Sanoisin, että Ruudun menetys on ennen kaikkea henkinen. Siis meille faneille. En usko, että toimistolla ollaan vedetty hernettä nenään, vaan siellä ymmärretään pelin henki. Itse olen pettynyt siihen, että olin kuvitellut Jarkonkin omaava aidon IFK-sydämen. Jos olet meikäläisiä, olet naapuria vastaan. Näin se toimii. Mulle ainakin Jaken Jokeri-soppari oli ennen kaikkea henkinen kolahdus. Toki tähän oli ehtinyt henkisesti valmistautua jo hyvän aikaa. Se on ihan paskapuhetta, että uran jälkeisistä asioista ei olisi ollut puhetta. Jarkko olisi voinut pelata korttinsa toisinkin. Vaikka sillä tavalla, kuten Niklas Bäckström on tehnyt... Mutta en usko sekuntiakaan, että tämän kesän neuvotteluissa sillä oli muuta merkitystä kuin se, että vastapuolella ei nyt sattunut olemaan osakkeenomistaja, vaan pelaaja, jonka tiedettiin pitävän yhteyksiä yllä myös "pahimman" kilpailijan kanssa.
Toki mun kirjoissani kovasta pelimiehestä on kysymys, mutten näe tämän päivän SM-Liigassa minään suuren suurena menetyksenä. Jos ja kun Jakke ei pääse pelaamaan omilla vahvuuksillaan, kiitos nyky-Liigan linjan, hänestä ei saada maksimihyötyä irti. Jos liigan linjan on kesällä muuttunut, tilanne on toki toinen. Oletettavasti hinta ja laatu eivät kuitenkaan täysin kulje käsi kädessä. Tai ainakin on liian monta "mahdollisesti"- sekä "riippuu ja roikkuu"- tekijää. Olen ihan tyytyväinen siihen, että IFK ei lähde järjettömiin kilpalaulantoihin pelaajien kanssa, joiden olemisella joukkueessa ei lopulta ole ratkaisevaa merkitystä menestyksen kannalta. Ei IFK:lta jää esim. mestaruutta uusimatta siksi, että Jarkko Ruutu ei pelaa meillä. Tai jos näin kävisi, joukkue olisi päin persettä koottu. Joukkue rakennetaan hyvissä ajoin ja tärkeimmät pelaajat kiinnitetään ennen syyskuuta, pl. verorajaukkelit. Tosin heidänkin diilinsä on usein tehty paljon ennen julkistamista.
Luulen, että IFK:ssa tehty strategia liittyy vahvasti jatkuvuuden turvaamiseen myös tulevaisuudessa. Joukkueessa on sopivasti kokemusta ja nuorta intoa. Henkinen johtajuus on Villellä. Miten sopii Jarkko Ruutu siihen yhtälöön? Kestääkö kantti, että Ville on joukkueen kuningas? Veikkaan, että ei. Ja jos on vähänkään viitteitä sellaisesta, ei kannata edes kokeilla, koska joukkueessa on ihan riittävästi liidereitä, jotka ymmärtävät joukkueurheilun lainalaisuudet ja haluavat seurassa ja joukkueessa pelata. Siksi tämä onkin mun IFK. Joukkueessa on paljon potentiaalia ja jo oman tasonsa todistaneita kavereita.
Rahaa on ihan turha kylvää sinne-tänne ja lyödä tulevien kausien budjetista osia kiinni kaveriin, jonka panoksesta tämän päivän SM-Liigassa ei ole mitään tietoa. Jokereiden strategia näyttää olevan toinen ja paineet menestymiseen ovat astetta kovemmat, koska joka tuutissa jaksetaan hokea sitä, että olosuhteet ovat liigan parhaimmat. En millään jaksa uskoa, että kukaan valitsee Jokereita siksi, että niillä on niin helevetin hieno halli. Onhan se ihan jees, mutta halli on jo teini-ikään ehtinyt ja se on nähty. Vajaat 15v. sitten tilanne saattoi olla toinen. Jokerit on vuodesta toiseen tehnyt turskaa ja taas on laitettu rahaa palamaan. Mikä on tavallaan ihan oikeinkin. Pikkuisena miinuksena on se, että jääkiekkojoukkue on tuottanut vuodesta toiseen tappiota ja nyt kun on taas hankittu kalliita pelaajia, paine menestymiseen on entistäkin kovempi. Mitä sitten, jos menestystä ei tulekaan? Rahaa on taas kulutettu ja seuraavillekin kausille on kalliita sopimuksia. IFK:kin on laittanut rahaa kiinni, mutta oletettavasti budjetissa ollaan vielä ja rahaa saattaa olla jopa huomattavastikin jäljellä. Jokereilla tilanne on toinen. Mutta se taas ei tänne kuulu, eikä oikeastaan mua kiinnostakaan. Mutta tämä nyt näin esimerkkinä, miksi mahdollisesti Jarkko jätettiin kiinnittämättä.
Tuli muuten mieleen, että olisikohan Nybondas ollut niin fiksu, että olisi hankkinut meille verorajaveskarin... Jannen jatko, huhut siitä, ettei "ihan täysillä" vetänyt kesää (en muuten usko tähän)... Jos oikein tarkkaan miettii, tässä olisi oikein oivat ainekset sellaiseen. Mutta, koska kyseessä on HIFK, ei varmaan ole ollut mitään suunnitelmaa. Veskakoutsikin puuttuu.