Juhannuksen Supertripla 2011

  • 31 239
  • 237

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Hukkumistapauksia oli tänä juhannuksena vain kaksi. Se on vähemmän kuin kertaakaan tilastoinnin aikana, eli vuodesta 1989. Toivottavasti tämä trendi jatkuu tulevinakin vuosina.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Miksi vuodesta toiseen jaksat vääntää peistä tästä asiasta tämän nimenomaisen aiheen tiimoilta?
Näen tässä jutussa epäkohdan, enkä voi sen vain antaa olla. Tällä kertaa liityin mukaan vieläpä täysin sivusta, enkä tullut tippaakaan moralisoimaan. En kyllä tehnyt sitä vuosi sittenkään, vaan otin kantaa yhteen nimittelytapaukseen.

Onko sillä loppujen lopuksi mitään merkitystä leimataanko kaikki nobodyt idiooteiksi vai ei kun he pääsevät koristamaan juhannuksena kuolleiden listaa?
Tässä meillä taitaa olla sen verran suuri näkemysero, että tyydyn vain toteamaan, että on julkisella leimaamisella väliä.

Miksi taistella tuulimyllyjä vastaan tässä asiassa?
En koe tätä minään tuulimyllyjä vastaan taistelemisena tai nuppia kiristävänä missiona. Kunhan jutustelen ja juttelen, välillä vähän provoilenkin. Jos siitä joku suuttuu tai muuttuu, niin eipä se mun elämääni loppujen lopuksi hirveästi vaikuta. Voisi kai tämän keskustelun käydä omassa ketjussaankin, mutta ehkä tämä näin rullaa vuosittain paremmin etiäpäin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kas, mestarikin päässyt linjoille! Hyvää juhannusta!
Olen kyllä puuhastellut täällä jo pari päivää sitten, mutta et sitä ilmeisesti ole naureskeluistasi huomannut.

Paljon porukkaa liikenteessä ylipäätään!
Kyllä, eikö näin ole? Liikenne, järvien läheisyys, yleinen bailumeininki... nämä tekevät sen, että yksi viikonloppu erottuu vuodesta toiseen. Sen peräänhän tässä on huudeltu.

Väitätkö nyt ihan tosissasi, että suomalaiset ovat näin paljon onnettomuusherkempää kansaa kuin ruotsalaiset? Ehkä mulla olisi tarjota jokin toinenkin selitys!
Rasittavaa tuo sinun huutelusi!

Tuota, en ole väittänyt mitään suuntaan tai toiseen, mutta ihan mielenkiintoisia tilastollisia eroja on toki havaittavissa. Pitäisi tietysti verrata molempia maiden keskivertoviikonloppuihin, jotta saataisiin parempi kuva piikistä, mutta onhan tuo Ruotsin lukusarja jo lähtökohtaisesti lähempänä normaalia viikonloppua. Syitä sille luettelit jo tuossa itse, eli kulttuurisia pitkälti.

Toisin sanoen "normaaleiden onnettomuuksien" lisäksi juhannuksena kuolee X määrä mitä erilaisimmista syistä; useimmiten jokaisen tempauksen taustalle voidaan liittää yksi sana: tyhmyys! Tämä on se asia, jolle ainakin minä naureskelen! En normaaleille onnettomuuksille, vaan näille "järjen jättiläisille".
Mielenkiintoinen kehityskaari tämäkin on, kun muistelisin joskus vitsailun ja suoranaisen haukkumisen kohteena olleen muitakin kuin näitä järjen jättiläisiä. Ja edelleen, mistäpä sinäkään tiedät lopulta totuutta kuoleman takana, jos oikeasti pidät tiukkaa linjaa tässä. Tietysti aina voi tykittää miljoona lööppiä iltapäivälehdistä, mutta aika huteraksi se silti jää.

