"Emme ota yhtään uutta joukkuetta Liigaan 24-25 kaudelle. Terveisin Heikki-setä Liigan lämpiöstä." Hetkeä myöhemmin. "Tervetuloa Liigaan kaudelle 24-25. Terveisin Heikki-setä Liigan lämpiöstä".
Ei saanut missään mitään joustoa. Kuten todettua, Liigan kriteerit, päätökset ja päättäjät ovat kokonaisuudessaan iso vitsi. Sen tietää jo Liigan suuret joukkueet, Pelaajayhdistys, KKV ja Mestis-seurat. Siellä on Heikki-sedillä kiire tällä hetkellä ja 3 juristia koko ajan mukana miettimässä, että miten tästä selvitään kuivin jaloin. Oma jengi on Vaasassa täysin kuralla, tv-diili päättyy ja mistään ei tipahda enää miljoonaa syliin, sarjakin pitäisi avata.
Missäs Jermu on? Et kait sä yksin sitä päästänyt median eteen? Älkää hei viittikö ajaa tätä ulos.
Lisäyksenä: on 100% semantiikkaa mitkä Liigan kriteerit, "kynnys"rahat jne. oli siinä tilanteessa kun Espoo otti KKV-kortin peliin. Liiga tiesi, että tavara on housuissa ja game over. Tismalleen samalla tavalla tulee olemaan Jokereiden kanssa. Kyse on siitä laittaako Liiga itse asiansa uusiksi vielä kun on pieni sauma edes jonkinlaiseen kasvojenpesuun vai haetaanko päätös väkisin.
En tiedä oliko tahallista vai tahatonta, mutta lainauksen pätkiminen siten, että sen konteksti muuttuu tai hämärtyy on epäasiallista.
Osalainaamasi lause oli kokonaisuudessaan; "Saiko Espoo jotain joustoa muka lisenssiehtoihin?". Ilmeisesti ei saanut. IS:n
artikkelissa lisenssikomitean pj. Jaakko Luumi toteaa, että Kiekko-Espoon hakemus täytti kaikki lisenssikriteerit.
Se, että Liiga sekoili sen kanssa ottaako se uusia hakemuksia vastaan on täysin eri asia kuin lisenssikriteerit, joiden kanssa ei ole ollut käsitykseni mukaan mitään veivaamista.
Kyse ei myöskään ole mistään semantiikasta vaan Liiga-osakkeen hinta, vaikkakin se on erittäin merkittävä, jopa käytännössä merkittävin asia, niin se kuitenkin toissijainen lisenssikriteereihin verrattuna. Täyttämättä muita lisenssikriteerejä ei päästä siihen kohtaan, jonka mukaan pitää lunastaa markkinahintainen osake. Itse asiassa Espoon prosessi tämän osoitti, ehdollinen lisenssi 20.12.2023 ja sopimus osakkeen hinnasta julki 8.3.2024.
Joku espoolainen tai muu asian tunteva osaa varmaan kumota, jos olen väärässä, mutta olen siinä käsityksessä, että Espoon KKV-uhkailu liittyi nimenomaan siihen, että Liiga ilmoitti, ettei se ota kaudelle 2024-2025 uusia hakemuksia. Tämä KKV:lle tehtävä pyyntö olisi pohjannut siihen, että Liigan ulkopuoliset seurat ovat voineet hakea lisenssiä ja se olisi myönnetty, jos kriteerit täyttyvät. Hakumahdollisuuden poistaminen olisi ollut tämä kilpailuoikeudellinen ongelma, ei kriteerit itsessään. Siitä olen samaa mieltä, että Liiga varmaan tiesi tuossa olevan ongelman, jos KKV olisi asiaa tutkinut.
Jos edellä oleva käsitykseni on oikea, niin Jokereilla mahdollisessa KKV-käsittelyssä peruste tullee olemaan toinen, jos mitään käsittelyä ikinä tulee. Tämä käsittely tulisi todennäköisesti pureutumaan koko Liiga-järjestelmään ei siihen otetaanko hakemuksia vastaan vai ei.