Itse olen sitä mieltä, että jos rikkeen raja ylittyy pitäisi tuomita jäähy aina. Ongelman on juuri tässä rajanvedossa, milloin on kyse rikkeestä ja milloin ei. Välillä erot ovat todella pieniäkin ja näistä tulee purnausta. Välillä myös raja tuntuu elävän, mm. pelien lopussa usein tiukassa tilanteessa sanotaan, että tuomarit eivät halua ratkaista pelia ja rima nousee. Lisäksi on tietysti inhimilliset virheetkin, jotka tavallaan kuuluvat ihmisluonteeseen, mutta jotka saattavat ratkaistakin pelejä. Valmentajalle voisikin ehkä antaa mahdollisuuden vaikka haastaa tuomarien päätös (tällaista käytetään mm. jenkkifutiksessa) videotarkastukseen, jossa tilanne käytäisiin läpi. Jos tuomio oikea haastajalle jäähy, jos ei niin tuomioon muutos.
Jäähyjen tasapaino ei mielestäni pitäisi olla päällimmäisenä tuomaroinnissa, vaan rehti ja oikeuden mukainen peli. Tosin selvää on, että jos toinen joukkue saa tuomioita selvästi enemmän (vaikkakin aiheesta) herää vastustajan leirissä epäilys tästä toiminnasta ja tämä voi synnyttää peliin ylilyöntejä, mikä ei ole toivottavaa. Tavallaan siis vaikka jäähytasapaino ei ole tavoitteena se olisi suotavaa.
Voimakkaisiin pelaajien ja valmentajien protestointiin tuomareille pitäisi mielestäni antaa lisää valtuuksia puuttua. Asiallista kommentointia ja kyselyä tietysti saa tuomareille esittää, mutta suoranaiset ja jatkuvat haukut voisi palkita vaikka asteittain kovenevilla käytösrangaistuksella jo itse pelissä. Myös pelaajien keskinäisiin pikkunahisteluihin voisi puuttua herkemmin näillä Salomonin tuomioilla joissa molemmat menee boksiin.