Juice Leskinen

  • 144 543
  • 470

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lapanen kirjoitti:
Roudari taitaa olla Aposta hieman imarteleva määritelmä. Toisaalta, ainahan Juice taisi valita niin soittajia kuin muutakin henkilökuntaa aika pitkälle myös sen perusteella kuinka suuresti jaksoivat maestron kanssa tenutella.

Noh joo, Appo oli aikansa tapaus. Taisi olla niin, että osa Tuuliajolla-kiertueen porukasta vaati, ettei Appoa otettaisi laivalle. No joka tapauksessa otettiin ja loppu onkin historiaa.

Lapanen kirjoitti:
Olen viime vuosina alkanut epäillä, että Leskinen sanookin tuossa ''...Anssi tikan näki!''

Saattaa muuten hyvinkin olla. Tarkistahan.
 

rellu

Jäsen
Suosikkijoukkue
sm-sarja/SM-liiga/Liiga 1957 -
Twite kirjoitti:
Vielä:
- Musta aurinko nousee
A) Minusta tuntuu siltä että (tai minun mielestäni) aurinko nousee.
(Mitä tapahtuu?)
B) Minusta tuntuu siltä että (tai minun mielestäni) aurinko nousee.
(Mitä aurinko tekee?)
B) Minusta tuntuu siltä että (tai minun mielestäni) aurinko nousee.
(Mikä siellä taivaanrannassa nousee?)

Hei nää on hyvät pointit eli Master Godin vaihtoehtoon 2 kolme kpl alavaihtoehtoja :)
 
Suosikkijoukkue
D-Kiekko, Teräs-Kiekko, Eka-Kiekko
Appo Hurulasta on tosiaan muotoutunut aikalaiskertomusten perusteella kuva eräänlaisena rasittavuuden huipentumana. "Saimaa-Ilmiössä" on erinomaisen hienosti taltioitu hetki, jossa Appo rynnii Ilosaaressa yleisön läpi lavalle Maamme-laulua vetämään. Juice toteaa lakonisesti yleisölle, "hyvät ihmiset, tämä mies on Appo".

Appohan vilahtelee myös Kaurismäkien filmeissä, mm. "Calamari Unionissa" yhtenä Frankeista. Appo taitaa olla jo mennyt edes, joku voisi tosin tämän muistikuvani vahventaa ennen kuolleeksi julistamista.
 

tolppa83

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Tää on yks niistä harvoista (toinen) ketjuista johon kirjoitan,mut on pakko.En voi väittää olevani mikään Juice-fani tai tietäjä, mutta erityisen tärkeä levy minulle Juicen tuotannosta on ollut Taivaan kappaleita!Kokonaisuutena levy on loistava, sisältäen huumoria,vakavuutta ja mielipiteitä!Ainoastaan pari ei niin hyvää piisiä on mahtunut joukkoon!Lempparibiisi on "anna miehen murjottaa"!!
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Helmut Steiger kirjoitti:
... Appo taitaa olla jo mennyt edes, joku voisi tosin tämän muistikuvani vahventaa ennen kuolleeksi julistamista.

Kyllä mä mielummin heikennän muistikuviasi. Ettei Helmutin harrastukset vaan ole yhteneviä Apon kanssa.

En nyt eksaktisti muista milloin olen hänet viimeksi nähnyt, mutta kyllä olen hänet silloin tällöin nähnyt Kontulan ostarin baareissa. Näkisin varmaan useamminkin jos kävisin useammin.

Tämä ei tietenkään poissulje sen mahdollisuutta, että hän olisi poistunut rivistä, mutta en minä mitään sellaista uutista muista havainnoineeni.

Lisäys:Jotta tämä pysyisi otsikon mukaisena, totean vielä, että Juicen hienoista sanoituksista täällä on jäänyt mainitsematta "Ollaan ihmisiksi" (vai olikohan se edes sen biisin nimi).

Lisäyksen editSen biisin nimi on Eläinten vallankumous
 
Viimeksi muokattu:

Probert

Jäsen
1. Viidestoista yö
2. Musta aurinko nousee
3. Pyhä toimitus
4. Kaksoiselämää
5. Vaasankin veri vapisee

Tulipa mieleeni, että mahtaakohan Juice olla Ilveksen vai Tapparan miehiä? Käsittääkseni monet manserokkarit ja kulttuuriväki on pitkälti Ilveksen kannattajia, tai ainakin kaikki joiden tiedän seuraavan lätkää edes jollain asteella kannattavat Ipaa.

