Viestin lähetti cobol
Jokerit on paljon vahvempi brändi kuin HIFK.
Ei ole, tiedät itsekin.
Kun nyt otetaan siviiliasiatkin huomioon, niin minullekin on maksettu / maksetaan brändien ylläpidosta ja luomisesta ja maksajina ovat olleet jopa isommat yritykset / brändit kuin HIFK ja Jokerit, nimeltä mainiten vaikkapa Sony ja em. Coca-Cola. Ja Sonyn piikkiin olen käynyt jopa Japanissa ko. brändin päämajassa oppia saamassa. Mä oletan, etä haluat hieman piristää keskustelua tuolla heitollasi, joka on jääkiekkoon siirrettynä samaa luokkaa kuin "Kalpa on paljon menestyksekkäämpi seura kuin TPS" :)? Vai?
Sanoisin näin, että Jokerit on erinomainen tuote, voi olla vahvempi tuote kuin HIFK, en suoralta kädeltä kiistä. Mutta ollakseen brändi tuote on kovin uusi, sillä Jokerit kuten se nyt tunnetaan ja minkälaisena se nyt suunnataan suurelle yleisölle, on vasta hippasen yli 10v vanha. Ja tuona aikana Jokerit on tarjonnut taitokeikkoa, tähtiä kuin myös Gagnonia ja SW-kiekkoa. Sekä Jokerit että HIFK tuotteina ja brändeinä suunnataan jonnekin aivan muualle kuin Jatkoajan besserewissereille, jotka edustavat alta 5%:n määrää todelliseen ostopäätöksen tekevistä henkilöistä ja yrityksistä esimerkiksi HIFKiin ja Jokereihin liittyen. Puhun katsojien lisäksi yhteistyökumppaneista / yrityksistä.
Tuote ei ole sama asia kuin brändi. Se, että joku ryhtyy valmistamaan Uhtualla "Keijo" -nimisiä verkkareita ja saa niitä jokusen kaupaksikin, ei nosta Keijoja brändiksi Niken tai Adidaksen tapaan. Ei edes se, että Keijoille on rutaistu myös logo verkkaritehtailijan pojan toimesta Maccia käyttäen. Tuotteen brändäys riippuu siitä, mitä sen valmistajat siltä haluavat; pikarahaa vai kestoa. Vasta silloin tulevat mukaan brändintekemisen ammattilaiset, jotka ovat eri tahoja kuin tuotteen valmistajat. Ainakin jos oikeaa brändiä haetaan.
HIFK on -ihan urheilumarkkinointia opetettaessakin- ainoa mainittava kiekkobrändi Suomessa. Olisi sitä, vaikka itse tuote ei olisi kunnossa eli brändiä vastaava, olisi ainakin jonkun aikaa. Näin meni juuri tuo Suhosen aika. Tuotteina monikin joukkue voisi ajaa HIFKin ohi, jos HIFK vajoaisi pysyvästi sijoille 12-13. Mutta brändin asemaa ei menetä niin nopeasti. Varsinkin jos imagosta pidetään huolta alasijoillakin; sikaillaan edes. Brändiaseman menettämisestäkin on lukuisia esimerkkejä ja jos Suomen kiekkoelämässä olisi ollut muitakin vahvoja brändejä, olisi esimerkiksi brändintappoketjun Lehkonen-Mälkiä-Suhonen kohellus saanut pahaa aikaiseksi. Nyt nämäkään turvelot eivät saaneet brändiä tuhotuksi, mutta suurin ansio siinä on kilpailun puute = ei ollut pk-seudulla tai muuallakaan samalla alalla kilpailevaa brändiä astumaan tilalle. Jokerien sponsoripuolen tai yleisömäärien suhteen Suhonenkaan ei aiheuttanut radikaalia muutosta. Kunnon brändintuhoaja olisi ajanut esimerkiksi Koffin (teoriassa) Jokerien tai Bluesin yhteistyökumppaniksi. HIFKin brändi voi hyvin, jos sen arvo ymmärretään ja sen kanssa ei enää kohelleta. Sillä jossain vaiheessa joku muu ottaa saman ruudun värikkäänä rytinäjoukkueena. Se ei tule olemaan Jokerit. Ennustan jo nyt, että Kirkkonummen Salamat on seuraava suomalainen kiekkobrändi. Olen vakavissani.
Esimerkki alalta, jossa brändien välillä on todellista kilpailua (omakohtainen osittain tämäkin): Alepa-ketju asemoitui pk-seudulla lähes yksinään halpamyymäläketjujen ykköseksi, laatikkomyymälöiden kunkuksi. Alepa ns. ruletti 90-luvun loppupuolella ylivoimaisesti sekä myyntinsä että mielikuvansa suhteen, asiaa tutkittiin HOKissa taajaan. Sitten tapahtui niin, että turhan innokas Alepan markkinointiväki mainostoimiston komppaamana uskoi, että "kyllä porukka jo tietää, että Alepa on halpa ja siinä paras, keskitytään mainonnassa ja markkinoinnissa johonkin muuhun, jätetään hinnatkin pois". Näin tapahtui ja vuoden verran mainostoimistolla ja Alepan markkinointivastaavilla oli vitun kivaa, matkusteltiin ympäri Eurooppaa ottamassa mm. Tescolta mallia puhuttelevaan ja ah-niin-hauskaan mainontaan ja voitettiin kotimaassakin jokunen mainoskilpailu. Kunnes koko tiimi sai kutsun HOKin pääjohtajan puheille. Aiheena "mitä vittua on tapahtunut?". Sinä aikana, kun Alepa lakkasi luukuttamasta halpuuttaan ja alkuperäisyyttään, kilpailijan Siwa-ketju teki sen. Ja nosti myyntiään pk-seudulla giganttiset 8%, joka oli myös Alepan myynnin lasku. Silloisiksi markoiksi purettuna summa oli järjetön. HOK teki itse uuden kuluttajatutkimuksen ja nyt kuluttajat vastasivat kysymykseen "mikä on stadin halvin ruokakauppa" yhdellä sanalla. Sana ei ollut enää Alepa, se oli Siwa. Alepa ei ole vieläkään tointunut tuosta, mutta onneksi HOK on nykyään HOK Elanto, heh. Jos HIFKillä olisi niskassa hengittämässä oma "Siwa", olisi olo tuskaisempaa. Mutta Jokerit brändinä kilpailee HIFK-brändin kanssa yhtä vähän kuin Sesto kilpailee Alepan kanssa (Alepa on btw. liikevaihdollisesti paljon isompi kuin Sesto). Alepan menettämät asiakkaat eivät mene Sestoon, he menevät Siwaan. HIFKin menettämät kannattajat eivät astele Jokeri-halliin, he jäävät himaan tai vuokraavat mahdollisesti väkivaltavideon. Tämän yksinkertaisemmin en osaa tätä selittää - ja lienee turha mainitakaan, että tämä ei ollut provoilua tai Jokeri-brändin mollaamista. Jokeri-tuotteesta puhumattakaan, josta olisi mielenkiintoista ihan ammatillisesti ajatellen rakentaa kestobrändi. Se, että kelpaako brändiksi sinällään konsepti "tuote on tarkoitettu menestymään", on toinen juttu. Minun ja useimpien alan gurujenkaan mukaan se ei riitä sinällään brändin sisällöksi. Sillä jokainen tuote on suunniteltu lähtökohdiltaan menestymään. Oli tuotteen sarja mikä hyvänsä Keijo-verkkareista Nokia-kännyköihin.
(typo)