powerforward#7
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Jokerit, Philadelphia Flyers
Ei näitä pelaaja-analyyseja voi tehdä vain pisteiden valossa, vaan pitää katsoa kaukaloon ja arvioida mitä siellä tapahtuu. Aaltonen aloitti kauden hyvällä jalalla ja poikkeuksellisesti itselleen myös erinomaisella puolustusasenteella. Tämä jakso kesti useiden pelien ajan joukkueenkin pelatessa hyvin, sitten vieraskiertueella tuli nuha, ja Aaltosen peli on yskinyt muutamia jaksoja lukuunottamatta.
En siis jaa lainatun kirjoittajan näkemystä siitä, ettei yli vuoteen olisi ollut meidän kärkihyökkääjiä. Kun raha-asioista ei tiedä, on vaikea arvioida miten iso palanen Jokereiden palapelissä Aaltosen pitäisi olla. Mielestäni siis pelaajan palkan pitää olla suhteessa pelaajan merkitykseen joukkueen menestyksen takana. Arvaan että Aaltonen on Jokereille kallis pelaaja, ja luulen että samalla rahalla voitaisiin saada tasaisemmin maaleja tuottava taitava top-6 hyökkääjä.
Kyllä olen peleistä katsonut KHL-aikakaudella varmaan 80%. Ja Aaltosen kohdalla oma mielipiteeni on, että suurimman osan ajasta hän on menettänyt kiekkoja todella helposti, luoden jopa vaaratilanteita omiin. Muutamina jaksoina on pelannut hyvin ja pieninä hetkinä jopa dominoinut kenttää. Isossa kuvassa esitykset ovat kuitenkin olleet enemmän miinus-, kuin plusmerkkisiä. Ja vaikka pisteet eivät kaikkea kerro, niin joukkueessa on aina tietyt pelaajat, jotka on hankittu tekemään pisteitä. JMA on Jokereiden kohdalla yksi näistä. Erityisesti silloin, kun hänellä ei ole tuoda pöytään mitään muuta joukkuetta auttavia taitoja pitäisi niitä maaleja syntyä Aaltosen ollessa kentällä.
Itse näen Aaltosen kohdalla suurimpana ongelmana, ettei hän ole pelkästään tehoton kärkiketjuissa, kuten vaikkapa Jormakka, vaan silloin kun peli ei kulje todellinen haitta omalle joukkueelle. Todella suuri parannus tässä puolessa on tapahtunut viime kauteen verratuna, mutta edelleen menettelee kiekkoja todella helposti rikkoen koko kentän tai ylivoiman pelin.
Siinä olet oikeassa, että palkkatiedot auttaisivat suhteuttamaan jatkosopimuksen järkevyyttä. Toki JMA menisi joukon jatkona todella maltillisella sopimuksella. Mutta olisiko sellaista tulossa, epäilen. Kurri on onnistunut aika kovalla prosentilla hakemaan meille päteviä kärkiketjujen kavereita ulkomailta. Mielummin Aaltosen palkkarahat yhden tällaisen "arvan" hankkimiseen.