Ei! Onnettomuus on onnettomuus! Niitä sattuu aina.
Höh, miksi se sitten lasketaan tilastoihin mukaan? Systeeminne lagailee pahemman kerran.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Olen kyllä puuhastellut täällä jo pari päivää sitten, mutta et sitä ilmeisesti ole naureskeluistasi huomannut.
Noh, anteeksi! Nyt on ollut juhannus ja tässä ollut vähän muutakin tekemistä!
Halusin vain toivottaa Sinulle hyvää juhannusta tosin vähän myöhässä. Et kai siitä mieltäsi pahoittanut?
Kyllä, eikö näin ole? Liikenne, järvien läheisyys, yleinen bailumeininki... nämä tekevät sen, että yksi viikonloppu erottuu vuodesta toiseen. Sen peräänhän tässä on huudeltu.
Niinhän naapurimaassakin on liikennettä, järvien läheisyyttä ja yleistä bailumeininkiä. Siellä vain tämä yksi viikonloppu ei niinkään erotu vuodesta toiseen... (selitäpä nyt musta valkoiseksi)
Rasittavaa tuo sinun huutelusi!

Tuota, en ole väittänyt mitään suuntaan tai toiseen, mutta ihan mielenkiintoisia tilastollisia eroja on toki havaittavissa. Pitäisi tietysti verrata molempia maiden keskivertoviikonloppuihin, jotta saataisiin parempi kuva piikistä, mutta onhan tuo Ruotsin lukusarja jo lähtökohtaisesti lähempänä normaalia viikonloppua. Syitä sille luettelit jo tuossa itse, eli kulttuurisia pitkälti.
Todellakin mielenkiintoisia eroja!
Otanta on toki pieni, mutta nämä "kulttuurisista eroista johtuvat tilastolliset piikithän" tässä juuri naurattavat.
Mielenkiintoinen kehityskaari tämäkin on, kun muistelisin joskus vitsailun ja suoranaisen haukkumisen kohteena olleen muitakin kuin näitä järjen jättiläisiä. Ja edelleen, mistäpä sinäkään tiedät lopulta totuutta kuoleman takana, jos oikeasti pidät tiukkaa linjaa tässä. Tietysti aina voi tykittää miljoona lööppiä iltapäivälehdistä, mutta aika huteraksi se silti jää.
Mä en nyt ymmärrä, että mistä sä oikein olet tuon herneen nokkaasi vetänyt! Jostain viime vuotisesta ilmeisesti, mutta et ole vieläkään sitä sieltä pois saanut?

Mä en voi mitään noille uutisille, jotka laaditaan vajavaisten viranomaistiedotteiden pohjalta. Homman nimi vain on täysin eri, jos vanhempi herrashenkilö koska tahansa verkkoja kokiessaan saa sydänkohtauksen ja putoaa siihen paikkaan: luonnollinen kuolema! Jos taas joku gubbe lähtee yksinään soutelemaan juhannuksena pikku kekkulissa, tuupertuu veneen pohjalle ja kiskaisee veneen pohjalta vettä keuhkoihinsa, niin silloin kyseessä on "hieman avitettu" kuolema. Kyseessä on silloin täysin eri asia kuin tuo edellä mainittu luonnollinen. Jos taas (viranomaistiedotteen pohjalta laaditusta?) lehtijutusta ei saa selvää, kumpaan kategoriaan (tai johonkin välimuotoon) tuo kuuluu, niin siinä vaiheessa vastuu lankeaa joko jutun tai tiedotteen kirjoittajalle.

Olen melko varma siitä, että juhannuksen neljän päivän aikana kuolee monia ellei jopa kymmeniä ihmisiä, jotka eivät pääse juhannuksen Supertriplaan. Näitä kutsutaan luonnollisiksi kuolemiksi. Itse en näe paljoakaan eroa sillä, vetääkö joku sydänvaivainen vanhempi herrashenkilö viimeisen henkäyksensä sairaalan vuoteella tai soutuveneessä verkkoja kokiessaan. Mutta jos vastaaasti joku perusterve perheenisä vetää viinaa, lähtee kännissä tai krapuloissaan yksinään soutelemaan, kokemaan verkkoja ja jää sille tielleen kenties vielä vedettyään veneen pohjalta keuhkot täyteen merivettä, niin mun mielestäni silloin ei voida enää puhua luonnollisesta kuolemasta => pukki Supertriplaan!

Näkemyseroja: sinä teet heti epäselvän lehtijutun perusteella olettamuksen "luonnollinen kuolema"; minä taas vastaavasti "edesautettu kuolema". Minä perään vastuuta jutun kirjoittaneelta toimittajalta tai tiedotteen julkaisseelta viranomaistelta; sinä taas minulta, että pitäisi lähteä kyselemään omaisilta kuolinsyytä (tuskin tiesivät tuolloin itsekään; viranomaiset!). Typerämpää ehdotusta en ole pitkiin aikoihin kuullutkaan!
Höh, miksi se sitten lasketaan tilastoihin mukaan? Systeeminne lagailee pahemman kerran.
Kas kun vajavaisten lehtijuttujen perusteella ei voida ottaa huomioon pelkästään näitä järjen jättiläisiä. Lisäksi kaikissa suurimmissa lehdissäkin niputetaan sekä "normaalit" onnettomuudet että "epänormaalit juhannus-" onnettomuudet samojen otsikoiden alle. Parasta mennä sillä linjalla, joka maan päälehdissäkin on tapana.

Oletko muuten muistanut käydä heittämässä tätä jokavuotista perinteistä saarnaasi myös eri lehtien toimituksiin?
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Niinhän naapurimaassakin on liikennettä, järvien läheisyyttä ja yleistä bailumeininkiä. Siellä vain tämä yksi viikonloppu ei niinkään erotu vuodesta toiseen...

Mietiskelin tuossa vain ruotsalaisten mökkikulttuuria... eli tietääkseni ruotsalaisille ei ole niin väliksi, onko se mökki järven rannalla vai ei (eihän siellä järviä samassa mittakaavassa olekaan, kuin Suomessa). Ja onko mökkeily ylipäätäänkään Ruotsissa niin suosittua? Suomihan on varsin myöhään kaupungistunut maa ja siksi maamme suurien sukupolvien maallekaipuu on siksi niin suurta - siitä juontuu mökkeilyn suosio. Eikö kaupunkijussin vietto siis ole Ruotsissa selvästi suositumpaa, kuin Suomessa?

Nuohan nyt selittäisivät osaltaan liikennekuolemien ja hukkumiskuolemien juhannuspiikin. Tavallaan myös tulipalokuolemien, sillä mökeillä on tapana käsitellä avotulta enemmän ja mökit ovat keskimäärin normiasuntoja paloturvattomampia.

Kansainvälisessä vertailussa jurrisia henkirikoksia Suomessa toki tapahtuu paljon. Sehän on kai ihan tilastollinen fakta.
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tässä meillä taitaa olla sen verran suuri näkemysero, että tyydyn vain toteamaan, että on julkisella leimaamisella väliä.

Toisaalta mikä merkitys sille kuolleelle on jos joku nobody (lue vlad) jollain keskustelupalstalla ajattelee? Ja pitäisikö omaisillekaan olla sen suurempaa merkitystä. He kuitenkin tietävät totuuden ja sillä liene heille tärkein merkitys, ei sillä mitä "vlad" ajattelee ja kirjoittaa. Tai näin ainakin ajattelisin jos vastaava tapahtuisi minun kohdalle, jos läheiseni juhannuksena kuolisi ja hänestä kirjoiteltaisi väheksyviä kommentteja Jatkoaikaan tai ihan mille foorumille tahansa.

Mutta kuten totesit, välillämme on tässä asiassa suuren suuri näkemysero.

vlad.
 

Berrie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Ilves
Yksi jeesusteluviesti lisää...ei voi ymmärtää, minkälaista porukkaa täällä kirjoittelee. Olin eilen tulossa tulossa kaatosateessa vanhempieni mökiltä, tien ajourat olivat täynnä vettä ja kerran auto nousikin ja joutui liirtoon, juuri kun vastaan tuli auto. Onneksi sain auton hallintaan ennen keskiviivan ylittämistä, muuten olisitte saaneet täydennystä supertriplallenne.
Hyvä juttu että sait auton takaisin hanskaan, mutta toivottavasti seuraavan kerran Jussin kaatosateessa tai päivänpaisteessa muistat tämän ketjun ja pidät ajonopeuden turvallisena kelillä kuin kelillä, renkaidenkin kunto on hyvä tsekata ennen matkaanlähtöä.

Ruoskisin kyllä pelkästään itseäni jos olisin saattanut perheeni/sivulliset vaaraan ajamisellani.

Yllättävän pienillä lukemilla selvittiin tänä vuonna ja se on hyvä vaan.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ruoskisin kyllä pelkästään itseäni jos olisin saattanut perheeni/sivulliset vaaraan ajamisellani.

Ei kun tätä ketjua syytän koko tilanteesta... Tottahan homma olisi omaan piikkiin mennyt, vaikka en tietenkään sillä hetkellä ajanut nopeusrajoituksen sallimaa vauhtia. Kai se on rengaskauppaan mentävä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En ehkä jaksaisi, mutta kun periaatteenani on, että en kysymyksiin tai haasteisiin haluaisi jättää vastaamatta, niin mennään nyt näillä muutamilla vielä:

Niinhän naapurimaassakin on liikennettä, järvien läheisyyttä ja yleistä bailumeininkiä. Siellä vain tämä yksi viikonloppu ei niinkään erotu vuodesta toiseen... (selitäpä nyt musta valkoiseksi)
Ei ole tarvetta selitellä mitään. Vstk jutteli yleisesti, ja minä viittasin siihen viestissäni. Sinä toit Ruotsin mukaan näihin juttuihin.

Mä en nyt ymmärrä, että mistä sä oikein olet tuon herneen nokkaasi vetänyt! Jostain viime vuotisesta ilmeisesti, mutta et ole vieläkään sitä sieltä pois saanut?
Ei herneitä, mutta olen nyt viitannut viimevuotiseen, koska tämä on sille jonkinlaista jatkumoa. En minä täällä jaksa moralisoida, ja myönnän, että ehkä nuorempana oli sellaista vikaa. Mun pointtini on yksilöissä, olipa ne sitten känniääliöitä tahi ei.

Oletko muuten muistanut käydä heittämässä tätä jokavuotista perinteistä saarnaasi myös eri lehtien toimituksiin?
Ei ole mitään tarvetta, en ole ainakaan vielä tavannut yhtään otsikointia, joka olisi antanut aihetta siihen. Muissa merkeissä olen kyllä tännekin lööpeistä avautunut, mutta kuten sanottua, ei niissä ainakaan toistaiseksi ole naureskeltu hassusti kuolleille juhannuksen juhlijoille.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Ilmojen herra taisi pelastaa Juhannuksena aika monta henkeä. Seuraavana viikonloppuna, eli nyt, elikkäs viikko Juhannuksen jälkeen oli vähän toisenlainen keli ja saldo sen mukainen.

- Hukkuneita nyt tiedossa 8 (kaikki miehiä, 5 uimamaisteria, 1 veneilijä, 1 sukeltaja ja 1 kadonneeksi ilmoitettu)
- Liikenteessä 2 (1 nainen suistui tieltä, 1 mies ajoi poliisia pakoon ja ulos)
- Tappoja 2 (puukotus ja kuolemaan johtanut pahoinpitely)
- Muu sarake 2 (samassa tulipalossa mies ja nainen)
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olikos 2-4-1 sitten se oikea rivi Juhannukselle? Kuka osui? karate Mauri ainakin?
 

karate Mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HardCore Hooligan
Ei kait siellä muita oikeita ollut.

Ikinä en oo mitään voittanut ja nyt heti tämän. Fiilis on katossa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös