Jokerit laatikossa kaudella 2010-2011

• 483 533
  • 1 391

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Toivottavasti Erkka leperteli jotain paskaa toimittajille ja antaa pelaajien kuulla sitten kunniansa pukukopissa.

Detritus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit-vuodesta 1972, KiVa.
Silmiinpistävintä tänään oli laukauksien huono laatu. Hostikasta tehtiin helvetin hyvä, kun lauottiin aina päin. Kärpät suorastaan tarjosi kolmea pistettä, mutta äijät ei niitä kyennyt lunastamaan. Pulkkiselle on kasvamassa aikamoinen apina selkään, noista paikoista olisi pitänyt ratkaista peli.
Lasak oli tänään mielestäni hyvä, muutamaa pomputtelua lukuunottamatta. Pari todellista huippupelastusta äijä otti ja antoi joukkueelle mahdollisuuden voittaa ottelu. Mutta kaikki kaatui helvetin huonoon viimeistelyyn. Pilellä yksi huippupaikka, samoin Pirneksellä. Hentusella ja Lahdella pari ja Pululla helvetin monta.
Kolmas erä oli sitä mitä ainakin minä joukkueelta odotin. Karvaus puri tehokkaasti Kärppien hyökkäysten lähtöihin ja peliä vei Jokerit selvästi. Jatkoajalla vieläkin selvemmin, mutta se viimeistely...:-(

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Miksi Erkka on hymiöllä varustettu poliitikko silloin, kun on eri mieltä näkemystesi kanssa jne.

Erkan ura, puheet ja käänteet viime vuosina osoittaa kyllä selvää poliitikkoainesta.

Hymiö oli puolestaan siksi, että en arvioi Erkkaa jatkoajan nimimerkkinä... krhmm... siis Jokerien valmentajana, vaan ainoastaan sitä mitä näin kentällä siihen mitä Erkka sanoi. Jokerien hyökkäyspelaaminen oli surkeaa eikä se muutu vaikka joku sanoisi mitä. Mulla ei kuitenkaan ole tarvetta teilata ketään joka on toista mieltä ja siksikin vähän hymiötä.

Ei tää niin vakavaa ole ja kaiken lisäksi ollaan keskustelupalstalla, jossa on erilaisia näkemyksiä. Mä katsoin Lehkosen, Aran, Jortikan pelejä ja näin pian että ei tule mitään. Vaikka aluksi aika yksin, lopuksi sitten moni muukin näki samaa... Nyt uskon että Jokerien pelistä tulee vuoden päästä jotain, mutta silti peli oli hyökkäämisen osalta kuraa tänään.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mitä helvetin tekemistä on Ossin kädettömällä syötöllä 3-1 hyökkäyksessä on pelin rakentelun kanssa ?

Ei mitään tekemistä pelin rakentelun kanssa. Hyvä että huomaat! Mutta onko joku ollut tästä toista mieltä? Hyökkäyspelaamisen taso on eri asia kuin pelin rakenne. Ja kun kirjoitin, että tuo tilanne oli yksi osoitus hyökkäyspelaamisen tasosta, joka ei Oulussa ollut hyvää, niin näinhän se oli.

Mua ei haittaa vaikka moni kommentoi flintin lailla peliä näkemättä sitä. Upeaa että joku on niin hyvä, että osaa lukea miltä peli näyttää pelkästään tekstv:stä ja laukaisukartasta ja opastaa sitten meitä muita... Itse en tähän jääkiekkonerouden korkeimpaan luokkaan pääse koskaan, vaan joudun ihan katsomaan ottelun ennen arviotani. Todella vanhanaikaista, ei mitään BB-kamaa.

Raibe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jälkeen KHL:n
Se on aika mielenkiintoista, että mitä sitten Westerlund tarkoittaa tuolla pelin rakenteella. Onko sovittu jotain sellaista, mitä tänään yritettiin toteuttaa ja siinä onnisuttiin, vaikka katsojat eivät sitä huomanneet.

Kiistattomat faktat ottelusta kertovat seuraavaa:

- Jokerit pääsi laukomaan tarpeeksi monta kertaa ratkaistakseen ottelun
- Oma pää ei ollut huonosti pelattu, koska vain yksi meni sisään ja sekin alivoimalla

Jos taktiikka oli, että keskustan kautta ei pelata, jotta ei tule menetyksiä, niin siinä kyllä onnisuttiin.

Ota tuosta nyt sitten selvää, kaunista peli ei ollut, eikä järin tehokastakaan.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jos taktiikka oli, että keskustan kautta ei pelata, jotta ei tule menetyksiä, niin siinä kyllä onnisuttiin.

Samaan uskon. Jokerit pelaa laidoista ja vielä siten, että kun omista lähdetään, sentteri ei ole rintamassa, vaan vähän taaempana varmistamassa. Kiekko heitetään joko päätyyn tai laituri pyrkii ajamaan maalille. Pitkälti kyse on puolustamisesta eli arvaisin Erkan palapelin olevan tässä vaiheessa niin, että kun puolustaminen saadaan varmaksi, voidaan hyökkäystäkin pohtia uudelleen. Tästä samasta puhui Lehkonen ja tätä samaa toteutti Jortikka. Jos katsotaan puhtaasti hyökkäämistä, niin sitten Erkan ensimmäisen ottelun ei juuri eroa ole Jortikka-kiekkoon hyökkäyspäässä. Ainoa ero on laiturin ajaminen voimakkaammin kohti maalia. Samalla tavalla Jokerit pelaa keskialueen kuin Jortikan kanssa eli pyrkii minimiriskillä yli joka sitten näkyy myös hyökkäyspään paikoissa. Nämä siis omista tai alempaa keskialueelta. Ylempää ja hyökkäyslueen riistoissa Jokerit pyrkii pelaamaan ehkä vähän selvemmin kohti maalia, mutta muuten mennään tutusti.

Se mitä itse odotan - ajan kanssa - on liigaan suhteutettuna hyvää globaalia (eurooppalais-amerikkalaista) jääkiekkoa, jossa käytetään keskialue aina hyödyksi kun sen paikka on ja jossa pyritään ottelut voittamaan hyökkäämällä. Tämä vaatii sitten jo oikean rytmityksen, toimivan viisikkopelaamisen ja aika monta muuta asiaa. Tuo toimiva viisikkopelaaminen hyökkäyksissä tarkoittaa pelaamista myös mutta ei aina keskustan kautta sekä hyökkäämistä neljältä kaistalta ja hyökkäysten päättämistä kohti maalia, ei kulmiin. NHL:ssä mm. Detroit, Flyers, Washington, Chicago, Atlanta ja Pittsburgh pelaa näin, liigassa mm. HIFK ja osin Jyp ja Ässät.

Ja nyt vähitellen sen NHL:n pariin, seuraavat ottelut alkavat pian.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Näiden tämän päivän kommenttien perusteella rankkaisin cobolin kelpo kandidaatiksi c-junnujen valmennukseen. Lajina tosin käsipallo tai jokin muu, kiekosta pitäisin äijän kaukana pois.

Johan on sieniä syöty urakalla kun vielä viikko sitten vai oliko se pari vaadit Jortikalle jatkoa myös ensi kaudeksi koska Jortikan valmennuksessa ei yksinkertaisesti ollut mitään vikaa. Jos nyt sanoisin kuten sinä niin ei tuon vähempää kai enää voi ymmärtää pelistä. Otteluita voit toki katsoa, mutta kun pitäisi vielä jotain näkemästään tajutakin. Mutta mä en tätä sano :)

Ylipäätään tällainen nimimerkkien arviointi oman luki- ja ymmärrysvirheenkin perusteella on vähän sellaista että tiedä mitä viitsisi sanoa. Luki- ja ymmärrysvirhe siis kun et erottanut pelin rakennetta ja hyökkäyspelaamista toisitaan, vaan ihmettelit mitä tekemistä on Ossin kädettömällä syötöllä 3-1 hyökkäyksessä on pelin rakentelun kanssa.

Ei se varmaan aina ole kivaa kun Jokerit tekee yhden maalin ja saa yhden pisteen, niin joku kehtaa arvostella sekä pelin rakennetta että erikseen hyökkäämisen tasoa. Oishan se kivempi jos kaikki vaan sanoisi että jatkoa hyvälle valmentaja Jortikalle ja kyllä tämä menee nyt niin hyvin tai että Erkka on kuningas kun näki pelkästään hyvää, vaikka sellaista ei pelkästään kentällä todellisuudessa nähty.

Mutta tuotan pettymyksen ja lupaan kirjoittaa jatkossakin sen mitä näen. Se mikään totuus ole, mutta onpa oma näkemys pelaamista ja pelin tasosta. Jokerien osalta se on ollut surkeaa jo vuosia. Hirvittävää resurssien raiskaamista, jos suoraan sanotaan.

