Jokerit Suomen katsotuin jääkiekkojoukkue

• 15 289
  • 176

Tupis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tilastokummajainen

Mielenkiintoinen tilastokummajainen muuten tuossa, ifk:lla on tällähetkellä katsojakeskiarvo sama vieraissa ja kotona!

Tämähän ei mihinkään vaikuta mutta halusin jakaa tarkkanäköisyyteni kanssanne.

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
cobol kirjoitti:
... varmasti saa propagandaa tehtyä,...

Jos nyt olet ihan vakavissasi tämän ketjun avannut, niin eikö olisi rehellisyyden nimissä syytä erotella Jokereiden osalta

- todelliset katsojaluvut (paikallaolleet) kontra
- myydyt ja jaetut vapaaliput / ottelu?

jotta tarkastelusi antaisi edes jossain määrin oikeaa tolaa asioiden laidoista?

Ei kai se ketään yllätä, että Hartwallin ilmoitettu "katsojamäärä" saa usein huvittunutta hymähtelyä osakseen laajalti katsomoissa.

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
mixu kirjoitti:
Maalisuhde ei ainakaan ole narreilla parempi kuin Hifkillä kun molemmilla on 15.
Muuten, mitä ne + ja - merkit tarkoittaa siinä edessä?
Pitäiskö huolestua kun Hifkillä on +15 ja narreilla -15?
Korjataan sen verran, että kyseessä ei ole mikään maalisuhde vaan maaliero. Muuten en kommentoi.

EDIT: Lisätään sen verran, että ihmettelen näitä provojuttuja, koska cobolin viestithän sisältävät lähes pelkkää faktaa.

tiki10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nybbe Ja Tobbe All-Stars
Senior kirjoitti:
Ei kai se ketään yllätä, että Hartwallin ilmoitettu "katsojamäärä" saa usein huvittunutta hymähtelyä osakseen laajalti katsomoissa.

Niin...tästä aiheestahan on kirjoitettu lehdissäkin. En tiedä mikä on sitten totta.

Ketju onkin sitten todella tärkeä ja oleellinen ainakin minulle. Kärkeenhän tässä tilastossa pääsee kunhan vain ilmoittelee sopivia lukuja!

Seuraavaksi odotan cobolilta tietoa lokakuun medianäkyvyydestä. Onkohan Jokerit vielä täysin ylivoimainen kuten syyskuussa????

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Senior kirjoitti:
Jos nyt olet ihan vakavissasi tämän ketjun avannut, niin eikö olisi rehellisyyden nimissä syytä erotella Jokereiden osalta

Vakavissanihan minä - mitenkäs muuten :)

Pyytämäsi erottelu on vaikea tehdä kun ei ole tarkkoja määriä per ottelu tiedossa. Sama tilannehan on muillakin seuroilla. Kuten eräässä toisessa ketjussa totesin, HIFK lähettää ilmaisia lippuja aina kotiin asti (lähde: mun postilaatikkoni & HIFK) ja jakaa myös yhteistyökumppaneilleen lippuja. Samaa tekevät muutkin seurat, joten ajattelin tyytyä virallisiin lukuihin. Niissä on ilmaa jokaisella, mutta en voi asialle mitään, koska SM-liiga ilmoittaa juuri nämä luvut katsojamäärinä.

Luvuista voi kuitenkin päätellä sen, että tämän hetken yleisökeskiarvo 4 954 katsojaa ei ole kovinkaan huono vuodenaika ja lämmin syksy huomioiden. Viime kauden runkosarjan kokonaiskeskiarvo 5 045 taitaa ylittyä tällä kaudella - ellei Jokerit konttaa todella pahasti.

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Senior kirjoitti:

Vaikket minulle osoittanutkaan tätä, niin kysyn miksi pitäisi rehellisyyden nimissä erotella todelliset katsojamäärät kontra myydyt/jaetut vapaaliput? Eikö kaikki joukkueet ilmoita lippujen mukaan katsojamäärän, eikä paikallaolevien katsojien lukumäärää lasketa?

Tuohon viimeiseen kappaleeseen voisi kommentoida että istut varmaan vääränlaisessa seurassa tai sitten hymähtelet kovaäänisesti. Vaihtoehtoisesti mä olen kuuroutumassa koska en ole hymähtelyä kuullut.

Noihin cobolin linkkaamiin keskiarvoihin hallin koon merkityksen osalta sen verran, että ihan samanlaisia lukuja Jokerit veti DDR:ssäkin viimeisinä kausinaan siellä.

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Jos kerran otsikko on " Jokerit Suomen katsotuin jääkiekkojoukkue" niin onhan sillä merkitystä ketä siellä paikalla on.Ei nyt ollut kysymys myydyistä lipuista vaan ihan muusta.

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
mixu kirjoitti:
Jos kerran otsikko on " Jokerit Suomen katsotuin jääkiekkojoukkue" niin onhan sillä merkitystä ketä siellä paikalla on.Ei nyt ollut kysymys myydyistä lipuista vaan ihan muusta.
Mielestäni se on ainoa käytettävissä oleva mittari, kaiken lisäksi tasapuolinen koska kaikki ilmoittaa yleisömäärän samoin perustein.

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Gags kirjoitti:
Vaikket minulle osoittanutkaan tätä, niin kysyn miksi pitäisi rehellisyyden nimissä erotella todelliset katsojamäärät kontra myydyt/jaetut vapaaliput? Eikö kaikki joukkueet ilmoita lippujen mukaan katsojamäärän, eikä paikallaolevien katsojien lukumäärää lasketa?

Tuo "rehellisyys" sanana tuolla liittyi enemmän epätietoisuuteen siitä, avasiko cobol ketjun ihan vakavissaan. Siihenhän hän jo vastasikin totuttuine hymiöineen.

Rehellisyyden nimissä myös sikäli, että Jokerit jakaa, osittain saadakseen halliin pelien aikaista myyntiä, huomattavia määriä vapaalippuja kaikkiin otteluihinsa. Nämä liput eivät kuitenkaan tuota seuralle pääsylipputuloja eikä niinollen arvonlisäveroa. Jos asia minua kiinnostaisi enemmän, voisi olla mielenkiintoista kaivella tietoja pääsylipputuloista.

Silmämääräisesti Jokereitten otteluissa on paljon vähemmän katsojia paikanpäällä, kuin mitä ilmoitettu luku on suhteessa esimerkiksi IFKn vastaaviin lukuihin. Tämä ihan otsatuntumalla, en ole tohtinut laskea paikallaolleita kummankaan joukkueen peleissä. Kerran pari olemme nimimerkin cobol kanssa Jokeri-otteluissa arvuutelleet paikallaolleiden määrää ennen katsojaluvun ilmoittamista ja samansukuiset arvauksemme ovat poikenneet huomattavasti kuulutetusta arvosta. Siksi se rehellisyys-aspekti vielä.

Gags kirjoitti:
Tuohon viimeiseen kappaleeseen voisi kommentoida että istut varmaan vääränlaisessa seurassa tai sitten hymähtelet kovaäänisesti.

Vääränlaisuudesta en tiedä, mutta itseäni parempaa se on. Vielä noihin lukuihin: en ymmärrä, miksi Jokerit esimerkiksi laskee kuhunkin otteluun katsojamääräksi aitioista koko kapasiteetin semminkin, kun niihin ei ole läheskään kaikkiin ostettu eikä edes jaettu ilmaiseksi lippuja. Minun nenässäni on kevyt haju, että Jokerit haluaa ilmoittaa korkeat luvut, jotta satunnaiskatsojat jaksaisivat uskoa otteluissa olevan hyvin paljon katsojia ja niinollen heidänkin innostuvan paikan päälle.

Gags kirjoitti:
Noihin cobolin linkkaamiin keskiarvoihin hallin koon merkityksen osalta sen verran, että ihan samanlaisia lukuja Jokerit veti DDR:ssäkin viimeisinä kausinaan siellä.

En minä ole hallien kokoihin vedonnutkaan. Enkä edes ole ottanut esille seuraavaa valttikorttiani: kuinka paljon kunkin seuran tämän hetkinen katsojakeskiarvo on jäljessä seuran omaa budjetoitua kotikatsojakeskiarvoa.

Itse en ollut tänään ottelussanne. Katsojaluvuksi on ilmoitettu 7180. Paljonko arviosi mukaan oli paikalla?

Yhteenvetona: sikäli minusta "maksaneilla katsojilla" on suurikin merkitys, että se on yksi seuran suurimmista tulonlähteistä. Siksi minusta on asiallista erottaa maksetut ja jaetut liput.

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Gags kirjoitti:
Mielestäni se on ainoa käytettävissä oleva mittari, kaiken lisäksi tasapuolinen koska kaikki ilmoittaa yleisömäärän samoin perustein.

Kyllä, mutta kaikki eivät jaa tuhansittain ilmaislippuja. Lisäksi kommentoin väitettäsi, että Jokerit veti samoja katsojamääriä Nordiksenkin halliin. Ei kai sentään, kun sinne ei ihan 8500 katsojaa mahdukaan, niin tuskin sentään keskiarvoksi tuota lukua on syntynyt Jokereillakaan.

Sinällään mulla ei ole mitään ilmaislippuja vastaan, päinvastoin, se on varmasti Jokereille ihan kannattavaa toimintaa, saadaan vähän (tosin vain vähän, koska suurin osa ilmaislipuista jää käyttämättä) enemmän tunnelmaa ja vähän enemmän oheismyyntiä, kuten Senior jo mainitsikin. Mutta ketjun avaaminen noiden roskiin menevien lippujen siivellä on kuitenkin puhdasta provoa, mutta sellaiseksi Cobol tämän toki tarkoittikin. Fiksu mies ei tosissaan tämmöistä ketjua avaa, se on selvä.

Joten ei olla ihan niin tosissaan joka kerta.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Senior kirjoitti:
Vielä noihin lukuihin: en ymmärrä, miksi Jokerit esimerkiksi laskee kuhunkin otteluun katsojamääräksi aitioista koko kapasiteetin semminkin, kun niihin ei ole läheskään kaikkiin ostettu eikä edes jaettu ilmaiseksi lippuja.

Tietääkseni näin ei menetellä. Kysyin sattumoisin asiasta Virmaselta - tosin jo jonkun aikaa sitten - ja vastaus oli, että mukaan lasketaan vain todelliset liput, ei aitioiden kapasiteettia sellaisenaan.

Kaiken kaikkiaan Jokereiden kotiotteluiden yleisömäärissä on ilmaa, jos läsnäolevien katsojien määrää verrataan ilmoitettuun yleisömäärään. Näiden haamukatsojien osuus vaihtelee otteluittain. Silti puheet siitä, että otteluissa on aina tuhansia haamukatsojia eivät pidä paikkaansa. Jokereiden kausari- ja yhteisöliput kaikkineen ovat tuossa 5 000 katsojan kieppeillä. Silloin kun ollaan 9 500 katsojan ilmoitetussa määrässä, todellisia katsojia aitioiden katsojat mukaan lukien on ottelusta riippuen noin 7 500 - 9 000 katsojaa. Osa otteluista kiinnostaa toki enemmän kuin toiset. Vastaavasti kun mennään yli 10 000 katsojan, paikalla on jo vähintään 8 000 katsojaa. Tämä perustuu siihen, että suhteellisen kalliiden irtolippujen ostajat eivät jää pois otteluista sekä siihen, että osa jaettuja lippuja saaneista käyttää lippunsa eli tulee paikalle. Ja kun mennään tuonne 12 000 ja 13 000 katsojan määriin, paikalla on joko koko tai ainakin lähes ilmoitettu määrä. Nämä ottelut ovat sen verran kiinnostavia, että ne vetävät paikalle kausikorttilaiset, yhteistyökumppaneiden edustajat, mahdolliset vapaalippulaiset että irtolipun ostaneet. Esimerkiksi viime kauden molemmat finaalit oli loppuunmyyty (13 665) ja niistä Jokerit tuloutti lipunmyyntituloja SM-liigalle. Varmaankaan yhtään ylimääräistä euroa ei maksettu.

Oleellista on huomata se, että kun on iso 13 000 katsojan halli, sen täyttäminen on huomattavasti työläämpää kuin vaikkapa pienen 7 000 tai vähän yli katsojan hallin. Samalla talousalueella operoiva HIFK ilmoittaa kotiotteluiden katsojamääräkseen 6 618 keskiarvon (Lähde: SM-liiga). Pitäisin sitä aika matalana** - ja sekään ei ole todellinen määrä paikallaolevista, aivan kuten Senior tuossa ylempänä toteaa. Todellinen luku on siis alempi.

** Helsingin asukasluku on yli 500 000, joten katsojamäärä 6 618 on todella alhainen, jos sitä verrataan esimerkiksi Tampeteen, Turun tai muiden liigajoukkueiden suhteellisen katsojamäärään päävaikutusalueen asukasmäärän mukaan.

Viimeksi muokattu:

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Senior kirjoitti:
En minä ole hallien kokoihin vedonnutkaan.

Joo, se, kuten koko vastaukseni ei ollutkaan pelkästään sinulle osoitettu, aiemmin ketjussa sillä yritettiin todistaa numerojen olevan väärin, siksi sitä ohimennen kommentoin.
Senior kirjoitti:
Itse en ollut tänään ottelussanne. Katsojaluvuksi on ilmoitettu 7180. Paljonko arviosi mukaan oli paikalla?
En minäkään, mutta sulla oli lippu, kuten mullakin? Siinä tapauksessa voidaan aukottomasti todistaa että illan ottelussa ei ollut kuin korkeintaan 7178 katsojaa.

Isaksson kirjoitti:
Lisäksi kommentoin väitettäsi, että Jokerit veti samoja katsojamääriä Nordiksenkin halliin. Ei kai sentään, kun sinne ei ihan 8500 katsojaa mahdukaan, niin tuskin sentään keskiarvoksi tuota lukua on syntynyt Jokereillakaan.

Juu ei ole mahtunut pitkään aikaan, sanoin tosin Jokereiden vetäneen DDR:ään samanlaisia katsojamääriä kun tuossa cobolin listalla on keskiarvona = 7117 katsojaa. Tosin taisi olla reilusti enemmänkin, muistelisin että pyöri vikalla kaudella jossain 7600 tienoilla.

Mitä tulee ilmaislippuihin, en ole nähnyt mitään tilastollista faktaa sille, mikä niiden käyttöaste on ja koska käsitykseni mukaan muutkin niitä jakavat, on Jokerit tässäkin asiassa samalla viivalla muiden kanssa.

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tupis kirjoitti:
Ainakin minun käsitykseni mukaa ifk:lla on käytössään järjestelmä joka rekisteröi kaikki halliin sisääntulevat katsojat, joko viivakoodilla lipusta tai tänäpäivänä mallia älykortti olevasta kausikortista, näinollen minun tietojeni mukaan ifk ilmoittaa kotipeleissään yleisömääräksi juuri sen määrän mitä hallissa on ihmisiä sisällä, ei sitä määrää mitä lippuja on myyty.
Väärin. Jos tällaiseen systeemin päästäisiin, silloin voitaisiin oikeasti keskustella siitä, kuinka paljon väkeä on paikalla. Vaan onko tälläkään merkitystä, eikö tärkeintä kuitenkin ole se, kuinka moni on maksanut lipuistaan ?

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tupis kirjoitti:
Sinulla on ilmeisesti faktatietoa asiasta?
No ainakin se, ettei minua ole koskaan mihinkään rekisteröity. Voi siis hyvinkin olla, että Hifk ilmoittaa vain minimin, mutta olen minä tälläkin kaudella muutaman pelin katsonut ilman että minua on mitenkään rekisteröity.

Edit. Lisään tähän samaan sen, että ohjehan on ollut, että otteluissa joissa myydään pääsylippuja ilmoitetaan maksaneet katsojat. Niissä otteluissa joihin ei erillistä lipunmyyntiä ole, ilmoitetaan katsojamäärä.

tiki10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nybbe Ja Tobbe All-Stars
Mitä jos nyt unohdettaisiin tällaiset turhat ketjut. Tsekkaa Cobol sarjataulukkoa. Sieltä se HIFK vs. Jokerit tilanne selviää.

Hauskaa talvea sinne itä-Helsinkiin.

Viimeksi muokattu:

Henkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niinpä. Mitäpä tässä on lisäämistä kun Ilmalan propagandakoneisto on taas lähtenyt liikkeelle. Koska Hartwallille de facto mahtuu enemmän populaa kuin Jäähalliin, voidaan Ilmalassa ilmoittaa minkälaisia +8000 - lukuja tahansa jotka sitten totta kai aina ylittävät Nordiksen lukemat. Sillä mitään väliä kuinka paljon jengiä oikeasti on paikalla.

Paljonkohan muuten jopa noi _viralliset_ lukemat ovat tippuneet hjallis-hallin alkuajoista? Propagandamestarit cobol ja Gags varmaan voivat vastata tähän.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
tiki10 kirjoitti:
Tsekkaa Cobol sarjataulukkoa. Sieltä se HIFK vs. Jokerit tilanne selviää.

Sarjataulukko, mikä se on? Ei kai tässä mitään gloryhuntereita olla. Ainoa homma on voittaa paikallisten hanskaukset ja nehän on kivasti voitettukin, vai miten se tavoite teillä menikään kun rämmitään ja voittoja ei tule tarpeeksi :)

No, olet kyllä oikeassa. Vähän kieliposkessa koko ketjun avasin. Ajattelin edes jotain positiivista asiaa hakea Jokereiden tilanteesta. Kyllä tässä kärsitään, vaikka tänään kaanit kaatuikin. Se kun ei ole mikään mittari.

Ja hyvää talvea sinne rikkaiden Espooseen ja Helsingin eteläisiin osiin täältä Jakomäen ostarin vartiokopista, jossa tätä kirjoittelen. Onneksi täällä näkyy mustavalkoisesta 14'' putkitelkkarista sentään C+, josta alkaakin nyt NHL.

tiki10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nybbe Ja Tobbe All-Stars
cobol kirjoitti:
Ja hyvää talvea sinne rikkaiden Espooseen ja Helsingin eteläisiin osiin täältä Jakomäen ostarin vartiokopista, jossa tätä kirjoittelen. Onneksi täällä näkyy mustavalkoisesta 14'' putkitelkkarista sentään C+, josta alkaakin nyt NHL.

Kiitos...kiitos. Sullahan on muuten melkoiset vehkeet siellä sun kopissa! MV-telkkari jossa on scart-liitin ja NHL matsit jotka alkavat ajallaan eikä vasta niin kuin muilla kello 2.30!

Täytyy tästä laittaa takkaan tuli, kun tuli vähän kylmä. Ehtisköhän sitä vielä lämpimään pore-altaaseen käymään....

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
cobol kirjoitti:
Rehellisempi tapa on tarkastella kokonaiskatsojamäärää per ottelu. Silloin Jokeritkin on samalla viivalla muiden kanssa.

Rehellisin tapahan on jättää HIFK:n vieraspeleistä pois Areena, niin nähdään parhaiten joukkueiden kiinnostus vieraspeleissä. Samalla viivalla ollaan parhaiten hallin täyttöasteen suhteessa, jos lasketana katsotuinta jääkiekkojoukkuetta.

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
bozik kirjoitti:
Väärin. Jos tällaiseen systeemin päästäisiin, silloin voitaisiin oikeasti keskustella siitä, kuinka paljon väkeä on paikalla. Vaan onko tälläkään merkitystä, eikö tärkeintä kuitenkin ole se, kuinka moni on maksanut lipuistaan ?

IFK:lla nykyisin kuulutetaan, pienenä kuittina naapuriin, että "Paikalla tänään XXXX-maksanutta, hallissa olevaa katsojaa". ;) Pitkään olen peräänkuuluttanut sitä, että SM-liiga kokeilisi Veikkausliigassa muutaman vuoden käytössä ollutta katsojalaskuria eli kaikki portista sisään astelevat katsojat laskettaisiin, niin nähtäisiin miten paljon SM-liigaa ihmiset oikeasti seuraavat. Tämä ei tosin varmaan SM-liigalle käy, kun huomattaisiin miten paljon ilmaan katsojamäärissä on ja että Veikkausliigakin menee kohta ohi suosituimpana urheilusarjana.

Lisäksi cobolhan on jättänyt esimerkiksi(ehkä tietoisesti) sen huomioonottamatta, että Jokereiden fanikatsomoon pääsee noin neljällä eurolla per peli, kun ostaa kausikortin. Nekin ovat katsojia, jotka ovat paikalla tai ainakin lasketaan katsojakeskiarvoon, mutta periaatteenahan on saada mahdollisimmat kovat katsojaluvut, vaikka rahaa virtaa huomattavan vähän kassaan. Eli käykö siellä Areenalla ilman IFK:ta edes ketään? ;)

EDIT: Pientä viilausta.

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Isaksson kirjoitti:
.... ja Jokereiden vieraspeleistä Nordis, jos halutaan verrata vain näiden kahden kiinnostavuutta maakunnissa.

Niin, tottakai, mutta halusin vain jättää tästä keskustelusta pois Helsingin välisen kiistan ja siirtyä otsikon luomaan illuusioon Jokereiden suosituimmuusasemasta Suomessa.

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meiltä puuttuu palstalta vielä muutama ketju, esim:

-Jokerit ylivoimaisesti suosituin työnantaja Nissanilla autoilevien helsinkiläiskiekkoilijoiden keskuudessa!

-HIFK:n kannattajia ylivoimainen osuus B2Redsin jäsenistössä!

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Gags kirjoitti:
Tuohon viimeiseen kappaleeseen voisi kommentoida että istut varmaan vääränlaisessa seurassa tai sitten hymähtelet kovaäänisesti. Vaihtoehtoisesti mä olen kuuroutumassa koska en ole hymähtelyä kuullut.

Mä taas epäilen että Senior ei ole edes ollut Hartwall Areenassa vaan on vain luullut olleensa siellä ja sitten siellä väärässä hallissä ollessaan ovat kovasti siinä keskinäisen kehun kerhossaan hymähdelleet kovaäänisesti hallin katsojamäärälle. Ja sitten ollaankin otettu tilkkanen lisää sitä jokaisen kerholaisen lasista löytyvää perinteistä brändiä.

Jokerit muuten löi jälleen eilen IFK:n katsojavertailussa kun molemmat pelasivat häntäpään joukkueita vastaan, Jokereilla katsojia oli 7180 ja IFK jäi säälittävään 5857 katsojaan vaikka IFK kulkee pitkässä voittoputkessa ja Jokerit taas rämpii pleijariviivan alapuolella.

Lähde katsojamäärään: SM-liigan sivut.

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy