessa hyvää kamaa tulossa. Mustajärven Patekin vetää "Elämässä pitää olla runkkua" sellaisella tunteella että putoaa lavalta yleisön joukkoon. Tai hyppää, tiedä tuota.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
The M kirjoitti:
Digiboxin omistaville Juicen ystäville tiedoksi että Yle Teema tarjoaa klo 22.00 Juice & Grand Slam - Nivalasta poikki keikan vuodelta 84
Yle Teemalta tulee kyllä loistavia nostalgiapätkiä suomirock-nälkäisille. Viime viikolla Popeda ja äsken Juicea. Siinä oli v 1984 taiteilija Leskinen vielä elämänsä kunnossa, samoin Grand Slam- yhtye. En katsonut alusta asti ohjelmaa, mutta kyllä muistot palasivat mieleen teinivuosilta, kun kanvan Teemalle sattumalta vaihdoin. Anssi Tikanmäki, Puntti Valtonen, Vesa Sytelä, Ila Loueranta ja Antti Tammilehto, sekä torvisektio säestivät Juicea ja meno oli sitä ehtaa 80-luvun tunnelmaa.

Itse näin Juicen ekaa kertaa lavalla 20 vuotta sitten Köyliön Lallintalolla. Äsken nähty Nivalan-keikka oli muka Grand Slamin viimeinen, mutta muistaakseni Lalliksella oli silloin vuonna 1986 edelleen tuo samainen bändi. En kyllä ihan satavarma ole. Se oli sitä aikaa, kun Kaksoiselämää- niminen kipale nosti Juicen taas esille. Jotain miehistön vaihdoksia saattoi olla tapahtunut..
 

Bobcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eino_Mies kirjoitti:
Itse näin Juicen ekaa kertaa lavalla 20 vuotta sitten Köyliön Lallintalolla. Äsken nähty Nivalan-keikka oli muka Grand Slamin viimeinen, mutta muistaakseni Lalliksella oli silloin vuonna 1986 edelleen tuo samainen bändi. En kyllä ihan satavarma ole. Se oli sitä aikaa, kun Kaksoiselämää- niminen kipale nosti Juicen taas esille. Jotain miehistön vaihdoksia saattoi olla tapahtunut..

Grand Slam jatkoi vuoteen 1986, ja koottiin uudelleen vielä vuoden 1991 Taivaan kappaleita-levylle, joka onkin yhdessä Yölennon kanssa ehdoton Juice-suosikkini.

Mitä minä Juicea olen työni puolesta nähnyt, niin ei miehen kunto mitenkään erityisesti huonontunut ole viime aikoina. MS:n mainitsema keppikin on ollut mukana jo viitisen vuotta.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Juicenhan piti jättäytyä kiertue-elämästä pois tuon Nivalan keikan jälkeen, ilmeisesti terveys rupesi jo silloin näyttämään punaista valoa ja vuoden 1984 ajan hän taukoa pitikin. Sitten, omien sanojensa mukaan "tyttäreni kasvoi ulos kolmipyöräisestään ja farkkuni kuluivat haaroista puhki", joten tammi- tai helmikuussa 1985 koitti se hetki kun "Rock'n roll'n blues'n jazz" soi taas kautta Suomen. Ensimmäinen keikka tuon reilun vuoden mittaisen tauon jälkeen taisi olla jossain Äänekosken seutuvilla, Ilta-Sanomat teki silloin ison jutun aiheesta.

Grand Slam oli Juicen omien sanojensa mukaan paras bändi missä hän on soittanut. Ja keikoilla meno oli hurjaa, siinä kalpenivat kertalaakilla muut sen ajan hyvät lavabändit kuten Sleepy Sleepers ja Popeda.
 

Padis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
The M kirjoitti:
Digiboxin omistaville Juicen ystäville tiedoksi että Yle Teema tarjoaa klo 22.00 Juice & Grand Slam - Nivalasta poikki keikan vuodelta 84

voi kyynel.. nyt vasta luin näitä viestejä.. ja yleensä kun ei tule kahteltua "digimobiilipeli" tarjontaa. Jospa oisin voinut olla muukaanaa..
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Padis kirjoitti:
voi kyynel.. nyt vasta luin näitä viestejä.. ja yleensä kun ei tule kahteltua "digimobiilipeli" tarjontaa. Jospa oisin voinut olla muukaanaa..


Hätä ei ole tämän näköinen.

Lauantaina tulee uudestaan samaiselta kanavalta.

Teemalauantain aiheena Juice alkaen klo 20.00, jonka jälkeen jo eilen nähty keikka uusintana.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Vuokralainen kirjoitti:
Teemalauantain aiheena Juice alkaen klo 20.00, jonka jälkeen jo eilen nähty keikka uusintana.
Jos joku haluaa nauhoittaa ko. lähetyksen, niin voin maksaa tallenteesta kohtuullisen korvauksen, tai jotain. Kyllä se boksi näemmä on hankittava, mutta en taida ehtiä vielä lauantaiksi.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Vuokralainen kirjoitti:
Hätä ei ole tämän näköinen.

Lauantaina tulee uudestaan samaiselta kanavalta.

Teemalauantain aiheena Juice alkaen klo 20.00, jonka jälkeen jo eilen nähty keikka uusintana.

Sama keikka tulee uusintana jo tänään samalta kanavalta klo 17:10, joten nauhoitusvälineet esiin!
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vuokralainen kirjoitti:
Hätä ei ole tämän näköinen.

Lauantaina tulee uudestaan samaiselta kanavalta.

Teemalauantain aiheena Juice alkaen klo 20.00, jonka jälkeen jo eilen nähty keikka uusintana.
Nyt näyttää Teemalta tulevan Juicen keikka Vaasan Rockperry -festareilta v 2004. Akustinen duo, toinen muusikko / kitaristi on joku Ari, sukunimestä en tiedä.
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eino_Mies kirjoitti:
Nyt näyttää Teemalta tulevan Juicen keikka Vaasan Rockperry -festareilta v 2004. Akustinen duo, toinen muusikko / kitaristi on joku Ari, sukunimestä en tiedä.

Ari "Kankku" Kankaanpää on tämä toinen kitaristi. Soittaa myös Mustajärven Paten soolokeikoilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös