Venäjällä ( silloin puhuttiin Neuvostoliitosta ) kävimme säännöllisesti vuodesta 1966 , paikkoina useimmiten Leningrad , Moskova , Kiova etc.. to name a few!! Kun silloisen surkeuden ( olosuhteet) näki ja koki paikanpäällä , oli siinä kotikentällä naurussa pitelemistä kun kuuntelin silloisen hienon opinahjoni Puolalan Yhteislyseon ( PYL / TURKU) historian opettajani intohimoista selvitystä " paratiisin" olosuhteista!! Kun taas kerran ( kevät 1967) olin sopivasti palannut nuorten EM kisoista ( Jaroslav), silloisen Neuvostoliiton " ihanuudesta" , löin käden pystyyn kun tuli kysymysten aika? Kysymykseni oli seuraava? Arvon lehtori , oletteko käyneet paikan päällä toteamassa " paratiisin ihanuuden ?? Tuli pitkä ja mitäänsanomaton selostus " paratiisin erinomaisuudesta" !! Kun tuli minun vuoroni kysyä, löin käden pystyyn ja kysyin? Arvon Lehtori ; oletteko itse käyneet paikanpäällä toteamassa tilanteen? Seurasi arvon lehtorin ( R.I.P.) pitkä ja puiseva vastaus joka oli täynnä " Suuren ja Mahtavan" ylistystä!! !! Siihen vastasin innokkaasti viittaamalla ja kun vuoroni tuli ; totesin seuraavaa: " Arvon lehtori : Vastauksenne pituus kertoo enemmän kuin sen sisältö"!! Perään kehotin seuraavalla lomalla käymään " paikanpäällä'" toteamassa em." ihanuuden kaikkinen ulottuvuuksineen"!! " !! Samalla paatoksella ko ajan vasemmistolehdet ; Kansan Uutiset ja Turussa Uusi Päivä etc.. etunenässä tykittivät filosofiaansa ja aatettaan ja takuuvarmasti kukaan em.lehtien toimittajista ei ollut käynyt itse paikanpäällä todistamassa aikakauden ihmettä!! Riitti siinä silloisen PYL:N ( kouluni ) muilla oppilailla " riemua" kun debattia käytiin milloin luokassa , koulun käytävillä ja pihalla kun em. opettajalla oli ns. välituntivalvonnan vuoro!! Myöhemmin opin kuuluisan Espanjalaisen sanonnan härkätaistelujen maailmasta!! Se kuuluu seuraavasti: " Häristä puhuminen ja areenalle meneminen ovat kaksi eri asiaa"!!
Tamilla on ilmeisesti jo nuorena ollut taipumusta juuttua jankuttamaan samoista asioista uudelleen ja uudelleen, jos tämä kuvaus keskustelun kulusta pitää paikkansa. Jos sama kysymys-vastaus on tosiaan toistunut vielä välitunnillakin, niin epäilemättä muilla oppilailla on riemua riittänyt.