Viimeksi muokattu:

Ojamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Fedor, sääntö 17 §
Olen nyt viime peleistä nähnyt vain TPS ja Pelicans -matsit, mutta olenko yksin havaintoni kanssa; alivoimapelaaminen on aivan jäätävän paskaa. Neliö seisoskelee parin metrin halkaisijalla ja vastustaja saa käytännössä aina pyörityksen päälle. Pakit siirtelevät rentoutuneesti ilman painetta ja käyttävät kiekkoa kulmissa, ajoittain tulee hyvä veto viivasta tai syöttö keskelle, pakit aivan kusessa siivotessaan maalinedustaa. Ylivoima tehdään aivan liian helpoksi vastustajalle, esimerkiksi Pelicans-pelissä vastustajalla ei ollut oikeasti mitään asiaa pisteisiin, mutta Jokerit käytännössä tyrkytti ylivoimaa ja vielä helppoa sellaista. Harvemmin saadaan kulmaväännössä kammettua kiekko itselle ja purettua, Dehner taitaa olla joukkueesta paras tässä. Esimerkiksi SaiPaa vastaan saattaa tulla hyvinkin kusiset paikat, kun uudet viivaspesialistit saa tilaa.

No, Erkan aikana ollaan otettu 10/15 pistettä, joten ei voi nyt tuloksista hirveästi valittaa. Kausi on kuitenkin yhä alkupuolella, ja vaikka mitä tulee tapahtumaan. Jos Erkka on maineensa veroinen, en epäile yhtään, etteikö saisi Jokereita iskuun parissa kolmessa kuukaudessa. Ensi kaudella sitten ainakin tullaan taistelemaan ykkössuosikkina mestaruudesta (kuten aina).

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Olen nyt viime peleistä nähnyt vain TPS ja Pelicans -matsit, mutta olenko yksin havaintoni kanssa; alivoimapelaaminen on aivan jäätävän paskaa. Neliö seisoskelee parin metrin halkaisijalla ja vastustaja saa käytännössä aina pyörityksen päälle. Pakit siirtelevät rentoutuneesti ilman painetta ja käyttävät kiekkoa kulmissa, ajoittain tulee hyvä veto viivasta tai syöttö keskelle, pakit aivan kusessa siivotessaan maalinedustaa.

Jostain vitun syystä Jokerit on pelannut tätä jo useamman kauden. Alkoi muistaakseni Hanlon-Lehkosen aikana ja Ara yritti muuttaa ainakin jossain määrin, mutta Jortikan aikana neliö oli usein aivan liian passiivinen ja siististi kasassa, joka jättää yvlle loistotilan. Kirjoitinkin silloin että ei pitäisi ottaa mallia Jypistä, jolla on iso pakkikalusto ja iso maalivahti (Järviseen vrt) ja joka voi aina halutessaan pelata näin. Jokerien osalta passiivinen neliö johtaa helppoihin maaleihin ja niin on myös käynyt. Tarjoan Erkalle samaa kuin Jortikalle eli mm. HPK:n viime kaudella käyttämä erittäin aktiivinen alivoima voisi tuottaa parempaa tulosta kuin seisoskelu. Se on toiminut myös tällä kaudella. Alivoimapelaamisessa Jokerit on yksi liigan heikoimmista (12.)

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
No mun silmin Erkka pisti ihan omiaan hyökkäämisen osalta.

NHL-tauolla ehti tsekata Erkan lausuntoja. HS, IL, IS, Jatkoaika. Eihän se Erkka pistänytkään omia, vaan totesi puolustuksen olleen OK, mutta hyökkäyspelaamisen kaipaavan parantamista:

Jokereiden päävalmentaja Erkka Westerlund oli tyytyväinen omiensa puolustuspelaamiseen ja löysi parannettavaa hyökkäyspelistä.

– Ennen kaikkea hyökkäysten päättämistä pitää parantaa. Se ei ollut tarpeeksi voimakasta. Ja erikoistilanteiden kanssa oli vähän vaikeuksia. Se viidellä kolmea vastaan, en tiedä mitä siinä oikein tapahtui, Westerlund ihmetteli.

Mä tosin olen vielä kriittisempi kuin Erkka hyökkäyspelaamisen osalta. 5vs3 oli umpisurkeaa, samoin erikoistilanteista myös alivoima joka jätti liikaa tilaa Kärpille ja lisäksi koko hyökkäyspelaaminen ainoina poikkeuksinaan mainitsemani riistot ja kolmannen erän tasoituksen jälkeinen parempi jakso. Hyökkäyspelin rakenteen osalta näin itse myös puutteena keskialueen ylittämisen pelkästään laitojen kautta pelaamiseen omista lähdettäessä kuten viimeisessä kolmessa Erkan ottelussa. Tähän Erkka kiinnitti huomiota Blues-pelin jälkeen joten voinee otaksua että hän on edelleen samaa mieltä itsensä kanssa, vaikka sitä ei tältä osin maininnut tällä kertaa.

Toivotaan pelin parantumista vaikka en edelleenkään usko pelillisen rakenteen niin suureen paranemiseen vielä tällä kaudella, että Jokereilla olisi playoffeissa isompaa jakoa. Jos olen väärässä, sen parempi.

Viimeksi muokattu:

SirKepola

Jäsen
Suosikkijoukkue
AS Roma
Olen nyt viime peleistä nähnyt vain TPS ja Pelicans -matsit, mutta olenko yksin havaintoni kanssa; alivoimapelaaminen on aivan jäätävän paskaa. Neliö seisoskelee parin metrin halkaisijalla ja vastustaja saa käytännössä aina pyörityksen päälle. Pakit siirtelevät rentoutuneesti ilman painetta ja käyttävät kiekkoa kulmissa, ajoittain tulee hyvä veto viivasta tai syöttö keskelle, pakit aivan kusessa siivotessaan maalinedustaa. Ylivoima tehdään aivan liian helpoksi vastustajalle.

Itse olen kironnut tätä helvetin passiivista AV:ta jo kauden alusta saakka. Siis uskomatonta miten kaveri päästetään pyörittämään YV:ta niin paljon kuin vaan haluaa. Kiekko saadaan käytännössä aina tuotua sisään ja jos YV:ta ei saada rauhoitettua Jokereiden av:ta vastaan niin voidaan puhua jo helvetin huonosta vastustajasta. En tajua miksei av:ssa voisi olla paljon enemmän agressiivisuutta jopa sen uhalla, että välillä kaveri sitten sahaisi poikkareilla sen meidän av:n kasaan ja pistelisi tyhjistä kiekkoa sisään. Ainakaan silloin yv ei pyörisi kokonaista kahta minsaa meidän päässä, kun ei oo mitään mahista estää kaverin pyöritystä.

SirKepola

Jäsen
Suosikkijoukkue
AS Roma
Mä tosin olen vielä kriittisempi kuin Erkka hyökkäyspelaamisen osalta. 5vs3 oli umpisurkeaa, samoin erikoistilanteista myös alivoima joka jätti liikaa tilaa Kärpille ja lisäksi koko hyökkäyspelaaminen ainoina poikkeuksinaan mainitsemani riistot ja kolmannen erän tasoituksen jälkeinen parempi jakso. Hyökkäyspelin rakenteen osalta näin itse myös puutteena keskialueen ylittämisen pelkästään laitojen kautta pelaamiseen omista lähdettäessä kuten viimeisessä kolmessa Erkan ottelussa.

Pakko kyllä olla cobolin kanssa hyvin samoilla linjoilla Jokereiden pelistä vaikken nähnyt TÄMÄN illan pelistä hetkeäkään. Oikeasti tuo meidän hyökkäyspelaaminen on aivan umpisurkeaa edelleen ja paikat syntyy yhä liikaa jostain käsittämättömistä pompuista tai laidoista nousemisista. Ei oo ihan muutamia kertoja, kun meikäläinen huutelee sieltä yläpartsilta, että "nyt pelaa siihen keskelle". Siinä voi monet vieressä istuvat katsoa, että mitä helvettiä kun meikäläinen koittaa ohjata Jokereiden peliä katsomon parvelta.

Muutenkin cobolilla on sellainen hyvin samanlainen käsitys pelistä kuin itselläni. Itse kun saavun hallille niin haluan, että joukkue pelaisi kiekollista ja organisoitua lätkää. Esim. Pelicans pelin voitosta ei jaksanut kauheasti juhlia, kun itse peli oli niin kuraa taas käytännössä koko matsin ajan. Ymmärrän kyllä silti niitäkin, jotka näkevät asian siltä kannalta, että hyvin meillä menee kun vaan raavitaan voittoja suht tasaiseen tahtiin. Itse ikävä kyllä tahdon jotain muutakin joukkueelta.

peluri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Suurta muutosta ei valmentajavaihdos ole tuonut! TPS-ottelu oli hyvä, mutta muuten tuo touhu näyttää kovin tutulta. Hyökkäykset harvoin nopeita ja "suunnitellun näköisiä", edelleen paljon pitkän nostamista päätyyn.

Alivoima ja ylivoima on täällä jo arvioitu, molemmat pahasti hakusessa. Alivoima vielä kriittisempi kuin ylivoima.
4.12 Risto Dufva sanoo Keskisuomalaisessa Jyp-Tappara pelin jälkeen että alivoiman toimiminen on otteluiden lopputuloksen kannalta olennaisimpia asioita ("jos päästät yhden, on tehtävä kaksi"), ja se näkyy että kyseinen joukkue on niitä treenannut! Mikäli Jokereiden alivoima jatkaa nykyisellä passiivisella pelitavallaan, tie keväällä jää lyhyeksi. Vastustaja saa mielinmäärin pyörittää ylivoimaansa Jokeripäädyssä lähes koko jäähyn ajan. Heikko liike ja pieni puolustus on heikko yhdistelmä.
Play off peleissä erikoistilanne pelaaminen vie pitkälle tai katkaisee tien hyvin lyhyeen, eli muutama kuukausi aikaa saada asiat korjattua.
Ylivoima on myös sekavaa ja jotenkin kiireisen ja sattumanvaraisen oloista. Hyökkäyspäässä tapahtuu ylivoiman aikana myös lukematon määrä huolimattomuudesta johtuvia kiekonmenetyksiä ja harhasyöttöjä. Osansa tähän tuo muutaman pelaajan nuori ikä/kokemattomuus ja toisten puolikuntoisuus!

Westerlundilla on pitkä tie jos joukkueen meinaa nostaa kevään peleissä korkeammalle kuin tämän hetken taso joka on liigan 5-9 tasoa!

Detritus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit-vuodesta 1972, KiVa.
Ylivoima on myös sekavaa ja jotenkin kiireisen ja sattumanvaraisen oloista.
Se johtuu siitä, että vastustajat pelaa aktiivista alivoimaa. Ja miksi ei pelaisi, kun meidän YV:n syötöt lähtee hitaasti ja ennalta arvattavasti, eikä viivaa tarvitse pelätä ollenkaan.
Siellä ei ole ketään.
AV:lla annetaan vihollisen huseerata aivan vapaasti, ja sitten syytetään Lasakia, kun hiiriosasto ei pysty siivoamaan maalin edustaa irtopaloista. Kun Jokerit saa rangaistuksen, vastustaja pyörittää peliä koko jäähyn ajan passiivisen neliön ympärillä, laukauksia tulee viivasta useita ja usein myös syntyy osuma. En tiedä, kenen luoma systeemi tämä on, mutta sen tiedän, ettei se oikein toimi. Kun maalin eteen tulee joku satakiloinen maskimies ja pystyttää teltan, mitä vittua nämä Forrestit tai Kauppiset, tai Dehnerit, tai Eroset voivat asialle tehdä? Vastaus: ei mitään. Eli kiteytettynä: miksi Jokerit pelaa passiivista alivoimaa, kun meidän maalivahti on vähän sylkevää tyyppiä, ja puolustus on pienikokoinen? En millään muotoa halua moittia puolustajia, Eronen esimerkiksi on pelannut helvetin hyvin viime aikoina, eikä Dehnerkään ole huono ollut. Tämä AV vaan ihmetyttää?

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Alivoima ja ylivoima on täällä jo arvioitu, molemmat pahasti hakusessa. Alivoima vielä kriittisempi kuin ylivoima.
Pelin yksittäisistä osa-alueista nämä kaksi ovat ne kiireellisintä korjausta vaativat. Ylivoima on tilastojen valossa toiminut kohtuullisesti, mutta kyllähän se huonolta on näyttänyt. Alivoima vielä pahempi ongelma, eilinen av-maali menee tosin täysin Justinin hudin piikkiin, mutta koko kauden alivoima on ollut neljän paskat housussa seisovan äijän liikkumaton paketti.

Erikoistilanteilla on nykykiekossa niin suuri rooli, että toivottavasti Erkka tarttuu näihin ongelmiin välittömästi.

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Mua ei haittaa vaikka moni kommentoi flintin lailla peliä näkemättä sitä. Upeaa että joku on niin hyvä, että osaa lukea miltä peli näyttää pelkästään tekstv:stä ja laukaisukartasta ja opastaa sitten meitä muita... Itse en tähän jääkiekkonerouden korkeimpaan luokkaan pääse koskaan, vaan joudun ihan katsomaan ottelun ennen arviotani. Todella vanhanaikaista, ei mitään BB-kamaa.

Jos pelin rakenne ja hyökkäyspelaaminen on täysin surkeaa joka ei riittäisi edes Mestikseen niin on aika mielenkiintoista että Kärppien tasoista (ainakin Jokereille aina vaikea vastustaja) joukkuetta vastaan Oulussa Jokerit on päässyt laukauskartan perusteella laatupaikoille sen lisäksi tilastot kertovat että Kärppien veskari on torjunut pelissä 36 kertaa, 30 kertaa niistä normaalilla peliajalla. Tähän kun yhdistetään laukauskertan kertoma mistä laukaukset on tulleet päästään siihen että ei edes mestikseen riittävällä pelinrakenteella on jännästi kuitenkin syntynyt paikkoja ja ollaan saatu laukauksia muualtakin kuin heti siniviivan ylitettyä jonnekin päin silmät kiinni roiskien.

Mistä tietää että vastapuolen kirjoittelijalla alkaa argumentit loppumaan? No siitä että jääkiekkokeskustelussa nousee yllättäen esiin BB. - tähän sellainen irvistelevä hymiö -

Ei se varmaan aina ole kivaa kun Jokerit tekee yhden maalin ja saa yhden pisteen, niin joku kehtaa arvostella sekä pelin rakennetta että erikseen hyökkäämisen tasoa. Oishan se kivempi jos kaikki vaan sanoisi että jatkoa hyvälle valmentaja Jortikalle ja kyllä tämä menee nyt niin hyvin tai että Erkka on kuningas kun näki pelkästään hyvää, vaikka sellaista ei pelkästään kentällä todellisuudessa nähty.

Juu ei se varmaan aina ole kivaa jos 37 laukauksella maalia kohti saadaan vain yksi maalia, näin tuskin tulee kauhean usein tapahtumaankaan vaikka meidän luontaiset maalipyssyt Hentunen ja Pulkkinen tuntuvatkin olevan hukassa maalinteon kanssa ja Pihlman on täysin puolikuntoinen. Mutta kuten olen sanonut niin kun Jortikka saatiin pois niin olin aivan varma että hetken päästä sama kritiikki alkaa uutta valmentajaa kohtaan, tässä tapauksessa kohteena on Erkka.

Kun sinä olet niin kova ennustamaan, niin en nyt muista mutta kyllä sinä varmaan jo viime kaudella tässä vaiheessa ennustit että Tepsistä tulee mestari ja sen peli näytti ihan mestarin peliltä vaikka sijoitus vielä olikin heikko. Kun systemaattisesti kritisoi kaikkea niin kyllä sitä varmaan joku asia aina silloin tällöin osuu kohdalleenkin. Ja tämä ei siis ole kielto Jokereiden esitysten kritisoimiseen - varsinkin kun Jokereiden kausi oli kuulemma pelillisesti ohi jo eilen eli 4.12 Oulussa pelatun Kärpät pelin jälkeen.

Viimeksi muokattu:

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Mielestäni Jokerit kaatui tämän viikon vieraspeleissään pitkälti kahteen asiaan: 1. viimeistely ja 2. erikoistilanteet. Kahteen aika olennaiseen asiaan siis, mitä tulee kiekko-ottelun voittamiseen. Eilinen tulos vituttaa siinäkin mielessä, että Kärpät oli Rosan rankkarineroutta lukuunottamatta todella huono ja täydet kolme pistettä olivat kultatarjottimella Jokerien edessä, mutta taaskaan tarjottua saalista ei pystytty nappaamaan. Olen pettynyt erityisesti kärkipelaajien surkeaan viimeistelyyn! Pihlmanilla, Hentusella, Lahdella, Pulkkisella ym. oli eilen (ja myös tiistaina) avopaikkansa, mutta ei kelpaa. Miksi kotikentällä osutaan kovalla prosentilla, mutta vieraissa ei uppoa millään?

Erikoistilanteet... alivoima täällä onkin käsitelty jo kattavasti, joten ei siitä sen enempää, mutta mutta... miten on mahdollista, että Ossi Väänänen pelaa ylivoimaa? Kaikki kunnia Ossille, mutta jos hänen tilallaan olisi se rightin viivapelote, niin Jokerien ylivoima olisi heti monta astetta vaarallisempaa. Kertoo paljon joukkueen viallisesta rakenteesta, että Väänäsen kaltainen oman pään luutija joutuu pelaamaan ylivoimaa. Lisäksi ylivoimaa rassaa huomattavasti se, että hyökkäyspään tärkeät aloitukset hävitään lähes poikkeuksetta. Tästä pyyhkeitä Pirnekselle ja Nokelaiselle.

Ensi viikolla on kolme vieraspeliä. Odotan vähintään kuutta pistettä. Paikallispelit ovat aina oma juttunsa. Pelillisesti ollaan IFK:ta jäljessä, mutta uskon jo derbylatauksen pitävän pelin tasaisena. DDR-halli on erityisesti tällä kaudella paha paikka, mutta jos muutama nukkuva jättiläinen Jokerien hyökkäyksessä heräisi tiistaina taas pelaamaan, niin kaikki on mahdollista.
KalPa on ottanut pari peliä putkeen rumasti kuokkaan kotonaan... alkaako ote lipsumaan?? Tietäen Jokerien osaavan pelata Virran KalPaa vastaan, on syytä olla optimistinen tuon pelin suhteen.
Lappeenrannan peli nyt on sellainen, joka pitää voittaa ehdottomasti. Mikä tahansa muu tulos kuin 3p voitto olisi iso pettymys.

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Tällä kaudella Jokerit on ollut sarjan neljänneksi paras yv-joukkue.
En tiedä miltä tilastot näyttivät ennen viime kierrosta, mutta nyt Jokerit on listalla vasta kuudes. Silmiinpistävää on myös se, että Jokerit on koko liigan vähiten yv-minuutteja pelannut joukkue. Tilastoja SM-liigan sivulla

Alivoimapelaamisessa ollaankin sitten komeasti koko liigan "12.paras" eli suomeksi kolmanneksi huonoin. Tämä siitäkin huolimatta, että minuuteissa Jokerit on pelannut vähiten alivoimaa tällä kaudella.

Eli muutama fakta erikoistilannepelaamisesta:

1. Vähiten yv-minuutteja kaikista joukkueista
2. Yv-pelaamisessa liigan 6.paras
3. Vähiten alivoimaminuutteja liigassa
4. Mutta: kolmanneksi huonoin alivoimaprosentti

Rautalangasta: Jokerit on kelvollinen yv-joukkue, eikä siis niin surkea kuin eilisessä viestissäni vikisin. Jostain syystä kuitenkin vastustajat saavat vähiten jäähyjä juuri Jokereita vastaan. Av-pelaamisessa olemme huolestuttavan surkeita!

Mordjinn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miksi kotikentällä osutaan kovalla prosentilla, mutta vieraissa ei uppoa millään?

Täällä ollaan asian ytimessä. Sen verran täytyy kommentoida lainausta, että kotikentälläkin ollaan tuhlattu hirmuisesti avopaikkoja. Joko vedetään päin veskaria tai sitten ei osuta kiekkoon tai luuditaan lumet sen päältä. Pelkästään Lahdella on ollut niin monta avopaikkaa viimeisten kotimatsien aikana, että niistä olisi helposti tuutannut sisään puolenkymmentä maalia lisää keskivertoviimeistelyllä. Toki Lahden tapauksessa on todettava, että mies on vastapalveluksena laittanut täysin vaarattomilta näyttävistä paikosta kiekkoa verkon perukoille.

maukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kontulan Jokerit
Jokerit on hävinnyt neljä voittomaalikilpailua putkeen, joten voisi varmaan enemmän panostaa näihin, siellä on kuitenkin pisteitä jaossa. Mutta ehkä näitä meidän ylipalkattuja possuja ei vain kiinnosta. Oli muuten eilen typerä veto laittaa Hentunen ratkaisevaan rankkariin vetämään. Luulikohan Erkka, että samaa pelaajaa ei voi laittaa kahteen kertaan vetämään? Näin se varmaankin oli vielä silloin, kun Erkka viimeksi valmensi liigassa, koska Lahti olisi pitänyt ehdottomasti laittaa uudestaan vetämään, eikä surkealla itseluottamuksella haahuilevaa Hentusta.

Oulun Raksila on samanlainen paikka Jokereille kaudesta toiseen kuin Jaffala on Kerholle. Kirottu paikka, varsinkin pudotuspeleissä.

Ojamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Fedor, sääntö 17 §
Mielestäni rankkareissa voisi käyttää hieman uudempia kasvoja, eilistä ennenhän taitaa aina olla Hentunen ja Eaves vetänyt ensimmäiset. Itse lähtisin kisaan ryhmällä:

1. Lahti
2. Kerälä
3. Nokelainen

Lahdella nyt vaan uppoaa helposti sisään, Kerälä on osoittanut viileyttä 1vs1:ssä, vaikkei verkko olekaan hirveästi heilunut, Nokelainen taas suoraviivainen voimakone joka yhden siirron jälkeen pistää kiekon voimalla reppuun. Helppoa.

Crow23

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KooKoo, Detroit Red Wings
Jokerit on hävinnyt neljä voittomaalikilpailua putkeen, joten voisi varmaan enemmän panostaa näihin, siellä on kuitenkin pisteitä jaossa. Mutta ehkä näitä meidän ylipalkattuja possuja ei vain kiinnosta. Oli muuten eilen typerä veto laittaa Hentunen ratkaisevaan rankkariin vetämään. Luulikohan Erkka, että samaa pelaajaa ei voi laittaa kahteen kertaan vetämään? Näin se varmaankin oli vielä silloin, kun Erkka viimeksi valmensi liigassa, koska Lahti olisi pitänyt ehdottomasti laittaa uudestaan vetämään, eikä surkealla itseluottamuksella haahuilevaa Hentusta.

Oulun Raksila on samanlainen paikka Jokereille kaudesta toiseen kuin Jaffala on Kerholle. Kirottu paikka, varsinkin pudotuspeleissä.

Joku kirjoittaa mun näppäimistöllä. ;) Kyllä noi oulun reissut on itselle lähtökohtasesti nollan pisteen reissuja ja pistekin eilen oli ilonen yllätys. En tiiä mikä siinä on, mutta näädät on vuodesta toiseen se vaikein vastustaja. Hiukan jo pelottaa ajatus, että keväällä kohdataan avauskierroksella...

Ja rankkareihin jatkossa Lahti, Ben-Amor ja Nokelainen!

Jokeriarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä noi oulun reissut on itselle lähtökohtasesti nollan pisteen reissuja ja pistekin eilen oli ilonen yllätys. En tiiä mikä siinä on, mutta näädät on vuodesta toiseen se vaikein vastustaja.

No pistekin on Oulusta ok, mutta esitys jäi harmittamaan etenkin siksi, koska tuon pelin Kärppiä vastaan voittaminen ei todellakaan olisi vaatinut liikoja. Ja silti tuolla pääsi pisteille. Tällä kaudella on saatu pahasti käkeen, mutta kyllähän Jokerit on Kärppiä vastaan runkosarjassa menestynyt ihan kohtuullisesti yleensä. Playoffseissa taas ei niinkään, joten siksihän se siltä vaikeimmalta vastukselta tuntuu. Tuosta pelistä voi kyllä sanoa, että oli siinäkin SM-liigan jättiläiset vastakkain. Liikaa heittelee tämän jengin taso.

Aake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit vuodesta 1983, HJK
Eli muutama fakta erikoistilannepelaamisesta:

1. Vähiten yv-minuutteja kaikista joukkueista
2. Yv-pelaamisessa liigan 6.paras
3. Vähiten alivoimaminuutteja liigassa
4. Mutta: kolmanneksi huonoin alivoimaprosentti

Rautalangasta: Jokerit on kelvollinen yv-joukkue, eikä siis niin surkea kuin eilisessä viestissäni vikisin. Jostain syystä kuitenkin vastustajat saavat vähiten jäähyjä juuri Jokereita vastaan. Av-pelaamisessa olemme huolestuttavan surkeita!

Tämä tilasto kertoo selvää kieltään siitä, missä mennään. Jokereiden peli on ollut viime vuodet täydellistä (tällä en tarkoita että se olisi hyvää) virkamieskiekkoa, jossa pelaajat eivät taistele tai väännä. Jäähyjä tulee otteluissa vähän. Pakit eivät esim. ota jäähyjä oman alueen siivoamisesta, enkä muista milloin olisin viimeksi nähnyt Jokereiden ottelussa kunnon maalinedustahässäkkää. Tällä asenteella ei myöskään tarvitse ihmetellä miksi vastustajalle ei vihelletä jäähyjä - Jokerit harvoin oikeasti innostuu pelaamaan, ja helppohan sellaista jengiä vastaan on puolustaa.

Alivoimalla tämä asenne, passiivinen pelitapa ja mikkihiiri-kalusto oman maalin edessä on täysin tuhoon tuomittu yhdistelmä. Jos Jokereille vihellettäisiin enemmän jäähyjä niin oltaisiin vielä alempana taulukossa.

Ja senkin tuosta vielä näkee että kun joukkue pari-kolme kertaa ottelussa saa pelata ylivoimaa niin henkilökohtaisella taidolla tehdään joskus maali. Kaikki tilanteet joissa tarvittaisiin joko taistelua, järjestelmällisyyttä tai voimaa menee perseelleen.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy