Joonas Rask – Helsingin IFK

  • 190 808
  • 855

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC
Rasse on Pinnalla:

 

Helsingforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Monet dumasivat, mutta mielestäni Rask näyttää jopa nopeammalta ja vielä enemmän työtä tekevältä kuin aiemmin.

Sehän olisi vallan mainiota.

Ihmettelin alunperinkin, miksi kukaan Raskia epäili?
Mä en kanssa ymmärrä sitä miten moni epäilee JR:ää.
Vieläkö joku epäilee, että riittääkö? Kädet käy ja jalat käy ihan tuttuun tyyliin.
Moni epäili Raskia, osa jopa omista, mutta suurin osa oli vieraiden kannattajia. Sama vanha JR siellä on kehissä.

Minä epäilin, vaikken ole vieraiden kannattaja. Syy miksi epäilin ei ollut niinkään ikä (onhan Joonas vasta 33-vuotias), vaan neljän Ruotsissa vietetyn vuoden pisteet ja pelipaikka. Etenkin Luleåssa pelasi vallan nelosketjun rikkovassa roolissa ja pisteet olivat 12 kumpanakin vuonna. Toisin kuin meillä viime visiitillä, oli myös pudotuspelien pistesaldot varsin maltilliset: Örebrossa 9 peliä 0+3, Luleåssa 16 peliä 0+4 ja 10 peliä 2+1. Ymmärrän toki ettei Liiga ole aivan SHL:n veroinen, mutta en silti noiden pisteiden perusteella odottanut takaisin saapuvaksi vanhaa kunnon Rassea vaan päivitetyn version Dykistä, neloseen.

Vaikka ikä tuskin vielä painaa, saattaa jo tuossa iässä luistelu hidastua, ja se on Raskin suurin vahvuus. Nyt nähtyjen pelien (lyhyt otanta) perusteella näyttäisi siltä, ettei ole hidastunut, joten kenties pelkoni oli perusteetonta.

Ihan iloinen olen, jos epäilykseni osoittautuvat vääriksi. Keväällä olisi silti nastaa nähdä Komarov-Väänänen-Rask nelosketjuna, tai jopa Komarov-Seppälä-Rask. Se olisi aidosti kiekollinen nelonen, eikä myöskään hidas.
 

Hokipedia

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, LA Kings, Underdog
Rassen tuuletus maalin jälkeen tiivistää sen, miksi rakastan tätä miestä. IFK merkitsee hänelle aidosti paljon. Enemmän kuin vain työpaikka.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Rassen tuuletus maalin jälkeen tiivistää sen, miksi rakastan tätä miestä. IFK merkitsee hänelle aidosti paljon. Enemmän kuin vain työpaikka.
Herkistyin hieman siinä kohtaa, ei voinut mitään.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Raskin tuuletus tuli sydämestä ja suusta ”Jesssss, VITTU!!!”. Todennäköisesti kauden tunnerikkain maali Rasselle. Ja sanon tämän, vaikka ratkoisi mestaruuden yksin.
 

RedNumber9

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Saa tai ei niin yllättävän vähän peliaikaa tänään, vain 9 minuuttia tilastojen mukaan..
Rask on peliajan suhteen vähän väliinputoajana: ei pelaa YV:tä ja AV:lla ei ole ekoissa hyökkääjäpareissa. Sitten oman YV:n jälkeen HIFK laittoi aina nelosen kentälle, joten Rask jää noissa ikäänkuin välistä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: EPK

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Rask on peliajan suhteen vähän väliinputoajana: ei pelaa YV:tä ja AV:lla ei ole ekoissa hyökkääjäpareissa. Sitten oman YV:n jälkeen HIFK laittoi aina nelosen kentälle, joten Rask jää noissa ikäänkuin välistä.
Ansaitsee kyllä nähdyillä otteilla enemmän jääaikaa ja varmasti sitä alkaa saamaankin. Reilusti vaan vastuuta, kun se näyttää maistuvan. Tossa jengissä on muuten kokonaisuutena vielä helvetisti lunastamatonta potentiaalia ja se tietää vain ja ainoastaan hyvää tulevaisuudelle.

edit. Kaveri sanoi mulle muuten eilen matsissa, ettei Rask ole tullut himaan himmailemaan. Ei ole, ei, vaan täysi höyry ollut päällä alusta asti.
 
