Riksman-Lundell-Unkari - tässä on osasto, joka ei ihan vastaa kenttäpelaajia ja olisin mielelläni nähnyt, että mv-osastolle tulisi uudistuksia. Ensi kausihan on täynnä mv-peliin liittyviä sääntömuutoksia, joista suurin on tämä:
-Maalivahti saa torjua puolustajan tai muun kenttäpelaajan mokailun.
HIFK:n mv-valmentaja Sakke Lindfors näkee uudistuksessa enimmäkseen huonoa: "Tietenkin se on lopputuloksen kannalta mukavaa, että maalivahti saa nyt torjua kenttäpelaajien aiheuttamat mokat, kuten läpiajot, mutta tämä muutos aiheuttaa sen, että otteluiden jälkeiset videoclippikerhot tulevat pikkuhiljaa jäämään historiaan. Se on ikävä asia, meillä HIFK:ssa videoclippien kelailu ja maalivahdin vapauttaminen vastuusta on ollut perinne". Kysymykseen siitä, mitä videoclippien tilalle tulee, suhtautuu Lindfors pessimistisen skeptisesti: "No, SM-liiga saa nyt totutella siihen, että ottelut eivät enää pääty 7-6, kuten minun aikanani, jolloin jopa minua pidettiin hyvänä maalivahtina. Suosioni perustui siihen, että sain vapautuksen kaikista päästämistäni maaleista, joita oli 426.000 kappaletta, sillä kenttäpelaajia syytettiin kaikesta. Nythän tämä uusi käytäntö voi johtaa siihen, että maajoukkueeseenkin ruvetaan ottamaan vain torjuntoihin kykeneviä maalivahteja. Tämä merkitsee sitä, että HIFK:kin voi joutua luovuttamaan jatkossa maalivahteja maajoukkueen käyttöön. Jan Lundellin valtakaudella olemme olleet täysin suojassa maajoukkuekomennuksilta."
Huhujen mukaan joka ainoa jääkiekossa syntyvä maali johtuu puolustavan joukkueen pelaajan virheestä, mistä avautuu maalipaikka. Jos puolustajat ja muut kenttäpelaajat eivät tekisi ollenkaan virheitä, otteluissa ei syntyisi ollenkaan maalipaikkoja ja kaikki pelit päättyisivät 0-0. Tässä tilanteessahan molemmat joukkueet voisivat pelata maali tyhjänä. Virheettömyyden vuoksi maalipaikkoja ei syntyisi. Maalivahtien ammattikunta jäisi työttömäksi. Sääntöuudistus asettaa nyt maalivahdeille Lindforsin mielestä kohtuuttomia paineita: "Jo parin-kolmen vuoden päästä olemme siinä tilanteessa, että maalivahdeilta vaaditaan hyvää tekniikkaa, kylmiä hermoja ja erinomaisia torjuntoja. Laji on nyt antanut periksi sille, että kenttäpelaajien virheet katsotaan läpi sormien. Tämä on paineen siirtämistä maalivahdeille. Luulen, että mekin joudumme HIFK:ssa jopa valmentamaan maalivahteja tulevaisuudessa" huokaa Lindfors, joka toivoo vielä järkeä kiekkopäättäjiltä.
"On päivänselvää, että ihmiset haluavat nähdä maaleja. Kuka tuleee halleihin katsomaan torjuntoja? Minun aikanani ei ainakaan kukaan. Ei myöskään Lundellin valtakaudella. Itse olen pystynyt aina takaamaan sen, että HIFK:n otteluissa nähdään paljon maaleja ja nyt tämä elementti leikkautuu pois pelikirjastani. Ja kyllä, minullakin on pelikirja. Siinä on sekä kuvia että tekstiä. Siinä on myös kuvia, joissa on kuvatekstejä. Kyseessä on erittäin kehittynyt paketti. Voin paljastaa senkin, että pelikirjassani on myös kaksi kantta, etu- ja takakansi. Niin, HIFK:n johto kiristi jo kuluneelle kaudelle vaatimuksiaan ja antoi minulle Riksmanin, josta en pystynyt kehittämään yleisömagneettia. Hän torjui jo nyt, ennen uudistusta, aivan liikaa kiekkoja ja maalimäärämme minimoituivat. Minulla on tästä tilastot. Esimerkiksi playoffeissa Riksman päästi alle 2 maalia per ottelu. Katsojat eivät saaneet rahoilleen vastinetta, he eivät nähneet tarpeeksi maaleja. Kulunut kausi oli siis jo hyvin surullinen maalivahtivalmentajan silmissä. Teimme aikanaan Jan Lundellille 114 kautta käsittävän sopimuksen siinä hurskaassa uskossa, että sääntöjä ei sorkita. En tiedä mihin tämä johtaa, mutta minun on pakko varoittaa katsojia, että HIFK-otteluissa ei enää tulla näkemään entisaikojen maali-iloitteluja".
Näin kertoo maalivahti-ikoni Sakke Lindfors heittäen jopa piikkiä oman joukkueensa pelaajahankinnoista vastaaville korostaen, että Riksman ei ollut hänen valintansa. Lindfors vaatii päitä vadille näistä järjettömyyksistä, joita maalivahtipeliin on tulossa. "Mitä seuraavaksi? Ruvetaanko maalivahdeilta kohta vaatimaan tasaista suoritustasoa??" tuhahtaa Lindfors.