Itselle pisti vielä enemmän silmään Jami Laineen paperissa oleva nimi. Millainen kaveri on kyseessä? Entäs missä Stenroos, jonka vero taisi aiemmin mainita olevan mielestään lähinpänä a-junnuista liigaa fysiikaltaan?
Ensinnä tuskinpa tuosta kuusikosta Taimi, Laine, Virkkunen, Ruisma, Rendulic ja Armia kukaan tulee pelaamaan juurikaan liigapelejä ensi kaudella. Armialla on tietysti hirvittävä potentiaali ja ainakin periaattessa suurikin kehityshyppy kesän aikana on edelleen mahdollinen, tosin aivan yhtä todennäköistä on myös se, että hän on vain kulkenut kehityksessä vuoden pari ikäisiään edellä ja kehitys tulee hidastumaan tai peräti pysähtymään. Mutta, jos kehitys jatkuu, olisi luultavasti hyvä tarjota muutama liigapeli, jolloin kaveri näkee mitä liigatasolla tarvitaan ja toisaalta myös sen, että Ässissä saa mahdollisuuden kun kyvyt siihen riittävät ja näin kaverin voisi olla mahdollista sitoa Ässiin vähän pidemmällä paperilla.
Pakeilla on tietenkin se ongelma, että Ässillä on jo nyt 8 puolustajaa, joita pitäisi ehdottomasti peluuttaa miesten peleissä ensi kaudella. Samaa pätee osittain myös Taimeen, todennäköisesti Mestis olisi järkevä ensi kaudella. Ehkä Laine on jossain määrin enemmän kiekollinen kuin Stenroos ja joka tapauksessa pikkuisen isompi, joten olisiko tämä syy miksi Laine on liigan mukana. Joka tapauksessa ei sen paremmin Stenroos kuin Lainekaan ole liigatasolle mitään suuria lupauksia.
Samaten Ruisma lienee saanut jonkinlaisen palkinnon sitkeästä raatamisesta junnuissa, liigapaikka lienee tavoittamaton nyt ja tulevaisuudessa. Virkkunen on mielenkiintoinen pelaaja, omaa selvää potentiaalia, mutta liigassa vielä heppoinen kaveri, luultaasti Mestis olisi ensi kaudella paras. Rendulic näyttää minun silmään vähän pelaajalta, joka on yksinkertaisesti ollut suomalaisia ikätovereitaan pari vuotta fyysisesti vanhempi ja nyt tuo ero on kuroutumassa umpeen, joten en näe kovin suurta potentiaalia tulevaisuudessa.
B:n pakeista Arousva ja Nevalainen ovat aika pieniä ja miesten peleissä ilman muuta täysin fyysisesti riittämättömiä. Luistelutaitoa löytyy ja tässä olisi ilman muuta kaksi kaveria, joiden olisi hyvä päästä todella ammattitaitoiseen fysiikkavalmennukseen, jotta olemassa oleva potentiaali realisoituisi myös miesten peleissä. Itse olen hyvin tykästynyt Fagerrudiin ja luulenkin, että hän saattaa loppupeleissä olla se ensimmäinen viime kauden B:n pelaaja, joka liigassa nähdään (Armian miellän A:n pelaajaksi).
Piroksesta minulla ja muilla lienee erilainen mielipide ja hyvä niin. Yksi asia mikä Ässien olisi syytä tietysti ulkomaalaisista pelaajista ymmärtää on se fakta, että Ässät on isolle osalle heistä vain läpikulkupaikka matkalla suurempiin seuroihin ja liigoihin. Mistä seuraa se, että pelaajalle on tärkeä tehdä paljon pisteitä ja se onnistuu vain isolla ajalla ja roolilla. Jos pelaaja, jolle on "luvattu" ykkössentterin paikka joutuu kiertelemään ketjusta toiseen jo muutaman ottelun jälkeen on hyvin iso riski, että kaverin energia suuntautuu lähinnä agentille soitteluun ja valmentajalle kiukutteluun.
Minun näkemys Ässien tämän kauden hyökkäyksestä on seuraava;
AAA-Niemi-BBB
Huhtanen-CCC-Mäkilä
Savinainen-Kuparinen-Huhtala
Sillanpää-DDD-EEE
Palonen ja Laaksonen Mestiksessä. CCC ja DDD puolustavia senttereitä, jotka ovat ensimmäinen prioriteetti hankinnoissa. Hätätilassa Huhtala voi nousta ykköseen ja hänen tilalleen vaikka sitten Laaksonen/Virkkunen/Palonen/Armia.
Ässien oma näkemys lienee taas tämä;
AAA-BBB-Salonen
Savinainen-Niemi-Huhtala
Huhtanen-Kuparinen-Mäkilä
Palonen-Sillanpää-Laaksonen
Vaikka siellä on paljon samoja nimiä ja vaikka tyhjiin paikkoihin sijoitettaisiin suurin piirtein saman verran rahaa, pelkään pahasti, että Ässien oma versio ei ole tasapainoinen kokonaisuus ja tätä kautta sarjasijoitusero voi olla yllättävänkin suurin näiden kahden version välillä.