Ässät ei olisi voittanut mestaruutta, jos Joensuu ja Dixon eivät olisi syksyllä pelanneet Ässissä. Ässät ei olisi voittanut mestaruutta, jos Dixon ja Joensuu olisivat keväällä pelanneet Porissa. En näe tässä ajattelussa mitään ongelmaa tai ristiriitaa.
Eikä tässä nyt osoitella sormella Dixonia tai Joensuuta. Muun joukkueen taapertaminen ei mene heidän piikkiinsä. Tosiasia on kuitenkin, että Ässät pelasi joukkueena parempaa jääkiekkoa ilman heitä. Joku voisi kuitenkin kysyä, olisiko Ässät pelannut jo syksyllä voittavampaa kiekkoa, jos joukkue olisi rakennettu syksyllä tasaisemmaksi. Tähän kysymykseen ei tietenkään voi varmuudella vastata. Itse en usko, että mestaruutta olisi voitettu eri tavalla rakennetulla joukkueella, koska Joensuun ja Dixonin lähtö toimi eräänlaisena sytykkeenä kauden kääntymiseksi, mikä mahdollisti hurmoksen, joka riitti loppuun saakka. Ensi kauden joukkueen rakennuksen kannalta tarinan opetus on kuitenkin se, että Ässien pitää rakentaa joukkue tasaisemmaksi kärjen osalta. Mieluummin siis kaksi pientä riskikorttia mallia Ryan (loukkaantumiset laskivat hintaa. Nyt kulkee Euroopassa) viime kaudella kuin yksi Hagman tällä kaudella.
En minäkään näe ristiriita ensimmäisessä kappaleessasi. Itsekin olen samaa mieltä, mestaruus oli monen asian summa, enkä usko, että sitä olisi tullut ilman kauden aikana tapahtuvia muutoksia.
Siinä näen ristiriidan, että TosiFanin kommenttiin: "Ässät ei olisi voittanut mestaruutta, jos Dixon ja Joensuu ei olisi pelannut syksyllä". Sanoit fanipojan romantisoinniksi. Mutta olet ilmeisesti kuitenkin sitä mieltä, että ei ole romantisointi, vaan todennäköistä. Mutta tämä on minulta tyhmää jankaamista, ja pikkuseikkaan takertumista, eli lopetan.
Mielestäni kukaan ei kuitenkaan voi todeta näitä asioita varmana, en ainakaan minä.
- Kuka sanoo 100% varmuudella, että muu joukkue ei olisi parantanut pelaamistaan, vaikka Joensuu ja Dixon olisivat jatkaneet?
- Kuka sanoo 100% varmuudella, että Joensuu ja Dixon pitivät Ässiä syksyllä elossa? Vao olisiko ilman heitä peli olisi ollut parempaa ja yhtenäisempää.
- Kuka sanoo 100% varmuudella, että jos Dixonin lähtö ei olisi tapahtunut, niin Uden palopuhe ei olisi toiminut?