Valaiskaa.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
jussi_j kirjoitti:
Lisäys:Jotta tämä pysyisi otsikon mukaisena, totean vielä, että Juicen hienoista sanoituksista täällä on jäänyt mainitsematta "Ollaan ihmisiksi" (vai olikohan se edes sen biisin nimi).

Lisäyksen editSen biisin nimi on Eläinten vallankumous
Eläinten vallankumous on Costellon ja Paten tekemä Popedan biisi. Ollaan ihmisiksi on Juicen. Idea on toki vähän samantyyppinen, ja tuossa Ollaan ihmisiksi -biisissäkin on "väsyttää tämä eläinten vallankumous."

Kumpikin lienee saanut idean George Orwellin kirjasta nimeltä Eläinten vallankumous. Se on muuten hyvä kirja, luin sen juuri pari päivää sitten.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Probert kirjoitti:
Tulipa mieleeni, että mahtaakohan Juice olla Ilveksen vai Tapparan miehiä? Käsittääkseni monet manserokkarit ja kulttuuriväki on pitkälti Ilveksen kannattajia, tai ainakin kaikki joiden tiedän seuraavan lätkää edes jollain asteella kannattavat Ipaa.

Valaiskaa.

Juice oli 90-luvun puolivälissä yhden tv-pelin jälkeen haastattelussa. Joku oli kyörännyt puoliväkisin hänet halliin, peli oli Tappara-KalPa ja päättyi KalPan voittoon. Haastattelija viittasi Juicen syntymäpaikkaan, Juankoskeen, ja oletti hänen olevan KalPan kannattaja, ja kyseli mihin peli ratkesi. Juice vastasi jotenkin näin: "Ei, kyllä mä Tapparaa kannatan. KalPa vaan teki enemmän maaleja kuin Tappara, ja lisäksi KalPalla oli parempi maalivahti".
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Sistis kirjoitti:
Lainaus:
Lapanen kirjoitti:
Olen viime vuosina alkanut epäillä, että Leskinen sanookin tuossa ''...Anssi tikan näki!''

Sistis:


Saattaa muuten hyvinkin olla. Tarkistahan.

Keskustelin asiasta maamme johtavan juiceologin kanssa. Hän tsekkasi asian leffasta - ja tuli kanssani samaan johtopäätökseen.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
tolppa83 kirjoitti:
mutta erityisen tärkeä levy minulle Juicen tuotannosta on ollut Taivaan kappaleita!Kokonaisuutena levy on loistava, sisältäen huumoria,vakavuutta ja mielipiteitä!Ainoastaan pari ei niin hyvää piisiä on mahtunut joukkoon!
Joo toi on tosi hyvä levy.

Kyllähän varmaan melkein kaikki tietää juicelta syksyn sävelen, viidestoista yön, rakkauden ammattilainen, kaksoiselämää, marilyn, jyrki boy, ei elämästä selviä hengissä jne biisit. En mä omaa suosikki listaa viitsi tehdä, mutta mulle tärkeitä biisejä on mm. pervers runoilija, luonas kai olla saan, myrkytyksen oireet, rock'n roll'n blues'n jazz, pilvee pilvee, panomies jne. Erikoismaininnan saa imeläkivi, "mä luulin että lemmin naista mutta lemmin lasta". Heh.
 
Suosikkijoukkue
D-Kiekko, Teräs-Kiekko, Eka-Kiekko
Puheeksi nousseesta Juicen suhteesta jääkiekkoon:

Taisi olla vuoden 1995 MM-kisojen alla, kun erinäisiltä julkkiksilta kyseltiin Iltalehden tms sivuilla veikkausta kuvitellun Suomi-Ruotsi- loppuottelun tuloksesta.

Juicea asia tuntui kiinnostavan kuin kilo paskaa, sillä vastauksensa kuului jotakuinkin näin: "Jompikumpi taitaa voittaa, tasapeliä ei taideta hyväksyä?"
 

Sininen Lanka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Radio Suomessa tuli muutama päivä sitten noin tunnin mittainen haastattelu Juicesta. Mies vaikutti selvästi keskimääräistä fiksummalta henkilöltä. Esikuvikseen mainitsi mm. Reino Helismaan, Eino Leinon ja Lauri Viidan.
 

Old TJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ohoops! Jotenkin näin loistava ketju on mennyt allekirjoittaneella ohi ihan kokonaan tätä ennen. Kyllähän Juice on allekirjoittaneelle ainakin se numero uno noin kokonaisuutena, vaikka loistavaa kamaa ovat toki tehneet monet monet muutkin. Ainakin satunnaisesti ja yksittäiskipaleina.

