No kylläpä näitä teorioita nyt tulee!
Mitäs jos sähköavusteinen rullatuoli rullaa potilas kyydissä (selvin päin) vapaalla saunan seinään?
R-osasto - kyseinen henkilö rinnastetaan jalankulkijaan
Trafi - Sähkökäyttöinen pyörätuoli tai vastaava apuväline
"
Ajoneuvolakia ei sovelleta vammaisen henkilön käyttöön valmistettuun, käsikäyttöiseen tai enintään 1 kW:n tehoisella moottorilla varustettuun pyörätuoliin tai vastaavaan apuvälineeseen, jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 15 km/h."
Tai mitäs jos istut autossa (joka ei ole käynnissä) matkustajan paikalla joka vapaalla rullaa kiveä päin?
R-osasto - tosin mielenkiintoista olisi tietää kuinka tuo liikkeellelähtö tapahtuu
Jos joku pökkää auton liikkeelle, niin kyseessähän voisi olla jopa T-osasto. Jos taas autossa istuva henkilö itse vapauttaa käsijarrun ja/tai laittaa vaihteen vapaalle, niin käytännössähän tuo menee silloin L-koriin. Mikäli kyseisessä tilanteessa oltaisiin vielä humalassa, niin auton hallintalaitteisiin koskeminenhan tekee tapauksesta rattijuopumuksen.
Tästä tuli mieleen, mites itseliikkuvan (moottoroitu, pyöräveto), mutta periaattessa työnnettävän, ruohonleikkurin alle jääminen? L eller R?
R-osasto - selkeä tapaturma
Aha! Lasketaanko liikkeeksi myös sivuttaissuunta/kallistus?
Moottorikäyttöisen ajoneuvon (mönkijä, ruohonleikkuri) pääsääntöinen ja tarkoituksenmukainen liike tapahtuu eteen- tai taaksepäin. Paikallaan olevaa mönkijää/ruohonleikkuria taitaa olla aika hemmetin hankalaa saada sivuttaissuuntaiseen liikkeseen tai kallistumaan ilman samanaikaista eteen- tai taaksepäin tapahtuvaa liikettä.
Nainen putoaa veneestä, kolisee perämoottoriin, muttei kuole, vaan menettää tajuntansa ja sitten hukkuu. Samassa rytäkässä vene suistuu kurssilta suoraan päin julmetun isoa proomua ja kolme nuorta miestä kuolevat tuossa törmäyksessä. Ovatko kaikki nämä hukkumisia, koska liikenneonnettomuus johtuu hukkumisesta?
Taisin juuri edellä mainita, että H-kategoria tarkoittaa sekä hukkumisia että vesiliikenneonnettomuuksia.
Onko se oikeasti noin hankalaa hahmottaa kokonaiskuvaa näissä teorioissa? Mikä johtuu mistäkin ja mikä on se onnettomuuden pääasiallinen syy. Lähes joka vuosi jonkun pitää kehittää joku teoria omasta päästään, jossa ajetaan autolla sillalta alas ja hukutaan. Sitten mietitään, että meneekö se H- vai L-kategoriaan.
Heitän tähän yhden liikenneonnettomuuden (L-kategoria). Jonkun mielestä se kuuluisi R-kategoriaan (mönkijä, ei yleisellä tiellä), jonkun toisen mielestä taas H-kategoriaan (henkilö kuoli hukkumalla). Virallisissa papereissa tätä kyseistä onnettomuutta kuitenkin käsitellään liikenneonnettomuutena - eli menisi Juhannuksen Supertriplassakin L-kategoriaan
Liikennevakuutuskeskus - Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimista onnettomuuksista laadittuja raportteja
"
Yli 65-vuotias mieshenkilö lähti jokirantaan katsomaan venettä. Vene on jyrkän törmän alla, johon johtaa mönkijällä ajettava ura. Kuljettaja löytyi vedenrajasta ja mönkijä n. 200 metrin päässä alavirranpuolelta. Kuljettaja ei käyttänyt suojakypärää, mutta sillä ei ollut merkitystä, koska kuljettaja hukkui. Mönkijän jarrut olivat huonokuntoiset."
Sivun alalaidasta löytyy
Mönkijäraportti 2012 - PDF-tiedosto, josta löytyy kyseinen tekstinpätkä
liikenneonnettomuudesta.
Toivottavasti tämä nyt vähän selventäisi näitä keksittyjä teorioita!