Viime aikoina on täälläkin ollut paljon keskustelua pelaajabudjetista ja joukkueeseen satsatusta rahamäärästä. Kaikkihan tietävät, että joukkueeseen satsatulle rahamäärälle ei ole tullut tippaakaan vastinetta sitten Kekäläisen aikojen. Itsekkin olen luonnollisesti ollut vaatimassa enemmän euroja, että saataisiin joukkueeseen ns. tähtipelaaja -statuksella liikkeellä olevia herroja. Nyt olen kuitenkin kääntänyt lopullisesti kelkkani tämän ajatuksen suhteen.
Mielestäni loppukauden TPS osoitti hyvin, että menestykseen ei välttämättä vaadita kovapalkkaisia tähtiä. Joukkueessa oli valmentaja, joka oli äärimmäisen motivoitunut ja sai lähes illasta toiseen psyykattua joukkueen loistavaan iskuun. Pelaajat pelasivat nimenomaan Joukkueena eikä kentällä ollut vain ylipalkattuja yksilötä. Itsekkin haluaisin mieluusti nähdä HIFK:ssa Suikkasen kaltaisen valmentajan enkä K. Jalosen tyylistä Mikki Hiirtä. Tässä tilanteessa olisi kuitenkin suoranaista tyhmyyttä potkia jälleen yksi valmentaja ulos, joten annetaan Jaloselle vielä tuleva kausi aikaa näyttää taitonsa.
Jotkut viisaat miehet ovat sanoneet, että joukkueen rakentaminen lähtee maalivahdista. HIFK:ssa ei olla taidettu koskaan ymmärtää tuota lausetta sillä kausi toisensa jälkeen maalivahtiosasto on flopannut. Mutta kuten täälläkin on moneen kertaan todettu, ehkä Sakarin olisi aika vaihtaa maisemaa niin nähtäisiin, että tulisiko hommaan uutta vauhtia. Käyttäen jälleen TPS:aa esimerkkinä; Salak oli lahjakas, mutta melkoinen raakile tullessaan Turkuun. Urpo Ylönen kuitenkin hioi miehestä timantin ja tulokset olivat jokaisen nähtävillä loppukaudesta. Uskon, että myös Nieminen pystyisi nostamaan tasoaan rutkasti tuollaisen "Upin" kaltaisen miehen opissa. Valitettava tosiasia on kuitenkin, että toista Ylösen kaltaista maalivahtivalmentajaa ei tässä maassa ole, eikä ehkä muissakaan maissa. Sakarista parempia vaihtoehtoja olisi kuitenkin varmasti tarjolla.
Toivoisin, että tulevaisuuden HIFK:n rakentaminen alotettaisiin jo tänään ja joukkueen perusta rakennettaisiin Niemisen, Wärnin ja Liivikin kaltaisten pelaajien ympärille. Kaipaamme joukkueeseen 100% sitoutuneita ja motivoituneita pelaajia. Nuorissa pelaajissa lepää tulevaisuus, mutta pelkästään heidän avullaan ei ole menestystä odotettavissa. Näkisin edelleen joukkueessa mielelläni Söderholmin, Kuhdan tai Karalahden kaltaisia "IFK-ikoneita" nuorten pelaajien mentoreina. Vaikka esimerkiksi I. Pikkarainen onkin loistava maalinsylkijä ja en kyseistä pelaajaa haluaisi nähdä vastustajan paidassa, osoittavat kuitenkin hänen ylilyöntinsä, että sitoutuminen joukkueeseen ei välttämättä ole huippuluokkaa. Vapaamatkustajista, "mä oon ainoastaan töissä täällä"-asenteella pelaavista ja "toivotaan-toivotaan" hankinnoista olisi ainakin päästävä eroon. Mieluummin katselen jatkossa paperilla nykyistä joukkuetta huonompaa, kunhan vain pelaajilla on koko ajan 100% pelissä, eikä kentällä ole ainoastaan joukko ylipalkattuja lampaita.
Tuleva kausi tulee olemaan testi koko organisaatiolle ja aika näyttää, että miten tästä testistä selvitään. Parin kuukauden päästä voikin jo melkein sanoa, että mitä kaudesta on tulossa. Mikäli verkot on vesillä vielä alkusyksystä ja odotellaan yhä sitä "isoa kalaa" niin kyllä sitten toivo on menetetty. Itse haluaisin nähdä, että IFK ottaisi hieman paremman otteen kannattajiinsa ja kerrottaisiin/tiedotettaisiin asioista hieman enemmän. Tuleva kausi lienee ensimmäinen jolloin en ensisijaisesti odota mestaruutta, haluan vain nähdä kentällä IFK:n, enkä tarkoita tätä nykyistä raiskattua IFK:ta vaan sitä Vanhaa Kunnon IFK:ta, mun IFK:ta, meidän IFK:ta.
Niin ja koko tekstihän kumpusi siitä, että kuulin huhun, jossa Liivikiä vietäisiin Hämeenlinnaan. Onko kenelläkään tietoa hänen tulevaisuudestaan? Kyseessä on ehdottomasti sellainen pelaaja, jonka haluaisin nähdä IFK:n paidassa myös jatkossa. Toivoisin myös kovasti, että Jere palaisi petopaitaan, mutta jotenkin minulla on sellainen tunne, että Jeren itsensä kannalta pelaaminen ulkomailla saattaisi olla parempi vaihtoehto.