Maalivahtitilanne puhuttaa tällä kaudella. On totta, että nykyinen tilanne on huolestuttava.
Aloin vaan miettimään, että keitä varmempia vaihtoehtoja maalille olisi ollut kuin Kalnins? Saatavilla olevia?
Mä oon aika pitkälti sitä mieltä, ehkä täällä valtavirrasta poiketen, että Jokereilla itse asiassa on kaksi hyvää maalivahtia joukkueessaan. Ei sarjan kärkeä, mutta hyvätasoisia ja varsin riittäviä molemmat. Kummatkin ovat näyttäneet olevansa KHL-tasolle hyviä maalivahteja Zapolskin omatessa runkosarjasta Jokereitten KHL-historian parhaat torjuntaprosentit ja Kalnins pelannut syksyllä ajoittain todella vakuuttavasti. Ongelma on siinä, että kummatkin ovat tällä hetkellä todella epävarmoja ja hutiloivia imureita. Miten tähän taas on jouduttu?
1) Jokereitten joukkuepelin haparointi tuottaa todella paljon hankalia tilanteita ja huippupaikkoja oman maalin eteen. Niitä ei määräänsä enempää voi odottaa kenenkään torjuvan.
2) Jokerit ei joukkueena varsinaisesti helpota maalivahdin työtä puolustuspelin sählätessä ja omien pelaajien tehdessä jatkuvasti maskia oman maalivahdin nenän eteen (viimeisimpänä esimerkkinä Stollery viime pelissä). Omien pelaajien tekemän maskin lisäksi Jokereitten maalille on saanut jo pitkään kävellä ihan rauhassa, eikä sieltä ole kukaan vastustajia kovin innokkaasti estelemässä ehkä Lauridsenia lukuunottamatta.
3) Seurauksena paljon pahoja paikkoja, joista vastustaja rokottaa ja rokottaa sillä samalla hetkellä myös maalivahdin itseluottamusta, joka on onnistumisen kannalta todella keskeisessä roolissa. Ei ole mikään kovin suuri yllätys tuon pelitavan kanssa ja maalivahtien tukemisen kanssa, että maalivahdeille saattaa muodostua grand canyonin kokoisia rakoja itseluottamukseen, kun pitää taistella sekä vastustajaa että omaa joukkuetta vastaan. Kalnins pärjäsi pidempään tossa tilanteessa kuin Zapolski, mutta päivänselviä väsymisen merkkejä tai itseluottamuksen kadottamista on sielläkin havaittavissa. Zapolski nyt on ihan täysin murtunut jo ja se tuskin siitä loppukautena enää muuksi muuttuu.
4) Peluutus. Kalninsin preferenssejä en tunne, mutta Zapolski on Suomessa ollessaan tarvinnut paljon pelejä, jotta peli lähtenyt hyvään lentoon ja saanut kunnolla rytmistä kiinni. Tuosta on itse puhunut myös jo Liiga-aikoina haastatteluissa. Näin Jokereissakin ja säännöllisellä vuorottelulla taso on Zapolskilla aina pudonnut selvästi. Tandem-toiminta ei ole kehitetty Zapon vahvuuksia varten ja jos sitä halutaan, on maalivahtivalinta Zapon kohdalla väärä. Zapolskille pitää olla joko paljon pelejä tai vaihtoehtoisesti aivan selkeä 2-vahti.
Mä haluisin tietää sen kaverin, joka tuon joukkuepelin takana pystyisi jatkuviin todella vakuuttaviin esityksiin. Edes Rämön viime kevään parin pelin mittainen jumalamoodi ei pelastaisi Jokereita joukkueen jatkuvalta sähläykseltä oman pään suhteen. Jos maalivahdeilta tarvitaan parantamista, niin joukkue voisi alkaa hoitamaan siinä myös omaa osaansa maalivahdin työn helpottamiseksi ja selkeyttämiseksi.