Meh. Se, että joku pelaaja vaikuttaa Lämsä, Valtonen & Co.:n sekametelisopassa pörrääjältä, ei tee hänestä ainakaan mun silmissä lähtökohtaisesti automaattisesti tehotonta pörrääjää. Tällaisten pelaajien, joilla sanotaan olevan paljonkin potentiaalia, kanssa on aika ehdotonta, että taustalla vaikuttaa sellainen valmentaja, joka saa sen potentiaalin kaivettua sieltä esiin.
En mä väitä, että Raskista saadaan koskaan mitään ehdotonta tähtipelaajaa tehtyä, mutta samalla kuitenkin väitän, että potentiaalia hyväksi liigatason pelaajaksi on Törmäsen luotsaamana huomattavasti enemmän kuin edellä mainittujen sankareiden. Itse olen valmis antamaan Raskille aikaa (ja ennen kuin tulette mainitsemaan ajan ja mahdollisuuksien saamisesta Jokereissa, lukekaa edellisetkin lauseet), koska hyökkäyspäässä meillä ei tässä joukkueessa ole toistaiseksi ongelmaa
Kuten yritin tuossa sanoa, niin mun mielestä Raskissa ei ole potentiaalia tähtipelaajaksi, mutta hyväksi liigatason pelaajaksi kyllä. Olemmeko tästä asiasta eri mieltä?Ymmärrän kyllä mitä haet takaa valmennuksella ja itsekään en ole mikään Lämsän ja varsinkaan Valtosen suurin fani. Kuitenkin taisi päästä unohtumaan kenen valmennuksen alaisuudessa esimerkiksi pelaajat Pulkkinen, Teräväinen ja Eronen ovat nostaneet selvästi tasoaan ja päässyt sitäkautta isompiin sarjoihin. Toki siellä myös Westerlund ollut valmennuksessa osan aikaa, mutta sillonkin Lämsä oli mukana apuvalmentajana. Ei Jokerit mikään varsinainen lupausten hautausmaa ole ollut Lämsän aikana millään muotoa ja sinänsä en ihan ymmärrä kritiikkiä Lämsää kohtaan tässä asiassa. Voittihan Jokerit kuitenkin myös runkosarjan Lämsän alaisuudessa ja pelasi runkosarjan aikana itseasiassa todella laadukasta ja hyvin organisoitua kiekollista peliä (joo, dyykkas playoffeissa, mutta sillä ei ole tän asian suhteen juurikaan tekemistä), joka ei varmasti ainakaan ole esteenä pelaajan kiekolliselle kehitykselle. Tämä sinällään liittymättä Törmäseen ja uskon hänen olevan todella hyvä valmentaja nuoremmille pelaajille, etenkin mentaalipuolella. Mitä taas Törmäseen tulee, niin mitkä on Törmäsen oikeat näytöt liigatason nuorten pelaajien potentiaalin esiinkaivamisessa? Ketkä nuoret pelaajat on hänen allaan Liigatasolla (lasketaan mestis ja Sveitsi tähän samaan) noussut potentiaalisesta nuoresta pelaajasta parrasvaloihin NHL:n portteja kolkuttelemaan tai KHL:ään? Kyllä mä sitä valmentajana arvostan ja pidän oikeasti hyvänä valmentajana, mutta ei niitä näyttöjä noista tapauksista nyt Törmäselläkään ihan aikuisten oikeasti hirveästi ole vaan asia perustuu pitkälti olettamuksiin, toiveisiin ja odotusarvoihin.
Raskista sitä potentiaalia (mitä potentiaalia?) taas ei ole kukaan oikein saanut kaivettua ulos ja ihan selvillä silmillä katsottuna Raskin pelissä on todella isoja puutteita etenkin pelisilmän osalta. Se taas valitettavasti on ominaisuus, mitä valmennus ei ihan tosta vaan kehitä ja ratkaise. Luistelua ja vetoa pystyy hyvin kehittämään, mutta pelisilmä on ongelmallisempi asia ja valitettavasti se on Raskin kohdalla ehkä kuitenkin se suurin heikkous. Ei se vetokaan missään nimessä hyvä ole, mutta se on vielä helpommin korjattavissa oleva asia.
Kuten yritin tuossa sanoa, niin mun mielestä Raskissa ei ole potentiaalia tähtipelaajaksi, mutta hyväksi liigatason pelaajaksi kyllä. Olemmeko tästä asiasta eri mieltä?
Sen potentiaalin saa valmentaja esiin roolittamalla pelaajat oikein. On ihan totta, että Törmäsellä ei ole näyttöjä kotimaan kiekkoskenestä, että olisi nostanut pelaajia parrasvaloihin (en nyt laske Ikosen Jassea tähän, kun pelejä Jassella on kuitenkin takana vasta kolme), mutta mainitsemillani Lämsällä ja Valtosella on kuitenkin näyttöjä siitä, miten ne potentiaalit saadaan pysymään piilossa. Pulkkisella oli takanaan hyvä kausi ennen Lämsän nostamista päävalmentajaksi, mutta seuraavat kaudet menivät selvästi heikommin. Eikä kyse ole siitä, ainakaan minun mielestäni, etteikö Pulkkinen olisi ollut edelleen loistava pelaaja, mutta jostain syystä se potentiaali ei realisoitunut. Teräväinen puolestaan on niin älyttömän laadukas prospekti, että yhtään heikommat tulokset olisivat olleet suoranainen katastrofi. Elän myös siinä käsityksessä, että Teräväisellä kesti todella paljon omaksua ykkössentterin paineet ja pisteitä tuli enemmän kakkosketjussa, jolle ei luotu samanlaisia paineita.
Mitä tuohon runkosarjavoittoon tulee, niin siitä asiasta on keskusteltu muut ketjut suorastaan tukkoon tähän asti, ja siitä asiasta emme tule olemaan koskaan samaa mieltä, joten voinemme jättää asian sikseen. Myönnän myös suoraan, että omaan aika suuria antipatioita kyseistä kaksikkoa kohtaan, joten mielipiteeni ovat hyvin värittyneitä.
Miksi minulle tulee Raskista mieleen se versio Eetu Pöystistä joka meillä pelasi? Ihan kovamoraalinen duunaripelaaja, jonka vahvuudet saataisiin parhaiten esiin kaltaistensa seurassa, kun ei ole kuitenkaan puhdas tilantekijä tai pistenikkareiden "aseenkantaja".
Jotenki näyttää nyt siltä, että Rask on oppinut syöttämään. Pari aika maukasta syöttöä tässä pelissä, josta yhdestä tuli maali. Muutenkin hyökkkäysaluellee päästyään yrittää vähän kurkata, että voiko kiekkoa jakaa esimerkiksi viivalle pakille tai toiselle hyökkääjälle. Aikasemminhan Rask keskittyi lähinnä kiekon menettämiseen.Raskilla tänään hyvä peli. Vahvaa luistelua ja tällä kertaa tuntui olevan enemmän hyödyksi ketjulleen kuin haitaksi.