En todellakaan osaa mitään TOP-5-listaa laittaa enkä edes kymppiä, mutta kyllä ainakin omasta mielestä tuo "Ollaan ihmisiksi" on jäänyt aivan liian vähälle huomiolle tässäkin ketjussa. Vaan aivan huikeita verbaalisia ilotulituksia tuolla on olemassa. Osa hyvinkin esille tuodun sanoman kanssa - osa aika vaikeasti löydettävän, tai ehkä sitä sanomaa ei ollutkaan... Who knows ;)


Old TJ
 

Padis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Poliittisesti en omaa selkärankaa. Kannatan vain puhelinlankaa.

Mies on nero jonkalaisille usein kuppi maistuu. Kehui muistaakseni joskus A.W. Yrjänän sanoituksia. Arvostan miestä.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Old TJ kirjoitti:
Osa hyvinkin esille tuodun sanoman kanssa - osa aika vaikeasti löydettävän, tai ehkä sitä sanomaa ei ollutkaan... Who knows ;)
Niinpä. Yksi hyvä esimerkki tästä on Välikausitakki-levyllä esiintynyt "Mutta onko siinä sanoma?". Aivan loistava biisi. Tai mikälie.
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juice on kingi. Loistavia sanoituksia ja komea mies kaiken lisäksi.

Omat suosikit:

1. 3.30
2. Eesti (On my mind)
3. Musta aurinko nousee
4. Viidestoista yö
5. Sika

3.30:
Rakasta minua nyt
Kun kaikki muut ovat menneet
Kun varjot hiipii yli lattian

Minä riisun kengät pois
Sillä sinä olet palava pensas
Hautajaiset seis, vainaja puuttuu

Varis lentää pellon yli
Eikä itke yhtään
Kahvilat avaa ovensa vähitellen

Tänään liikenteessä kuolee
Jonkun teräsvartalo
Vieläkö meillä on kaljaa?
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
lintu kirjoitti:
komea mies kaiken lisäksi.

Varsinkin nykyisin. Dialyysihoidot ovat tehneet tehtävänsä.
Noh, kauneushan on katsojan silmässä. Varsinkin kun Juicesta puhutaan.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Marko Lehtinen kirjoitti:
Minä olen kuullut tuon että "vainaja puhuu". Olenko oikeassa?

Olet väärässä.Vainajat eivät puhu.
 

NK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Lapanen kirjoitti:
Toisaalta, ainahan Juice taisi valita niin soittajia kuin muutakin henkilökuntaa aika pitkälle myös sen perusteella kuinka suuresti jaksoivat maestron kanssa tenutella.
No, ihmisiähän valittiin milloin milläkin perusteella. Mm. Grand Slamin kitaristista Hannu "Puntti" Valtosesta Juice kertoo Kautta Aikain -kokoelman kansilehdykässä seuraavaa:

"...mutta oikeastaan voi sanoa että Puntti Valtonen teki Grand Slamista Grand Slamin. Puntti muuten valittiin pipon perusteella bändiin.

tarina jatkuu myöhemmin:

...Ja kun se Puntti tuli tapaamaan meitä, niin sillä oli aivan uskomattoman näköinen pipo. Kun näin sen pipon, ajattelin, että tuon täytyy olla niin hullu tyyppi, että se varmasti sopii tähän bändiin...
... Puntti vietti sitten illan ja yön meidän kanssamme, mutta aamulla sitä ei meinannut millään saada hereille. Se ei herännyt vaikka teki mitä, mutta sitten minä kuiskasin sen korvaan ihan hiljaa: "Aamiainen", ja se nousi heti. Ja niin siitä tuli meidän suhteellisen pitkäaikainen kitaristi, ja sittemmin myös erinomainen näyttelijä."


Myös muita mielenkiintoisia ja hauskoja yksityiskohtia Juicen urasta ja bändeistä kyseisestä lehdykästä löytyy. Suosittelen lukemaan, ellei joku levyn omistajista ole vielä sitä tehnyt.

Kaiken kaikkiaan hieno lauluntekijä, kääntäjä, kirjailija, ja ennenkaikkea sanoittaja. Ehkä Suomen kaikkien aikojen paras sellainen. Dissaajille tiedoksi, että on muuten tehnyt käännöksiä suomenkielelle myös oopperoihin ja musikaaleihin, joten arvostusta kääntäjänä ja sanoittajana löytyy muualtakin kuin pelkästään Juice-faneilta. Eikä ihme, onhan Juicen harvat käännösbiisitkin varsin onnistuneita tuotoksia - siitäkin huolimatta että musiikilliselta anniltaan kyseiset biisit kyllä kieltämättä häviävät alkuperäiselle versiolle. Suomalainen sanoitus ja tulkinta ovatkin sitten asia erikseen.

Ehdottomat Juice-helmet on jo lueteltu, joten koitan luetella sellaisia omaan päähäni jääneitä helmiä, joita ei vielä ole mainittu:
- Kuumaa tuhkaa: Tarinan mukaan tämä kappale syntyi, kun levytyssession päätteksi oli muutama minuutti ylimääräistä nauhaa jäljellä. Juice pyysi bändin kavereita soittamaan neljää sointua loppunauhan täyteen, ja kun se oli tehty, Juice palasi takahuoneesta valmiin sanoituksen kera ja lauloi sanat suoraan bändin soiton päälle. Varsinkin syntytapaan nähden uskomattoman hieno kappale.
- Risainen elämä: Itse luokittelen samaan sarjaan mm. kappaleiden 3:30, ja Viime yönä ennen kahta kanssa. Hieno tunnelmallinen kappale. Alkuperäisellä levyllä ei välttämättä ihan parhaalla mahdollisella tavalla tulkittu, mutta todella hieno kappale silti.
- Midas: Mitä ilmeisimmin Väyrysestä kertova poliittisesti kantaaottava hauska kappale.
- Mussolini Perusdiini: Samaa sarjaa. Ei tosin kerro Väyrysestä, vaan erään toisen henkilön tuntemuksista, jonka nimestä ei liene epäselvyyttä.
- Aamu alkaa A:lla: Syntyi ilmeisesti niinä Juicen hurjimpina aikoina, jolloin kipottelu alkoi karata käsistä(?). Menevä kappale, vakava aihe mutta hauskalla tavalla kerrottuna.
- Isoisän hinttipussi: Juicen vastine isoisän olkihatulle. Hauska tämäkin.
- Leppävirran kansainvälinen kaatopaikka: Ilmeisesti bändin jäsenenä (roudarina?) toimi aikanaan eräs Teuvo jolla oli tapana hukata mitä ihmeellisempiä tavaroita (vai oliko niin että itä-suomen keikoilla tuppasi syystä tai toiseta hävitä tavaroita, ja siitä syntyi tämän kappaleen sanoitus?). Joka tapauksessa, tämä on tarina Teuvosta, joka hukkaa kaikki omat ja bändin tavarat, ja jää biisin lopussa itsekin maskotiksi Leppävirran kansainväliselle kaatopaikalle. Hauska tarina tämäkin, vaikkei välttämättä tarjoa kovin kummoista musiikillista antia. Taitaa olla tyylistä päätellen Juicen karikatyyrinen kannanotto sen aikaiselle rap-musiikille.

Varmasti paljon hyviä jäi mainitsematta, mutta tässä ensimmäisenä mieleen tulleet, lähinnä ehkä niistä vähemmän tunnetuista biiseistä.

edit: Ja vaikka tarkoitukseni oli hehkuttaa tässä ketjussa vain aikaisemmin mainitsemattomia biisejä, niin on se vielä kerran pakko todeta: Kyllä nuo Bluesia Pieksämäen asemalla, Musta aurinko nousee, sekä 3.30 ovat hienoja kappaleita. Oli pakko kuunnella ne näin yömyöhään pariinkin kertaan tämän ketjun innoittamina. Toista Juicea ei ole eikä tule! Ikinä!
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
D-Kiekko, Teräs-Kiekko, Eka-Kiekko
NK kirjoitti:
- Mussolini Perusdiini: Ei tosin kerro Väyrysestä, vaan erään toisen henkilön tuntemuksista, jonka nimestä ei liene epäselvyyttä.

Ainakin piisin nimessä myös alleviivattu viittaus aikansa näkyvimpään nuorisokulttuuriin/-aatteeseen ja katujen heimosotiin.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Tuli katsastettua tämän legendan nykykunto, kun mies heitti keikan Lappeenrannassa. Totta puhuen, eihän se kovin hyvä ole eikä mikään ihmekään. Oman kertomansa mukaan hän käy dialyysihoidoissa kahdesti viikossa.

Tähän suhteutettuna, yli tunnin keikka oli jotakuinkin sitä, mitä odotinkin. Väsyneeltä mieheltä paljon puhetta, vähän laulua ja vaikka uraa kunnioitankin valtavasti ja näin Juicen nyt vasta ensimmäisen kerran jäi hieman haikea olo.

Keikalla kuultiin muutama tuttu piisi, muutama vähän tuntemattomampi piisi ja muutama hauska tarina. Härskejä vitsejä ja jopa ensimmäinen säkeistöä Paranoidia (Soittakaa Paranoid! -huudon jälkeen tietysti), jonka jälkeen mies letkautti: "Osaan Ozzy Osbornen biisejä paljon enemmän, kuin hän minun."

Juice kertoi myös tämän "Terveys petti" -uutisoinnin taustan. Ilta-lehden toimittaja oli jutustellut Juicen kanssa takahuoneessa niitä näitä juoden samalla mäyriksen verran olutta ja mennyt sen jälkeen kirjoittamaan juttua. Juiceltahan oli tuolloin pettänyt ääni jo ennen keikkaa mutta silti mies veti vajaat kymmenen kappaletta, ennen keikan keskeyttämistä.

Olen tyytyväinen, että sain nähdä Juicen soittavan ja laulavan. Sääli vain, että aika on jo tehnyt tehtävänsä tämän loistavan artistin kohdalla.

EDIT: Lisätään vielä, että setissä kuultiin mm. Luonas kai olla saan, Norjalainen villapaita, Syksyn sävel, Viidestoista yö, Marilyn (tosin Juice ei laulanut, vaan joku yleisöstä Juicen viereen tuppautunut yleisön jäsen, joka Marilynia sinne meni pyytämään) ja Juankoski here I come. Niin ja tietysti Maamme laulu.
 
Viimeksi muokattu:

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Juice on yksi tärkeimpiä muusikkoja elämässäni. Muistan kun lapsena mentiin mummolaan autolla ja levysoittimessa soi Juicen levy faijan soittamana. Norjalainen villapaita nostalgisin laulu minulle. Mies on tehnyt niin monta klassikkobiisiä, että on jopa aliarvostettu muusikko. Kun Juice täytti 50 vuotta, niin jopa Paavo Lipponen lähetti onnittelukirjeen! Paavo tuskin moiseen viitsii ryhtyä ilman pätevää syytä. Yksi harvoista suomalaisista artisteista, joita kuuntelen edelleen ja tulen aina kuuntelemaan.
 

Aatos

Jäsen
NK kirjoitti:
No, ihmisiähän valittiin milloin milläkin perusteella. Mm. Grand Slamin kitaristista Hannu "Puntti" Valtosesta Juice kertoo Kautta Aikain -kokoelman kansilehdykässä seuraavaa:

"...mutta oikeastaan voi sanoa että Puntti Valtonen teki Grand Slamista Grand Slamin. Puntti muuten valittiin pipon perusteella bändiin.

tarina jatkuu myöhemmin:


- Leppävirran kansainvälinen kaatopaikka: Ilmeisesti bändin jäsenenä (roudarina?) toimi aikanaan eräs Teuvo jolla oli tapana hukata mitä ihmeellisempiä tavaroita (vai oliko niin että itä-suomen keikoilla tuppasi syystä tai toiseta hävitä tavaroita, ja siitä syntyi tämän kappaleen sanoitus?). Joka tapauksessa, tämä on tarina Teuvosta, joka hukkaa kaikki omat ja bändin tavarat, ja jää biisin lopussa itsekin maskotiksi Leppävirran kansainväliselle kaatopaikalle. Hauska tarina tämäkin, vaikkei välttämättä tarjoa kovin kummoista musiikillista antia. Taitaa olla tyylistä päätellen Juicen karikatyyrinen kannanotto sen aikaiselle rap-musiikille.

Biisi on nimenomaan tehty Puntti Valtosesta, joka luonnonlapsena kykeni hukkaamaan kiertueella mitä ihmeellisempiä asioita, suurinpana Grand Slamin eli bändinsä.



Blackie kirjoitti:
Juice on yksi tärkeimpiä muusikkoja elämässäni. Muistan kun lapsena mentiin mummolaan autolla ja levysoittimessa soi Juicen levy faijan soittamana. Norjalainen villapaita nostalgisin laulu minulle. .

Biisihän on suora kopio Beatlesin Norwegian Wood (This Bird Has Flown) - Biisistä; tästä harvemmin puhutaan.


Kaikesta huolimatta kunnioitan Juicen tekeleitä Lauri Viidan muistomerkistä lasten kirjoihin - melkein yhtä paljon kuin Junnua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös