Pakko ei tietenkään Kärpillä ole myydä kun rahaa on mutta itse olen edelleen sitä mieltä että yhdelläkään Liigaseuralla ei ole "varaa" sanoa ei kiitos esimerkiksi* miljoonan euron siirtokorvaukselle (mikä on täysin mahdollinen esim. Rynnäksestä) niin kauan kun joukkueiden pelaajabudjetit pyörivät 3 miljoonan euron tuntumassa. Siirtokorvauksen hylkääminen tarkoittaa käytännössä sitä että joukkue haluaa sijoittaa saman summan itse ko. pelaajaan eikä Rynnäs eikä kukaan muukaan Liigassa ole miljoonan euron arvoinen.*huom. kyseessä on vain hatusta heitetty esimerkki.
Ymmärrän näkemyksesi Rynnäksen tilanteesta ja voihan se ihan hyvin olla niin kuin kirjoitat. Minulla on kuitenkin toisenlainen mielipide kyseisestä asiasta. Tiedän, ettei me tähän väittelemällä ratkaisua saada. Kerronpa silti oman näkemykseni.
Minulla on sellainen muistikuva, että viime kaudella spekuloitiin Haatajan hinnan olevan noin miljoona euroa, jos kesken kauden lähtee. Väitettiin myös, että Kärpät olisi hylännyt vajaan miljoonan tarjouksen. Näin ollen en usko, että edes miljoona riittäisi Rynnäksestä. Kyseessä on menestys ja sitä kautta Kärppäjohdon uskottavuus. Sitä ei niin vain rahalla osteta, niin kuin ollaan tässä viime kausina huomattu. Toki kaikella on hntansa ja niin Rynnäkselläkin. Rynnäksen hinta on vain niin "hullu", ettei ole odotettavissa, että kukaan sellaista makselee. Rynnäs on tyytyväinen, Kärpät menestyy, huoli pois.
Tämä on pelkkää bisnestä eikä Kärpillä ole tarvetta rakastua kehenkään tiettyyn pelaajaan. Jos venäläiset haluaa Ryntään ja ovat valmiita siitä maksamaan riittävästi niin myyntiin vain. Ei Kärppien mestaruushaaveet siihen kaadu. Maailmalta löytyy siirtorajaan mennessä joku toinen riittävän hyvä veskari mestaruuden tavoittelua varten ja varmasti halvemmalla kuin esimerkin miljoonalla*.
Bisneksessä päätöksiä tehdessä pitää analysoida päätösten monitahoiset vaikutukset myös pitkällä aika välillä. Rynnäksen myynti vaikuttaisi Kärppien talouteen positiivisesti lyhyellä aika välillä. Pitkällä aikavälillä myynnin vaikutukset voisivat olla tuhoisat. Jos Rynnäksen korvaaja ei onnistuisi ja mestaruusjuna suistuisi nolosti raiteiltaan, olisi se vakava isku seuran uskottavuudelle. Tällä olisi negatiivinen vaikutus sponsorituloihin ja lipunmyyntiin. En muutenkaan allekirjoita väitettä, että jääkiekko olisi pelkkää bisnestä. Kärpillä on paljon muitakin arvoja kuin raha ja taloudellisen tuloksen maksimointi. Vaikka urheilullinen menestys ja taloudellinen voitto kulkevat osittain käsi kädessä, on urheilullisella menestyksellä myös oma itsenäinen painoarvonsa.
En myöskään usko, että Rynnäksen tilalle huippuluokan korvaajan löytäminen kesken kauden on niin yksinkertaista kuin väität.
Sitten vielä sananen Aaltosesta. Uskoisin, että niin surullista kuin se onkin, niin käytännössä verottaja tekee päätöksen Aaltosen Kärppiin jäämisestä.