...2. Alpon mukana poistui tietynlainen "virallisen valvojan haamu" taustalta ja valta sekä ennen kaikkea vastuu omasta tekemisaestä on jälleen luisunut enemmän pelaajille. Johtavien pelaajien vastuu on tämän tyyppisessä tekemisessä kova ja mitään Vellu Ketolaa ei nykyjoukkueessa ole. Kapteenistoa ehkä pitäisi harkita uudelleen?...
Tässä olen kanssasi samaa mieltä, mutta myös erimieltä. Suhonen ei valvonut yhtään harjoitusta, eikä ollut kiinnostunut niistä. Jos tarkoitat Suhosen "virallisen valvojan haamulla" pelkoa pelipaikan menetyksestä, niin silloin olet varmasti oikeassa. Suhosen valmennusfilosofiaan kuului vastuunjako eli Pieniniemi ja muut valmentajat vastasivat varsinaisesta toteutuksesta ja raportoivat Suhoselle. Eli mielestäni Suhosen poistumisella ei ole mitään merkitystä pelaajien kesäharjoittelun valvontaan. Pieniniemen vaihtuminen Kiveen on taas tuonut varmasti lisää vaatimustasoa ja valvontaa.
Itse olen ihmetellyt nuorten pelaajien "heitteille jättämistä". Ässien palkkalistoilla on neljä täysipäiväistä valmentajaa + Hirvonen. Tästä huolimatta nuoret pelaajat puuhastelevat yksinään punttisalilla, jossa tehdään liikkeitä väärin, jätetään harjoitteita väliin tai rytmitetään harjoittelu väärin yms. Toimintoja, joita olisi äärettömän helppo korjata, jos valmentaja olisi läsnä aina. Ei nuorilta voi odottaa täydellistä osaamista näissä asioissa. On erikoista, ettei yksikään näistä valmentajista ehdi paikalle. Se kuvitelma, että meillä olisi niin lahjakkaita junioreita, jotka ovat tunnollisia ja opiskelevat edes vähän fyysisen harjoittelun perusteita, pitää unohtaa. Toinen mitä olen miettinyt, on miten Ässät hoitaa näiden nuorten pelaajien ravintopuolen. Välillä tuntuu, että herrat syövät mitä syövät.
Määtän kohdalla puhutaan poikkeustapauksesta. Ruotsissa ollessaan seura palkkasi hänelle ravintoterapeutin, joka juoksi Määtän perässä suurin piirtein kaupassa ja kotona valvomassa mitä herra syö. Eli ilman neuvostotyyppistä valvontaa Määttä ottaa varmasti painoa joka kesä. Tällöin seuran pitää tietysti miettiä, että palkkaako se Määtän hänen puuteistaan huolimatta. Täytyy muistaa, että Määttä liikkuu kentällä oikein ja on aika usein siellä missä pitää, hän osaa vaan pelata tätä peliä.