Olen kyllä puuhastellut täällä jo pari päivää sitten, mutta et sitä ilmeisesti ole naureskeluistasi huomannut.
Noh, anteeksi! Nyt on ollut juhannus ja tässä ollut vähän muutakin tekemistä!
Halusin vain toivottaa Sinulle hyvää juhannusta tosin vähän myöhässä. Et kai siitä mieltäsi pahoittanut?
Kyllä, eikö näin ole? Liikenne, järvien läheisyys, yleinen bailumeininki... nämä tekevät sen, että yksi viikonloppu erottuu vuodesta toiseen. Sen peräänhän tässä on huudeltu.
Niinhän naapurimaassakin on liikennettä, järvien läheisyyttä ja yleistä bailumeininkiä. Siellä vain tämä yksi viikonloppu ei niinkään erotu vuodesta toiseen... (selitäpä nyt musta valkoiseksi)
Rasittavaa tuo sinun huutelusi!
Tuota, en ole väittänyt mitään suuntaan tai toiseen, mutta ihan mielenkiintoisia tilastollisia eroja on toki havaittavissa. Pitäisi tietysti verrata molempia maiden keskivertoviikonloppuihin, jotta saataisiin parempi kuva piikistä, mutta onhan tuo Ruotsin lukusarja jo lähtökohtaisesti lähempänä normaalia viikonloppua. Syitä sille luettelit jo tuossa itse, eli kulttuurisia pitkälti.
Todellakin mielenkiintoisia eroja!
Otanta on toki pieni, mutta nämä "kulttuurisista eroista johtuvat tilastolliset piikithän" tässä juuri naurattavat.
Mielenkiintoinen kehityskaari tämäkin on, kun muistelisin joskus vitsailun ja suoranaisen haukkumisen kohteena olleen muitakin kuin näitä järjen jättiläisiä. Ja edelleen, mistäpä sinäkään tiedät lopulta totuutta kuoleman takana, jos oikeasti pidät tiukkaa linjaa tässä. Tietysti aina voi tykittää miljoona lööppiä iltapäivälehdistä, mutta aika huteraksi se silti jää.
Mä en nyt ymmärrä, että mistä sä oikein olet tuon herneen nokkaasi vetänyt! Jostain viime vuotisesta ilmeisesti, mutta et ole vieläkään sitä sieltä pois saanut?
Mä en voi mitään noille uutisille, jotka laaditaan vajavaisten viranomaistiedotteiden pohjalta. Homman nimi vain on täysin eri, jos vanhempi herrashenkilö koska tahansa verkkoja kokiessaan saa sydänkohtauksen ja putoaa siihen paikkaan: luonnollinen kuolema! Jos taas joku gubbe lähtee yksinään soutelemaan juhannuksena pikku kekkulissa, tuupertuu veneen pohjalle ja kiskaisee veneen pohjalta vettä keuhkoihinsa, niin silloin kyseessä on "hieman avitettu" kuolema. Kyseessä on silloin täysin eri asia kuin tuo edellä mainittu luonnollinen. Jos taas (viranomaistiedotteen pohjalta laaditusta?) lehtijutusta ei saa selvää, kumpaan kategoriaan (tai johonkin välimuotoon) tuo kuuluu, niin siinä vaiheessa vastuu lankeaa joko jutun tai tiedotteen kirjoittajalle.
Olen melko varma siitä, että juhannuksen neljän päivän aikana kuolee monia ellei jopa kymmeniä ihmisiä, jotka eivät pääse juhannuksen Supertriplaan. Näitä kutsutaan luonnollisiksi kuolemiksi. Itse en näe paljoakaan eroa sillä, vetääkö joku sydänvaivainen vanhempi herrashenkilö viimeisen henkäyksensä sairaalan vuoteella tai soutuveneessä verkkoja kokiessaan. Mutta jos vastaaasti joku perusterve perheenisä vetää viinaa, lähtee kännissä tai krapuloissaan yksinään soutelemaan, kokemaan verkkoja ja jää sille tielleen kenties vielä vedettyään veneen pohjalta keuhkot täyteen merivettä, niin mun mielestäni silloin ei voida enää puhua luonnollisesta kuolemasta => pukki Supertriplaan!
Näkemyseroja: sinä teet heti epäselvän lehtijutun perusteella olettamuksen "luonnollinen kuolema"; minä taas vastaavasti "edesautettu kuolema". Minä perään vastuuta jutun kirjoittaneelta toimittajalta tai tiedotteen julkaisseelta viranomaistelta; sinä taas minulta, että pitäisi lähteä kyselemään omaisilta kuolinsyytä (tuskin tiesivät tuolloin itsekään; viranomaiset!). Typerämpää ehdotusta en ole pitkiin aikoihin kuullutkaan!
Höh, miksi se sitten lasketaan tilastoihin mukaan? Systeeminne lagailee pahemman kerran.
Kas kun vajavaisten lehtijuttujen perusteella ei voida ottaa huomioon pelkästään näitä järjen jättiläisiä. Lisäksi kaikissa suurimmissa lehdissäkin niputetaan sekä "normaalit" onnettomuudet että "epänormaalit juhannus-" onnettomuudet samojen otsikoiden alle. Parasta mennä sillä linjalla, joka maan päälehdissäkin on tapana.
Oletko muuten muistanut käydä heittämässä tätä jokavuotista perinteistä saarnaasi myös eri lehtien toimituksiin?