Juhani Tamminen – Turusta Tokioon

  • 177 819
  • 1 447

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Tami ja jotkut muut kai perusti ekan kunnollisen kendokoulun Suomeen ja se missä itse olin n. 1986 taitaa olla peruja siitä.
Ei siellä Tamia kai näkynyt (en ainakaan muista) eikä kai nimikään viitannut mitenkään Solkungeniin. Stiepndit sun muut olen jo muistini kanssa hävittänyt, että en osaa enempää sanoa.
500mk se silloin maksoi kun sai yhden viikon olla kesällä siel "oppimassa"

Itselläkin tästä jotain muistikuvaa ysärin puolelta. Taisi olla hieman siellä täällä lähiseuduillakin tätä toimintaa. Muistan jonkun seudun kiekkokoulussa kuulleeni Juhani "Juuso" Wahlstenin nimen. Itse en tyttönä käynyt toki, mutta lähipiirissä kovia lätkäpojuja riitti. Ja taisi kuuluisammat kiekkovieraat olla osastoa Hannu Virta ja Mikko Eloranta tms.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Seison korjattuna, tiesin kyllä että Tami on ollut noissa "kiekkokoulu" kuvioissa 70- , 80- ja 90-luvulla, mutta en tiennyt että vielä 2000-luvullakin.

Sen verran on kuitenkin pakko kommentoida, että tuollaiset viikon jutut on mun mielestä ennemminkin leirejä kuin kouluja, omakin poika on muutamalla tuollaisella käynyt ja olihan ne enemmän hauskanpitoa kavereiden kanssa kuin oikeaa treenaamista.

Mutta mistä minä mitään tiedän, jos yhden viikon leirin ansiosta joku nousee liigapelaajaksi niin hyvä homma, itse tosin olen niin tylsä että vannon ihan sen tavallisen arjen tekemisen nimiin.
 
Viimeksi muokattu:

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Tamin yli-inhimillinen itsevarmuus saa aina vain suurempia tasoja. Nyt kehottaa jo päivityksen lukijoita olemaan itse Hän.
Ainahan hän on hokenut että "saa tehdä perässä". Nyt tuli vaan vielä vähän selkeämpi ja jämptimpi käsky. Ole Tami. Vähempi ei riitä.
 

kimbe66

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tiedän, että nuorempi polvi ei osaa oikein kuvitellakaan aikaa vuonna 1971, kun Tami kaatoi Neuvostoliiton. Itse olin silloin 5-vuotias napero ja katsoin ottelua mustavalkotelevisiosta. (Tällaisia siis oli siihen aikaan suurimmalla osalla perheistä.) Jostakin syystä nimi Tamminen ei silti vielä iskostunut aivoihini, eli lienen ollut jotenkin hidas, vaikka lukea kyllä jo osasinkin. Tasalakkikaan ei lentänyt päästä. Seuraavan kesän olympialaisista jäi kyllä selkeästi mieleeni nimet Viren ja Vasala, lippiskin sai jo kyytiä.

Mutta ylipäätään 70-luvun seuratuin ja suosituin kiekkoilija Suomessa oli varmasti Veli-Pekka Ketola. Ainakin oman ikäpolveni ihmiset mainitsevat hänet aina ensimmäisenä, kun puhutaan sen ajan kiekkoilijoista. Vasta hänen jälkeensä tulivat Tammiset ja muut. En siis yritä millään tavalla viedä Juhanilta kunniaa Neuvostoliiton kaadosta, mutta annan hiukan perspektiiviä siihen, kuinka hyvin ihmiset sitä tiedostavat.

Kenties minua aikaisemmilla sukupolvilla on paremmin muistoissa nimenomaan Tammisen urotyö, mutta kuten sanottu, omaan muistiini se ei mitään lähtemättömiä jälkiä jättänyt. Myöhempää uraa Clevelandissa ym. oli siihen aikaan melko vaikeaa seurata, kun tätä internetiä ei ollut olemassa, eikä Juhanikaan ilmeisesti vaivautunut pitämään Suomen lehdistöä ajan tasalla peliraportteineen. Tästä olen hieman kateellinen Ranskan, Sveitsin jne. medioille, että heille kyllä raportit menevät.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Voi kun jotenkin pystyisi maestron kehoituksen toteuttamaan, mutta kun maailmassa on vain yksi Tami!!
Maailma olisi varmasti hyvin mielenkiintoinen paikka, jos jokainen olisi Tami. Seitsemän ja puoli miljardia Aurinkokuningasta tällä pallolla yhtä aikaa, kuvitelkaa.

My god.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
My God!! Lion #79 ketju valahtanut jo toiselle sivulle, mä häpeän, mä häpeän!! Olemme kyllä kaikki siskot ja veljet tehneet nyt itsemme pieneksi, yake my word!! Ansaitsemme kaikki passituksen metsän laitaan!! Missä Maestron päivitykset tältä päivältä?!
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
My God!! Lion #79 ketju valahtanut jo toiselle sivulle, mä häpeän, mä häpeän!! Olemme kyllä kaikki siskot ja veljet tehneet nyt itsemme pieneksi, yake my word!! Ansaitsemme kaikki passituksen metsän laitaan!! Missä Maestron päivitykset tältä päivältä?!
Toden totta olet metsänlaidassa ja pysyt siellä jos et käy nyt nimeämässä kahta veljeä lisää tuohon äänestykseen, my god!!
 

D.Santon

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Liiga.
My God!! Lion #79 ketju valahtanut jo toiselle sivulle, mä häpeän, mä häpeän!! Olemme kyllä kaikki siskot ja veljet tehneet nyt itsemme pieneksi, yake my word!! Ansaitsemme kaikki passituksen metsän laitaan!! Missä Maestron päivitykset tältä päivältä?!

Aamusauna -ja Kukko, punttitreeni, aamun lehti, maailmanluokan brekkari by MME Tamminen, kirjojen toimitukset Jaggella n. 50 kilometrin säteellä, otteluraportit Keski-Eurooppaan, pöydällä olevien sopimustarjousten käsittely saapumisjärjestyksessä( NHL, AHL, Suomi, Sveitsi, Japani sekä Ranska) iltasauna ja Kukko, dinnerit ja iltapalat by MME Tamminen, sekä lisää Kukkoa siinä vanhojen muistelun ohessa.

Miten siinä muka riittää aikaa jotain unista somea päivitellä.

Ja tämä tosin on pelkästään viikonlopun ohjelma- arkena vielä enemmän ohjelmaa (posti, pankki, yritysvieraat). Winners never quit!
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Toden totta olet metsänlaidassa ja pysyt siellä jos et käy nyt nimeämässä kahta veljeä lisää tuohon äänestykseen, my god!!
Kiitos viestistä ja palautteesta, vanhana metsänlaidan kapteenina ja moderaattoreiden kaatajana tein tämän välittömästi ohjeidesi mukaan, i assume?!
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Pelästysin itsekin kun alkoi olemaan viimeinen ketju ensimmäisellä sivulla ja meinasin päivittää tänne. Mutta mitä turhanpäiväistä lässytystä kun ei ole päivityksiä niin ei ole.
Plussaa kun Veli @Steril äänestyksessä on myös paljon veljiä ja sisaria ehdokkaana.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Pelästysin itsekin kun alkoi olemaan viimeinen ketju ensimmäisellä sivulla ja meinasin päivittää tänne. Mutta mitä turhanpäiväistä lässytystä kun ei ole päivityksiä niin ei ole.
Plussaa kun Veli @Steril äänestyksessä on myös paljon veljiä ja sisaria ehdokkaana.
Kun buumi on kerran tänne luotu niin sen hedelmiä on helppo korjailla - simple as that!!
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki

Enpä tiennytkään, että Tamilla on ollut oma TV-ohjelma Urheilukanavalla. Vieläpä ihan järkevän kuuloista juttua (joskin optimismi espoolaisen liigakiekon suhteen huvittaa näin parikymmentä vuotta myöhemmin): Tami antaa Hannu Kapasen puhua ja kysyy päteviä kysymyksiä. Voin vain arvailla, minkälaista mouhoamista vastaava ohjelma olisi ollut Don Tamin aikana. Olisi tullut saavutukset kerratuksi joka lähetyksessä - yake my word!!

Tämän viikon Voronkovan haastis oli niin hurjaa tykitystä, etten vieläkään ole päässyt sen yli. Kumpi on pahempaa; se, että Tami ilmeisesti itse uskoo juttuihinsa vai että hän olettaa muidenkin uskovan niihin? Tietysti näin hiirenä en ole Voittaja (winner never quits) eli en voi ymmärtää Häntä i assume?

EDIT: Oho, olikin jäänyt vahingossa Tamin valmennussessio. No nyt tulee Kapasen haastattelu:

 
Viimeksi muokattu:

Brett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Peliitat, kehä-III:n ulkopuolinen Suomi
Tuo koko Tamin oma sarja pitäisi saada täysimittaisena johonkin tuubiin. Sitä odotellessa muuta hienoa aiheeseen liittyvää, koskien kevättä, kun Manu nosti Sportin Liigaan:

 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joskus pikkunassikkana 70-luvun lopulla osallistuin paikallisen valtalehden sponsoroimaan TS-kiekkokouluun Kupittaalla. Viikon mittaisen leirin rehtoreina toimivat Manu ja Juuso Wahlsten ja apupoikina tulevia kiekkostaroja, Leimeen ja Hantta Virran muistan ainakin.
Arvonsa tuntevia herroja Manu ja Juuso olivat jo tuolloin. Odoteltiin kopissa jäälle pääsyä, kun nämä kaksi seppää astelivat koppiin. Joku meistä rohkeni kysyä, koska päästään jäälle. Tuohon muistaakseni Juuso ärähti melko tylysti: "silloin kun tällaiset kiekkoherrat kuin Tamminen ja Wahlsten astuvat koppiin, niin räkänokat ottavat karvalakin päästä, ovat hiljaa ja kuuntelevat!"
 

Kake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Junior-Pelicans, Tamin Tribuuttiketju
Joskus pikkunassikkana 70-luvun lopulla osallistuin paikallisen valtalehden sponsoroimaan TS-kiekkokouluun Kupittaalla. Viikon mittaisen leirin rehtoreina toimivat Manu ja Juuso Wahlsten ja apupoikina tulevia kiekkostaroja, Leimeen ja Hantta Virran muistan ainakin.
Arvonsa tuntevia herroja Manu ja Juuso olivat jo tuolloin. Odoteltiin kopissa jäälle pääsyä, kun nämä kaksi seppää astelivat koppiin. Joku meistä rohkeni kysyä, koska päästään jäälle. Tuohon muistaakseni Juuso ärähti melko tylysti: "silloin kun tällaiset kiekkoherrat kuin Tamminen ja Wahlsten astuvat koppiin, niin räkänokat ottavat karvalakin päästä, ovat hiljaa ja kuuntelevat!"
Siinäpä varmaan herroilla oma itsetunto nousi kivasti.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Tuohon muistaakseni Juuso ärähti melko tylysti: "silloin kun tällaiset kiekkoherrat kuin Tamminen ja Wahlsten astuvat koppiin, niin räkänokat ottavat karvalakin päästä, ovat hiljaa ja kuuntelevat!"
Mistäköhän on Lion #79 käytösmallit omaksuttu, i assume?!
 

Tekno-Kekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tiedote
Kysymyksestä, onko Juhani Tammisen juttuihin uskomista, ja uskooko Juhani Tamminen niihin:
Jos kyseessä on Juhani Tamminen, niin on aihetta kohotella kulmakarvoja.
Jos kyseessä on Don Tami, niin ei tarvitse. Don Tami on fiktiivinen hahmo, joka perustuu tositapahtumiin.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Siinäpä varmaan herroilla oma itsetunto nousi kivasti.
Tuo on taatusti innostanut. Kun treenaa riittävästi, voi tulla samanlainen määräilevä mulkku.

Wahlstenhan on Tamin puheiden mukaan esikuvansa monessa asiassa, sentään sen verran pienempänä pitää itseään, että karvalakki on vaihtunut tasalakkiin, onhan se paljon rumempikin kuin kunnon susihattu.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Eilen illalla kun tuli ruudusta katsottua nba:ta, niin joku viisas katsoja heitti kysymyksen selostajalle, että voisiko nba-joukkueet ruveta prässäämään enemmän eli antamaan Tamin 60 minuutin painetta.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kysymyksestä, onko Juhani Tammisen juttuihin uskomista, ja uskooko Juhani Tamminen niihin:
Jos kyseessä on Juhani Tamminen, niin on aihetta kohotella kulmakarvoja.
Jos kyseessä on Don Tami, niin ei tarvitse. Don Tami on fiktiivinen hahmo, joka perustuu tositapahtumiin.
Juhani ei ole kyllä kovin tarmokkaasti pyrkinyt erottamaan noita hahmoja toisistaan. Tuo Don Tamihan on ihan muiden luomus. Tamille on maailmassa vain yksi ja ainoa Juhani Tamminen, ihan sama minkä klubitakin alta puhuu. Ihan samanlaisiahan ne jututkin ovat.
 

D.Santon

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Liiga.
Kai noihin Tamin juttuihin pätee sekin, että haluaako kuulla hyvän tarinan vaiko totuuden. Ehkä silloin 70- ja 80-luvuilla oli helpompaa heittää kaikenlaisia tarinoita, kun ei niitä faktoja ihan niin vain voinut tarkistaa.

Nykyään on vähän eri juttu, kuten vaikkapa nämä kertomukset otteluraporteista Sveitsiin ja Ranskaan.

Eipä sillä, viihdettähän Tami meille tarjoilee (lähes) jatkuvalla syötöllä. Toivottavasti muuten Kuusamakujalla kaikki on kunnossa, kun ei päivityksiä kuulu. Täällä metsän laidalla ainakin odotetaan kuumeisesti (kuume kyllä kohta onkin, sen verran viileää on).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös