Joukkueen rakennus kaudelle 2009-2010

  • 1 548 173
  • 4 530
Tila
Viestiketju on suljettu.

stroh80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sorry vaan, mutta tässä olet aivan väärässä. Leinon potentiaalin tiesi joka ainut liigajoukkueen kasaaja ja myös HIFK & Kärpät kilpailivat Leinosta lujasti. Hän ei ollut vahingossa narreissa puhjennut stara, vaan vastaava hankinta omana aikanaan kuin Rafu & Nikko sekä Nurmisen Pasi.

Tämä lähentelee taas niitä keskusteluita jossa joudun häpeillen nykäisemään hännän koipien väliin ja myöntämään, että lätkätietouteni ei riitä juuri mihinkään. Jatkan kuitenkin.

Leino oli ollut dominoiva pelaaja jo kerhossa, ja oli aivan varmasti yksi kevään kuumia nimiä siirtomarkkinoilla. Kuitenkin riskitekiöitäkin leijui ilmassa. Tuo sentterin näyttö ploffeissa sai monet epäilemään henkistä kanttia (tosin tässä vaiheessa taisi diili olla jo tehty) ja moni on ennenkin flopannut Kerhosta lähdettyään. Lähtökohtaisesti sanoisin, että Leino oli ennen kauden alkua suunnilleen samalla odotusarvolla Hirson kanssa, mutta kovin harva vertasi Kuhdan palkkaa viime kaudella Hirson palkkaan.

Ja tiedän, Kuhdan vertaaminen Hirsoon on joistakin epäreilua, koska Hirsossa on niin paljon potentiaalia. Se nyt ei vaan realisoitunut.
Leino on kuitenkin samanlainen tapaus kuin Hirso. Huikea potentiaali, mutta aivan varma ei voi olla siitä mikä on ulosanti. Kuhdan tapauksessa taas tietää varsin hyvin mitä tulee saamaan (jos ei neroudessaan keksi tehdä miehestä pelintekijää).

En siis sano, että Leinon onnistuminen olisi ollut onnekas sattuma, tai että kaveri tuli ihan pystymetsästä. Sanon vaan, että Leinon huikea kausi jopa ylitti odotukset, ja siksi Leinon ottaminen esimerkiksi 250k pelaajasta ei ole ihan oikeudenmukaista. En esimerkiksi usko, että Ville oli läheskään liigan kallein pelaaja viime kaudella.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Kuhdasta ei kannata tehdä myöskään kapteenia. Kun puhutaan Hirsosta, niin hän on ainakin kestänyt loistavasti kapteenin paineet omassa pelissään. Jos tarkastellaan joukkuetta ylhäältä alaspäin, tärkeysjärjestyksessä, niin se menee näin:

1. Valmennus 2. Maalivahdit 3. Puolustajat 4. Sentterit 5. Laitahyökkääjät

Valmennus on varmaan Jalonen/Rautio eli on mitä on, toisen kauden luulisi olevan jo helpomman heillekin HIFK:n valmentajina. Mv-osasto tarvitsee vahvistusta, Niemiselle tasoisensa kilpailija. Puolustukseen pitää hankkia rightin taitopakki ja ilmeisesti Hannu Pikkaraiselle korvaaja. Sentteriosastolle olisi hyvä saada monipuolinen osaaja, joka kykenee pelaamaan myös laidassa, esim. Murray ja/tai Vesce. Laitahyökkääjistä täällä väännetään eniten, vaikka koko paketin toimivuuden kannalta heidän merkityksensä ei ole ratkaiseva, varsinkin kun meillä riittää hyviä laitahyökkääjia muutenkin. Jos hankittaisiin esim. molemmat vanhat tutut, Murray ja Vesce, niin meidän hyökkäys kestäisi ihan hyvin pari nimekästä lähtijää laitahyökkääjien kauden 08/09 ryhmästä.
 

hylsy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Bayern München, Lennart Petrell
Sanon vaan, että Leinon huikea kausi jopa ylitti odotukset, ja siksi Leinon ottaminen esimerkiksi 250k pelaajasta ei ole ihan oikeudenmukaista.

Olen tästä samaa mieltä, Leinon palkka määräytyi odotusten mukaan, jotka siis ylittyivät viime kaudella selvästi (odotusarvona oli varmaan sellainen 50-60 pisteen kausi). Jos haluat liigaan pelaajan, joka dominoi ja lätkii 77 pistettä, niin saat pulittaa kyllä reilusti yli 250 000 euroa. Ellet sitten satu osumaan samanlaiseen täyspottiin kuin Jokerit Leinon kohdalla siis.

Täytyy ihmetellä Lennun nauttimaa arvostusta täällä. Huomasin jossain hahmotelmassa, että maajoukkuelaiturimme viiletti nelosketjun laidassa.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Nämä ketkä nyt hirveästi haukkuu Pesosen hyödyttömyyttä hyökkäys päässä, niin kehotan heitä tutustumaan miehen tehopisteisiin hänen urallaan. En tiedä minkälaista pistelinkoa hänestä on odotettu, mutta nämä kaudet mitä se on HIFK:ssa pelannut. Menevät tasan tarkkaan juuri samalla tavalla kuin hänen aikaisemmat kautensa muissa joukkueissa. Yksi poikkeus löytyy jolloin hän teki 44 pistettä Ilveksessä. Eli hyvin on mies hoitanut tehtävänsä pisteiden valossa. Mun puolusta voi myös jatkaa ensi kaudella, koska sopii erilaisiin rooleihin.

Kuinkahan paljon ensi kauden pelaajabudjetti tulee tippumaan tästä kaudesta? Se on varma että samanlaisia summia ei ainakaan käytetä. Joten sen pohjalta, uusia pelaajia ei välttämättä tule kuin 2-3 ja näistäkään kaikki eivät voi olla lähelläkään huippupalkkaisia pelaajia. Tämä siis silloin jos 90% nykyisestä joukkueesta jatkaa ensi kaudella.

Sitten tästä Lennusta, mikä puoltaa sitä että hän olisi lähdössä ensi kaudeksi rapakon taakse. Jos katsoo toimintaa kentällä, niin siellä ei ole tapahtunut mitään edistystä viime kauteen, päinvastoin. Hänen kannattaisi pelata yksi ehjä hyvä kausi ennen kuin lähtee yhtään minnekään. Ja en muutenkaan usko hänestä tulevan NHL-pelaajaa, samanlaisia pelaajia löytyy pelkästään Pohjois-Amerikasta vaikka kuinka paljon. Mutta ainahan sitä kannattaa mennä yrittämään, ei siinä mitään.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Sorry vaan, mutta tässä olet aivan väärässä. Leinon potentiaalin tiesi joka ainut liigajoukkueen kasaaja ja myös HIFK & Kärpät kilpailivat Leinosta lujasti. Hän ei ollut vahingossa narreissa puhjennut stara, vaan vastaava hankinta omana aikanaan kuin Rafu & Nikko sekä Nurmisen Pasi. Pomminvarma menestyjä ja tuleva nhl-lähtijä.

Tästä on kyllä pakko olla eri mieltä. Ei Leino ollut missään nimessä liigan paras pelaaja kerhosta lähtiessään - ainakaan runkosarjassa. Pleijareissa kyseessä oli ihan eri mies verrattuna siihen kaveriin, joka saattoi surffailla koko pelin saamatta mitään aikaan. Jokeireissa kaveri veti sellaisia yksilösuorituksia illasta toiseen, että ei niitä kerhossa tuohon tahtiin nähty. Lisäksi laukauksen kanssa on varmasti tehty paljon töitä, se oli täysin paska vielä kerhossa.

Shedden varmasti näki Leinon arvon, kun oli ollut vastapuolella kahtena edellisenä keväänä.
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täytyy ihmetellä Lennun nauttimaa arvostusta täällä. Huomasin jossain hahmotelmassa, että maajoukkuelaiturimme viiletti nelosketjun laidassa.

Lennua arvostetaan, mutta pisteiden tekijänä Lennu jää aika monen laiturimme taakse. Itse pitäisin hiukan riskinä lähteä Lennu ykkösessä kauteen, sillä mielestäni ykkönen olisi hyvä olla todella kova ketju. Niin ja tämä kausihan on sujunut pisteiden valossa suorastaan surkeasti. Lennart ensi kaudeksi kolmoseen ja loukkaantumisten sattuessa ylemmäs.
 

Wiltord

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lennua arvostetaan, mutta pisteiden tekijänä Lennu jää aika monen laiturimme taakse. Itse pitäisin hiukan riskinä lähteä Lennu ykkösessä kauteen, sillä mielestäni ykkönen olisi hyvä olla todella kova ketju. Niin ja tämä kausihan on sujunut pisteiden valossa suorastaan surkeasti. Lennart ensi kaudeksi kolmoseen ja loukkaantumisten sattuessa ylemmäs.

Petrellin pistesaldo on jäänyt pieneksi joo. Mutta Lennu on niin monipuolinen pelaaja, että näen hänet todellakin ykkösketjun laiturina. Pitää olla aivan helvetinmoinen hyökkäys, että Petrell jää pelitaitojen puolesta kolmosketjuun. Kaikkea ei hyökkääjissäkään mielestäni mitata pisteissä. Petrell on ollut minun silmiini mies, joka on ollut kova työntekijä jokaisessa pelissä. Pirteää taistelua ja taklaamista, lisäksi puolustuspään velvoitteetkin hoituu. Yksi plussa vielä se, että Petrellillä harvoin sattuu typeriä kukkoiluja/ylilyöntejäkään. Aivan loistava laituri. Näyttää asenteellaan sellaista esimerkkiä, jota ei voi kuin arvostaa. Jos katsotaan pelkkiä pisteitä, niin sitten ei varmaan aukea. Ei ole Petrell tehnyt kuin puoli pinnaa per matsi(0,51 Luttinen 0,70 Pikkarainen 0,68)

Voi olla, että olen jotenkin puusilmä, enkä tajua että Petrell on pelitaidoiltaan kolmosketjun laituri SM-liigassa. Itse näen jopa, että Petrell ei ole mikään puukäsikään. Jos kasaisin ykkösketjun suht perinteisellä mallilla taitosentteri-rouhija-sniper, niin rouhijan rooliin näen Petrellin lähes täydellisenä. Mahtuu kahteen ensimmäiseen kentälliseen oikeastaan missä tahansa liigajoukkueessa.
 

hylsy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Bayern München, Lennart Petrell
Samoilla linjoilla Wiltordin kanssa. Petrelliltä löytyy kuitenkin kahden vuoden takaa 19 maalin kausi, joten kyllä sieltä tehokkuuttakin löytyy (syöttöpisteet Hirso puhuu kuitenkin itselleen, mitä niitä laskemaan siis). 15 maalia olisi nähdäkseni Petrellille normaalisuoritus ehjänä kautena ja siihen päälle saadaan luotettavaa pelaamista alaspäin, taistelua ja taklauksia. Lisäksi Petrell on hyvä alivoimalla ja ylivoimalla maskissa. Kyllä Petrell on ehdottomasti liiankin laadukas pelaaja kolmosketjuun, mutta jos 4 parempaa laituria löytyy niin ei kai siinä sitten muu auta. Epäilen vain kovasti että löytyy, ainakaan mikäli puolustusta meinataan vahvistaa.
 

-BR-

Jäsen
Suosikkijoukkue
HELSINGIN IFK, DEFC #1
Nyt jälleen koneen ääressä, joten postaillaan taas...

Eihän täällä ole kukaan yksiselitteisesti luopumassa Kibestä. Minä mukaanlukien. Luetaan niitä viestejä: Eniten tässä on vituttanut huono hinta/laatuduhde. Kylmä fakta on, että Kibe on saanut 3 kautta samaa liksaa kuin Ville Leino sai sillä ainoalla narrikaudellaan.
Niinhän niitä viestejä on luettukin, usko pois ja tätä samaa mantraa helvetin moneen kertaan- ja parista eri ketjusta... Ihan oikeesti mä uskon että kaikille on jo selvää toi sun pointtis Killen kalleudesta... ; )

Mun olis pitäny boldata toi yks kohta mun tekstistä niin olis erottunu paremmin, eli: Enkä vaan ymmärrä miksi Kille pitäisi heivata pois, vaikka maksaisikin vähän enemmän...

Mä olen sitä mieltä, että Kille on lähtökohtaisesti meidän paras laitahyökkääjämme. Kun kerran kaikille tahdotaan IFK:ssa maksaa vähän ekstraa, niin kyllähän myös muut laiturit saavat sitä IFK-lisää, eikö? Eli kun esim. Arttu, Lennu, Pessi, Piku saavat vaikkapa 200 000 egeä per kausi, niin kyllä Killen kuuluu mielestäni saada enemmän... Se on sitten asia erikseen, onko noissa summissa mitään järkeä, mutta kyllä ne mielestäni pitää suhteuttaa ENSISIJAISESTI IFK:n sisäiseen palkkaluokkaan eikä mihinkään muuhun pelaajaan, tai jengiin. Olen siinä ihan samaa mieltä, että JOS Kille nostaa liigan kalleimpia liksoja, niin hintalaatusuhde ei ihan täsmää. Palkkoja tulisi alentaa siis kaikilta pelureilta, eikä ainoastaan Killeltä...

Jos et vielä, vaikka kyllä uskon että olet, havainnut parahin JHag sitä että sopulijoukko seuraa tekstejäsi kuin israelilaiset Moosesta. Kun yhden kerran olet sanonut että Kuhta on ylipalkattu, niin 9/10 -kirjoittajasta jaksaa muistaa sen 10/10-kirjoituksissaan. Ja aivan turhaan. Jos Kibelle maksetaan mitä maksetaan, niin so not.
Juuri näin. Sen takia minä esitän välillä myös näitä ns. puolustuspuheita, koska kaikki ei ole niin mustavalkoista. Mua ottaa päähän se, että kohta viesteissä ei Killen kohdalla muusta enää osata puhua kuin siitä kuinka vitun kallis se on.

Kibelle 150ke ensi kaudesta olisi hyvä kauppa HIFK:lle. 250ke ei olisi hyvä kauppa HIFK:lle, näin simppeliä se on. Sillä säästyvällä satkulla voisi saada kelvon "mikkoturusen", kun osaa etsiä.
Mä olisin edelleen valmis maksamaan vaikka sen 250 ja kouluttaisin esim. noista muutamasta omasta junnusta sitä Mikko Turusta... Mutta nää on makuasioita ja myös tunteella mennään... Mä voin esimerkkinä myöntää, että jos viivalla on kaksi täysin tasavahvaa laituria, joista toinen on Kille ja toinen mr. lande ja pitäis valita otanko Killen jonkin verran kalliimmalla liksalla kuin sen mr. landen, niin valitsisin Killen. Siis ihan vaan tunteella näin... ; )

Jussi Pesonen on tehnyt 11+16 =27 pinnaa ja on HIFK:n sisäisessä pistepörssissä viidentenä. Edellä ovat: Hirso, Piku, Arttu ja Bono. Pessi on itse asiassa ollut Artun tapaan pelaaja, jonka voi tunkea meillä mihin tahansa duuniin ja mielestäni hän on onnistunut tekemään maaleja todella tärkeisiin paikkoihin. Muistaakseni Pessi on tehnyt kolmessa tai neljässä ottelussa ns. voittomaalin
Ihan totta, hyvällä sijalla on Pessi sisäisessä pörssissä ja pari tärkeää maalia toki, MUTTA niinkuin tuossa aiemmassa viestissäni havainnollistin, niin ei kovin tasainen kausi. Ei toki koko jengilläkään, mistä mainitsin myös. Mun mieleen on vaan jäänyt monta maalipaikkaa, missä Pessin kädet on jäätyneet... Ja ainakin pari näistä on ollut niillä tärkeillä hetkillä. Ja BOLin tapaan olen sitä mieltä, että vähän liian itsekäs mies on ajoittain ollut. Ei aina syötä, vaikka mikä olis ja sitten lopuksi menettää kiekon. Kuten sanottu, mua ei haittaa jos Pessi lähtee ja vaikka takoisikin muualla niitä pisteitä, Killen tapauksessa mua sitten taas jo vituttaa. Eli Pessi jääköön, JOS uusia ukkoja ei ole juurikaan tulossa tai useampi on lähdössä. Tunnejuttuja nämäkin edelleen ja tätähän tää lätkän seuraaminen pohjimmiltaan on. =)

Nyt kandee oikeasti huolellisesti vältellä sitä, että paiskotaan hyviä sällejä menemään ja otetaan kuraa tilalle. Tämä tietenkin sillä edellytyksellä, että pelaaja itse on halukas jatkamaan HIFK:ssa.
Jep, mulle kävis edelleen se Haataja Pessin sijaan.

Minusta Kuhta oli kauden 07-08 peliesitysten jälkeen matkalla "norsujen hautausmaalle" lätkäpelaajana ja todella ylipalkattu suhteessa näyttöihin otteluissa. Kausi 08-09 oli kuitenkin hieno comeback parhaiden vuosien tasolle, loukkaantumiseen saakka Moskovan turnauksessa. Siksi joku 200k/kausi vielä kerran olisi minusta ihan ok jatkosopimus Kuhdalle, kausi kerrallaan.
Allekirjoitan tämän.

On kai syytä muistaa Killen palkkaa arvioitaessa ja arvosteltaessa, kuka sen sopimuksen aikanaan IFK:n puolelta sorvasi. Ei Kimmo Kuhta yksin päätä, mikä hänen rahallinen arvonsa on tai onko edes mahdollista saada hyvää hinta-laatusuhdetta. Ja ennen kuin arvostelemme kovasti Penttiä tai Killen agenttia, on kai syytä myös tutkailla olosuhteita/tilannetta, mihin Kuhta aikoinaan tuli.

...

Kyllä Kimmo Kuhta mahtuu jatkossakin mun IFK:honi. Kille maksaa sen, mitä maksaa. Luotan siihen, että joukkueen kokoaja on sekä fiksu että reilu. Kunnon bonukset, jos tuntuu, ettei Kille pysty vastaamaan pisteodotuksiin. Jos Kuhta sitten vääntää 80 pistettä ja se maksaa IFK:lle extraa, niin sehän on vain loistava asia. Mulle on se ja sama, pelaako joku 1-,2- vai 3-ketjussa, jos homma toimii. Joku kenttä on aina ns.kuumana ja kauden aikana peliaika kyllä tasoittuu kaikkien kesken.

Tässäkin paljon omia ajatuksiani.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Mä syvästi toivon sitä että ollaan päästy eroon tästä avokätisemmästä tyylistä maksaa palkkoja. Se on niin ammattitaidotonta toimintaa kuin olla ja voi. Pena harrasti tätä tunneituin tuloksin, toivottavasti Nybari osaa asiat huomattavasti paremmin. Valtanen on tietysti viime kädessä sanomassa jos homma on lähdössä lapasesta.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Ei Leino ollut missään nimessä liigan paras pelaaja kerhosta lähtiessään - ainakaan runkosarjassa. Pleijareissa kyseessä oli ihan eri mies verrattuna siihen kaveriin, joka saattoi surffailla koko pelin saamatta mitään aikaan. Jokeireissa kaveri veti sellaisia yksilösuorituksia illasta toiseen, että ei niitä kerhossa tuohon tahtiin nähty. Lisäksi laukauksen kanssa on varmasti tehty paljon töitä, se oli täysin paska vielä kerhossa.
Niin, Leinon aiempi valmentaja Jukka Jalonenhan totesi ihan julkisesti lehdessä, että Leinon kehitys Jokereissa oli aivan ällistyttävää.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Petrellistä. HIFK since 1993 kirjoitti että Lennulla kehitys tavallaan pysähtynyt ja kannattaisi pelata vielä yksi ehjä kausi IFK:ssa. Aika IFK voittoinen näkökanta, koska yleensähän kehityksen junnatessa paikallaan yhdessä paikassa pitäisi vaihtaa maisemaa. Toki minä, sinä ja 98% IFK:n kannattajista haluaisi Lennun jatkavan.

Pesosesta. En ole koskaan Pesosen tehopisteisiin varsinaisesti ollut pettynyt, mutta voimahyökkääjäksi Pesonen rymistelee, taklaa ja raastaa omaan makuuni liian vähän. Kaverissa olisi potentiaalia olla paljon muutakin, kuin OK tahtiin pisteitä tekevä laituri. Tämä on tosin ollut koko kauden HIFK:n ongelma, eli joukkueessa on paljon pelaajia, joiden avulla voitaisiin rymistellä urakalla, mutta nyt se on jäänyt yksittäisten pelaajien satunnaiseksi taklailuksi, eikä systemaattiseksi pelitavaksi. Pitäisin jos rooli ja palkka natsaavat.

Kuhdasta Kuhta on niitä harvoja, joista on ainesta tulla todellisiksi IFK ikoneiksi. Tälle kaverille ei yksinkertaisesti voi sanoa, että ei tarjota sulle jatkoa, etsi uusi seura. Kuhta ei ole enää välttämättä 1. ketjun tavaraa, mutta niin vain tällä kaudella vielä alkukaudesta oli ehkä HIFK:n tärkein sekä näkyvin hyökkääjä ja aivan eri jalalla liikkeellä, kuin vielä viime kaudella. Kuhdan ja IFK:n on vain nyt löydettävä yhteinen sävel sen suhteen, että mikä rooli ja palkkaus Kuhdalla on nyt ja tulevaisuudessa. Vielä ensi kausi menee hyvin 2. ketjussa ja tuuraajana ykkösessä, jos ja kun tulee loukkaantumisia. Toivon että Kuhta pystyisi mukautumaan rooliinsa ja pelaamaan vanhoilla päivilläänkin esim. kolmosketjussa ja tekemään sieltä pisteitä, koska ei IFK:ssa nytkään ole oikeastaan lainkaan kokeneita kotimaisia liigajyriä, jotka alemmista ketjuista tekevät kausittain kohtalaisesti pisteitä. Kokeneet sotaratsut ovat yllättävän tärkeä luonnonvara ja saattavat tärkeissä peleissä nousta kovaan arvoon, kun nuoremmilla pelaajilla jäätyy kädet jalat ja pää.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä kuulun kans porukkaan, joka oikein mieluusti näkis Kiben jatkavan HIFK:ssa. Ja tottakai liksan tarkistus on paikallaan. Pohditaan kuitenkin seuraavaa kun mietitään Kibeä:

- Onko HIFK:lla varaa päästää Kibe pois?

Nythän on jo kuultu näitä keskusteluita, missä puhutaan ensi kauden pelaajapalkkioiden muuttumisesta. Nybari taisi mm. puhua tästä Sihvosen talk-showssa vai mikä se nyt on. Enivei, jos me saadaan Haataja, great. Siihen kaveriin sitten uppoaa rahaa kunnolla. Näyttöjä löytyy myös.

Jos Kibe suostuu tiputtaa liksaansa vaikkapa 150-200k tasolle, itse ottaisin hänet ensi kauden HIFK:n. Syitä? No kyllähän Kibe on jo todistanut aka antanut näytöt siitä, että kaveri osaa tuottaa pisteitä ihan kiitettävällä tahdilla kaudesta toiseen. Verrattuna esim. Pessiin, ottaisin Kiben anytime jos pitäisi valita. Ikäkään ei mun mielestä ole vielä liian suuri este. Sitä liksaa tosin sitten sietää tarkistaa, mutta musta jotenkin tuntuu ihan mutu pohjalta, että herra itsekin tiedostaa asian ja saattaa jopa suostua tiputtamaan sitä. Lisänä siihen sitten KJ:n mielipide kaverista ja mitkä Kiben omat fiilikset ovat jatkon suhteen. Jos suurempi liksa kiinnostaa, niin sitä joutuu sitten hakemaan muualta.

Lopuksi vielä se seuraikonin asema. Missä muualla Kibe pelaisi sm-liigaa kuin HIFK:ssa? Taitaa olla viimeisiä vanhan liiton miekkosia, joille vaihtoehto on joko Nordis tai sitten ulkomaat. Tätä on pakko kunnioittaa. Lisäksi tykkään miehen tyylistä muutenkin. Kapteenius ei Kibelle sovi, mutta kyllä siitä edelleen vähintään kakkosviitan sniperi paikka irtoaa. Miksei jopa ykkönenkin. Loukkaantumisia sattuu aina, sehän me tiedetään.

Täytyy lopuksi ihmetellä tota menoa, mikä on Lennun ympärillä jatkosta. Kaveri ei ole pelannut mitään ihmeellisen hyvää kautta(ei tosin superpaskaakaan) ja nyt on ollut suht paha loukkaantuminen. Ottaako joku NHL-jengi tosiaan riskin tässä tilanteessa? Tottahan on, että farmit sieltä rapakon takaa löytyy mutta silti? Tämä siis ihan puhtaana ihmettelynä. Ja kyllä, haluaisin pitää Lennun meillä vielä ensi kauden ja menköön sitten kokeilemaan rapakon takana siipiään.
 

COLHC1980

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Deutscher Fußball-Bund, NP #3
perinteisellä mallilla taitosentteri-rouhija-sniper

Loppi-Petrell-Haataja?

Siinä olis tuolle mallille sopiva ketju.

Toinen voisi olla sitten Hirso-Pikkarainen-Luttinen, tässä kumpikon voi olla se rouhija tai sniper, mutta veikkaisin Artun kaivavan kiekon Hirsolle, Hirso passaa Pikulle ja Piku tekee maalin Artun siirtyessään maskiin.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kimmo Kuhta ja liksa, kestoaiheelta vaikuttaa tämäkin. Viime talvena oli ilmassa jotain tämmöistä: "Kimmo Kuhtaa pitää verrata samaa liksatasoa nauttiviin pelaajiin ja verrata tehoja. Leino tehoilee samalla liksalla paljon enemmän, K.K:lla on aivan liian iso liksa suhteessa tehoihin". Aivan totta, mutta tuon takia täytyykin tätä kautta peilata täsmälleen samalla tavalla. Kimmo Kuhta on pelannut 27 ottelua, missä on tullut 12+12=24 (tekee muuten 0,89 pinnaa/peli). Noilla pisteillä lohkeaa pistepörssissä sija 62, edellään Ville Viitaluoma, 51 ottelua ja 13+11=24 ja takanaan Kalle Kerman, 49 ottelua ja 11+13=24. Jos lähdetään Kuhdasta pörssiä ylöspäin niin sijalla 37 olevalla Janne Laakkosella on kovempi pinna/peli-keskiarvo (1,07) kun Kuhdalla mutta kukaan ei muu ei pääse oikeastaan edes lähelle Kuhtaa. Geoff Platt sijalla 28 on tehoillut Kuhdan tahtiin, 33 pist ja 38 ottelua mikä tekee 0,87 pist/ottelu. Sijalla 17 oleva Viuhkola on vetänyt tämän kauden ottelukohtaisilla tehoilla 0,93, missä on muuten oiva verrokki Kuhtaan. Mun mielestä Kimmo Kuhta kestää vertailun tämän kauden näytöillään melkein kenen kanssa tahansa, Kuhdan pinna/peli-keskiarvolla kun oltaisiin pistepörssissä top-10:ssä koko kauden osalta. Tavallaan huvittavaa on että kaikkien himoitsema Haataja on vetänyt tämän kauden tehoilla 52 ottelua, 22+25=47 mikä tekee 0,90 pist./ottelu mutta lähes samoilla tehoilla vedellyt Kuhta on ylipalkattu jäähdyttelijä. Tämän kauden tehoihin peilattuna Haatajan ensi kauden liksan pitäisi siis olla samaa tasoa Kuhdan liksan kanssa, kaikki muu on ylimääräistä ja huonontaa hinta/laatu-suhdetta. Eli jos Haataja HIFK:hon tulee niin odotan että valitus hinta/laatusuhteen huonoudesta on kova jos palkka on yli 200000. En nimittäin ymmärrä miksei nyt voi käyttää samoja vertailuperiaatteita kun aikaisemminkin, ei ennenkään kelailtu kärkimiesten kohdalta kuin tehtyjä pinnoja suhteutettuna palkkaan. Ketjukaverit ja joukkueen pelitapa, mitä väliä. Liksa ja tehot, ne merkitsevät.

HIFK:n sisäisessä pörssissä Kuhta on muuten sijalla 6 ja matseja on siis alla ne 27. Hirso on tehoillut 1,08 pist/ottelu ja Bates 1,05 pist/ottelu. Seuraavana listalla onkin Kuhta, maalitykit Pikkarainen ja Luttinen jäävät selkeästi Kuhdan piste/peli tehoista.

Mutta Kuhtahan on ylipalkattu jäähdyttelijä jonka liksaa pitäisi pienentää merkittävästi. Lisäksi hänen pitäisi oikeastaan kilpailla samasta peliajasta kolmosketjussa jonkun Liivikin kanssa. Huh huh, vähän taas valoja päälle. Tämän kauden näytöillä Kuhta on SM-liigassa top10-laiturien joukossa, sinne on esim. Liivikillä vielä pitkä matka, jos nyt sitä statusta edes ikinä saavuttaa.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tämän kauden näytöillä Kuhta on SM-liigassa top10-laiturien joukossa, sinne on esim. Liivikillä vielä pitkä matka, jos nyt sitä statusta edes ikinä saavuttaa.

Sitähän Kuhta on ollut jo monen monta vuotta, mielestäni koko tämän vuosituhannen. On jotenkin käsittämätöntä lukea täältä sivusta näitä teidän juttujanne, jossa Kuhdasta, omasta seuraikonista ja yhdestä liigan tämän vuosikymmenen tehokkaimmista pelaajista, halutaan luopua siksi, että se tienaa liian paljon rahaa! Eihän kukaan fani joudu pennilläkään kustantantamaan Kuhdan liksaa (joo, liput ja kausarit, tiedetään - se raha vain käytettäisiin kuitenkin johonkin muuhun pelaajaan), joten miksi ihmeessä sillä on yhtään mitään väliä mitä pelaaja x tienaa. Seurajohto päättää mitä haluaa pelaajalle maksaa, pelaajan ainoa tehtävä on pelata hyvin.

Jos ei Kuhta teille "mahdu" ensi kaudella, niin pistäkää länsinaapuriin vaan. Meille mahtuu.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sitähän Kuhta on ollut jo monen monta vuotta, mielestäni koko tämän vuosituhannen. On jotenkin käsittämätöntä lukea täältä sivusta näitä teidän juttujanne, jossa Kuhdasta, omasta seuraikonista ja yhdestä liigan tämän vuosikymmenen tehokkaimmista pelaajista, halutaan luopua siksi, että se tienaa liian paljon rahaa!

Yhtä käsittämättömältä se tuntuu monesta IFK-fanistakin. Täällä nyt vaan tuntuu helposti tapahtuvan se lumipalloefekti, että kun ns. isot pojat alkavat dissata jotakin kuten Kibeä, on heti koko Jatkoajan teinix-osasto peesailemassa (ja sitähän tuntuu riittävän). Tälle teinix-osastolle on turhaa alkaa puhua mistään seuraikoneista. Stadia bamlaava IFK-kasvatti tai mamikset jalassa hallille tuleva lappalainen, eihän niillä ole mitään eroa. Paitsi se, että nämä stadilaiset IFK-kasvatit ovat liian ylimielisiä edarin jätkiä, joten mieluummin pihalle ja lappalaisia ja savolaisia tauno tasalakkeja tilalle.
 

punainenpeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NYR
Kibe

Olen kyllä varmasti itsekin dissannut Kibea aikaisemmin. Tämän kauden näytöt ovat kuitenkin sitä luokkaa, että Kibe mahtuu kevyesti mun IFK:hon varsinkin siinä tapauksessa, että esim. Haataja tulee ykköseen snaipperiksi. En myöskään laittaisi yhtään hanttiin, vaikka Kiben liksa olisi 200.000 tonnin luokkaa.

Kyllä me tarvitaan näitä iki-IFK-miehiä.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Eihän täällä kukaan dissaa Kuhtaa, kysymys on vain siitä, kuinka paljon on järkeä maksaa yhdelle pelaajalle. Maksamalle jollekin liikaa, joudut helposti maksamaan liikaa myös monelle muulle, toisaalta se liikaa maksettu raha on pois muusta pelaajabudjetista. Hyvä esimerkki toisesta urheilumuodosta on Arsenal, jossa Wenger jatkuvasti puhuusiitä, että heillä on raamit, jonka mukaan voidaan maksaa palkkoja. Adebayor halusi järjettömiä summia ja siihen ei Arsenalissa suostuttu, mikäli Wenger olisi taipunut siihen, niin hänen olisi pitänyt maksaa vähintään sama muutamalle muulle ja dominoefektinä olisi todennäköisesti nousseet myös rivipelaajien palkat.

Kuhta on loistava pelaaja liigaan ja iän mukana myös monipuolistunut eli ei elä pelkästään maaleista nykyisin, silti ei hän kuulu liigan kuumimpien pelaajien joukkoon (top 5) ja hän on helpommin paikattavissa, kuin esimerkiksi Rikssman, Corso, Immonen, Hirso, Viuhkola ensimmäisinä mieleen tulevista. Silloin palkkatason pitäisi mennä olla myös hiukan alempi. Itselläni on aika paljon työntekijöitä, joista vain muutama on korvaamaton ja heille on pakko maksaa riittävästi, heidän sijaansa on vaikea löytää riittävästi ammattitaitoa, sitten on taas vastuuhenkilöitä, joiden osaamistaso ei ole korvaamaton, miksi maksaisin heille kaikkein kovinta palkkaa? Kyllä samat lainalaisuudet pätevät myös jääkiekossa, kuin yritysmaailmassakin ja myös jalkapalloiluun verrattuna, vaikka siellä maksetut palkat ovatkin jopa järjettömiä. Itse yrittäisin pitää Kuhdan tiettyyn rajaan asti tiukasti HIFK:ssa, jopa tehdä ehkä hänelle uraa peliuran jälkeen, jos se kiinnostaa, mutta nykyinen palkkataso on mielestäni liian korkea ja haittaa muun joukkueen rakentamista.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Itse yrittäisin pitää Kuhdan tiettyyn rajaan asti tiukasti HIFK:ssa, jopa tehdä ehkä hänelle uraa peliuran jälkeen, jos se kiinnostaa, mutta nykyinen palkkataso on mielestäni liian korkea ja haittaa muun joukkueen rakentamista.

Samaa ihmettelyä tältä suunnalta. Kyllä Kille kuuluu IFK:n rosteriin ja ihan oikeasti, kyllä mielummin katselisin Killeä peliuran jälkeen IFK:n organisaatiossa, kuin pygmiä.
Pygmi on ehkä laitettu väärään rooliin, mutta silti.
 

Lemieaux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Total hockey / Totaalvoetbal
En myöskään laittaisi yhtään hanttiin, vaikka Kiben liksa olisi 200.000 tonnin luokkaa.

Eiköhän tuo ole kuitenkin vähän liian korkea hinta, jumantsuigeli, 200 miljoonaa euroa! Sillähän sais jo rakennettua Globenin tasoisen megahallin parkkihalleineen ja vielä velattomasti! Siis kyllä mäkin Kibestä diggaan ja pitäisin jengissä, mutta ehkä se maksimi ois kuitenki joku 200 tonnia. Ja hymiö perään.

Kibe siis mahtuu mun jengiin, mutta en haluisi että se on meidän ykkössniper, etenkään ainoa. Pikkaraista ja Luttista en miellä puhtaiksi snipereiksi, vaikka ovat paljon maaleja tehneetkin. Haataja ykkösen sniperiksi ja Kibe kakkosen maalintekijäksi, ni meitsi on enemmän kuin tyytyväinen. Jos vielä saadaan pidettyä jompikumpi kaksikosta Pessi ja Piku (jotenkin luulen että jompikumpi lähtee ja Haataja tulee sisään), ja lisäksi lupaavimmat nuoret (Wärn, Liivik, Pöysti, joista ainakin Pöystillä taisi olla jo soppari), on mielestäni hyökkäys aika hyvällä mallilla. Yksi Vesce/Murray toki aina mahtuu. Tällöin hyökkäys voisi näyttää bout tältä (ja tämäkin on vähän ylimitoitettu, ei hyökkäyksen ihan näin vahva tarvitse olla):

Petrell - Loppi - Haataja/Piku
Luttinen/Piku - Hirso - Kuhta
Luttinen/Pessi - Ramstedt - Vesce
Liivik - Porthen - Ahtola
+Wärn, Pöysti, a-junnut (Heikkilä, Rouhiainen, Karjalainen jne)

Puolustukseen Jere Hankin tilalle, rightin ykköspyssy ykköspariin ja jatko ainakin Turuselle. Pakkiparit voisivat siis mennä näin:

Heikkinen - Rightin huippu (työnimi "Lupa")
Söde - Jere
Turunen - Kanki
+Holmberg, Melart, Haverinen

Maalissa Nieminen ykkösenä, AA kakkosena. Ensinnäkään ei riitä rahat tuon puolustuksen jälkeen mihinkään Tarkkiin/Wiikmaniin tms. ja Toivoseen tai Hurmeeseen en menis riskeeraamaan yhtään rahaa, ja toiseksi uskon että Nieminen / AA ON riittävä mestaruuteen, etenkin tuollaisen puolustuksen takana.

Kiben palkanalennuksen ja parin kalliin pelaajan poistumisen myötä uskon että tämä olisi about yhtä kallis kuin tämän vuoden rosteri. Yks hyökkääjä tuosta veke (Pessi, Piku, Vesce tai Haataja) ja olis jo todennäköisesti halvempi kuin tämän vuoden rosteri.
 

aika epeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin urheiluyhdistyksen toverit
Puolustukseen Jere Hankin tilalle, rightin ykköspyssy ykköspariin ja jatko ainakin Turuselle.
...
Maalissa Nieminen ykkösenä, AA kakkosena. Ensinnäkään ei riitä rahat tuon puolustuksen jälkeen mihinkään Tarkkiin/Wiikmaniin tms.

Kaikki olemme samaa mieltä pakiston täydentämisestä laatuluokan rightin pelaajilla. No problemos. Mutta Nieminen ei riitä, tarvitaan Riksmanin klooni. Katsotaan tilastoja, jotta homma valkenee (Jokerit vs. IFK) sarjasijoituksen suhteen. Jos ja kun Haataja tulee, joku eturivistä saattaa lähteä veks. Mutta sekin on no problemos. Enemmänkin vaihtoa saa tulla, jos päteviä vastuunkantajia on tulossa. Mestaruusjengissä, silloin viime vuosituhannen puolella, ulkopuolisia oli aika iso nippu. Ja hyvin meni.
 

Kajastus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Haataja on kyllä pelannut tähän mennessä huikean kauden, mutta en kuitenkaan ole vakuuttunut siitä, että olisi pommin varma onnistuja HIFK:ssä, johtuen Haatajan historiasta. Haataja on käytännössä aina pelannut Saarenheimo sentterinään, niiin Kärpissä kuin nyt Lukossa. Nämä kaverukset ovat liigassa todistetusti tehokas tutkapari, mutta mitä ovat erikseen. Siitä ei ole näyttöä.

Tulee vaan niin elävästi mieleen 90-luvun alussa meillä pelannut tutkapari Peltola-Kivelä. Kivelä siirtyi HPK:sta HIFK:iin muistaakseni ensin ja Peltola seuraavalla kaudella perässä. HIFK halusi tutkaparin ilmeisesti yhteen, koska Kivelän tehot romahtivat HIFK:hon siirtymisen jälkeen ilman Peltolaa. No ei se Kivelä-Peltola tutkaparin saaminen kasaan kuitenkaan seuraavalla kaudella kaksikkoa saanut samaan lentoon kuin aikanaan HPK:ssa.

Toivottavasti olen väärässä siinä mitä epäilen, että Haatajan peli ei kulkisi HIFK:ssä joku muu sentterinään kuin Saarenheimo.

Summa summarum. Haataja on varmasti kallis, ykköskenttään hankittu snaipperi, jonka on pakko onnistua, jos HIFK mielii menestyä. Mielummin kuitenkin näkisin tällä paikalla Salmelaisen. Se olisi pommin varma diili.

Osaako joku valoittaa, mitkä ovat Salmelaisen mahdolliset vaihtoehdot ensi kaudelle?
 

avojääpommi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näissä fantasiakentällisissä on järjestään neljä pelaavaa kenttää plus junnut.
Eikös ensi kaudella ole kolme kenttää ja kaksi ylimääräistä kenttäpelaajaa?
Kierrätystä on varmaan luvassa aika lailla.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Näissä fantasiakentällisissä on järjestään neljä pelaavaa kenttää plus junnut.
Eikös ensi kaudella ole kolme kenttää ja kaksi ylimääräistä kenttäpelaajaa?
Kierrätystä on varmaan luvassa aika lailla.

20 pelaajaa pukee peliin eli saa siitä kasaan 4 ketjua, 3 pakkiparia ja 2 maalivahtia. Voi olla, että yleistyy taas sellainen käytäntö, että "honkasia ja nielikäisiä" peluutetaan nelosketjun laidassa ja tarvittaessa 7. puolustajana. Osaava peluutus on 20 pelaajan ryhmässä entistä tärkeämpää tai ainakin vaatii enemmän tarkkuutta kuin laajemmalla pelaajaporukalla operointi ottelun aikana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös