... yhden sattumahopean lisäksi.
Vielä kerran ennen kesälomaa. En kerta kaikkiaan yleisen elämänkokemuksen perusteella suostu uskomaan, että Ässien hopea 2006 olisi ollut sattumaa. Runkosarjassa tila 5., kaksi voitettua pudotuspelisarjaa ja finaalissakin hyvin kampoihin Kerholle, aivan liikaa asioita tapahtunut ollakseen sattumaa.
Itse olen elämäni myynyt isoja projekteja ympäri maailmaa. Kun nuorena ja innokkaana poikana aloitin, esimiehenä oli sodan käynyt entinen SS-mies. Tiukka, järjestemällinen, mutta oikeudenmukainen. Muistan aina kun sain ensimmäisen ison kaupan aikaan, olin tietysti äärimmäisen onnellinen ja valmis heti hakemaan seuraavaa kauppaa ja tarjoamaan shamppajaa hotellin baarissa kaikille. Olin saanut puvun päälle ja tukan ojennukseen ja juuri lähdössä alas baariin, kun vanha jermu törmäsi sisään ja sanoi, että tehdäänpäs sitten analyysi miksi tämä kauppa saatiin kotiin. Itse en yhtään ymmärtänyt miksi tässä nyt mitään analysoida, nimet ovat paperissa ja siellä pysyvät. No, joka tapauksessa koko ilta siinä asioita mietittiin ja paperille pantiin, itse kiroilin, että tässä ei ole mitään järkeä. Sama juttu, kun ensimmäisen kerran meni iso kauppa ohi, lähinnä harmitti Mersun suuruisen komisssion meneminen suden persaukseen. Oli itse asiassa vielä ikävämpää miettiä, että teinkö minä muka virheitä. No, jälleen tuli paperille käyttöä.
Aikaa vähän kului, tuli kauppoja ja menikin jokunen ja aina analysoitiin miksi. Sitten tuli yksi jättimäinen projekti, oltiin koko ajan perässä, kilpailijalla oli parempi tuote ja halvemmat hinnat. Tekemätön paikka, olin valmis lähtemään kotiin. Sitten jälleen pomo tuli huoneeseen sisään ja kantoi mukanaan meidän analyysimappeja, oli tuottanut ne maailman toiselle puolelle Suomesta ties miten. Niitä sitten tavattiin yö, löydettiin jotakin ja uudistettiin meidän tarjousta. Kumma juttu tapahtui, kauppa tuli kotiin, minä tilasin Mersun ja ymmärsin miksi pitää analysoida jo tapahtuneita asioita. Siksi, koska niistä pystyy aina löytämään syyn miksi jotakin tapahtuu tai ei tapahdu. Mikään ei tapahdu sattumalta.
Upseerit ja herrasmiehet ajavat Jaguaarilla, kuten minunkin pomo teki. Ja Jaguaarilla ajetaan aina lujaa, niin ajoi minunkin pomo ja sitten tuli mustassa jäässä oleva mutka, Jaguaari poistui vauhdilla tieltä ja meidän organisaatioon tuli luonnollinen poistuma. Seuraavaa kauppaa tehdessä minä olinkin se, joka veti tiimiä, paljon itseäni viisampia nuoria. Saatiin kauppa kotio ja arvatkaapa mitä sitten tapahtui. No, tietenkin se, että nyt minä tölväsin sisään poikien huoneeseen juuri kun oli oltiin lähdössä baariin ja alettiin miettimään miksi tapahtui niinkuin tapahtui. Ja takaan sen, että he eivät ymmärtäneet yhtään sen enempää, miksi tätä pitää tehdä, kuin minä kymmenen vuotta aikaisemmin. Ja tänään he tölväsevät huoneeseen sisään ja taas nuoret ihmettelevät. Ja tämä päivänä firma on alallaan maailman suurin, kun minä aloitin se ei ollut.
Ja nyt takaisin Ässiin. Ässiltä puuttuu nimenomaan kyky analysoida tapahtuneita asioita ja miksi ne tapahtuivat. Urheilupuolen asioissa tästä analyysistä vastaa tietenkin UTJ. Hopeakausi on niin valtava piikki viimeisen 15 vuoden aikana, että silloin on aivan välttämättä pitänyt tapahtua jotakin hyvin merkittävää ja tässä mielessä analyysin pitäisi olla jopa helppo. Ja analyysin tulosten perusteella pitäisi tietenkin ruveta toimiin.
Mielestäni ainoa toimija Ässissä viime vuosina, joka on jonkinlaista analyysiä pystynyt tekemään on Ape. Aholan Penalla varmaankin oli aavistus, että tämän suuntaista pitäisi tehdä, mutta hänellä taas ei ollut riittävää jääkiekon tuntemusta. Apen analyysin tulos oli urheillullisuuden palauttaminen ja ylipäätään sellaisen organisaation rakentaminen, että ammattitaitoa analyysin tekemiseen on ja analyysin valmistumisen jälkeen tarvittavien toimenpiteiden suorittaminen myöskin onnistuu Ässien resurssien mahdollistamalla tasolla. Käytännössä näimme fysikkavalmentajan, maalivahtivalmentajan ja UTJ:n. Ensimmäisenä konkreettisenä tuloksena näemme pari kautta sitten Kankaanpäähän hylätyn maalivahdin lähtevän tänä keväänä Ässistä NHL:ään. Kuka uskoo, että Rynnäs olisi tuossa tilanteessa ilman Lehtosta.
Hyvää kesää kaikille, toivottavasti näemme syksyllä hyvän Ässä-joukkueen.