Viimeksi muokattu:

Spartacus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oon siinä vaan jotain kaunista, kun pelaajasta näkee että pelaaminen IFK:n paidassa merkitsee paljon. Peliaika jäi eilen pieneksi, mutta tunnejälki sitäkin suuremmaksi. Raskin kaltaisen pelaajan arvo ei toki näy täysimääräisesti keskiviikko-iltana KooKoota vastaan, vaan silloin kun on vaikeaa. Siitä nähtiinkin oiva näyte lauantaina Raumalla, jossa peli oli menossa pahasti vihkoon ennen kuin Rask päätti sytyttää jengin pelaamaan ja lopulta voittamaan.
 

Sillisalaatti

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Oon siinä vaan jotain kaunista, kun pelaajasta näkee että pelaaminen IFK:n paidassa merkitsee paljon. Peliaika jäi eilen pieneksi, mutta tunnejälki sitäkin suuremmaksi. Raskin kaltaisen pelaajan arvo ei toki näy täysimääräisesti keskiviikko-iltana KooKoota vastaan, vaan silloin kun on vaikeaa. Siitä nähtiinkin oiva näyte lauantaina Raumalla, jossa peli oli menossa pahasti vihkoon ennen kuin Rask päätti sytyttää jengin pelaamaan ja lopulta voittamaan.
Jep ei voi itsekään muuta kuin rakastaa Raskia. 3 peliä 2 maalia, yhdet myllyt ja eilisen tuuletus. Tällä kaavalla kausi näyttää aika helvetin hyvältä.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mitä peliaikaan tulee, niin mun puolesta Raskia voidaan vähän vaikka säästellä runkosarjan aikana, jos sillä vältettäisiin loukkaantumisia. Pudotuspeleissä sitten kaikki peliin!
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä peliaikaan tulee, niin mun puolesta Raskia voidaan vähän vaikka säästellä runkosarjan aikana, jos sillä vältettäisiin loukkaantumisia. Pudotuspeleissä sitten kaikki peliin!

Plus, että Raskin pelityyli on todella kuluttava. Femma lisää peliaikaan näkyy tekemisessä. Alkukaudesta ottaisin vähän enemmän varman päälle. Erikoistilanteet syö Raskin aikaa myös, kun ei pelaa yli- eikä alivoimaa.

Tilastojen mukaan muuten tuollainen 9+ minuuttia pelissä tuottaa maalin ja L% on 50. Vaikeita valintoja valmennuksella edessä :D.
 

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko Rask klesana vai kussut jonkun koutsin aamumuroihin? Mua oikeasti kummastuttaa, miten vähän hänelle annetaan mahdollisuuksia ja peliaikaa.

#freerask

Klesasta en tiedä, mutta kenenkään muroihin Joonas ei varmasti ole käynyt kusemassa.

Tämäkin asia on taidettu täällä avata jo alkukauden aikana. Joonas Rask on hieman välimallin kaveri, eli ylivoimalle on parempaa tarjolla samoin kuin alivoimalle. Ja molemmat asiat Joonas Rask on tiennyt, kun on tänne pahvin tehnyt.

Toinen, ja melkeinpä jopa suurempi juttu on se, että Joonas Raskin oma pelityyli on todella kuluttava pelaajalle itselleen. Näin, kun alivoiman ja ylivoiman puuttumisen johdosta saadaan Raskin omaa peliaikaa suhteellisen siedettävälle tasolle, saadaan hänestä paras irti siinä leipälajissa, eli 5vs5-pelissä. Kyse on siis koko ajan jokaisen tason (5vs5, ylivoima, alivoima) parhaasta kuormittavuudesta sekä suhteellisesti paras panos-tuotos-suhde per pelaaja, tässä tapauksessa Joonas Rask.
 

F#21

Jäsen
Voisin kuvitella, ettei tuo Raskin pelityyli niin kuluttava ole, että pitää maks 10 min peliaikoja vetää.

Voisin hyvin nähdä Raskin nyt ylivoimalla vaikka Teissalan tilalla. Tai vaikka Jääskän tilalla ykkösessä ja hän siirtyisi takaisin kakkoseen. Miten vaan.

Mun mielestä tuota asiaa ei kyllä järkevästi olla avattu. Ei Rask näin kehno pelaaja ole, että häntä pitää peluuttaa joka ilta ne pienemmät minuutit koko joukkueesta.

Edit. Ai niin, #freerask
 

Theosaurus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko Rask klesana vai kussut jonkun koutsin aamumuroihin? Mua oikeasti kummastuttaa, miten vähän hänelle annetaan mahdollisuuksia ja peliaikaa.

#freerask
Niin, viimeksi kun muistan nähneeni kaveria IFK:ssa niin eikö tuo aina ykkösketjussa ollut ratkomassa pelejä ja myös ylivoimaa pelannut. Itse kokeilisin myös nyt ylivoimalla… ja jos oikein hurjaksi pistettäisiin niin Jääskän ja Vesalaisen kanssa samaan vitjaan. Joku idea tuossa on valmennuksella, mutta jotenkin menee hukkaan hyvä pelaaja nyt.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Niin, viimeksi kun muistan nähneeni kaveria IFK:ssa niin eikö tuo aina ykkösketjussa ollut ratkomassa pelejä ja myös ylivoimaa pelannut. Itse kokeilisin myös nyt ylivoimalla… ja jos oikein hurjaksi pistettäisiin niin Jääskän ja Vesalaisen kanssa samaan vitjaan. Joku idea tuossa on valmennuksella, mutta jotenkin menee hukkaan hyvä pelaaja nyt.
Ne ketjut missä pelasi olivat ainakin neljänä kautena HIFK:n lopulta parhaat ja tehokkaimmat ketjut. Kokeilisin surutta hyökkäävämpien kavereiden kanssa.
 

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voisin kuvitella, ettei tuo Raskin pelityyli niin kuluttava ole, että pitää maks 10 min peliaikoja vetää.

Voisin hyvin nähdä Raskin nyt ylivoimalla vaikka Teissalan tilalla. Tai vaikka Jääskän tilalla ykkösessä ja hän siirtyisi takaisin kakkoseen. Miten vaan.

Mun mielestä tuota asiaa ei kyllä järkevästi olla avattu. Ei Rask näin kehno pelaaja ole, että häntä pitää peluuttaa joka ilta ne pienemmät minuutit koko joukkueesta.

Edit. Ai niin, #freerask

No tämä viesti oli näköjään suoraan omaan lapaani tarkoitettu syöttö, joten vastataan nyt siihen.

Minäkin voisin nähdä Raskin ylivoimalla ja alivoimalla. Molemmissa. Tai ykköskentässä. Ehkä myös kakkoskentässä. Suorastaan ihan missä kentässä vain.

Kuka täällä on väittänyt, että Joonas Rask on KEHNO PELAAJA? Ei mielestäni kukaan. Minä näen, kuten näköjään myös HIFK:n valmennus näkee, että muiden kannattaa pelata yli- ja alivoimaa ja Joonas Raskin tasakentällisin. Näin saadaan optimoitua panos-tuotos-suhde per pelaaja. Toisin sanoen, Joonas Rask ei VÄLTTÄMÄTTÄ toisi mitään ennennäkemätöntä HIFK:n alivoimaan tai ylivoimaan. Mutta hänen "korvaajansa" 5vs5-pelissä saattaisi tuoda vähemmän kuin mitä Rask siihen tuo. Edelleen, kaikki on suhteellista.

Yksinkertaisesti, jos Joonas Raskin yli/alivoima-aikaa kasvatetaan, tai peliaikaa muuten vaan, se vaikuttaa hänen omaan jaksamiseen ja ennen kaikkea dynamiikkaan koko joukkueen sisällä. Roolittus taitaa olla se nykyajan termi tälle jutulle.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Åsten-Väänänen-Rask

kuka ei kuulu joukkoon?
kuka näistä on valintasi mestaruusjengiin?
kenet näistä pudottaisit kokoonpanosta?

Rask on joko loukkaantunut tai koirankopissa

Ja edessä ketjut:

Nättinen-Lehterä-Pakarinen
Vesalainen-Ikonen-Jääskä
Tallberg-Seppälä-Teissala

Ok, myönnän, että kolmosketjuun olisin voinut Raskin heittää. Mutta, tuo ketju pelasi kohtuullisen hyvän pelin, samoin kuin keskiviikkona, vaikka nyt Ikonen olikin vaihtunut Seppälään.

Kaksi asiaa voin sanoa: Rask voi olla loukkaantunut, mutta koirankopissa hän ei ole missään nimessä. Piste.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös