Jokerit-Suomenruotsalaisten rahajyskyjen lippulaiva

  • 40 270
  • 395

Wiesn

Jäsen
Toiseksi suurin osa Suomenruotsalaisista Stadilaisista ovat ihan tavallisia duunareita, eivätkä mitään "parempaa väkeä".....

No mutta siis minähän väitin että 30 vuotta sitten oli näin. Nykyään Suomi on noussut suosta ja kaikilla on mahdollisuuksia, perinteisesti isojen firmojen hallituspaikat kuitenkin taitaa mennä 80% suomenruotsalaisille...
 

punainen#20

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, A.C.MILAN, PHILADELPHIA FLYERS
Viestin lähetti Wiesn
No mutta siis minähän väitin että 30 vuotta sitten oli näin. Nykyään Suomi on noussut suosta ja kaikilla on mahdollisuuksia, perinteisesti isojen firmojen hallituspaikat kuitenkin taitaa mennä 80% suomenruotsalaisille...

Siis Suomenruotsalaisten tulo taso on noussut niin että entisistä duunareista on tullut isojen firmojen hallitusten jäseniä?:) Et voi olla tosissasi näiden väitteitesi kanssa.....
 

Buccaneer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tuomo Ruutu, Sean Bergenheim
Viestin lähetti cobol
Mitä sitten tulee IFK-brändiin, niin neljä viime kautta ovat todella ristiriidassa keskenään siinä mielessä, jos tarkastellaan kuvitellun HIFK-brändin ydinsisältöä. Joukkuehan ollut milloin milläkin tavalla koottu ja valmentajat ovat olleet kaikkea muuta kuin kuviteltuun IFK-brändiin sopivia. Joku Ape Suhonen on siitä todellisuudessa niin kaukana kuin olla saattaa.

Tartutaanpa tähän ajankuluksi. Hieman yksinkertaistaen brändäys tarkoittaa, että myydään mielikuvia itse varsinaisen tuotteen sijasta. Taisit itsekin jotain tähän suuntaan todeta. Kun IFK-fanit toitottavat joukkueen fyysisyydestä yms. " HIFK-brändiin" kuuluvasta vaikka valmentajana on Ape Suhonen, niin silloinhan HIFK-brändin muodostus on onnistunut. Mielikuva HIFK:sta on fyysinen, vaikkei itse tuote tätä vastaisikaan. Tosin Aran aikana on itse tuotekin ollut paremmassa kunnossa tämän suhteen.
 

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Suosikkini Valioliigassa on ollut pitkään Chelsea, Romanin rahat eivät ole tehneet siitä venäläistä seuraa. Hollannissa sympatiat menevät Ajaxille, vaikka jutsku tausta on olemassa, sitä kannattavat myös kristityt ja seura ei ole profiloitunut vain juutalaisten seuraksi.

HIFK:n otteluun mennessä, jos Lukko siellä pelaa ja tulee sinnepäin matkustettua, ajatukset väkisinkin menee RKP:eehen ja pakkoruotsiin.

Jos joskus jääkiekko Raumalla kuolisi ja asuisin Helsingissä, niin suosikin valinta olisi todella helppo. Jokerit on suomenkielisten suomalaisten seura.

Tämä ei ollut provo, vaan mielipiteeni ketjun aiheesta!
 

aika epeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin urheiluyhdistyksen toverit
Viestin lähetti cobol
Jos brändin haluaa lyhyesti määritellä, kysymys on mielikuvan myymisestä tuotteen sijasta.
Jos tarkkoja ollaan, kyse on enemmänkin mielikuvan liittämisestä tuotteeseen, ts. tuotteen tai palvelun erilaistamisesta kilpailijoista kuin pelkän myyttisen mielikuvan kauppaamisesta. Se, että IFK:n imago ja suosio on kestänyt alpot ja muut hauskuudet, kertoo osaltaan brändin vahvuudesta. Siinä olet toki oikeassa, että mielikuvan ja siihen liittyvien konkreettisten palikoiden rakentamista ei ole systemaattisesti tehty Aatamin ajoista alkaen, kylläkin monen yrityksen ja merkin kohdalla jo 60-/70-luvuilta alkaen. Silloin ei vaan puhuttu brändistä.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Aika joutava "ketju".

Kun ei muutakaan tekemistä ollut, luin kaikki kirjoitukset läpi. Mitään uutta ei ollut. Turha muiden lukea.
 

