Tämä on jo 13. viestini tähän ketjuun - eli pitänee kai laittaa omakin rivi sisään?
3-7-1-(3)
H: 3 - tähän mä mietin pitkään ja hartaasti toistakin vaihtoehtoa eli viitosta. Pintavedet ovat edelleen kylmiä. Siitä huolimatta uskomattoman monet ihmiset pulahtavat mereen, järveen tai pikkujorpakoihin näin juhannuksen aikoihin. Alkuillasta en ollut silmiäni uskoa, kun Maskun hiekkakuopilla oli muutama tervaskanto pulikoimassa. Bernissä legendaarisen
Aare Schwimmenin (Eichholzista Marzilibadiin - n.15min kellumista virran mukana) rajana mä pidin ehdotonta 17 astetta. Maskussa vesi ei tänään ollut kuin korkeintaan reilu 10-asteista. Saunomisen yhteydessä suoritetussa pikkupulahduksessa pumppu pettää kolmelta iäkkäämmältä herrasmieheltä. Mahdollisesti myös pari keski-ikäistä kalastajaa tutustuu verkkoihinsa tarkemmin pyyntitilassa.
L: 7 - tänään tuli varmistus tähän laariin! Ajoin kasitietä Turusta Raumalle työmaa-alueilla Raision moottoritieltä erään Audin perässä. Ajo oli useamman kilometrin ajan sen verran tolkutonta, että päätin pysähtyä Nousiaisissa jäätelölle. Noh... eikö tämä sankari kääntynyt myös edelläni paikalliselle huoltoasemalle. Nautiskelin sen viitisen minuuttia rauhassa jäätelöäni paikallisen S-Marketin pihalla ennen kuin päätin jatkaa matkaani. En ollut silmiäni uskoa, kun sama paviaani seisoi jälleen edelläni liikennevaloissa. Satasen alueella vauhti oli mittarin mukaan sellaista tasaista yhdeksääkymppiä. Parin kilometrin päässä avautuu pidempi suora, jonka alkupäässä on kahdeksankympin alue, risteysalue ja kameratolppa. Luonnollisesti jarrua poljettiin oikein urakalla tolpan kohdalla. Suora jatkuu tolpan jälkeen.
Vastaan tuli muutama auto, mutta sitten vilkku vasemmalle ja ohitukseen. Eikö tämä veijari sitten päättänyt estää ohitukseni nostamalla omaa nopeuttaan. Joku 130km/h oli oma nopeuteni ennen kuin pääsin tästä idiootista keulaa hipomalla ohi. Himmasin vauhtia heti ohituksen jälkeen sinne 110km/h (mittarin mukaan) pintaan. Seuraavat hetket mulla oli sitten Audin keulamerkki parin metrin päässä omasta takapuskuristani. Onneksi ehkä reilun kilometrin "junan" jälkeen paviaani päätti laskea nopeuttaan takaisin sinne johonkin alle yhdeksäänkymppiin häviten melko piakkoin horisonttiin.
Käännyin itse kasitieltä Mynämäkeen (Nousiainen-Mynämäki 11km), mutta enää sivutietä ajessani en nähnyt paviaanin ohittavan kyseistä risteystä eli aika kauas oli jääty tai sitten käännytty jollekin pikkutielle. Joku syy siinä piti olla, että ohituksen ajaksi nopeus piti nostaa johonkin sataankahteenkymppiin. Kullanvärinen Audi A6 Avant, IVO-5xx... mä olen melko varma, että kyseisessä pirssissä yksi sähkösäätöinen ja -lämmitteinen taustapeilikin on merkkiliikkeessä arvokkaampi kuin mun koko kotteroni. Tänään nähdyllä ajotyylillä taustapeilit voivat irrota hyvinkin herkästi tietyissä tilanteissa. Tähän osastoon ja kyseisiin paviaaneihin siis on erityistä luottoa.
T: 1 - tähän ei oikeastaan ole mitään ennakkokutinaa alapäässä. Nollille en viitsi heittää - ja olla ulkona heti ensimmäisestä verityöstä lähtien. Puukkoa, puntaria, kirvestä ja käsikranaattia ollaan sen verran ahkerasti heiluteltu viime juhannuksina, että kyllä sieltä ainakin yksi napsu pitää tulla tänäkin vuonna.
RANDOM: 3 - lähinnä tulipaloihin uskon tässä kategoriassa/Superkvartetissa. Tapaturmaisia/hämäräperäisiä kalmoja löytynee juhannuksena 2015 kolmisen kappaletta. Kaksi-kolme tulipaloissa ja/tai ehkä mahdollisesti yksi hämärämpi, selvittämätön tapaus.
EDIT: lisää Aare Schwimmenista löytyy helposti Youtubesta
Urban Swimming in Bern