Rauhallinen su aamu ( 22.08..2021) nyt edelleen Kuusamakujan ruokapöydän ääressä!! Yleltä poliittista YYA muistelua , aikakauden veljet Esko Ahon johdolla äänessä!! Miten se nyt menikään - aivan kuin pelihommissa : "parhaat pelit ja pelaajat tulevat ainä esiin jälkipeleissä "!! OMG- sanon minä!! Vanha kunnon sanonta : " Hockey is a momentum game " sopii tähänkin - take my word!! Kun on elänyt ko ajan ( JT born 1950) ja seurannut mediaa jo pikkukundista asti ; äitini mukaan opin lukemaan jo 5- vuotiaana ( 1955) joten jo silloin ärsytti median pelkuruus ja yököttävä puolueellisuus kun oli kyse " veli venäläisen" toimista erityisesti politiikan areenalla!! Onneksi pelihommissa hankittu ja jalostettu lahjakkuus ja intohimo avasi kansainväliset areenat jo nuorella iällä- minun kohdallani jo vuonna 1966, jolloin murtauduin TPS:n ykkösketjuun :Kuismanen # 12- Wahlsten ( R.I.P.) # 8- Tamminen # 14 !! Siihen aikaan oli kansainvälisesti lähinnä 7-8 vastustajaa , joiden kanssa pelattiin niin nuorten kuin myöhemmin miesten maaotteluita, MM kisoja , EM kisoja , vasta Olympiakisoissa ( Sapporo 1972) tuli välillä muitakin maita ( Norja , Japani etc.. ) vastaan!! Venäjällä ( silloin puhuttiin Neuvostoliitosta ) kävimme säännöllisesti vuodesta 1966 , paikkoina useimmiten Leningrad , Moskova , Kiova etc.. to name a few!! Kun silloisen surkeuden ( olosuhteet) näki ja koki paikanpäällä , oli siinä kotikentällä naurussa pitelemistä kun kuuntelin silloisen hienon opinahjoni Puolalan Yhteislyseon ( PYL / TURKU) historian opettajani intohimoista selvitystä " paratiisin" olosuhteista!! Kun taas kerran ( kevät 1967) olin sopivasti palannut nuorten EM kisoista ( Jaroslav), silloisen Neuvostoliiton " ihanuudesta" , löin käden pystyyn kun tuli kysymysten aika? Kysymykseni oli seuraava? Arvon lehtori , oletteko käyneet paikan päällä toteamassa " paratiisin ihanuuden ?? Tuli pitkä ja mitäänsanomaton selostus " paratiisin erinomaisuudesta" !! Kun tuli minun vuoroni kysyä, löin käden pystyyn ja kysyin? Arvon Lehtori ; oletteko itse käyneet paikanpäällä toteamassa tilanteen? Seurasi arvon lehtorin ( R.I.P.) pitkä ja puiseva vastaus joka oli täynnä " Suuren ja Mahtavan" ylistystä!! !! Siihen vastasin innokkaasti viittaamalla ja kun vuoroni tuli ; totesin seuraavaa: " Arvon lehtori : Vastauksenne pituus kertoo enemmän kuin sen sisältö"!! Perään kehotin seuraavalla lomalla käymään " paikanpäällä'" toteamassa em." ihanuuden kaikkinen ulottuvuuksineen"!! " !! Samalla paatoksella ko ajan vasemmistolehdet ; Kansan Uutiset ja Turussa Uusi Päivä etc.. etunenässä tykittivät filosofiaansa ja aatettaan ja takuuvarmasti kukaan em.lehtien toimittajista ei ollut käynyt itse paikanpäällä todistamassa aikakauden ihmettä!! Riitti siinä silloisen PYL:N ( kouluni ) muilla oppilailla " riemua" kun debattia käytiin milloin luokassa , koulun käytävillä ja pihalla kun em. opettajalla oli ns. välituntivalvonnan vuoro!! Myöhemmin opin kuuluisan Espanjalaisen sanonnan härkätaistelujen maailmasta!! Se kuuluu seuraavasti: " Häristä puhuminen ja areenalle meneminen ovat kaksi eri asiaa"!!
Onneksi intohimoinen ja omakohtainen suhtautuminen erityisesti kansainväliseen jääkiekkoon avasi ovet eri kanavien studioihin , ensin Ylelle ( since 1983) myöhemmin muille kanaville ( MTV 3 , Nelonen , Eurosport , SFR, , TF 1, TF 2, DRS , TSR , Swizzera Italiana .. etc.. to name a few!!
Silloin oli suoraan sanoen nautinto olla täydentämässä lähetyksiä " inside informaation " antamalalla expertiisillä!! Kun lisäksi kohdalle osuivat selostajan ominaisuudessa virtuoosit Anssi Kukkosen, Seppo Kannaksen , Juha Jokisen ; Antsa Mertarannan ja JiiPee Jalon , Hoopi Hännisen , Tapsa Suomisen , Matti Even , Pepe Jurgensin , Pentti Lindegrenin etc.. johdolla oli ilo ja kunnia ylimmillään eri suurkisoissa ja finaaleissa!! Kun lisäksi viime vuosina päästiin Suomessakin studioiden ihmeelliseen maailmaan ja käytössä olivat eri piirtolaiteet, hidastukset ( super slow motion etc.. ) oli show ja nautinto " world class" - take m,y word!! Kun vielä studioita alkoivat vetämään eri kaunottaret Mervi Kallion ja Inka Korhosen etc.. johdolla oli palautteiden ja mielenkiinnon määrä ja laatu uskomatonta - take my word!! Joten siinä - edelläkävijöiden - hengessä: " Have A Great Day", keep rocking, Br Tami, Lion # 79, CEO Eurotam OY , gsm: 050 4663701, lisää:
www.eurotam.com