Tomppa#74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Viestin lähetti fiftyeight
Aika joutava "ketju".

Kun ei muutakaan tekemistä ollut, luin kaikki kirjoitukset läpi. Mitään uutta ei ollut. Turha muiden lukea.

You don't say =). Kyllä keskustelun avauksena ja otsikkona, varsinkin SM-Liigan alla tämä on turhimmasta päästä.

Kun kerran vielä ketjun otsikkokin on provosoiva, en ymmärrä miksi tämä ketju on olemassa...

Seuraavaksi joku avaa varmaan ketjun Jokerien ja HIFK:n logojen värien syvällisemmistä tarkoituksista ja merkityksestä fanikulttuurin eri ilmentymiin...
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti cobol
Mutta vielä epäselvempi on se, mitä tarkoittaa brändi. Jos brändin haluaa lyhyesti määritellä, kysymys on mielikuvan myymisestä tuotteen sijasta.

Nyt meni Cobol kyllä liikaa mielikuvan puolelle.

Lyhykäisyydessään "brändi" on ei enempää eikä vähempää kuin merkkituote ja piste.

Laajemmin sanottuna brändi on tuotteen ulkoasu sellaisena kuin brändin omistaja (yritys, seura jne.) haluaa sen ulospäin näkyvän. Ja brändin omistaja on työssään onnistunut, mikäli kuluttaja näkee tuotteen juuri samanlaisena. Mikäli nämä eivät kohtaa, brändiä ei ole olemassa.

Toisin sanoen brändi on mielikuva vain, mikäli kohderyhmäkuluttaja ei ole mielikuvan luojan kanssa samaa mieltä tuotteesta. Brändejä luodaan siis yleensä rajatulle ja selkeälle kohderyhmälle. Mikäli tuo ryhmä erottaa tuotteen selvästi muista vastaavista, brändi on syntynyt. IFK:n brändi ei ole epäselvä, ei todellakaan.

Jos IFK:n brändiä vertaa Jokereiden vastaavaan ei eroa ole kovinkaan paljon. Kyllä minä allekirjoitan käsityksesi Jokereiden brändistä eli siitä minkälaisena Jokerit (tuote) aikanaan seuran taholta haluttiin näyttävän ja minkälainen mielikuva minulle (kuluttajalle) siitä syntyi. Ne täsmäsivät ja näin täyttivät brändin määritelmän. Ja täyttävät edelleen.

Jokereiden brändissä on kuitenkin yksi pieni ongelma ja se on omistajataho, brändin omistaja, se ei ole viime aikoina ollut aivan varma omasta brändistään. Jokerit on viime vuosina poukkoillut ja se on täyttänyt pääosin vain brändin toisen puoliskon. Eli mielikuva kuluttajalla on pysynyt ennallaan, vaikkakaan brändin omistajan toimet eivät ole koko ajan olleet tuota brändiä tukevia. Gagnonit ja Heleniukset eivät ole sopineet aukottomasti brändiin. Ei myöskään W&S. Yhtä lailla voi toki sanoa, että Ape ei istunut IFK:n brändiin. Ero on kuitenkin siinä, että IFK:n omistajataho ei luultavasti ollut täysin perillä Apen tulevista toimista ja teki virhearvion. Jokereilla taas brändin ylläpitäjä hankki nuo miehet kyllä ihan tietoisesti ja tarkoituksella.

Ylipäänsä kuitenkin, molempien Helsinkiläisseurojen brändi on tällä hetkellä erittäin hyvässä kunnossa ja molemmat täyttävät kirkkaasti brändin määritelmän. Brändin voisi määritellä lyhyesti myös lauseella "sitä saa mitä tilaa". Tällä hetkellä molemmat seurat tarjoavat juuri sitä.
 
Viimeksi muokattu:

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joku väitti ettei Jokereiden kannattajista löydy suomenruotsalaisia. Kyllä niitä löytyy, varsinkin nuoremmasta polvesta. Nykyään ei ole niin selkeitä enää nämä rajat, missä asuu IFK:n faneja ja missä Jokereiden. Asun itse etelä-Helsingissä ja täältä löytyy molempien jengien faneja aika tasapuolisesti, 30 vuotta sitten tilanne oli varmasti toinen.

Tunnen monia suomenruotsalaisia jokerifaneja ja kyllähän sitä suomenruotsalaista verta löytyy allekirjoittaneelta itseltäänkin.
 

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Viestin lähetti girlzilla
ja kyllähän sitä suomenruotsalaista verta löytyy allekirjoittaneelta itseltäänkin.

Jos nyt avautumaan aletaan, niin voin minäkin myöntää olevani Porissa syntynyt ja siellä ensimmäiset askeleeni ottanut Lukko-Fani!:)
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
Viestin lähetti girlzilla
...kyllähän sitä suomenruotsalaista verta löytyy allekirjoittaneelta itseltäänkin.

Kerran joku väitti et sen väri on punaista. En uskonu.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti Isaksson
Nyt meni Cobol kyllä liikaa mielikuvan puolelle.

Lyhykäisyydessään "brändi" on ei enempää eikä vähempää kuin merkkituote ja piste. Laajemmin sanottuna brändi on tuotteen ulkoasu sellaisena kuin brändin omistaja (yritys, seura jne.) haluaa sen ulospäin näkyvän. Ja brändin omistaja on työssään onnistunut, mikäli kuluttaja näkee tuotteen juuri samanlaisena. Mikäli nämä eivät kohtaa, brändiä ei ole olemassa.

Aika monta virhettä, Isaksson. Tosin niistä näkee, että et tunne markkinointia etkä brändien kehityshistoriaa. Brändin tärkein tehtävä on synnyttää kuluttajille halu tuotteen ostamiseen. Se on koko brändeilyn ydin. Brändiä ei sinänsä kukaan omista, vaan se on mielikuva. Ethän sinäkään omista nuoruuden, raikkauden ja vapauden lähdettä. Et tosin ole ainoa, sillä ei sitä omista The Coca Cola Companykaan.

Jokerit on paljon vahvempi brändi kuin HIFK. Jokereiden brändi on tunnettu ja tunnustettu jokaista Jatkoajan kirjoittajaa myöten: menestyminen on tärkeintä - siitähän Jokereita peräti haukutaan ainakin tuhannessa kirjoituksessa täälläkin. Voidaan sanoa, että Jokereiden brändi on vahva ja silloin myös aina onnistunut. Jokerifanina eli kuluttajana minä en taatusti halua samaistua siihen (menestyminen on tärkeintä), mutta brändin kannalta sillä ei ole mitään väliä.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK, Kontu ja West Ham
kyllä voidaan todeta, että osa "ruotsinsuomalaisista" totella kannattaa Jokereita, mutta valtaosa "ruotsinsuomalaisista" on kyllä HIFK:n takana, eli siis ne, jotka ylipäätänsä seuraavat jääkiekkoa.

Itse tunnen aina monta ja aina se HIFK löytyy. Luonnollistahan tuo on.kysehän on kuitenkin kielipoliittisesta ja kultturillisesta asiasta.
 

Mr.Bletch

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 2013
Viestin lähetti Repolainen
Jos nyt avautumaan aletaan, niin voin minäkin myöntää olevani Porissa syntynyt ja siellä ensimmäiset askeleeni ottanut Lukko-Fani!:)

No eihän raumalaisia enää (ainakaan nykyään) muualla synnykään.
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti cobol
Aika monta virhettä, Isaksson. Tosin niistä näkee, että et tunne markkinointia etkä brändien kehityshistoriaa. Brändin tärkein tehtävä on synnyttää kuluttajille halu tuotteen ostamiseen. Se on koko brändeilyn ydin. Brändiä ei sinänsä kukaan omista, vaan se on mielikuva.

Ihan off topicissahan nyt ollaan, mutta ....

Sorry nyt Cobol, mutta ei se nyt kyllä ihan noin mene. Ihan ensiksi tietysti määritellään sana "Brändi". Brändi tulee englanninkielisestä sanasta "brand" = merkki, tuotemerkki, merkkituote. Tämä näin siis lyhykäisyydessään.

Brändi on sittemmin saanut kyllä laajemman käsitteen. Siihen on yhdistetty tämä mielikuva. Mutta brändi ei siis missään tapauksessa laajemmassakaan käsityksessä ole pelkkä mielikuva vaan nimenomaan tuotteen ja mielikuvan yhdistelmä. Tähän pyrkii siis _brändin omistaja_. Brändillä (= merkki, tuotemerkki, merkkituote) on aina omistaja.

Laajemmassa käsityksessä brändi syntyy, kun omistajan tuote ja siitä luoma mielikuva vastaavat kuluttajan käsitystä tuotteesta ja sen antamasta mielikuvasta. Brändi mielletään, kuten sinä sen teet useimmiten kaupalliseksi menestyjäksi, se on useimmiten totta, mutta brändi on aina kohdistettu myös melko tarkkaan rajattuun kohderyhmään. Sen ei tarvitse ole menestyjä joka paikassa, vaan vain siinä kohderyhmässä, missä brändin omistaja haluaa. Tuotteesta riippuen kohderyhmien koko voi vaihdella paljonkin. Ottamasi esimerkki Coca Cola, joka on brändi parhaimmillaan, myy tuotettaan ja mielikuvaansa sille kohderyhmälle, jonka tuossa mainitsit - nuoruutta, raikkautta ja vapautta himoaville. Tuo vapaus tekee tuosta melko laajan käsitteen, mutta ei suinkaan kata kuitenkaan kaikkea. Jääkiekkoseuran (tuotteen) kohderyhmä on paljon paljon pienempi. Silti se on omalla alallaan brändi, mikäli nuo yllämainitut edellytykset täyttyvät. Helsinkiläiset liigaseurat ovat brändejä. Sen sijaan esimerkiksi maajoukkue ei kyllä täytä brändin määritelmää.

Avainsanat:
- Brändi = brand = merkki, tuotemerkki, merkkituote
- Tuotteen ja sen omistajan luoman mielikuvan kohtaaminen kuluttajan mielikuvan kanssa.
- Tarkkaan harkittu kohderyhmä.

Ja vielä ihan lopuksi Cobol, olen ollut äärimmäisen markkinahenkisellä alalla töissä viimeiset 25 vuotta. Joten ihan vieraalla alueella en nyt kirjoittele.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Kiitos toverille tunnustuksesta. Jos jo IFK:n kannattaja(t) avaavat ketjun, jonka otsakkeena Jokerit- lippulaiva.
Tässä suomenruotsalaisuus -asiassa lillumme samassa lätäkössä. Jokerit, kuten otsikon kirjoittajakin näköjään myöntää, on edellä näyttämässä suuntaa. Muut tulevat sitten pienempinä nätisti perässä.

Ellei kirjoittaja ole Rosa Meriläinen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti Isaksson
Ja vielä ihan lopuksi Cobol, olen ollut äärimmäisen markkinahenkisellä alalla töissä viimeiset 25 vuotta. Joten ihan vieraalla alueella en nyt kirjoittele.

Kuten myös, älä epäile yhtään :)

Samasta asiasta, mutta sen eri puolista kirjoitamme. Minä enemmän brändi-kriittisempänä, koska brändit ovat oikeastaan peittäneet alalla kuin alalla mielestäni kaiken. Ja nimenomaan peittäneet... Tarvittaessa voimme jatkaa yv:llä.

Terveisin lippulaivan salamatkustaja.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti cobol
Jokerit on paljon vahvempi brändi kuin HIFK.

Ei ole, tiedät itsekin.

Kun nyt otetaan siviiliasiatkin huomioon, niin minullekin on maksettu / maksetaan brändien ylläpidosta ja luomisesta ja maksajina ovat olleet jopa isommat yritykset / brändit kuin HIFK ja Jokerit, nimeltä mainiten vaikkapa Sony ja em. Coca-Cola. Ja Sonyn piikkiin olen käynyt jopa Japanissa ko. brändin päämajassa oppia saamassa. Mä oletan, etä haluat hieman piristää keskustelua tuolla heitollasi, joka on jääkiekkoon siirrettynä samaa luokkaa kuin "Kalpa on paljon menestyksekkäämpi seura kuin TPS" :)? Vai?

Sanoisin näin, että Jokerit on erinomainen tuote, voi olla vahvempi tuote kuin HIFK, en suoralta kädeltä kiistä. Mutta ollakseen brändi tuote on kovin uusi, sillä Jokerit kuten se nyt tunnetaan ja minkälaisena se nyt suunnataan suurelle yleisölle, on vasta hippasen yli 10v vanha. Ja tuona aikana Jokerit on tarjonnut taitokeikkoa, tähtiä kuin myös Gagnonia ja SW-kiekkoa. Sekä Jokerit että HIFK tuotteina ja brändeinä suunnataan jonnekin aivan muualle kuin Jatkoajan besserewissereille, jotka edustavat alta 5%:n määrää todelliseen ostopäätöksen tekevistä henkilöistä ja yrityksistä esimerkiksi HIFKiin ja Jokereihin liittyen. Puhun katsojien lisäksi yhteistyökumppaneista / yrityksistä.

