Pakko myöntää, että Kiekkosihteerin aiempi viesti kävi hieman tunteisiin. Olen täysin vastakkaista mieltä. Kertoo paljon jääkiekon (liian) isoksi kasvaneesta asemasta yhteiskunnassa, kun klassista asiakas-palveluntarjoa - asetelmaa käännetään päälaelleen. Ei tule mieleen toista urheilu-, tai yritystoiminnan alaa, jossa epäonnistuneesta yritystoiminnasta syytetään asiakasta. Erikoista jos tuon syytöksen tekee seura, uskomatonta mikäli syyttäjänä on maksava(?) asiakas. Kuvitelkaa esimerkiksi ravintolaa, jonka asiakkaat haukkuvat ruokalistan heikoksi ja ruuan paskaksi. Syyttääkö ravintola asiakkaiden makumieltymyksiä vääriksi, vai tekeekö se muutoksia ruokalistaansa, sekä mahdollisesti myös keittiöhenkilökuntaansa vastatakseen asiakkaiden tarpeisiin?
Yhtä lailla kuopiolaisessa kiekkoilussa asiakas on aina oikeassa. Ei ole mitään merkitystä, vaikka olisi joku keino objektiivisesti todistaa KalPan peli viihdyttäväksi, ainoa joka merkitsee, on asiakas. Jos kuluttaja kokee tuotteen mädäksi, tuote on silloin mätä. Tämä pitää paikkansa myös KalPan kohdalla. KalPa kamppailee ravintoloiden/teattereiden/elokuvateattereiden tapaan asiakkaiden vapaasta tahdostaan kuluttamista euroista. Kuluttaja valitsee jääkiekko-ottelun viihtyäkseen. VIIHTYÄKSEEN! Onko KalPan ottelutapahtuma viihdyttävä? Jos ei ole, miten saada asiakas viihtymään? Vastaamalla asiakkaan tarpeisiin jääkiekko-tuotteen puitteissa.
Olen aistivinani KalPan seuraajien ns. kamelin selän katkenneen tämän kevään aikana lopullisesti tuohon nykymenoon. Aivan varmasti palautetta on kiirinyt myös toimistolle asti, mutta mitään viitteitä asioihin puuttumiseen ei ole näkynyt. Seura on pyrkinyt löytämään syyllisiä heikkoon yleisömäärään lähinnä ulkoisista tekijöistä. Milloin on syytä on vieritetty yleisestä huonosta taloustilanteesta, tv-sopimuksesta ja vanhanaikaisesta hallista. 2/3 noista koskettaa aivan jokaista liigaseuraa, silti KalPan yleisömäärät ovat huonoimpien joukossa. Kuopion halli on tosiaan vanhanaikainen, mutta moneen muuhun liigahalliin verrattuna sen saavutettavuus on hyvä ja sijainti on aivan keskustan tuntumassa, eikä missään "mörön perseesssä", kuten joillakin paikkakunnilla. Väitän absoluuttisella stetson-arviolla, että n. 80% lipun ostoon vaikuttavista tekijöistä liittyy asioihin, jotka tapahtuvat kaukalon sisällä. Tanssitytöt, kioskituotteet, kaljan hinta ym. muodostavat sen lopun. Uskoisin KalPalla olevan mahdollisuudet ainakin n. 3700 hengen yleisökeskiarvoon, mutta ilman työtä se jää haaveeksi.
Mielestäni organisaatio kaipaisi vähän pöyhimistä. Siellä on nyt nämä samat Kuivalaiset, Ikut, Huttuset ym. toimineet 10v tai ylikin. Saksmankin oli ennen toimitusjohtajuuttaan pitkään hallituksessa mukana. Ainakaan näin ulospäin tekemisessä ei ole juuri kehitystä näkynyt. Ehkä jopa päinvastoin. Toisaalta, ilmeisesti toimisto nauttii täyttä hallituksen/omistajien luottamusta, koska mitään muutosta ei edes haluta tehdä? Pitääkö tässä oikeasti ryhtyä konkurssia toivomaan, vai mitä pitäisi tapahtua, että jotain muutosta tapahtuisi? Nykyisellä tekemisellä KalPa ei koskaan tule voittamaan yhtään mitään, se on varma se.