Kyllä regressioanalyysi ja tilastolliset menetelmät on mulle ihan arkipäivää. Ikävä kyllä, koska mua vituttaa kirjoittaa lopputyötä johon menee perkeleesti aikaa ja vaivaa eikä kukaan sitä koskaan tule edes lukemaan. Ehkä hyvä niin, kun mulla menee kännissä jopa p- ja t-arvot sekasin. Ei pitäisi koskaan kirjoittaa mihinkään someen kännissä. Pyydän anteeksi kirjoitukseni sävyä.
Eipä mitään, sattuuhan näitä.
Tilastot olisivat paljon käyttäjäystävällisemmät jos niissä olisi yhtälöt näkyvillä ja jos myös tarkemmin lukisi mitä oikeastaan on mitattu (esim. "osuus otteluiden" ja "osuus peliajan" ei kerro kovin paljon. Mitataanko näissä pelkkää pelaajan osuutta joukkueen yv:stä vai otetaanko myös pisteet huomioon?).
Epäilemättä, mutta erehdyt jos luulet että minulla oli käyttäjäystävällisyys mielessä noita tehdessäni. En ajatellut niitä alunperin edes kuvana tänne liittää, mutta laitoinpa kuitenkin. Nuo laskutavat kyllä jo selitin aiemmissa viesteissäni jos sinulta meni ohi, koska kuten huomautit eivät ole selkeät noin.
...mutta tilastosi ei ennusta, että jos muut pelaajat olisivat pelanneet paremmin, myös Aaltonen olisi niin tehnyt. Olisiko Aaltosta sitten perustellumpaa kritisoida, jos hän olisi tehnyt tasan samat pisteet mutta Puustinen, Rask, Hintz, Leino, Johansson ja Ikonen olisivat pelanneet sillä tasolla mitä odotettiin, tehden paljon enemmän pisteitä ja siten laskemalla Aaltosen osuutta joukkueen pisteistä? Minusta ei, yhtä paskasti se on pelannut tässä kontrafaktuaalisessa skenaariossa kuin toteutuneessakin.
Kyllähän tuo malli juurikin ennustaa parhaan pistemiehen pojot kohtuu tarkasti joukkueen maalimäärän funktiona yksinkertaisuudestaan huolimatta, joten ihan perustellulta vaikuttaa olettaa että tämä tilastollinen lainalaisuus joukkueen maalien ja pelaajan pisteiden välillä koskee myös Juhamatti Aaltosta. Tuo esimerkkisi on sikäli äärimmäisen huono, että koko pointtini on, että jos mainitsemasi kaverit olisivat pelanneet tasollaan, Aaltosella olisi enemmän pisteitä ja jotakuinkin sama pisteosuus. Tietenkään siitä ei voi päätellä mitään, että jonkun osuus on 0,31 ja toisen 0,34 mutta kyllä uskon että Aaltosella olisi jotakuinkin sama pisteosuus ja tämä näyttää datan valossa varsin uskottavalta.
Mutta kyllä, Aaltosta olisi perustellumpaa kritisoida jos hän ei hyvin pelaavista ketjukavereistaan huolimatta saisi parempaa tulosta aikaan. Totta ihmeessä, eikö kyseessä ole itsestäänselvyys?