Tuote ei ole sama asia kuin brändi. Se, että joku ryhtyy valmistamaan Uhtualla "Keijo" -nimisiä verkkareita ja saa niitä jokusen kaupaksikin, ei nosta Keijoja brändiksi Niken tai Adidaksen tapaan. Ei edes se, että Keijoille on rutaistu myös logo verkkaritehtailijan pojan toimesta Maccia käyttäen. Tuotteen brändäys riippuu siitä, mitä sen valmistajat siltä haluavat; pikarahaa vai kestoa. Vasta silloin tulevat mukaan brändintekemisen ammattilaiset, jotka ovat eri tahoja kuin tuotteen valmistajat. Ainakin jos oikeaa brändiä haetaan.

HIFK on -ihan urheilumarkkinointia opetettaessakin- ainoa mainittava kiekkobrändi Suomessa. Olisi sitä, vaikka itse tuote ei olisi kunnossa eli brändiä vastaava, olisi ainakin jonkun aikaa. Näin meni juuri tuo Suhosen aika. Tuotteina monikin joukkue voisi ajaa HIFKin ohi, jos HIFK vajoaisi pysyvästi sijoille 12-13. Mutta brändin asemaa ei menetä niin nopeasti. Varsinkin jos imagosta pidetään huolta alasijoillakin; sikaillaan edes. Brändiaseman menettämisestäkin on lukuisia esimerkkejä ja jos Suomen kiekkoelämässä olisi ollut muitakin vahvoja brändejä, olisi esimerkiksi brändintappoketjun Lehkonen-Mälkiä-Suhonen kohellus saanut pahaa aikaiseksi. Nyt nämäkään turvelot eivät saaneet brändiä tuhotuksi, mutta suurin ansio siinä on kilpailun puute = ei ollut pk-seudulla tai muuallakaan samalla alalla kilpailevaa brändiä astumaan tilalle. Jokerien sponsoripuolen tai yleisömäärien suhteen Suhonenkaan ei aiheuttanut radikaalia muutosta. Kunnon brändintuhoaja olisi ajanut esimerkiksi Koffin (teoriassa) Jokerien tai Bluesin yhteistyökumppaniksi. HIFKin brändi voi hyvin, jos sen arvo ymmärretään ja sen kanssa ei enää kohelleta. Sillä jossain vaiheessa joku muu ottaa saman ruudun värikkäänä rytinäjoukkueena. Se ei tule olemaan Jokerit. Ennustan jo nyt, että Kirkkonummen Salamat on seuraava suomalainen kiekkobrändi. Olen vakavissani.

Esimerkki alalta, jossa brändien välillä on todellista kilpailua (omakohtainen osittain tämäkin): Alepa-ketju asemoitui pk-seudulla lähes yksinään halpamyymäläketjujen ykköseksi, laatikkomyymälöiden kunkuksi. Alepa ns. ruletti 90-luvun loppupuolella ylivoimaisesti sekä myyntinsä että mielikuvansa suhteen, asiaa tutkittiin HOKissa taajaan. Sitten tapahtui niin, että turhan innokas Alepan markkinointiväki mainostoimiston komppaamana uskoi, että "kyllä porukka jo tietää, että Alepa on halpa ja siinä paras, keskitytään mainonnassa ja markkinoinnissa johonkin muuhun, jätetään hinnatkin pois". Näin tapahtui ja vuoden verran mainostoimistolla ja Alepan markkinointivastaavilla oli vitun kivaa, matkusteltiin ympäri Eurooppaa ottamassa mm. Tescolta mallia puhuttelevaan ja ah-niin-hauskaan mainontaan ja voitettiin kotimaassakin jokunen mainoskilpailu. Kunnes koko tiimi sai kutsun HOKin pääjohtajan puheille. Aiheena "mitä vittua on tapahtunut?". Sinä aikana, kun Alepa lakkasi luukuttamasta halpuuttaan ja alkuperäisyyttään, kilpailijan Siwa-ketju teki sen. Ja nosti myyntiään pk-seudulla giganttiset 8%, joka oli myös Alepan myynnin lasku. Silloisiksi markoiksi purettuna summa oli järjetön. HOK teki itse uuden kuluttajatutkimuksen ja nyt kuluttajat vastasivat kysymykseen "mikä on stadin halvin ruokakauppa" yhdellä sanalla. Sana ei ollut enää Alepa, se oli Siwa. Alepa ei ole vieläkään tointunut tuosta, mutta onneksi HOK on nykyään HOK Elanto, heh. Jos HIFKillä olisi niskassa hengittämässä oma "Siwa", olisi olo tuskaisempaa. Mutta Jokerit brändinä kilpailee HIFK-brändin kanssa yhtä vähän kuin Sesto kilpailee Alepan kanssa (Alepa on btw. liikevaihdollisesti paljon isompi kuin Sesto). Alepan menettämät asiakkaat eivät mene Sestoon, he menevät Siwaan. HIFKin menettämät kannattajat eivät astele Jokeri-halliin, he jäävät himaan tai vuokraavat mahdollisesti väkivaltavideon. Tämän yksinkertaisemmin en osaa tätä selittää - ja lienee turha mainitakaan, että tämä ei ollut provoilua tai Jokeri-brändin mollaamista. Jokeri-tuotteesta puhumattakaan, josta olisi mielenkiintoista ihan ammatillisesti ajatellen rakentaa kestobrändi. Se, että kelpaako brändiksi sinällään konsepti "tuote on tarkoitettu menestymään", on toinen juttu. Minun ja useimpien alan gurujenkaan mukaan se ei riitä sinällään brändin sisällöksi. Sillä jokainen tuote on suunniteltu lähtökohdiltaan menestymään. Oli tuotteen sarja mikä hyvänsä Keijo-verkkareista Nokia-kännyköihin.

(typo)
 
Viimeksi muokattu:

aika epeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin urheiluyhdistyksen toverit
Viestin lähetti cobol
Ethän sinäkään omista nuoruuden, raikkauden ja vapauden lähdettä. Et tosin ole ainoa, sillä ei sitä omista The Coca Cola Companykaan.
Yksi pieni pilkunviilaus aiheesta vielä ... tuo mitä sanot, ei ihan tarkalleen ole kaiken kattava totuus. Otetaan taas esimerkki automaailmasta, jossa Volvo on teknisellä kehitystyöllä ja useamman vuosikymmenen johdonmukaisella viestinnällä pystynyt "saamaan omistukseensa" sanan turvallisuus. Se on hitonmoinen valtti, jota muiden - edes Mersun, joka faktisesti on vähintään yhtä turvallinen - on lähes mahdotonta kuroa mieilkuvallisesti kiinni.

Se mielikuvista. Eläköön brändi ja brandy.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti JHag
Ei ole, tiedät itsekin.

Kun nyt otetaan siviiliasiatkin huomioon, niin minullekin on maksettu / maksetaan brändien ylläpidosta ja luomisesta ja maksajina ovat olleet jopa isommat yritykset / brändit kuin HIFK ja Jokerit, nimeltä mainiten vaikkapa Sony ja em. Coca-Cola. Ja Sonyn piikkiin olen käynyt jopa Japanissa ko. brändin päämajassa oppia saamassa. Mä oletan, etä haluat hieman piristää keskustelua tuolla heitollasi, joka on jääkiekkoon siirrettynä samaa luokkaa kuin "Kalpa on paljon menestyksekkäämpi seura kuin TPS" :)? Vai?



Ei, kyllä Jokerit on kokonaisuutena vahvempi brändi kuin HIFK. Jokereiden myynti halleineen on kokonaisuutena aivan toista luokkaa kuin HIFK:n ja ulkopuolisten ihmisten mielikuva Jokereista on paljon selvempi (= menestys jne) kuin ihmisten mielikuva HIFK:sta. Samoin kuka tahansa tunnistaa Jokereiden logon jne. Kyse on siis kokonaisuudesta, Jokerit on selkeä brändi. HIFK on vähän sitä ja tätä, jalkapalloa, salibandya, jääkiekkoa ja oisko lentopalloakin? Tämä siis ottamatta kantaa siihen, kumpi brändi on "parempi, kannatettavampi tai oikeampi." Ihan puhtaasti asia vaan on näin. HIFK:n brändi on epäselvä eikä kukaan ulkopuolinen pysty selkeästi sanomaan mikä on HIFK:n brändi. Siihen löytyy varmasti paljon hyviä vastauksia, mutta ne eivät selvä ole brändi. Yksi syy on siinä, että HIFK:ta ei johda kukaan. Kuka on oikeasti IFK:n pomo? Matikaista edes harvaa osaa nimetä. Entäs ne muut HIFK:n lajit ja pomot? Jokereissa se on Hjallis ja Jokereiden brändi henkilöityy häneen. Tällaiset useat pikkuasiat tekevät sen, että Jokereiden brändi selkeämpi ja sitä kautta tunnetumpi ja sitä kautta vahvempi kuin HIFK:n.

Kuten arvaat, asiakaslistasi ei mua shokeeraa ja kuten tiedät, mulla on vieläkin suurempia ja tunnetumpia firmoja :)

Brändistä voin vääntää sinunkin kanssa yv:llä. Jahka nyt saan ensin työasiat alta pois.

Edit. Sana.

Edit 2:

Huomaa JHag, että minä puhun Jokereiden brändin vahvuudesta HIFK:n brändiin verrattuna. Se on kokonaan toinen asia kuin paljon rajatumpi jääkiekkobrändi - mikä se sitten onkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt sä Cobol sotket asioita. Myynnillä halleineen yms. ei ole brändin kanssa mitään tekemistä. Ei myöskään pomolla. Kuka on Coca Colan pomo, entä Disneyn, näitä voisi luetella loputtomasti. Ei mitään tekemistä brändin kanssa.

Edellisessä viestissäsi sanoit, että brändillä ei ole omistajaa, nyt se suorastaan henkilöityy. Kysyt jopa kuka on brändin pomo. Ja kun sitä ei tiedetä, brändi on muka heikko. Ei Cobol, noin se ei mene. Yrität niin monilla asioilla todistella Jokereiden brändin paremmuutta, että sanasi ovat pahasti ristiriidassa keskenään.

Pysyn alkuperäisessä määritelmässäni ja siis edelleen helsinkiläisseurat ja niistä olemassa olevat mielikuvat vastaavat hyvin itse tuotetta. Brändejä molemmat, turha yrittää asiaan kuulumattomilla seikoilla perustella niiden paremmuutta toisiaan kohtaan.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
cobol: Ei ole isompia firmoja kuin Cocis..., eihän!! :). Sitäpaitsi työni liittyy yksinomaan mielikuvapuolelle, muuta tuntumaa mulla ei olekaan asiakasyrityksiini. Olen myös saanut liksaa brändikäsitteen opettamisesta tiettyyn erikoisalaan liittyen ja "luennoin" tästä jatkossakin erilaisissa yrityksissä.

Kyllä pidän edelleen kantani, jonka mukaan Jokerit on tuotteena vahvempi, kaikki antamasi esimerkit viittaavatkin tuotemaailmaan. Jokerit on tuotteistettu halleja myöten. Mutta hei, brändiä mitataan niin, että "mitä mielikuvia tämä tuotemerkki tuo mieleesi". Ei niin, että "tunnetko tämän tuotemerkin". Väitän että HIFK-logo vs. Jokerit-logo jääkiekkoon liittyen ja rajoittaen tuo palautteena HIFKille selkeämmät mielikuvat. Muistaakseni olet itsekin tämän jossain yhteydessä maininnut? Sitäpaitsi HIFKin brändin arvostaminen ja tunnustaminen ei merkitse mulle ainakaan samaa asiaa kuin Jokerien brändin ylenkatsominen. Luulin, että olimme irti moisista kuvioista? Sitäpaitsi, ihan ammatillisesti, Jokeri-brändin kehittäminen olisi pirun mielenkiintoinen haaste, en kiistä. HIFK on jo valmis ja osittain sen vanki.

Pienempi tuote voi olla isompi brändi lajissaan kuin isompi tuote. Valtion pukutehtaan peltipaita on suomalaisille miehille enemmän brändi kuin Leviksen musta t-paita, joka on isompi tuote ja brändi globaalisti. Ja ennenkaikkea menestyneempikin.

HIFK on suomalaisessa jääkiekossa selkeämpi ja vahvempi brändi kuin Jokerit suomalaisessa jääkiekossa. Jokerit on silti monitahoisempi tuote. Etkö osta tuotakaan? Siis jos rajoitetaan jääkiekkoon Suomessa, mitä alunperinkin ajattelin? Jos et, niin funtsi tuo Alepa / Siwa esimerkki ihan kliinisesti ja kerro, että kun pelaajia / valmentajia haastatellaan, miksi he nostavat joukkueestaan riippumatta HIFKin kotimaisten kiekkobrändien ykköseksi?
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK, Kontu ja West Ham
Tähän vois lisätä, että Jokerit on tietoisesti Hjalliksen aikana rakentanut mielikuvaa "Jokerit"- tuotteen ympärille.

Pohjana on luonnollisesti "taitokiekko", jota joukkue ei edes esittänyt rämpimisvuosinaan, lähinnä 70-luvun peruja kulminoituen vuoteen 83.

Tähän liitettiin Teemu ja Make "södet", naistenlehtien haastattelut "Teemu lastenkodissa töissä". Samaan aikaan sitten haluttiin ja haettiin menestystä " tähdet". Alettiin hankkia omien lisäksi myös muita tähtiä.

Samaan aikaan satsattiin puolivillaisiin julkkiksiin ;"Mikko Kivinen; Satu Silvo ja Riki "takinkääntäjä" Sorsa ". ralli pyöri näiden ympärillä. Haettiin "julkkisten kannattajia". Jokerit alkoi olla "in".

Oli tällainen "mekin kannatetaan Jokereita ja Hjallis on hyvä jätkä"- "olemme nuorekkaista"-ilmiö. Tämä oli jossain 94-96 paikkeilla. Teinitytöt kirkuivat. Sitten alkoi oma hallihanke, suosion varmistamiseksi hankittiinkin "supertähtiä". " Me ollaan Jokerit, meill on hienoin halli ja parhaat pelaajat".

Hjallis halusi hallin täyteen ja yritti "rahalla" saada sen (pelaajat).
. haluttiin rahaa, ja myös viihtyvyyttä . "kohderyhmämme on isän kassa halliin menevät pojat, jotka tuhlaavat 500 mk/peli ". kaikki on mahtavaa ja "kivaa".

no "supertähdet" epäonnistuivat, onneksi. Myöskin "kohderyhmämme on isän kassa halliin menevät pojat, jotka tuhlaavat 500 mk/peli " ei taida toimia.

mestaruuksistakin alkoi olla pitkä aika ja hankittiin "supervalmentajat". Tulikin se mestaruus, myös "supertähdillä".

Nyt eletään "omat pojat"- projektia ja Jokerit eivät enä olekaan "pop", vaan jonkinlainen "sävelradio", jossa "rock" raikaa" välillä..

"Riki Sorsa" on kadonnut ja Joukkue alkaa taas muistuttaa "urheiluseuraa". Hjallis on ottanut etäisyyttä seuraan , hyvä niin. Voidaan nähdä aika, jolloin Hjallis irtautuu koko kiekkobisneksestä...

HIFK on ollut enempi samanlainen jo vuosikymmenet, vihattu, ihailtu, kova ja hurja. MUTTA nykyistä "parempi rytinäpronssia kuin peruutuskultaa" ei ollut 70 - ja 80- luvulla. Sen ajan kiekkoa seuraneena HIFK satsasi taitopeliin, vaikka välillä oli ylilyöntejä sen kovuuden kanssa. Kyllä 70-luvun mestarijoukkueet olivat aika taitavia, itse ne nähneenä.

Minä väitän, että tuo "parempi rytinäpronssia kuin peruutuskultaa" on tullut siitä, kun ei menestytty (90-luku), niin keksittiiin omaa pettymystä paikatakseen mantra. Ei sillä tuloksella ole väliä , pääasia että taklataan. Nämä 70- ja 80-luvun fanit kyllä mielummin ottavat sen peruutuskullan kuin rytinäpronssin.

No nämä mielipiteeni varmaan vedetään vessasta, näin minä asiat näen.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti Kontulan Ottawa
No nämä mielipiteeni varmaan vedetään vessasta, näin minä asiat näen.

Eikä vedetä, olin lähes kaikesta samaa mieltä.

Sehän tässä vaan ihmetyttää / kaduttaa, että näihin vääntöihin lähtee mukaan, sillä vaikka topic olisi "kummassa stadin hallissa on parempi verkkojännite pistorasioissa", on lopputulos se, että brändistä sun muustahan siellä väännetään. Yleisöhän sen päättää, samoin pelaajat ja muut kiekkoammattilaiset, mikä on minkäkin tuotteen/brändin uskottavuus.

Kalpa on muuten kovempi brändi kuin Silja Line.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös