Niinpä kai. Tosin se Narinkkatorin screenillä pyörinyt mainoskampanjakin olisi ollut parempi ilman mitään Facebook-skeidaa.
Itse taas olen sitä mieltä, että fanien aktivointi on helvetin tärkeä osa markkinointia. Oli se sitten FB:n klikkailu tai vaikka joku letkajenkka. Ehkä tietyllä tapaa tuon voi mieltää lapselliseksi, paskaksi tai miksi tahansa, mutta markkinoinninta edes pieni aktivointi on yleensä toimivampaa kuin vain lattea tiedottaminen.
Tuonhan olisi voinut hoitaa vaikka niin, että edullinen kausari olisi vaatinut käyntiä esimerkiksi 25 kotimatsissa ollakseen edullinen.
Itse suosisin enemmän joustavampaa myyntiä noille paikoille. Miksi sen edes tarvitsee olla "kausikortti" sanan perimmäisessä merkityksessä? Miksi ei anneta esimerkiksi Eteläpäädylle etuosto paikkanumeroimattomille eteläpäädyn paikoille ja pidetä hinta sen verran alhaisena, että se köyhä opiskelijakin voisi katsoa kaikki matsit? Valitun faniporukan kavereille noita lippuja voisi sitten myydä esimerkiksi hintaan 4e kpl (120e 30 kotimatsia) ja palauttaa myymättömät liput "vapaille markkinoille" normaalimpaan hintaan.
Tuolloin saataisiin pidettyä katsomo aktiivisena, tyhjien paikkojen määrää saataisiin pienennettyä ja tuloja ei menetettäisi siinä, että puoli-ilmaisen kausarin omistajan tyhjää paikkaa ei saada myytyä eteenpäin.
Muutenkin kuin vain halpiskausarien osalta olen itse olen sitä mieltä, että lipunmyyntiin pitää saada enemmän varianssia mukaan. Miksi vaihtoehdot ovat käytännössä rajoittuneet vain kausareihin tai irtolippuihin? Miksi ei esimerkiksi:
- Sarjakortteihin paikalle X hintaan Y? Sanotaan vaikka tätä määräaikaiseksi tai osa-aikaiseksi kausariksi, ihan sama.
- Sarjakortti paikoille X jokaiseen Hartwallilla pelattavaan kotimatsiin joukkuetta Y vastaan. Varsinkin paikallismatseissa tämä voisi olla toimiva ratkaisu, mutta myös muita seuroja kannattavia saataisiin kosittua halliin seuraamaan kun "oma seura" pelaa kannattajan nykyisellä paikkakunnalla.
- Sarjakortteja esimerkiksi seuraavaan 3, 5 ja 10 matsiin. Tuolloin mukaan ajautuisi myös myynnin kannalta vaikeampiakin matseja; ainakin jotain rahoja saataisiin kassaan ja mahdollisesti ihmisiä tulemaan "kun kerta on maksettu".
- "Bussilippusarjakortti", eli määrään X otteluita maksettu kortti/koodi/mikä tahansa, jonka latingilla voit maksaa ottelun vapaiden paikkojen perusteella. Jos paikkaa ei ole vapaana, et menetä latausta ja jos on, niin hyvä.
- Pakettiratkaisuja, eli esimerkiksi lauantain paikallismatsin lipun kylkeen tarjottaisiin mahdollisuutta samalla kertaa saada 5e lisäkustannuksella lippu tiistain matsiin SaiPaa vastaan. Samoin arkipäivinä pelattaviin "ei niin myyviin" matseihin voitaisiin iskeä jotain pientä kamaa kaupantekijöiksi mukaan.