Eilinen fiilis Areenalla oli kuin jossain liigan maanantaihöntsässä SaiPaa tai KalPaa vastaan, ainakin tunnelmaltaan. Erona toki uutuuden viehätys, tuntematon vastustaja sekä se, että peli oli viihdyttävää taklausten puuttumisesta huolimatta. Siitä pitivät huolen taitavat pelaajat. Vastustajana Sochi oli toki yhtä hmv kuin esim. SaiPa tai JYP, mutta Jokerien paikoitellen erittäin taiturimainen pyöritys ylivoimalla sai silti poistumaan hallilta hymyssä suin.
BTW: yläpuolellani useampikin henkilö totesi pelin aikana, että "pitääkin tulla katsomaan useampikin matsi" ja mainostettaessa Vityaz-peliä kuulin useammankin toteamuksen ympäriltäni: "Toi matsi pitääkin tulla katsomaan". Hyvältä siis näyttää sen suhteen, että porukka löytää matseihin jatkossakin jopa maanantai-peleihin.
Ajattelin jo aiemmin, että pitää alkukaudesta mennä Areenalle kyttäämään yksi KHL-matsi. Eilen sen sitten ex-tempore tein, kun sain erään sidosryhmän kautta hyvän lipputarjouksen.
Komppaan osin ylläolevaa. Jokerit oli helvetin hyvä ja joukkue pelasi kokonaisuutena erittäin viihdyttävää kiekkoa. Ongelma on kuitenkin se, että minulle pelkkä hyvä jääkiekko ei oikeastaan ole riittävä tekijä varsinkin, kun olen pelissä neutraalina katsojana - myös katsomossa pitää olla sähköä ja latausta. Sitä ei eilen yksinkertaisesti ollut sen enempää, kuin niissä lukuisissa Jokerit - HPK arkipeleissä, joita olen ollut Areenalla katsomassa. Oikeastaan jopa vähemmän, sillä niitä vähäisiäkään vieraskannattajia ei tietystikään ollut ja ehkäpä osalla jokerikannattajistakin lataus oli latteampi, kuin Kerhoa vastaan - niissä, kun oli varmasti ainakin se latausta lisäävä faktori, että haluttiin palavasti jälleen pidentää Kerhon legendaarista areenatappioiden putkea yhdellä. Ja vaikka moni jokerikannattaja kuinka pitäisi Kerhoa HMV-joukkueena, ne lukuisat katseet ja kommentit oranssimustakaulahuiviselle vierailijalle kyllä aina paljastivat, että jotakin mieltä meistä aina oltiin. Tämä elementti, jota on liigamatsissa neutraalinakin katsojana mukava seurata, tietenkin puuttuu KHL-ottelutapahtumasta kokonaan.
Olisin itse asiassa ajatellut, että alkuinnostus KHL:ää kohtaan kestää pidempään ja katsomossa olisi ollut pidemmälle syksyyn a) parempi fiilis ja b) enemmän katsojia (eilenhän paikalla oli kuulutuksen mukaan aika tarkalleen 9000, katsomossa ylipäätään erittäin väljää ja isot osat yläkatsomoista ammottivat tyhjyyttään). Odotin siis, että saan havainnoida jokerihenkisten katsojien innostunutta tunnelmaa - jouduin pettymään.
Koska minua kiinnostaa tämä Jokereiden KHL-projekti ja sen eteneminen, pidinkin normaalia tarkemmin korvat auki katsojien kommenttien suhteen. Myös minä kuulin joitakin kommentteja tyyliin "kyllähän tämmöistä kiekkoa katsoo oikein mielellään".
Minulle jäikin päälimmäisenä mieleen se, että ihmiset viihtyivät hyvin hallilla juuri kotijoukkueen viihdyttävän jääkiekon takia, jota oli mukava seurailla hampurilaista popsien, jaffaa siemaillen ja välillä hyville suorituksille taputtaen. Hieman kärjistäen, lähihistoriassahan suuntaus on ollut se, että huononkin pelin kohdalla kannattajat ovat usein tehneet tapahtumasta nautittavan tai vähintäänkin jokaisessa liigahallissa on omanlaisensa atmosfääri jo sinällään, jonka tuntemisesta voi aina nauttia. Eli nyt Jokerit menee ikäänkuin päinvastaiseen suuntaan. Onko tämä sitten hyvä vai huono asia? Varmasti niille, joille ainoastaan pelin taso on ratkaisevaa, tämä on hyvä asia. Mutta niille puolestaan huono, jotka näkevät ikäänkuin pelinkin paranevan hallin kulttuurillisen ja perinteisen omaleimaisuuden sekä hyvän tunnelman myötä.
Eteläpääty näkyi kyllä tekevän voitavansa, mutta toisaalta jäi kyllä fiilis, että kyseinen posse on pitänyt Liigassa huomattaavsti parempaakin mekkalaa jo ihan normaalissa arkisessa matsissakin.
Tämän havainnoinnin valossa kaikki tapahtuman showelementit desibelimittareineen, kisscameineen ja kovalla soivine teinihelvettibiiseineen vaikuttivat erittäin, erittäin päälleliimatuilta.
Vaikeahan tämän otoksen perusteella on mitään ennustella. Minä kun kuulun siihen porukkaan, joka usein mieluummin katsoo suomalaisen futiksen aladivaripelin paikan päällä, kuin La Ligan kärkimatsin televisiosta. Toisaalta tiedostan varsin hyvin, että erittäin monille pelin taso on se absoluuttinen viihtyvyyden mittari (paikan päällä tai TV:n välityksellä) - tähän porukkaan KHL-Jokerit saattaa hyvinkin vedota, etenkin, kun uskallan ennustella Jokereille nähdyn perusteella menestyksekästä kautta.