Viherpuiston Ruoska
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- HIFK
Suhtautukaamme ymmärryksellä heihin, joille tämä ei ole koskaan auennut. Ensimmäisessä matsissa Hade oli kuulemma "huono", koska hän ei tehnyt yhtään pistettä ja ketjukaverinsa tekivät 2 per jätkä.
Totta kai Hade on huono, jos se ei tee pisteitä. Kyllä kai kuka tahansa osaa "tehdä duunia" tai "raivata tilaa" tai "ottaa iskuja vastaan". Ei siihen tarvita kallispalkkaista landea, joka on sitä paitsi hankittu sitä varten, että se tekee paljon maaleja. Tuolla logiikalla pelaaja A, joka "tekee duunia" 50 matsia kaudessa, muttei osu tolppien väliin, on yhtä hyvä kuin pelaaja B, joka saalistaa 40 pistettä yhtä monessa pelissä. Eikö totta?
No niin, leikki leikkinä. Oma jossain määrin liioiteltu ja yliampuva Hadeen kohdistuva kritiikkini ei niinkään kumpua pelaajan jäämisestä pisteittä kuin siitä, että kyseinen pelaaja toistuvasti sutii kiekosta ohi tai avopaikasta roiskaisee sen suoraan veskan syliin. Lisäksi hallissa ollessani en kykene katselemaan pelaajien otteita kylmän viileän analyyttisesti, koska elän pelissä niin tunteella mukana, ettei pelaajan suorituksen purkaminen osiin onnistu reaaliajassa. Jännitän pelin etenemistä ja sen lopputulosta niin paljon, ettei ole puhettakaan, että siinä ohessa pystyisin ihastelemaan pelaajan X hienosti ajoitettua sirklausta juuri puoli metriä vasemman B-pisteen jälkeen ja sitä seurannutta nopeata rytminvaihtoa, jonka ansiosta X onnistuu hakeutumaan parhaalle laukaisupaikalle, jonne hän saa syötön sentteri Y:ltä, kun vastustajan puolustaja Z on äskeisen manööverin ansiosta jäänyt potkun verran perään eikä ehdi estämään laukausta, menee se sitten maaliin tai veskan syliin. En mä pysty tekemään tällaisia ydinfysiikkaa lähenteleviä professoritason analyyseja kykene siellä penkissä istuessani tai stondiksessa hurratessani. Se on sitä reaaliajassa seuraamista, katsohan.
Mitä Hadeen tulee, niin ei mulla ole mitään "Hade on huono, jos se jää pisteittä" -silmälaseja. Itse asiassa usein en kiinnitä Haatajan peliin juuri lainkaan huomiota. Ehkä se on pelaajan hyvyyttä: tekee oman duuninsa virheettä, eikä jää katsojan mieleen negatiivisessa mielessä. Pitäisi ehkä joskus ottaa Haataja erikoistarkkailuun, niin voisin sen jälkeen kehua pelaajaa sen takia, että olen itse nähnyt sen loistavan kaukalossa, eikä vain sen takia, että kaikki muutkin kehuvat.