Joukkueen rakennus kaudelle 2010–2011

  • 850 892
  • 3 474
Tila
Viestiketju on suljettu.
Suosikkijoukkue
Ässät
Tai joka on koko ikänsä ollut duunaripelaaja, mutta yhtäkkiä muuttuu maalintekijäksi?! Ja joka ei siis koskaan ole ollut kova pisteiden- tai maalintekijä edes junioreissa.

Muuan Marko Luomala ei ole yhdelläkään aikaisemmalla kaudella tehnyt lähellekään yhtä montaa maalia/pistettä kuin mitä miehellä nyt on kasassa, ei edes junioreissa. Ja kausi on vielä kesken.

Itsekään en kuitenkaan usko Huhtasen yltävän 20 maaliin SM-Liigassa. Kaveri saa kyllä kovalla työllä luotua itselleen paljon maalipaikkoja, mutta hän myös tuhlaa näistä todella suuren osan luokattomaan viimeistelyyn. Hyvä esimerkki tästä oli Lukko-ottelussa tullut täydellinen avopaikka, josta maalintekijä pistää laatan varmasti häkkiin. Huhtanen yritti täysillä sinne päin kuten yleensäkin ja kiekko painui päätyverkkoihin.

Toivon olevani väärässä kun sanon, että mitään maalinsylkijää Tuomas Huhtasesta ei tulla saamaan ikinä. Nykyisessä roolissaan silti erittäin hyvä mies mille liigaseuralle tahansa.
 

ileis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Esimerkkinä muuan Marko Luomala.
Ja todennäköisyys, että tämä sama ihme toistuu Porissa vuosi toisensa jälkeen? Vaikka tähän mennessä nuo siis ovat olleet melkoisia harvinaisuuksia sm-liigassa ylipäätään.

Todenäköisyys että Salmisesta tulee kovempi Sm-liigapelaaja on suuri, mutta sitten taas Huhtasesta tulee todenäköisemmin vielä joskus Nhl-pelaaja kuin Salmisesta.
Tästä olen täysin samaa mieltä. Olen vain puuttunut täällä lähinnä siihen, kun porukka julistelee Huhtasen olevan varmuudella yli 20 maalin, jopa yli 25 maalin, mies sm-liigassa ihan lähitulevaisuudessa. Ja siis toistuvasti, eikä vain yksittäisen kauden aikana.

Salmisen uran näkisin sm-liigasta johtavan tulevaisuudessa luultavimmin esim Sveitsiin. Huhtanen ehkä näistä se todennäköisempi NHL-pelaaja tulevaisuudessa, mutta en kyllä ropojani likoon Huhtasenkaan NHL-uran puolesta laittaisi. Niin monet häntä kovemmatkaan pelaajat eivät sellaista ole kyenneet luomaan. En sano sen olevan mahdotonta, mutta epätodennäköistä.

Oikeanlaisella valmennuksella pelaaja voi kehittyä paljon myöhemmälläkin iällä.
Tämäkin on aivan totta, mutta aikuisiällä esim peliälyn huima kehittyminen on äärimmäisen harvinaista. Toki kehitystä voi tapahtua, mutta kyllä peliäly melkein tulee äidinmaidon mukana (hieman kärjistäen siis). Ylipäätään huomattavat muutokset pelityylin suhteen ovat hankalia, jos pelaaja on tietyllä tavalla koko elämänsä pelannut.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Jos lähettäs siitä, että Huhtanen on kehityskelponen pelaaja ja...mutta kuka tän NHL-idean on pienessä mielikuvituksessaan kehitelly?
 

ileis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Muuan Marko Luomala ei ole yhdelläkään aikaisemmalla kaudella tehnyt lähellekään yhtä montaa maalia/pistettä kuin mitä miehellä nyt on kasassa, ei edes junioreissa. Ja kausi on vielä kesken.

Tunnen kyllä Luomalan pelihistorian ja olen tästä siis tietoinen. Ja tokihan näitä poikkeuksen vahvistavia sääntöjä löytyy muitakin. Pointtini olikin, etteivät ihan jokapäiväisiä ole nämä tuhkimotarinat. Ja että niitä vielä tapahtuisi Ässissä joka vuosi. Ja uskon jatkossa myös Luomalalle tekevän tiukkaa ylittää tuo 20 maalin rajapyykki uudestaan. Eli en usko, että hänestä nyt kertaheitolla tuli saletti 20 maalin mies sm-liigaan.
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuossakin on juuri tuo että aika harvassa ovat ne pelaajat jotka ylittävät 20maalia kotoliigassa kaudesta toiseen. Yleensä kun homma menee niin että pelataan nappikausi ja sitten lähetään ulkomaille isompien rahojen perässä...
Tämä on tapahtunut monelle ja tulee tapahtumaan suurella todenäköisyydellä myös Luomalalle.
Sm-Liigaurallaan kaksi tai enemmän yli 25 maalin kautta on jo todella kova suoritus. Huhtanen voi parhaimmillaan tehdä tuon 25maalia, mutta silloin on vaan niin monen asian loksahdettava kohdalleen joten tuohon on vaikea uskoa. Ehkä kuitenkin Tuomaksella on seuraavana rajapyykkinä tuo 15maalia joka on jo kunnioitettava määrä.

