Varmuuden vuoksi samaan aikaan pistetään ulos Turusta, Pesosta, Kuhtaa, Porthenia, Pikkaraista jne. Eli viime kaudella hyväksi koettu tapa toistuu. Ulos Guolla, Murray, Laakkonen, Vesce, Kovanen jne. Tilalle hmmm ei löytynytkään ketään.
Aivan oikein veliseni, mulla on mennyt jo fiilikset, kun saa valittaa taas samasta asiasta kuin viime keväänä: pannaan ihan asiallisia pelimanneja menemään, eikä varmasti korvata heitä paremmilla. Siis mun puolestani kaikki lähtijät saavatkin lähteä, siitä ei kahta sanaa. Paitsi ehkä Pesosen suhteen. Mutta kyllä se on kuulkaa niin, että jopa Hank Elvis Pikkarainen
pitää korvata. Laiska flegu, mutta liigapakki kuitenkin. Kovasesta piti jo sanoa viime keväänä, että jos ei tule parempaa tilalle, niin tulee Kovastakin ikävä. Eikä mua paljon edes lämmittänyt Tommin myyttiset playoffit, mutta liigapakki sekin on. Tämän kevään Kovanen on Hannu Pikkarainen: Ei todellakaan ole ollut läheskään aina mukavaa katseltavaa ja aivan oikein, että hän häipyy - mutta tilalle pitää saada korvaaja ja kuinkas mulla onkaan sellainen fiilis, että stuntti on joku meidän oma junnu. Turunenhan on tasokas liigapakki, hänen korvaajansa tarvetta ei tarvitse edes perustella.
Mun tietääkseni tulijoita Granlundin lisäksi Haataja, Töykkälä ja Clarke. Korvaakohan Clarke nimenomaan asennekaverina Pikkaraisen? Kukas korvaa sitten Turusen? Jahas, No Body. Kertokaas mulle kuinka pakisto paranee sillä, että Turunen ja Hank lähtevät ja Clarke tulee tilalle? Holmberg lähtee myöskin ja sekin sälli oli Haverisen rinnalla pakki. Töykkälästä en osaa sanoa mitään. Eikös se mennyt Bluesista Tepsiin eli on se ainakin voittanut jotain - HIFK:n sääläreissä. Paita kattoon!
Haataja on mielestäni erittäin Loppi-tyyppinen case. Siis odotusarvojen suhteen. On kiistatta hyvä pelaaja ja omaa kovan pistepotentiaalin Hirson rinnalla. Kelpaa mulle Kuhdan korvikkeeksi, hintakin on enemmän kohdallaan. Mutta Haatajankin kanssa ensinnäkin terveystila on hieman epäselvä. Tietääkseni hän on selkävaivainen. Loppi loukkaantui kauden alussa ekassa töytäisystä ja pelasi loppukauden toipilaana. Jälki oli sen mukaista. Toinen ja paljon akuutimpi pointti:
Haataja ei tule voittavasta organisaatiosta. Lukko on HIFK-klooni hintaa myöten. Sori nyt vaan, mutta mielestäni Lukko-tausta ei pidä sisällään oletusta siitä, että nyt tulee voittamaan tottunut kaveri. Minkälaisia mitaleja Haatajalla on taskussa? Tällä kaudella playoutsarjan voitto Ässiä vastaan. "Lukko-tausta" kuulostaa pelottavan paljon samalta kuin "HIFK-tausta" ja tässä tokikin puhun organisaatiotasolla. Kärpistä tuleva Granlund on lahjojensa lisäksi tervetullut myös Kärppä-jätkänä. Hänen ei ole tarvinnut rypeä junnu-uraansa vitsiksi vajonneen emoseuran riveissä. Töykkälä siis lempattiin Bluesista. Pakistossahan on paikka sille kotimaiselle rightin jätkälle, joka pelasi Saksassa. Nykytilanteessa HIFK tarvitsee Jereä enemmän kuin Jere HIFK:ta ja HIFK itse on pelannut tilanteen tähän pisteeseen. Joten eipä tässä ole paljon vaihtoehtoja. Ensi viikolla pitäisi kuulua Jeren kuvio ja mitä pitempään sitäkin leivotaan, sitä varmemmin menee ohi.
Pannaanpas vielä tiivistettynä Jypin esittämä oppikirjaan kelpaava esimerkki menestysjoukkueesta. Ja kaikki tämä on sanottu täälläkin ties kuinka monta kertaa:
1) Menestyvä joukkue pärjää jo runkosarjassa ja runkosarjan voittaja pelaa reilusti yli 50% todennäköisyydellä finaalissa. Itse asiassa 2000-luvulla runkosarjan voittaja on ollut mestari yli 50% todennäköisyydellä.
SM-liigan propagandapätkä väliin: Playoffeissa kuka tahansa voi voittaa kenet tahansa, silloin alkaa sarja uudestaan ja blaablaablaa...
2) Menestyvä joukkue kasataan saman mallin mukaan kuin Keklu teki ja tässä on tärkeysjärjestys:
-valmennus
-maalivahti / maalivahdit. Jypin koutsit Dufva ja Siekkinen ovat ex-veskareita ja Jyp teki aikaa sitten diilin Sinuhen ja Tuokkolan kanssa myös ensi kaudelle. Kas kummaa.
-puolustus. Ja koko on pakistossa plussaa.
-kova 1-sentteri
-riittävästi alempia senttereitä, ei tarvitse olla tähtiä mutta valmiita liigapelaajia
-pari-kolme kovaa laitahyökkääjää riittää
-ulkomaalaisilla ei ole hevonvitun merkitystä tämän päivän liigassa. Joukkueen kokoaminen ei siis ala kolmen ulkkarin saalistamisesta, hyvillä kotimaisilla pärjää
Jahas, katsotaanpa HIFK:n malli.
1) Säästetään seuraavissa asioissa:
-maalivahdit ja maalivahtivalmennus
-puolustus
2) Ei reagoida seuraaviin asioihin:
-valmennuksen epäonnistuminen
-1-mv:n tolkuton rypeminen
-joukkueen pakkipula (ks. joukkueen rakennus by Jyp, tällaista ei pitäisi olla alunperinkään)
3) Hankitaan näitä aivan saatanasti:
-laitahyökkääjät
4) Keskitytään myös seuraaviin asioihin:
-ketkä ovat ulkomaalaiset? Ovatko X, Y ja B (kaikki á 200 ke) nyt riittäviä. Hei, kausihan ratkeaa ulkkareilla, katsokaa vaikka Kärppiä -08 ja Jypiä -09. Ei perkele, hankitaan vielä lisää yksi ukko C. Mietitään pitäiskö joku näistä nyt myydä vai mitä?
5) Hankitaan vielä varmuuden vuoksi muutama laitahyökkääjä lisää
edit: Erikseen Kyynikolle vastauksena