Mainos

Jouluketju

• 7 052
  • 94

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
Viestin lähetti girlzilla15
Tuntuu siltä, että nykyään on trendi vihata joulua.
[saks saks]
Minä olen ikuinen joulun ystävä. Joulu on aivan mahtavaa aikaa, piristää ihanasti pitkän ja pimeän talven keskellä.

En usko että moni vihaa _joulua_, sitä oikeaa joulua. Sen sijaan se ylimääräinen vouhotus ja materian haalinta kuvottaa monia, minua ainakin. Osta meiltä joulu, tee nyt joulu, joulu on tullut (marraskuussa) ja niin edelleen. Ei ihme että alkaa nähdä punaista moisen propagandan jälkeen.

Perinteinen, kiireetön joulu on minun mieleeni, juuri siksi ettei tarvitse olla ajan hermoilla vaan...olla vain. On aikaa miettiä elämää hieman syvemmältä, mihin muut yksitoista kuukautta eivät näytä aikaa antavan. Joitakin perhekeskeisyys ja traditiot inhottavat, mutta minusta ne ovat edustavat edes jotain pysyvyyttä mitä maailmasta saa muuten hakemalla hakea.

Siispä joulusaunan jälkeen hiljennyn pyhän joulukinkun ääreen ja ahmin itseni kynttilän valossa kuusessa riippuvan koristepallon muotoon. Sitten lahjat, yhdessäoloa ja ehkäpä hieman lauleskelua. Jännä juttu, nykyisin pehmeät paketit ovat mieluisampia kuin ne kovat paketit...vanhuus ei tule yksin...

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

---
Joulu on tärkeä eri tavoilla vanhoille ja nuorille ihmisille. Lapsille tärkeintä saa olla lahjat, vähän vanhemmille nimenomaan joulun rauha ja yhdessäolo.

Ei 5-vuotias energiaa täynnä oleva lapsi osaa arvostaa joulun "rauhaa", eikä tarvitsekaan osata. Kenenkään näkemys joulun perimmäisestä tarkoituksesta tuskin on oikea, eri ikäluokilla se vaihtelee suuresti.
---

Mielestäni lapsillekaan ei tärkeintä tulisi olla lahjat. Ja aika harvalle oikeasti onkaan. Lapset vaan eivät ole sillä tavalla reflektiivisiä, että osaisivat mieltää hyvän ja rauhallisen joulun perusväreen jotenkin ihmeelliseksi asiaksi. Lapset reagoivat silloin kun joku on pahasti pielessä. Ei lapsi ajattele, että onpa luksusta kun on kuiva vaippa.

Näinpä ollen lahjojen saanti saattaa tuntua parhaalta asialta joulussa, mutta aika harva varmaan aikuisena muistelee lämmöllä lapsuutensa jouluja, koska sai paljon lahjoja. Ei, vaan yleensä muistellaan sitä kaikkea muuta, jota lapsena ei osattu arvostaa, mutta joka siellä pohjalla kuitenkin jo silloin aiheutti parhaat fiilikset.

En tiedä tuliko selitettyä ymmärrettävästi, mutta pointti lienee se, että lapset eivät osaa lukea omia tunteitaan niin hyvin, että osaisivat kertoa mikä heitä oikeasti joulussa sykähdyttää.

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siitä seikasta vielä halusin muistuttaa kaiken jouluhässäkän keskellä, että juuri joulun tienoo on eräs turva- ja vastaanottokotien kiivaimmista sesongeista, kun neljän seinän sisällä juhlamieltä pullosta tavoitellessa ongelmat kärjistyvät. Kaikilla ei ole jouluna hauskaa.

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Tulipahan juuri ostettua tyttökaverille joululahjoja parikin kappaletta. Nyt on sitten hyvä toivoa jos itsekin saisi edes jouluna. Lahjoja siis.

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Snakster
Lapset reagoivat silloin kun joku on pahasti pielessä. Ei lapsi ajattele, että onpa luksusta kun on kuiva vaippa.

Näinpä ollen lahjojen saanti saattaa tuntua parhaalta asialta joulussa, mutta aika harva varmaan aikuisena muistelee lämmöllä lapsuutensa jouluja, koska sai paljon lahjoja. Ei, vaan yleensä muistellaan sitä kaikkea muuta, jota lapsena ei osattu arvostaa, mutta joka siellä pohjalla kuitenkin jo silloin aiheutti parhaat fiilikset.

Täsmälleen samaa mieltä olen minäkin. Siksi sanoinkin että se ei haittaa jos LAPSENA lahjat tuntuvat tärkeimmiltä. En minäkään pikkutyttönä vietettyjä jouluja nyt muistele lämmöllä sen takia että sain niin ihania barbi-nukkeja.

Siksi ei pitäisi tuomita lapsia jotka innostuvat lahjoista, niistä innostuminen pikkuisena on mielestäni täydellisen hyväksyttävää.

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
En vihaa joulua...

Mutta tulen vihaamaan tätä tulevaa joulua.Vihaan sitä jo nyt.

Yleensä joulu menee minulla periaatteessa kaiken muun joukossa,tuleepahan oltua ainakin jonain aikana vuodesta muun perheen seurassa ja joulun aikaan kun tapaa nekin kaverit jotka eivät muuten kotikonnuilla käy.

Mutta mutta.Tämä joulu meni pilalle jo vajaa kaksi kuukautta sitten kun päätin pistää elämäni uuteen järjestykseen ja laittaa lusikat jakoon.Nyt siitä sitten on seurannut kaikenlaista muuta oheisongelmaa ja täytyy myöntää että nyt ei tuo joulu oikein nappaa.

Taidan jäädä jäpittämään tänne Seinäjoelle kämppääni ja vetää napaan valmislaatikoita ja olutta.Kai se niinkin jollain tavalla kuluu joulunaika.

Vaikka toisaalta,jos olisi kotona niin tulisi ainakin haudoilla käytyä.

hörkkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät

Siksi ei pitäisi tuomita lapsia jotka innostuvat lahjoista, niistä innostuminen pikkuisena on mielestäni täydellisen hyväksyttävää.

Onko joku tuominnut lapsia, jos ne innostuvat lahjoista? Einiin. Itsehän tarkoitin täysin samaa, mitä Snakster sanoi. Lahjat ei kuuluisi olla itseisarvo joulussa lapsille, eikä kenelläkään muulle. Eikä se kyllä olekaan. Ainakin minun lähipiirissa pienemmät lapset saavat säkeittäin jotain pirun ukkeleita ym tilpehöörää tädeiltä ja muilta. Seurauksena on se, että kaapit ja laatikot pursuavat turhaa rihkamaa, joilla kukaan ei leiki, ja joita kukaan ei edes noteeraa. Määrän sijasta pitäisi keskittyä laatuun. Johonkin josta on pidemmän päälle hyötyä ja iloa lapselle. Muistan miten itsekin pienempänä odotin joulua, ja pääasiassa joululahjoja. Mutta näin jälkeenpäin, en muista ainuttakaan tilpehöörä-lahjaa mitä olin saanut. Ainoat mieleenmuistuvat lahjat ovat olleet esim. Ensimmäiset sukset, ensimmäiset kunnon luistimet, ensimmäiset jääkiekkohanskat, näistä kaikista oli pidempiaikaista hyötyä ja iloa.

Tärkeintä kuitenkin pienenä, jos nyt muistelee ja jota ei silloin "tajunnut", oli joulussa se tunnelma, hajut, maut ja ilmassa käsinkosketeltavissa ollut jännityksen ja harmonian tunne. Näitä tällä hetkellä arvostaa eniten, lahjat tulevat siellä jossain kaukana perässä....

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti hörkkö

Tärkeintä kuitenkin pienenä, jos nyt muistelee ja jota ei silloin "tajunnut", oli joulussa se tunnelma, hajut, maut ja ilmassa käsinkosketeltavissa ollut jännityksen ja harmonian tunne. Näitä tällä hetkellä arvostaa eniten, lahjat tulevat siellä jossain kaukana perässä....

Nimenomaan. Lapsuusmuistoistahan tehtiin taannoin oikein tutkimuskin, jonka mukaan tärkeimmiksi muistoiksi nousivat ne kaikkein tavallisimmat asiat. Yksi hienoimmista lapsuusmuistoista tuon tutkimuksen mukaan oli se, että oltiin yhdessä kotona tai käytiin lauantaina saunassa. Sen sijaan kaikki luksus-jutut kuten matkat ja muut loistivat poissaolollaan rakkaimpien muistojen listoilta.

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Enhän minä ole kieltänyt hörkkö mitään näistä mitä sinä sanoit. Sanoin itsekin nimenomaan, että silloin kun itse ON lapsi, EI osaa arvostaa niitä asioita, joita kuitenkin vanhempana lapsuusjouluistaan muistelee.
Ihmeelliseksi saivarteluksi meni, sanoin ainoastaan että silloin 3-vuotiaana ei ehkä osaa arvostaa sitä joulun rauhaa tai tunnelmaa.

Ja voiko joku oikeasti kieltää ettei pienenä ollut kiva jouluaattona availla kymmeniä paketteja hulluna repien ilman että ehti tajuta mitä kustakin lahjapaketista edes tuli?

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Nyt joku neropatti on päättänyt ottaa mallia Seti@homejen yms. scorelistoista ja ympännyt ne hyväntekeväisyyden yhteyteen, eli joulupatakeräyksen yhteyteen on laitettu nettilahjoitusmahdollisuus ja tähän liittyvä lahjoitustilasto - näe miten paljon yhteisösi lahjoittaa rahaa, pääse pätemään asiasta tutuillesi yms.
Muropaketti listoilla näkyy jo olevan, miten pian näemme jatkoajan listalla kun ihmisten "antamisen tunne" herää yllättäen heti kun tiedossa on ilmaista julkisuutta tuosta antamisesta.
Vähän tuossa haiskahtaa rahastuksen maku kun yritetään pakottaa ihmisiä antamaan rahaa yhteisön painostuksella ja syyllisyyden tunteella tms.

Onneksi sentään yksityishenkilöitten lahjoituksia ei rankata, muuten touhu muuttuisi varsin mielenkiintoiseksi "lahjoitatko vähemmän rahaa kuin naapurisi, haluatko olla parempi ihminen kuin tuttavasi"

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Viestin lähetti varjo
Nyt joku neropatti on päättänyt ottaa mallia Seti@homejen yms. scorelistoista ja ympännyt ne hyväntekeväisyyden yhteyteen, eli joulupatakeräyksen yhteyteen on laitettu nettilahjoitusmahdollisuus ja tähän liittyvä lahjoitustilasto - näe miten paljon yhteisösi lahjoittaa rahaa, pääse pätemään asiasta tutuillesi yms.
Muropaketti listoilla näkyy jo olevan, miten pian näemme jatkoajan listalla kun ihmisten "antamisen tunne" herää yllättäen heti kun tiedossa on ilmaista julkisuutta tuosta antamisesta.
Vähän tuossa haiskahtaa rahastuksen maku kun yritetään pakottaa ihmisiä antamaan rahaa yhteisön painostuksella ja syyllisyyden tunteella tms.

Onneksi sentään yksityishenkilöitten lahjoituksia ei rankata, muuten touhu muuttuisi varsin mielenkiintoiseksi "lahjoitatko vähemmän rahaa kuin naapurisi, haluatko olla parempi ihminen kuin tuttavasi"

Uuuuuhhhhhhh

Missähän tällainen lista on näkyvissä?

