Tähäm molemminpuoliseen optioon olisi kyllä kiva saada selvennystä. Olen ollut siinä käsityksessä, että se tarkoittaisi sopimuksen viimeisen vuoden toteuttamista mikäli edes toinen niin haluaa tapahtuvan. Jos se edellyttää yksimielisyyttä niin eihän se ole optio laisinkaan vaan käytännössä ihan normaali vuoden jatkosopimus. Teknisesti toki eroaa, mutta periaatteessa silloinhan jokaisessa sopimuksessa on molemminpuolinen optio: sopimusta voidaan jatkaa jos molemmat osapuolet niin haluavat.
No minä en tietenkään ole ollut sopijaosapuolena kummallakaan puolella pöytää, että enpä sinällään tiedä. Itse olen vain kuvitellut niin, että molemminpuolinen optio tarkoittaa juuri tuota tapausta, että molemmat osapuolet ovat halukkaita jatkamaan. Jolloin se tarkoittaisi käytännössä vain sitä, että kyseisestä kaudesta on olemassa valmiiksi sopimus aikanaan sovittuine ehtoineen, ja se vain sitten otetaan käyttöön, jos molemmat osapuolet niin haluavat. Mutta saatan tietty olla näissä kuvitelmissani väärässäkin, voi kai se olla noinkin, että sopimus otetaan käyttöön, jos vain jompikumpi osapuoli niin haluaa.
Joskin tässä Kilpeläinen/KalPa tapauksessa jotenkin kuvittelisin, että eiköhän tuo kohtalaisessa yhteisymmärryksessä liene joka tapauksessa hoidettu. Jotenkin vaikea kuvitella, että kumpikaan osapuoli olisi erityisesti halunnut jatkaa, jos toinen osapuoli ei olisi ollenkaan halukas.