Tulevaisuudessa oikealla roolituksella, ja harjoittelussa keskittyminen olennaisiin asioihin niin uskoisin että Huhtanen voi joskus ylittää 20maalia. Tuossa vain on juurikin se suuri ongelma mikä Hupilla on ollut junnuajoista kun vedetään laput silmillä. Sitä se oli jalkapallossa ja sitä se oli jääkiekossa ja on edelleen. Paha tapa josta on vaikea päästä eroon, vaikeaa muttei mahdotonta.

Toivotaan parasta, kyllä yksi uusi tuhkimotarina aina Poriin mahtuu ;)
 

ileis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Toivotaan parasta, kyllä yksi uusi tuhkimotarina aina Poriin mahtuu ;)

Totta kai mahtuu, mutta monet täällä tuntuvat pitävän tuota ihan selviönä kunhan Huhtanen pelaa ykkös-/kakkoskentässä ja saa ylivoimavastuuta. Ja noinhan se asia ei todellakaan mene ilman huomattavaa kehitystä. Ja yv-aika ei tarkoita automaattisesti huomattavaa parannusta maalimäärään. Toiset ovat yv-pelaajia ja toiset eivät. Myöskään Kivenmäen kanssa pelaaminen ja hänen "koulutukseensa" pääseminen ei takaa vielä mitään. Kuten jo olen todennut, niin minun papereissani Huhtanen on lähtökohtaisesti kolmoskentän työmyyrä ensi kaudellakin. Ei ensi kauteen vaan voida lähteä sillä olettamuksella, että Huhtanen yhtäkkiä kehittyy yli 20 maalin mieheksi.
 
Mitä parturoinnilla on asian kanssa tekemistä? Sillanpään näkee myös harvemmin ajavan tilanteesta ulos, koska koittaa hakea pommia. Severi on älykäs ja hyvin sijoittuva pelaaja, ei mikään pommikone.

Ja tyypilliseen tapaasi jätit sitten taas vastaamatta varsinaiseen asiaan, ja kuittaat vastaamisen pelaajavertailulla.

Valitit aikaisemmassa viestissäsi etten perustele mitenkään, jonka jälkeen vertailin kyseisiä pelaajia. Älykkäällä ja hyvin sijoittuvalla Sillanpäällä on Ässien toiseksi heikoin +/- (-9), tehot hyökkäyspäähän ovat vähäiset ja fyysiseen peliin hän ei ole vaikuttanut soveltuvan.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen yrittänyt vain moneen kertaan selventää, että kuinka kova lukema tuo 20 maalia on, ja kuinka harvat pelaajat siihen pystyvät. Eikä YV-aika muuten ole mikään tae maalimäärän kasvusta. Ylivoimalla kun normaalisti pyöritetään peliä vastustajan hyökkäysalueella, eikä voimanousut ja suorat hyökkäykset ole kovin yleisiä (joissa Huhtanen siis parhaimmillaan). Ja toiset pelaajat yksinkertaisesti vain pelaavat tuloksekkaasti tasakentin, mutta ylivoimalla tulosta ei tule. En voi käsittää, että joudun näin itsestäänselviä asioita täällä toistelemaan..

Joo 20 maalia on todella paljon ja siitä ollaan ihan samaa mieltä. Yv-aika kyllä sinällään on nimenomaan tae isommille tehoille ja samoin pelikaverit. On ihan pikkasen eri asia raapia tehopisteitä kasaan esim. tämän kauden Kivenmäen ja Luomalan kanssa kuin Sillanpään ja Mäkilän. Eikö tuo nyt ole kanssa aika pirun selvä asia, hä?


Eiköhän tämä kerro kaiken sinun ymmärryksestäsi lajiin. Yritätkö tosissasi nyt väittää Huhtasen omaavan enemmän pisteidentekopotentiaalia kuin Salmisen? Siis ihan tosissasi?! Väitän, että Salminen on kahden vuoden sisällä yli 40 pisteen mies SM-Liigassa, mutta Huhtanen ei. Pistä yv:nä, jos haluat lyödä asiasta vetoa. En myöskään usko Huhtasen voittavan Salmista koskaan maalipörssissä, jos tällä kaudella ei siinä onnistu. Noihin "NHL-mies"-kommentteihin en lähde edes kommentoimaan, koska vielä niin kaukaisia haaveita ne Huhtaselle ovat. Eivät mahdottomia, mutta kaukaisia.

Kovin nyt on hyökkäävä tyyli sulla. Mua nyt ei sinällään kiinnosta arvostatko mielipiteitäni mutta älä nyt vaan kuvittele itsekään mikään lätkän messias olevasi. En lyö tollasista lapsellisista asioista vetoa.


Kerro minulle joku esimerkki pelaajasta, jonka peliäly on huomattavasti kehittynyt vielä 22-vuotiaana?! Tai joka on koko ikänsä ollut duunaripelaaja, mutta yhtäkkiä muuttuu maalintekijäksi?! Ja joka ei siis koskaan ole ollut kova pisteiden- tai maalintekijä edes junioreissa. Ja vaikka siis on fysiikastaan saanut suurta hyötyä jo nuorempana. Huhtasen tyyliset pelaajat ovat tärkeitä palasia joukkueessa, mutta mielestäni parhaimmillaan juuri tuollaisessa kolmoskentän roolissa.

Luomala on otettu muiden puolesta esiin, mutta näitähän riittää. Lähes kaikki pelaajat kehittyvät vielä 22- vuotiaana merkittävästi. Se on sitä kun "lätkäasiantuntijat" sanovat että on tullut rutiinia lisää. Silloin on oppinut sijoittumaan ja liikkumaan jo etukäteen oikealla tavalla. Peli opettaa. Huhtasen tyyliset? Mitä tarkoitat? Powerforvard? Mitäs se nyt on? Noi on ihan täyttä sontaa.


Minä en epäile Huhtasen kykyjä. Minulla vain on oma käsitykseni siitä, että mitä ne kyvyt ovat ja mihin ne luultavasti riittävät. Sinä ja muutamat muut elätte jossain haavemaailmoissa, jossa duunarista tulee maalitykki kuin taikaiskusta.

Ei ole mun haaveeni että Huhtasesta tulee maalitykki. Ne ovat paljon arkisempia, kuten jos vaikka vaimo olisi tänään anto tuulella...


Miten valmentamillasi joukkueilla oli tapana pärjätä? Ei varmasti kovin hyvin, jos Huhtasen tyyliset pelaajat pelasivat kaikki ylivoimat ja Salmisen kaltaisia pelaajia et pahemmin arvostanut.

Hyvin pärjäsimme joukkueina mutta vielä paremmin yksilöt kehittyivät. Arvostin aina pelaajien vahvuuksia ja pyrin nimenomaan parantamaan vahvuuksia mutta kehittämään myös niitä selkeitä heikkouksia. Pyrin rakentamaan pakkiparit ja ketjut aina tasapainoisesti. Joku tykkäsi surffailla avojäällä vältellen kontaktia mutta teki kuitenkin usein hienoja maaleja. Arvostin tälläistä mutta kerroin aina että sun pitää olla hommassasi TODELLA hyvä jos et ala laittamaan kroppaa likoon ja yrittämään kokonaisvaltaisesti. Olen valmentanut reilusti yli 10 vuotta ja pelaajiani on junnunmaajoukkueissa ollut. Olen myös itse pelannut pitkään joten kokemusta jääkiekosta on yli 30v. Tämä ei tee kaikkitietäväksi mutta uskon että fantasiavalmentajien ei nyt kannata niin kauheasti huudella..
 
Viimeksi muokattu:

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Pakko ottaa kantaa:

Ensinnäkin Huhtanen.. on tällä hetkellä mielestäni sulaa hulluutta edes haihatella ajatusta miehestä NHL:ssä. Hupi pelaa nyt elämänsä kautta, mutta silti tällä hetkellä pistetehtailu on taas pysähtynyt, minkäänlaista snaipperia tästä miehestä on turha odottaa kait ikinä, edes SM-liigaan (vaikka toisaalta kaveria tuntuu kyllä myös vaivaavan uskomattoman huono tuuri). Ja kyllä, olin katsomassa sitä HPK-peliä jossa Huhtanen iski hattutempun, ennen kuin kukaan vetää sen kortin esiin. Mutta ennen tätä kautta Huhtanen oli tehnyt liigassa yhteensä vain kahdeksan maalia 157 ottelussa, eli nyt on jo kasassa enemmän maaleja yhdellä kaudella kuin mitä hänen koko urallaan mikä on kunnioitettava suoritus. Onneksi miehellä on kuitenkin vielä hyvin aikaa kehittyä, mutta silti pistäisin jäitä pöksyihin odotusten suhteen. Samaan aikaan sitten SS on kuitenkin tehnyt (ennen tätä kautta) liigassa 24 maalia 98 ottelussa. Eli sinällään potentiaaliero on täysin selvä..

Ja 20 maalia on kieltämättä sellainen maaginen rajapyykki yhdellä kaudella runkosarjassa, esimerkiksi Mave ei ole koskaan urallaan SM-liigassa päässyt siihen (19 on ennätys hopeakaudelta). Mutta tällä kaudella uskon että Mave sen rajan rikkoo, samoin kuin tekee henkilökohtaisen piste-ennätyksensä, jos vain vähänkään tämä tahti jatkuu. Aivan mahtavaa että vielä "vanhoilla päivillään" Mave onkin yhtäkkiä elämänsä kunnossa..

Maven pelaajakortissahan lukee mm. seuraavat lauseet: "Ässien hyökkäyspelin sielu. Tärkein yksittäinen palanen porilaisten maalintekopelissä. Ilmiömäinen kyky tehdä tai järjestellä maali, vaikkei miestä olisi kyseisessä pelissä edes kentällä erottanut ". Ja kyllähän nämä vain totuuksia ovat, yhä tänäkin päivänä. Ja noihin kolmeen lauseeseen myös kiteytyy se syy, miksi mies pitäisi saada jäämään tämänkin kauden jälkeen, lähes hinnalla millä hyvänsä.. ikävä kyllä Mave on edelleen Ässien ainoa pelaaja, joka yksinään omalla panoksellaan kykenee voittamaan pelejä joukkueelle. Viimeistään tällä kaudella on käynyt päivänselväksi se, että Kivenmäellä on myös se harvinainen ominaisuus jonka on sanottu olevan mm. Saku Koivulla ja Raimo Helmisellä: hän tekee ympärillään olevista pelaajista parempia kuin mitä he oikeasti ovat (Luomala, anyone?)
 
Viimeksi muokattu:

ileis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kovin nyt on hyökkäävä tyyli sulla. Mua nyt ei sinällään kiinnosta arvostatko mielipiteitäni mutta älä nyt vaan kuvittele itsekään mikään lätkän messias olevasi.

Väkisinkin muuttuu tyyli vähän hyökkääväksi, kun ei sanoma tunnu menevän millään perille. Olen useaan kertaan todennut, että Huhtasen kehittyminen 20 maalin mieheksi on MAHDOLLISTA, mutta EPÄTODENNÄKÖISTÄ. Ja siis nimenomaan MINUN MIELESTÄNI. Ja olen yrittänyt kertoa miten harvassa nuo toistuvasti 20 maalia hakkaavat pelaajat ovat. Puhumattakaan niistä tapauksista, jotka eivät koskaan ole koskaan aikaisemmin kovin hyviä maalinteossa olleet. Sinä taas ihmettelet miksi joku täällä kehtaa epäillä tuota Huhtasen kohdalla. Etkös se nyt siis ole sinä, joka tässä kuvittelee olevansa joku messias?

On ihan pikkasen eri asia raapia tehopisteitä kasaan esim. tämän kauden Kivenmäen ja Luomalan kanssa kuin Sillanpään ja Mäkilän. Eikö tuo nyt ole kanssa aika pirun selvä asia, hä?

Ei todellakaan ole selvä asia. Ei se ole varma asia, että Kivenmäen kanssa pelatessaan Huhtanen tekisi enemmän maaleja tai pisteitä. Voi jopa olla, että Kivenmäen tehot olisivat vain huomattavasti pienemmät. Ja on muuten myös mahdollista, että Huhtanen tekee tällä kaudella maalimäärän johon hän ei kykene enää toista kertaa urallaan.

Lähes kaikki pelaajat kehittyvät vielä 22- vuotiaana merkittävästi. Se on sitä kun "lätkäasiantuntijat" sanovat että on tullut rutiinia lisää. Silloin on oppinut sijoittumaan ja liikkumaan jo etukäteen oikealla tavalla. Peli opettaa. Huhtasen tyyliset? Mitä tarkoitat? Powerforvard? Mitäs se nyt on? Noi on ihan täyttä sontaa.

Tottakai kehittyvät. Ei tarvitse olla edes "lätkäasiantuntija" tai "lähes puolen vuosisadan kokemuksen jääkiekon parista omaava messias" kuten sinä. 22-vuotiaana pelaajat kehittyvät vielä fyysisesti, henkisesti, taidollisesti jne. Jopa pelityyliä on mahdollista muokkailla, kuten tapaus Luomala on osoittanut. Mutta peliälyä mielestäni joko on tai ei ole. Hieman kärjistäen sanottu, mutta kuitenkin.

Olen valmentanut reilusti yli 10 vuotta ja pelaajiani on junnunmaajoukkueissa ollut. Olen myös itse pelannut pitkään joten kokemusta jääkiekosta on yli 30v. Tämä ei tee kaikkitietäväksi mutta uskon että fantasiavalmentajien ei nyt kannata niin kauheasti huudella..

Onneksi olkoon. Sinähän et häviä kokemuksessasi edes messias-Tammiselle kuin reilut kymmenen vuotta. Nyt kyllä näytit minulle minun paikkani tässä keskustelussa tuolla "CV:lläsi". En nyt sen enempää ala todistelemaan omaa henkilöhistoriaani, koska nimettömänähän täällä voi kertoa olevansa ihan mitä vain. Mutta voit muuten uskoa, että minä huutelen täällä ihan mitä haluan.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Olen valmentanut reilusti yli 10 vuotta ja pelaajiani on junnunmaajoukkueissa ollut. Olen myös itse pelannut pitkään joten kokemusta jääkiekosta on yli 30v. Tämä ei tee kaikkitietäväksi mutta uskon että fantasiavalmentajien ei nyt kannata niin kauheasti huudella..

Nyt täytyy kyllä hieman ihmetellä sinun kirjoituksiasi, mikäli tämä pitää paikkansa. Sinun kirjoituksistasi saa sellaisen kuvan, että pidät Huhtasta potentiaalisempana maalintekijänä kuin Salmista.

Lähtökohtahan on, että Huhtanen ja Salminen eivät käytännössä kilpaile edes samasta roolista joukkueessa, toinen fyysinen rouhija ja toinen on taitava maalintekijä. Nämä kaverit voisivat vaikka pelata samassa ketjussa, kumpikin omassa roolissaan.

Tiedän, että Huhtanen on kovan harjoittelemaan ja haluaa kehittyä. Tällä kaudella näkyy viime kesänä ja kauden aikana tehty kova fysiikka harjoittelu. Parhaiten se näkyy luistelussa, mikä onkin Huhtasen vahvuus. Nyt hänen pitäisi tehdä sitä missä hän hyvä eli haastaa vastustajan pakkeja ja ajaa ahnaasti maalille. Muutamissa peleissä on näkynyt tiettyä leijuntaa väärien asioiden tekemisenä eli Huhtanen on yrittänyt olla kiekollinen tai on yrittänyt liian vaikeita temppuja.

Salminen on taas laiska harjoittelija, se on tullut selväksi, mutta äärettömän taitava käsistään ja luistimen liuku on maan huippua. Hän on selvästi kärsinyt hänen ympärillään pyörineestä huhumyllystä ja odotuksista. Kun hän vielä on täysin epäporilainen pelaaja, eli ei fyysinen, niin negatiivinen palaute on aika odotettavaa. Salmisen pitää alkaa elämään urheilijan elämää eli hänen täytyy harjoitella, syödä jne. kuten urheilija, jos hän haluaa nousta seuraavalle portaalle.

Näiden pelaajien vertailu on vaikeaa, koska he ovat niin erilaisia, Huhtanen voimahyökkääjä ja Salminen taitopelaaja. Mutta kyllä Salmisen taito antaa odottaa ennemmin hänestä vakituista noin 20 maalintekijää kuin Huhtasesta. Jos Huhtanen ymmärtää roolinsa, niin hän on kyllä lähempänä NHL:ää kuin Salminen.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
En tiedä tekeekö Huhtanen enemmän maaleja kuin Salminen, mutta joukkueelleen tärkeämpi pelaaja hän on ja mielestäni täysin sopiva ensi kaudella siihen ykkös/kakkos kenttään mistä tämä kaikki höpönlöpön keskustelu alkoi. Juuri sopiva esim. paikkaamaan Luomala. Parempi vaihtoehto kuin Salminen ja piste. Puhtaassa kiekonkäsittelyssä ja maalinteossa Salminen on tällä hetkellä parempi mutta ne nyt ei kaikkea sentään ratkaise. Uskon kovasti että Huhtasen kurssi on ylemmäs kuin Salmisen. Harmittaa vaan jo nyt tuo vain yhden vuoden sopimus.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Salmiselle olisi hyvin tärkeää lähteä uusiin ympyröihin ja oppimaan uusia asioita niin urheilijana kuin ihmisenäkin. Näin käsittääkseni tulee käymäänkin. Toivotaan että siltä reissulta saadaan monta astetta kovempi Salminen takaisin Ässiin.

Huhtanen on itselleni ollut pitkään Ässien Miikka Tuomainen, elikkä odotellaan koska räjähtää.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
En ymmärrä ylipäätään, miksi jengi hakee pää märkänä noita taistelupareja. Rynnäs vs Kilpeläinen, Uusitalo vs Jyrkkiö, Huhtanen vs Salminen/Luomala? Mitä vittua tuo vääntäminen ketään palvelee?

Toisilla meni viime kausi paremmin, toisilla tämä kausi. Yhteen hiileen pitäisi puhaltaa ja en ymmärrä, mitä näistä vastakkainasetteluista sitten saadaan?

Salmisen ja Huhtasen vertailu on kyllä hupaisaa, jätkät on kuin eri planeetalta. Huhtasen poika, kun onnistuu käyttämään niistä maalille ajoistaan vaikka kolmanneksen hyväkseen, siinä meillä on varsinainen pääperkele, sanois Rokan Anttikin.

Salminen on ollut vähän sekaisin koko kauden ja maisemanvaihto tulee hänelle hyvään saumaan. Mutta en usko, ettei Sakke tekisi kaikkea Ässien eteen vielä tänä keväänä. Katsellaan nyt...
 

pekoni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Harmittaa vaan jo nyt tuo vain yhden vuoden sopimus.

Sopimusta on aina mahdollista jatkaa. Sitä keskustelua voi virittää seuran puolelta jo vaikka ennen kuin ensi kausi edes alkaa.

Näissä on aina se puoli mukana, että vanhemman pelaajan kanssa tuollainen pidempi sopimus on aina huomattavasti helpompi sorvata kuin nuorelle nosteessa olevalle kaverille. Ja jos nyt ihan rehellisiä ollaan, niin ei Ässien näytöt seurana kuitenkaan ole viimeksi kuluneilta vuosilta sitä luokkaa, että pelaaja voi huoletta kirjoittaa alle 3-vuotisen paperin tietäen mitä sen ajanjakson aikana ns. tapahtuu.

Tästähän Huhtasenkin kohdalla on kyse. Omalle uralle on tietyt odotukset ja juuri tällä hetkellä kaveri ei ole täysin varma, että Ässät todella on hänelle oikea seura vuosina 11-12 ja 12-13. Noin esimerkiksi.

Tuskin se Salmisenkaan kohdalla on ollut rahasta kiinni, vaan ihan jostain muusta. Osa siitä "muusta" löytyy Sakarista itsestään ja osa siitä mitä seuralla on ollut hänelle tarjota.

Edit: korjailtu vuosilukuja silmät ristissä.
 
Viimeksi muokattu:

Travel Boss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, RU-38, NHL
Anteeksi että keskeytän tämän mielenkiintoisen Huhtanen-Luomala-Salminen pippelinvenytyksen, mutta hiukan spekuloisin ensi kauden joukkuetta tähän väliin.

Maalivahtiosasto on aika selvä. Mahdolliset muutokset tarkoittanevat ainoastaan Järvenpään hyppäämistä kakkoseksi. Oletan hänen saavan/tekevän sopimuksen ensi kaudeksi.

Pakisto upeasti lähes kasassa. Voisi kuvitella että sopimuspakkeja tulee olemaan lähtökohtaisesti kahdeksan. Mahdolliset pitkäaikaiset loukkaantumiset lisäävät tietysti määrää, mutta kahdeksalla selviää hienosti pikku murtumien yli. Voisi kuvitella että toinen olisi sopivaa kilpailua kakkos-kolmospariin tuova ja toinen puhdas 8-pakki.

Hyökkäyskin on mukavasti hahmottumassa. Pelaavassa kokoonpanossa mielestäni pari paikkaa auki, joihin näkisin tarvittavan yhden selvän 1-2 ketjun kaverin ja toisen 2-3 ketjun kaverin. Pari selkeää kilpailun tuojaa 3-4 tasolle ja lisäksi 1-2 täyttömiestä. Tämän jälkeen joukkue olosi mielestäni tasapainoinen ja loukkaantumisten paikattavuus olisi toimiva aina 4-ketjusta ykköseen asti. Mahdolliset lisähankinnat sitten floppaamisten ja loukkaantumisten mukaan.

Itse en ole a-nuorten otteita seurannut muuta kuin tilastopohjalta, joten olisi kiva kuulla otteita nähneiltä, onko joukkueessa potentiaalisia pelimiehiä kilpailemaan esim. nelosen paikoista tai edes täytemiehen roolista. Tämä on mielestäni aika ratkaisevaa Pellisen, Forsbackan, Kuusiston ja Palomäen kohtalojen kannalta.

Tämä Virkkunen näkyy ainakin painavan mukavasti tehoja ja +/- saldokin on muuhun joukkueeseen nähden aivan ylivoimainen. Pystyisikö ensi kaudella kilpailuttamaan Palosta ja Laaksosta? Entäs sopimuspelaaja Uusitalo? Onko kehitystä tapahtunut. Ruisma näkyy olevan aika vähäinen varreltaan, joten riittääkö pelkkä taito miesten peleihin. Armia lienee vielä liian nuori haaveillakseen edes täytemiehen roolista, samoin Arousva. Pakkipuolella Taimi näkyy tehoilevan mukavasti ja pelaavan isoja minuutteja. Olisko saumoja 8-pakiksi. Jäikö joku potentiaalinen nuori mainitsematta?

EDIT: Hyökkäyksen osalta oletan siis että Kivenmäki tekee uuden sopimuksen.
 
Viimeksi muokattu:

Ainapata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Toivotaan että siltä reissulta saadaan monta astetta kovempi Salminen takaisin Ässiin.

Ei tuosta paljon reissua tule jos Lukkoon menee, Urama oli jossain sponsoreille suunnatussa tilaisuudessa puhellut että haluaisi Salmisen Raumalle. Ja jos Lukko haluaa niin homma ei jää ainakaan rahasta kiinni. Ässissä tietysti toivoisi pelaavan vaan pelaajia, joiden sydän sykkii Padalle. Jos ei syki niin poiskin voi lähteä. Kuten viimeaikaiset pelit ovat osoittaneet ei tämä homma yhteen Salmiseen kaadu mutta Kivenmäkeen voi kaatua. Pikkaisen ihmettelen tuota kauden jälkeen neuvotellaan höpinöitä sillä Maven hinta ainakin nousee koko ajan ja on varmasti pian noilla otteilla jo Ässien ulottumattomissa.
 

pekoni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Anteeksi että keskeytän tämän mielenkiintoisen Huhtanen-Luomala-Salminen pippelinvenytyksen, mutta hiukan spekuloisin ensi kauden joukkuetta tähän väliin.

No, jos ketjun varsinaiseen aiheeseen palataan niin henkilökohtaisia toiveita olisi ensisijaisesti parin vuoden jatko Troy Milamille. Tehoja ei ehkä pörssissä näy, mutta näin kokonaisvaltaista puolustamista on tällä suunnalla päässyt harvoin omissa riveissä näkemään. Hiukan vaan pelkään, että KK söi sen verran paukkuja ettei nauriitkaan riitä.

Toinen suotava jatkaja olisi edelleenkin Kivenmäki kaikista "puutteistaan" huolimatta. Toki korvaajakin kelpaa, mutta ihan 100 % en usko seuran rahkeisiin sellaista ulkoa hankkiman. Noilla näytöillä on tosin varmaan tulossa tarjouksia ulkomailtakin mikä tarkoittaa, että Kivenmäen jatko Ässissä näkyisi todennäköisesti merkittävästi siinä miten pari muuta avainkohtaa pystytään täyttämään. Ei seuran kannalta mitenkään paras kevät neuvotella juuri tästä jatkosopimuksesta.
 

Prt Sc

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Toinen suotava jatkaja olisi edelleenkin Kivenmäki kaikista "puutteistaan" huolimatta. Toki korvaajakin kelpaa, mutta ihan 100 % en usko seuran rahkeisiin sellaista ulkoa hankkiman. Noilla näytöillä on tosin varmaan tulossa tarjouksia ulkomailtakin mikä tarkoittaa, että Kivenmäen jatko Ässissä näkyisi todennäköisesti merkittävästi siinä miten pari muuta avainkohtaa pystytään täyttämään. Ei seuran kannalta mitenkään paras kevät neuvotella juuri tästä jatkosopimuksesta.

Markon pitäminen olisi siinä mielessä tärkeää, ettei korvaajaa löydy suomesta. Tai EHKÄ voi löytyä, mutta ei Ässiin. Toivottavasti Marko haluaa vielä jatkaa porissa ja samalla toivon ettei toimistolla suhtauduta markoon niin väheksyen kuin eräät täällä, kun kyseessä on yksi tämänhetkisen sm-liigan taitavimpia pelaajia.
 

rama

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Habs, FC Jazz-j, Newcastle United
Maalivahtiosasto on aika selvä. Mahdolliset muutokset tarkoittanevat ainoastaan Järvenpään hyppäämistä kakkoseksi. Oletan hänen saavan/tekevän sopimuksen ensi kaudeksi.

Järvenpäällä on jo sopimus ensi kaudesta. Mutta vain ensi kaudesta ja en tiedä sitten auttoiko tuo KooKoo-penailu Ässien taholta hirveästi sen jatkon kannalta. Hyökkäyksestä vähän vaikuttaisi siltä, että Uusitalolla tuskin on Ässien miehistössä paikkaa tulevaisuudessa, eikä tuo kausi A:ssakaan näytä oikein olleen mikään kovinkaan menestyksekäs. Nyt olisi myös hemmetin tärkeää saada sekä Armia että Arousva kiinnitettyä seuraan pitkillä sopimuksilla, näitä kavereita ei ole varaa päästää muualle.

Huhtasen NHL-spekulaatoista sen verran, että kertokaapa minulle ne suomalaiset hyökkääjät, jotka ovat ilman varausta 90- tai 2000-luvulla onnistuneet saamaan NHL-sopimuksen ja vakiinnuttaneet paikkansa "The Show´ssa"? Maalivahteja ja puolustajia rapakon taakse on lähtenyt monia hyvinkin menestyksekkäästi, mutta hyökkääjien suhteen on ollut hiljaisempaa. Eipä esim. Mika Pyörälä ole itseään oikein onnistunut lyömään Flyersissa läpi, toki jossain heikommassa joukkueessa se olisi saattanut onnistua paremmin.
Aika hurjaksi tekijäksi pitäisi siis Huhtasen SM-liigatasolla kehittyä, jotta voitaisiin siitä maagisesta kolmikirjaimisesta sarjasta tosissaan alkaa puhumaan.
 

Tuamas

Jäsen
Järvenpäällä on jo sopimus ensi kaudesta. Mutta vain ensi kaudesta ja en tiedä sitten auttoiko tuo KooKoo-penailu Ässien taholta hirveästi sen jatkon kannalta. Hyökkäyksestä vähän vaikuttaisi siltä, että Uusitalolla tuskin on Ässien miehistössä paikkaa tulevaisuudessa, eikä tuo kausi A:ssakaan näytä oikein olleen mikään kovinkaan menestyksekäs. Nyt olisi myös hemmetin tärkeää saada sekä Armia että Arousva kiinnitettyä seuraan pitkillä sopimuksilla, näitä kavereita ei ole varaa päästää muualle.

Ei ole Järvenpäällä sopimusta ensi kaudeksi, eikä Kookoo-penailu ainakaan helpottanut mahdollisia jatkosopimusneuvotteluja.

Käsittääkseni ainakin Armia on kiinnitetty vuoteen 2012 asti (taisi asiasta mainitakin olikos se nyt Porin Sanomien haastattelussa).

Taimi, Virkkunen ja Stenroos ovat ne nimet jotka tuolta tällä hetkellä nostaisin esille, kun puhutaan ensi kaudeksi liigaan haistelemaan tai jopa pelaamaan pääsevistä pelaajista. Toki lisäksi joukkueessa on myös esim. Tenkanen ja Ruisma molemmat sellaisia, jotka voivat onnistuneen kesätreenin jälkeen nousta myös edustuksen kokoonpanoon.

Ja sellainen disclaimeri, että ei noista A-junnuista yleensä tiedä vielä kenestä on ottamaan se viimeinen harppaus ylöspäin. Liigakelpoiset jannut voivat tulla täysin puskistakin, jos pelaaja sattuu pääsemään oikeaan aikaan ja oikeassa roolissa joukkueeseen. Otetaan tästä nyt esimerkiksi vaikka Komarov, jonka ei kyllä olisi odottanut nousevan liigaan, saati KHL:ään.
 

TommiH

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Todenäköisyys että Salmisesta tulee kovempi Sm-liigapelaaja on suuri

Olisihan se hienoa ajatella, että SS:sta tulee todellinen dominaattori SM-liigaan, mutta en jaksa oikein uskoa tähänkään elleivät asiat muutu radikaalisti. Puute fyysisellä puolella on aivan liian suuri ja Sakke on helpohkosti otettavissa ulos fyyisellä pelillä. YV:llä ei myöskään omaa samanlaisia vahvuuksia kuin Kivenmäki. Sakellahan on Mavea huomattavasti parempi liike tänä päivänä, jolla aiheuttaa maalipaikkoja ja myös poikkeukselliset kädet mutta mies ei yksinkertaisesti pärjää fyysisessä pelissä johon Mave kyllä halutessaan yllättävän hyvin myös pystyy.

Jos Huhtasella olisi vielä pelisilmä kohdallaan ja pehmeämmät kädet niin hänestä voisi tulla aivan suvereeni pelaaja SM-liigaan ja miksei myös voimahyökkääjä NHL:aan, mutta jokin pelisilmä on sellainen juttu ettei se tule koskaan kehittymään riittävästi. Luonnekaan ei välttämättä ole riittävän kylmäpäinen. Kieltämättä otteista tulee mieleen välillä Suomen Ovetchkin, mutta ei sitten kuitenkaan...

Eli minun skenaariossa sakesta voi tulla kyllä hyvä pelaaja liigaan, ja rankkareiden erikoismies, mutta mitään liigaa dominoivaa pistepörssikärkeä tuskin tulee. Tämä siis ihan vain muutaman hyvin suuren puutteen vuoksi, joista ehdoton ykkönen on, että ei kestä fyysistä kontaktia lainkaan ja helppo järkyttää peliä jos tarvetta siihen on. Lisäksi SS:n puolustuspelaaminen on vähän mitä on. Huonosti motivoitunut SS on enemmän taakka omalle joukkueella kuin vahvistus.

Tässä tuli nyt ehkä hieman liikaa vertailua kahden eri tyyppisen pelaajan kesken, mutta roolissa johon SS:n voisi tällä hetkellä ajatella, ei kuitenkaan mitään pistepörssikärkiä hätyytellä eikä hänestä kuitenkaan tällä hetkellä vielä ole YV pyörittäjäksi.
 
Viimeksi muokattu:

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Salmisesta

Aika veikeä tapaus tämä SS. Hirveästi potentiaalia, mutta mutta...Joku siinä hommassa tällä hetkellä klikkaa. Ilmeisestikin pääkoppa. Onhan sakari pirun taitava kaveri, mutta suurin puute on koko ja voima. Tai sen puute ennemminkin. Kun taas hupilla on kaikke muuta, paitsi käsittämätön talentti.

Jos nyt tiedot tuosta SS:n enskauden sopimuksesta pitävät paikkansa, niin ilmeisesti ei ole hirveästi muita kuunneltu. Jo viimekaudella sakke olis ollut halukas lähteä rahastamaan isoalujaa, ilmeisesti suuntana oli PK-seudeun valot, mutta isäukko oli saanut puhuttua järkeä pojan päähän. En tiedä sitten kummasta on enemmän hyötyä tulevaisuudessa, isosta tilipussista vai isosta jää-ajasta. Kun kyse nyt ei ole kuitenkaan valmiista pelaajasta. Porissa miehelle on tarjolla kaikki mitä hän haluaa. Pitää osata vain itse ottaa se, ei sitä tulla antamaan. Kele. Pahoin pelkään, että hra Salminen alkaa olla menetetty lupaus, mikä on sinänsä ikävä asia. Mutta herroja Huhtanen, Sillanpää ja Huhtala pidän yksittäisinä pelaajina huomattavasti tärkeämpinä pelaajina kuin Salminen. Eli sinänsä, onko tuo nyt sitten niin kova menetys ? Kyllä sitä muutkin voi fleguilla, pienemmälläkin palkalla. Hyvää palkkaa vastaan pitää myös antaa tulosta, mitä ei pahemmin tällä kaudella ole tullut. Mun mielestä kova tulevaisuus ei vaan ole meriitti kovalle palkankorotukselle...
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Jo viimekaudella sakke olis ollut halukas lähteä rahastamaan isoalujaa, ilmeisesti suuntana oli PK-seudeun valot, mutta isäukko oli saanut puhuttua järkeä pojan päähän.

Kyllähän se Granlundikin näyttää hyvin pärjäävän "suuressa maailmassa", joten miksei sitten SS:kin? Pk-seudun jengeissä on vain sellainen pikku juttu, että siellä pitää itse ottaa se pelipaikka, kukaan ei sitä hopealautasella tule tarjoamaan kuten Ässissä on tehty. Nopeasti löytää itsensä katsomosta, jos ei peli miellytä valmentajaa. Ässissä on voinut hieman surffailla pelin ulkopuolella ja silti on pelipaikka löytynyt 2.-vitjasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös