Tämä lienee jonkin sortin vitsi tai jotain meta-huumoria.
Petersonin "yleisö" ja kannattajat ovat empiirisen kokemukseni perusteella hyvin poikkeuksellisen miesvoittoisia, ainoat naiset joiden olen nähnyt Petersonia promoavan ovat olleet Suomen Kansa Ensin-hihhuleita ja muistaakseni Huhtasaari.
Täällä taas empiirinen tutkimukseni puoltaa vahvasti alkuperäistä väitettä. Itselleni Peterson tuli tutuksi ehkä tässä vuoden sisään TikTok pätkien kautta. Oikeastaan yksikään kaveripiirini miehistä ei häntä tunne, maksimissaan "olikos tää se joka oli Roganissa". Sen sijaan esimerkiksi nykyinen tyttöystäväni ja jopa hänen kaveripiirinsä on seurannut miestä hyvinkin tarkasti, kirjat ovat luettu jo pidemmältä ajalta ja elämää seurattu muutenkin.
Tämä tietysti on empiiristä, mutta onhan Jordan jotain varsin raikasta ummehtuneeseen feminismi-ideologiaan verrattuna. Hän on myös tunteista puhuva psykologi. Yksinään psykologian opiskelijoista naisia taitaa Suomessa olla jo hyvästi päälle 80% ja tähän lisäksi muut aihealueesta kiinnostuneet.
Peterson antaa myös varsin raikkaita realistisia ja toisenlaisia näkemyksiä naistenlehtien vihamielisille kommenteille. Hän esimerkiksi toteaa, että kyllä miehet ansaitsevat kiitoksen sitä, että käytännössä koko ihmiskunnan infrastruktuurin on rakentanut ja ylläpitänyt miessukupuoli, ja he huolehtivat siitä että meillä kaikilla on täällä paikka jossa olla. Lisäksi hän opastaa naisia hakeutumaan tietyille aloille mikäli haluaa esimerkiksi palkkansa maksimoida, sen sijaan että vollotettaisiin siitä miksi hoitaja ei saa samaa palkkaa kuin insinööri.
Vaikka toki provosoivasti niin hän tuo meille realistisia käytännön esimerkkejä ymmärrettävästi esille, nykyisenkaltaisen ummehtuneiden ideologioiden sijaan ja nimenomaan tiede edellä - kuka realistinen ja konkreettinen ihminen ei tällaisesta vaihtelusta pitäisi?
Edit: Unohtui loppukaneetti. Lopulta kuitenkin ainakin itse olen taipuvainen uskomaan, että suurin osa faniporukasta kuitenkin miehiä on. Toisaalta en laskisi esimerkiksi omaa tyttöystävääni tai hänen kavereitaan miehen faneiksi vaikka he hänen tuotoksia melko ahkerasti seuraavatkin. Eli lopulta tässä voi olla myös kysymys vähän siitä miten me fani määritellään ja kuka on vain seuraaja.