Suorastaan naurettavaa pelleilyä Pelastusarmeijalta. Mitä merkitystä on sillä, kuka antaa eniten, kunhan mahdollisimman moni antaa? Minä olen omista vähistä rahoistani antanut aina Pelastusarmeijan joulupatakeräykseen ja muihinkin keräyksiin, kun olen katsonut kohteen olevan järkevä.

Tänä vuonna en kyllä anna latin latia ihan pelkästään sen takia, että muka hienona kristillisenä järjestönä toimiva pelastusarmeija on lähtenyt mukaan tällaiseen markkinapeliin, jossa yritetään kirittää yhteisöjä ja yrityksiä tekemään lahjoituksia. Hävettävää. Minä olen aina luullut, että pelastusarmeijan joulupatakeräykseen saa osallistua kuka tahansa millä tahansa summalla, mutta näin ei ilmeisesti ole.. Onkohan tässäKIN ymmärretty vähän väärin Nalle Wahlroosin taannoiset puheet?

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Muutama päivä sitten muistelimme vaimoni kanssa parhaiten mieleemme jääneitä joululahjoja lapsuudesta. Vaimoni muisti yhden häntä erityisesti ilahduttaneen lahjan, minä en yhtään. Mutta silti lapsena odotin lähinnä lahjoja. Sen sijaan ne pakolliset kuviot, kuten lauluhetket, haudoilla käynnit, ruokailu ja sukulaiset, ovat jääneet mieleen. Muistan lapsuuteni eri joulunviettopaikkoja, keitä meillä on ollut viettämässä joulua, milloin meillä oli erityisen hyvää kinkkua tai laatikoita jne... Ja yllättäen en lahjat ovat nykyään pistesijoilla tunnelman, ruuan ja yhdessäolon viedessä mitalit.

Miksi tämän kirjoitin? En tiedä, kai se jollain tavalla liittyy keskusteluun.

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Ja voiko joku oikeasti kieltää ettei pienenä ollut kiva jouluaattona availla kymmeniä paketteja hulluna repien ilman että ehti tajuta mitä kustakin lahjapaketista edes tuli?

Itse en ainakaan ole koskaan saanut kymmeniä paketteja. Pikemminkin muutamia, eikä niistäkään nyt mitään hullun riemua syntynyt. Tyytyväinen ja nöyrä ilo siitä, että oli saanut kauan kaipaamansa tavaran, kuten luistimet, läikkyi pikku-Snaksterin mielessä.

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Snakster
Yksi hienoimmista lapsuusmuistoista tuon tutkimuksen mukaan oli se, että oltiin yhdessä kotona tai käytiin lauantaina saunassa.

Tämä tutkimus torpedoi käsitteen 'laatuaika' siinä merkityksessä kuin se useimmissa eronneissa perheyhteisöissä käsitetään. Ei mitään erikoista, ja juuri siksi niin hienoa :)

Oma joulunodotukseni muuttuu vuosi vuodelta vain enemmän siihen suuntaan, että toivoo sen olevan mahdollisimman pian ohi. Töissä on aina kiire ennen joulua, ja kaikenmaailman työhön liittyvissä pippaloissa pitää käydä vaikka väkisin, koska muuten olet ulkona kuviosta. Hmpfh.

Lahjahankinnat jäävät säännöllisesti kalkkiviivoille, samoin korttien lähettäminen. Kukaan ei myöskään meidän perheessä syö nk. jouluruokia, joten kokkaan todennäköisesti jotain 'perinteisen' (hah) joulutandoorikanan tyyppistä toiselle parille ja vege-pariskunnalle jotain vegeä.
Saattaa olla, että vietän aaton yksin, mikä ei kuulosta minun korvissani ollenkaan pahalta.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti varjo

Johan se jatkoaikakin kyseisellä listalla on, kauan ei siis tähän vierähtänyt.

Vaikka joulun sanotaan olevan antamisen juhlan ja antamisesta saatavan sen suurimman ilon, niin minulle riittää se vähä mitä minä annan läheisilleni lahjoiksi. Vähäosaiset saavat minulta runsainmitoin lämmintä joulumieltä.

vlad#16.

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Joulu.

Pentuna minäkin olin vielä niin naiivi, että pidin joulusta. Tokihan sitä tietysti hyvä sapuska ja aina riittävä määrä uusia kulutushyödykkeitä (=lahjoja) nosti tunnelmaa.

Nykyisin minä kuuluun niihín, jotka lähes vihaavat joulua - myös sitä oikeaa. Siis joku gubbe syntyi pari tuhatta vuotta sitten ja nyt sitten "juhlitaan" sitä? Tms...

Ravaa siinä sitten velvollisuuden tunteesta faijan kanssa haudoilla. Joka vuosi samat olettamukset: "Kai te sitten tulette meille saunomaan ja syömään." *PTUI*

Viettäkää joulua niin paljon kuin haluatte. Nauttikaa siitä, te ketkä pystytte.

Jättäkää minut siitä vain ulkopuolelle.

EDIT: Minua sivistettiin.

Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Murmeli

Nykyisin minä kuuluun niihín, jotka lähes vihaavat joulua - myös sitä oikeaa. Siis joku gubbe kuoli pari tuhatta vuotta sitten ja nyt sitten "juhlitaan" sitä? Tms...

Päivän paras... joku gubbe siis syntyi noin pari tuhatta vuotta sitten, ei kuollut. Menes Murmeli sivistämään itseäsi!

vlad#16.

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Viestin lähetti vlad
Päivän paras... joku gubbe siis syntyi noin pari tuhatta vuotta sitten, ei kuollut. Menes Murmeli sivistämään itseäsi!

vlad#16.

En mene, i rest my case. Olen uskonnollisesti täysin sivistymätön, koska ei kiinnosta. Toki jos olisin minuutin pidempään ajatellut, voisin olla tuon muistanut.

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Viestin lähetti Pärde

Noh, vielä on kuitenkin minullakin toivoa tänä vuonna, joskin kovin ohutta ja henkilöitynee yhteen ihmiseen.

Vaan eipä ole enää. Now that that's out of the window.. Tulis jo tammikuu, joulu haistakoon pitkän....

Anton

Jäsen
Eräs lapsuuden mieleenpainuvimmista muistoista liittyy Joulupukkiin. Vuosi oli jotain nakki ja pipo, koska lukutaitoa ei ollut ja kellonaikakin oli melkoisen hämärä käsite. Äiti oli kertonut millainen viisareiden asento pitää olla, mallia Mikki Hiiren lyhyt ja pitkä käsi, kun Pukki tulee.
Meitä oli neljä pikkumuksua, jotka sitten odottavat nenä töpselinä ikkunanlasia vasten, mutta ei Pukkia näy eikä kuulu. Kello on se kriittinen 18 ja Pukin pitäisi tulla - vaan ei tule! Seitsemältä alkavat jo epäilyttämään omat teot, vuoden kohokohdat: kotoa karkaamiset, naapurin pojan pieksämiset, kotiapulaisen rääkkääminen yms. palailla mieleen. Joulupukista ei näy vilaustakaan.
Siinä vaiheessa, kun kurkkua alkaa kuristamaan ja näkökenttä muuttuu sameaksi, kuuluu pihalta auton hyrinää. Isän mentyä Pukkia vastaan, alkaa mieletön kiroilu. Kiihkeästi huitova Joulupukki huutaa manauksia ja osoittaa auton keulaa ja toista lokasuojaa, jossa ovat pellit saaneet uuden mielenkiintoisen muodon.

Lauloimme myrtsille, kädet puuhkassa istuvalle Pukille, jota ei meidän touhut pätkääkään kiinnostanut. Saimme lahjamme ja Pukki lähti.
Saimme kertoa myöhemmin kavereille, että Joulupukki on oikeasti aikamoinen törkyturpa ja ajelee samanlaisella sportti-Simcalla kuin meidän setä.

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Pakanallinen joulu

Eipä muuten minuakaan juuri kiinnosta jonkun hipin syntymäpäivät. Tämä pakana uhraa ennen maittavaa ateriaa kaikille Rooman jumalille. Hirvittävän mässäilyn jälkeen jaetaan sitten lahjoja, joista suurimman osan saa rakas poikani Elmonicus. Käymme tietenkin myös edesmenneiden haudoilla osoitamassa kunnioitustamme. Sitten meinaan heittää toogani pesuun ja itse ryntään kuumaan huoneeseen. Siellä voinkin sitten salaa juoda muutaman lasillisen viiniä, sillä olen sen kyllä ansainnut tuollaisen rumban jälkeen.

Kun perheeni vetäytyy iltasella nukkumaan, niin minä jään vielä patiolle miettimään kuin Cicero konsanaan. Parin pullon jälkeen olen koko valtakunnan viisain mies. Aamulla päässäni rummuttavat tuhannet Germaanit sotarumpujaan. Helvetillisen vapinan kourissa vannon etten enää koskaan kajoa viiniin.

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti vlad

vlad#16.

Vladille ja miksei muillekin tietoisille olijoille kysymys? Ajanlasku on jaettu aikaan ennen jeesuksen syntymää ja jälkeen jeesuksen syntymän. Ja nykyinen ajanlaskumme perustuu AD aikaan. Jeesus kuitenkin on ilmeiseti syntynyt 25.12.0000, mutta miten ihmeessä - eikö tämä syntynytkään 1.1.0000?

Toiseksi, miten tämä jeesuksen ristiinnaulitsemispäivä voi olla niin kovin epämääräinen - kaikenlaisia ihmeellisiä pääsiäispäiviä? Kai se nyt tiedetään, koska se tapahtui?

Anton

Jäsen
Jos tuijottaa pelkästään lukuja eli vuotta nolla tai vuotta yksi, niin siinä on jo ensimmäinen kämmi.
Vuoden yksi jälkeen Kristuksen syntymän palattiin vuoteen yksi jälkeen Kristuksen syntymän, koska länsimaiset kronikoitsijat eivät ymmärtäneet em. ajankohtaa. Luku nolla saatiin arabeilta vasta joskus 700 - 800 luvulla.

Historiallisten tapahtumien mukaisesti, jotka ovat esim. raamatussa esitetty, Jesse näki päivän valon joskus 6 - 7 vuotta ajanlaskun eli syntymänsä jälkeen. *wirn*

Tähtitaivaan perusteella se suuri tähti syntyi, koska planeettoja / tähtiä oli samalla linjalla, joskus vuonna 4 ajanlaskun jälkeen.

Eli tarviikohan tuon päivämäärän suhteen olla niin tarkka, jos vuosilukukin saattaa heittää useammalla vuodella?

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Tuota, Jeesuksen syntymää on ajoiteltu minne milloinkin..nyt taidetaan olla siinä konsensuksessa että Jesse syntyi 4 vuotta ennen syntymäänsä.

Mitään vuotta 0 ei muuten edes ole olemassa, on vain 1Eaa ja 1 JAA.

Sitten taas tuossa joskus 1500 luvulla vielä "unohdettiin" pari viikkoa, tosin vain englannissa.

Pääsiäisen määritys sitten onkin jo korkeampaa matematiikkaa.

Anton

Jäsen
Kävin tsekkaamassa tarkemmin: Jupiter ja Venus 17.6.0002 eaa
Jupiter ja Regulus 8.5.0002, 14.9.0002 ja 14.9.0003. Tulee aika iso haitari.

Voihan "tähti kirkas, tähti suuri" olla myös Sirius ja halo -ilmiö.

Tuskin tuon "Khrestuksen, kapinallisen juutalaisen" syntymäpäivää saadaan koskaan jämptisti selville - ja miksi pitäisikään?

Oma edit

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy